Vad ska jag göra? *Megalångt*

Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Tro mig, jag vet precis hur du känner det! Min lilla stjärna kommer dock aldrig att bli helt bra, men ska betäcka henne och börja plugga istället.

Men min tips till dig är:
* Byt stall. Detta är ett måste både för din och din hästs psykiska hälsa.
* Annan klinik. Du behöver troligen nya ögon på vad som är fel på hästen och VARFÖR hon får problem med ryggen. Är det sadeln? Ridningen? Medfött? Hur ser röntgen på ryggen ut?
* Läs på lite om hästens anatomi och muskellära så att du vet vad veterinären pratar om när ni är där. Veterinärer är välutbildade och vet i de flesta fall vad de pratar om. Men enligt min erfarenhet är det otroligt nyttigt att själv ha lite grundkunskap för att kunna ställa de rätta frågorna och ta reda på mer.
* Att sälja är ett alternativ. Men då måste du verkligen vara helt ärlig med alla problem och vara beredd på att lägga ett väldigt lågt pris. Men bvisst går hon att sälja som "projekt".
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Första gångerna då din häst blev "knäpp" så kunnde ju veterinären hitta en anledning och alltså reagerade hästen helt normalt genom att stegra m.m. Att hästar blir knäppa av boxvila är vanligt, jag vet hästar som varit ännu värre trots att dom var SUPERSNÄLLA annars. Eftersom klickerträning inte fungerade så får man då försöka stimulera hästen på andra sätt. T.ex. långa promenader om man har tid, någonting att pilla med i boxen (ätbara grenar som sätts högt upp, hästleksaker m.m) eller längre hagtid (fast det hade ju inte du möjlighet att göra).
Att hästen fortfaranade "bråkar" trots att den nu är frisk har också en anledning. Tänk dig in i hästens situasion. Hon har haft ont varje gång hon rör ryggen, även under rehabiliteringen (gick ju över eftersom, inte direkt). Vad jag förstår så har hon rehabiliterats först en gång men så fort hon började ridas fick hon ont i ryggen igen och fick rehabiliteras igen. Men andra ord så har hon haft ont i ryggen väldigt länge. Hon förväntar sig att det kommer att göra ont när hon bär ryttare. Därför reagerar hon som om det fortfarande gjorde ont trots att det läkt. "snart gör det ont, snart gör det ont" tänker hon hela tiden. Tyvärr kan kag inte säga att hästar är särskilt smarta och därför så kommer det att ta tid innan hon accepterar att det inte kommer att göra ont mer. :(

Det ända som krävs är tålamod men jag förstår ifall du inte har något kvar efter att ha rehabiliterat så länge ;)
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jo jag är ju fullt medveten om att det inte skulle gå att sälja henne som är nu! Måste så klart ridas till och andra problem lösas först för den här hästen ska INTE till vem som helst!
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Hon kommer ursrprungligen från Tyskland men jag köpte henne från Karlshamn. e: Weltmeyer ue: Dobrock. Född 2001, mörkbrun med stjärn.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Är ytterst tveksam till att hon skulle vara introvert. Beskrivningen stämmer inte alls. Bor i Växjö så tränaren skulle kanske vara intressant. PM:ar.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Tycker det är synd att du råkat ut för detta! Du är ju ganska ung och du har fått smaka på hästägandets baksida ganska snabbt! Jag för min del skulle ha sålt en sådan häst. Hon är nog inte lätt att tas med verkar det som, och även om det nu är något som är fel på henne eller inte, så låter det som att det inte är "den" hästen för dig. Om du hade känt något alldeles särskilt för just henne, hade det kanske varit värt att kämpa vidare, men inte om hästen bara är "OK".

Jag hade ett sto som jag höll på med alldeles för länge, utan att komma någon vart. Till slut sålde jag henne, och hade turen att hitta en köpare som kände "det" för henne. Nu har hon blivit jättefin och båda är jättenöjda! Alla trodde (inklusive mig själv ibland) att det var något galet med mitt sto. Nu var hon i o f s inte den som reste sig, men hade en del later för sig, var svårriden och känslig och HÅRD i huvudet. Hon hade faktiskt samma pappa som din häst. Men hon var och är oerhört snäll.

Önskar dig lycka till hur du än gör!
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Kanske korkad fråga, men hur får man fram journalutskriften?
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Det finns inga korkade frågor. Om du inte fick den med fakturan så kan du
begära att kliniken som behandlade din häst skickar den till dig.
Annars så finns den säkert hos ditt förs bolag också.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jag har egentligen inte så mycket vettigt att tillägga, du har fått bra förslag här (försök byta stall och veterinär) men jag vill bara säga att jag tycker det är superstarkt av dig att kämpa. Det är jättejobbigt när det inte går och det finns många som skulle gett upp för länge sedan.
Ang. säljfrågan är det väl egentligen bara att lyssna till ditt hjärta. Har du starka band till hästen och känner att det är värt det? Då är det nog det. Tvekar du? Då kanske du ska överväga att sälja henne som "projekthäst" och köpa en ny häst som du faktiskt kan njuta av.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Okej då är det inte samma som jag trodde, det finns nämligen en halvsyster till min föree detta häst som heter Madame Milka, men det är en östgöta uppfödning så det var ju inte rätt på en fläck. Hade hoppåats jag kunde ge dig lite stöd och hjälp.
Min häst vet jag de hade problem att rida in, men hon var en "bockare", hon var på tillridning hos John Hickey och han löste problemet, hur vill jag nog inte veta :S
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Nej det var ju inte samma då. Men hästen du berättar om (bockaren då). Den råkar inte vara skimmel och heta Madness?
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

*KL

Vad de mer skulle kunna göra på klinik är att ultraljuda innifrån, dvs gå in via ändtarmen och u-ljuda. Vissa saker ser man bara så, inte via ex. röntgen. Som någon sa: hörsel och syn, samt tänder kollat?

Hur är hon om du pressar henne ganska hårt vid longering/tömkörning, tex jobbar med sadel och inspänd? Blir hon sur och protesterar då med?
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Vi var bara i Skara en gång efter att blivit remissade dit. Jag tyckte att de var bra även om de kändes lite stressade. Jag känner till den där kliniken i Halmstad och vissa av mina kompisar åker dit. Är tydligen väldigt duktiga.

Och nej jag har inte körkort:grin: Lär inte få än på ett tag heller då jag precis fyllt 17.. Decemberbarn:angel: Men mamma är oxå sugen på att flytta och stallet som vi spanat in på andra sidan stan är verkligen fint. De mer närliggande stallen har stor lösdrift men ingen möjlighet till box. Eftersom hästen lätt får ont i ryggen känns det inte som att hon skulle klara att gå på lösdrift även om det säkert vore bra för hennes huvud.
Ska iaf ringa och höra mer om exakta rutiner i "andra-sidan-stan" stallet.

Ja, du har fått många bra "bollar" att tänka kring och runt, men jag vill bara göra en liten tanke-boll här ang lösdrift.
Det behöver ju inte vara en nackdel med lösdrift för din häst trots ryggproblem. Nu kan jag inte svara på hur deras lösdrifter är som finns runt dig men jag tänker så här. Om hästen går på lösdrift= blir mer stimulerad, rör sig mestadels av dygnet i egen takt=stärker leder/sener/muskler, får kompisar=stärker sin sociala förmåga och känner sig trygg. Man kan ha täcke på lösdrift, visst det går säkert fler än vanliga fall men här pratar vi om att göra för hästens bästa, just i detta fallet. Det borde vara bättre för hästens frisk-status att röra sig mer i egen takt.. men detta är mina tankar, har själv erfarenhet av lösdrift och gillar det när det gäller unghästar/äldre/hästar som ej är i 100% träning/tävling.

Sitter själv i sits med häst som är krasslig och vet själv inte vad som ska till för att få rätt diagnos och framför allt rätt igångsättning, så jag har full förståelse för dina tankar kring att sälja och din egen utveckling.

Tycker du verkar sund i ditt resonemang, att du frågar och tar del av info och att du har mål. Du är ung och du har många hästar/erfarenheter som väntar runt hörnet:idea:.. Om du skulle göra valet att ändå sälja med öppen info om hästen, känn dig inte som en dålig människa, du har verkligen gjort allt som just du orkat/klarat av. Det är inte en synd att gå vidare.
Jag har själv, precis som någon annan svarat, sålt en häst för jag kände att det inte skulle gå med min kropp och min familj att ha kvar just den hästen. Den hästen lever ett drottning-liv utomlands och jag hade aldrig kunnat ge henne det livet..:bump:
Så var man till sitt och var stolt över dina prestationer!!
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Hej!

Kan bara hålla med. Lösdrift med täcke på är bra både för kropp och själ:-)

/ Lavinia, vars förra häst svullnade så i benen och blev sååå grinig av att vara inne att lösdrift var enda lösningen
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

När vi var i Skara så uktraljudade de rektalt. Så det har de redan kollat. Hon hade lite obetydliga förändringar på ett eller två tornutskott.
Vi har ju inte kollat syn och hörsel, men borde inte vet. göra det utan att man ska behöva säga nåt? inte för att jag tror att hon har några såna problem, men ändå? Tänderna har vi planerat att kolla så snart det går.

Vid longering har jag henne i stort sett alltid inspänd och hon är väldigt lydig att longera. Ibland kan hon ju få lite ryck eller bli lite trotsig, men det är ganska lättlöst. Vid tömkörningen så är det väldigt olika från dag till dag. Hon gillar ALDRIG att man säger till henne, men vissa dagar märks det mer än andra. Ibland är hon superfin att köra och andra är det knappt lönt att försöka för att hon är helt väck i huvudet. Och då har jag ändå väldigt stort tålamod. I somras när hon hade fått för sig att hoppa åt sidan hela tiden när man körde "fightades" vi i säkert 40 minuter innan vi kunde gå 1 varv i ridhuset utan inhopp. Jag är inte den som ger upp i första taget, men ibland blir jag bara sååå trött!:grin::crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 455
Senast: Sootie
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 888
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp