Vad ska jag göra nu?????

P

Pirayan

Sá, jag var alltsá och röntgade min häst idag, 9,5 mánader efter att hon fick benbrott i knätrakten (fibia tuberosity). Allt har gátt bra och hon har verkligen haft livsgnista och sett sá fin ut....

Tredje gángen gillt hoppades jag med röntgen och att hon nu skulle vara sá bra attt jag kunde börja arbeta henne lite. Har tidigare haft henne i skrittmaskin och promenadridit korta stunder.

Veterinären kommer med beslutet att det är nu färdigläkt, men det finns ingen benvävnad i själva brottet. Han sa att även om hon vilar ett ár sá sker ingen förbättring. Alternativet till avelssto är operation, vilket innebär att bryta upp benbrottet, transplantera benvävnad frán andra benet och sedan skruva ihop allt. Sedan är det dá vila igen, striktare denna gáng, i mánader....
Vet inte hur försäkringsbolaget ställer sig till detta när man har alternativ och jag vet inte om jag vill utsätta henne för hela denna smärtsamma processen igen. Kan tillägga att prognosen är tveksam och att infektioner och artros kan lätt páverka.
Varför kan inte hästar prata ibland?

Jag har haft sádan otur med mina hästar, tagit bort tvá tidigare, sá jag vet inte om jag vágar hoppas pá att operationen kommer att gá bra.
Gud, vad sádant här är jobbigt!

Sitter dessutom i en lite udda sits, med hästen i Holland och en svensk försäkring som varar i ett ár i utlandet (sedan mars).....

Snälla ni, skriv lite uppmuntrande ord och goda rád.
cry.png

Tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Vilken otur...

Hur gammal är hästen?
Hur har hästen hittills tagit konvalescensen? Hur tror du hon kommer ta ytterligare en lång konvalescens?

Tror du hon kommer trivas som avelssto som går och skruttar?

Vad tyckte veterinären att du skulle göra?

Hur vanlig är sådan här skada/operation?

Du känner din häst bäst själv.
Glöm de andra hästarna du tagit bort för detta är en helt annan häst och annan situation.

Utifrån det du skriver känns det som att det kanske kan bli lite för mycket lidande för hästen till en mkt dålig prognos?

Utifrån det du skriver så skulle mitt beslut skilja sig beroende på om hästen är 3 år eller tio år.
Om hästen har vad som krävs för att vara ett avelsämne samt kunna trivas i mammarollen så skulle jag nog antaligen satsa på det OM hästen inte skulle lida efter knäsviterna.

Du verkar ju redan ha försökt att ge din häst chans att bli frisk så jag är övertygad om att du kommer fatta rätt beslut.
 
Hur mår hon då? tyst och försynt (=smärtor) eller likadan som innan benbrottet? är hon halt? För om hon inte har ont kan du ju betäcka henne (det hinner du göra denna säsongen) och under tiden som hon går dräktig prova homeopatmedicin och magnetterapi, det kan ju kanske bli bättre av det.
jag har själv haft ett besvärligt benbrott som inte läkte, en s.k. falsk led utvecklades och det var ständig värk. Operationen gjordes om på mig (urk) med transplantation av frisk benmärg, nya skruvar etc precis som du beskriver för din häst. men det är jättbesvärligt för en häst att genomgå en sådan grej, människan vet ju att det blir bättre, men det vet ju inte hästen som lever i nuet. (Dessutom skaver metallskenan så den skall opereras bort i höst, men det har jag ju kunnat tala om för läkarna)
Så om det var min häst och om hon hade ont skulle jag nog inte operera. Du själv skulle lägga ner jättemycket tid på att bekymra dig för hästen.
Jag tycker jättesynd om dig, det är tungt med hästar som inte är friska.
/P
 
Tack snälla ni vad ni är gulliga med era svar.

Hästen är 6 ár och hon har en livsglädje som fá.
Det enda är att jag tog beslutet att ha henne i sjukhage i stället för pá box vid sista konvalecenten och denna gángen skulle det vara strikt boxvila, vilket är hárt för en levnadsglad och arbetsvillig dam.
Á andra sidan sá har de öppna boxar här och jag har snart mitt eget stall där hon kan fá uppmärksamhet mánga gánger per dag och se allt som händer runt omkring.
Hon skulle nog inte ha nágot emot att vara avelssto heller, att gá och äta hela dagarna är ju ganska lockande....
Jag ska göra en lista med plus och minus, prata med veterinären igen (chocken gör ju att man inte riktigt är med) och prata med försäkringsbolaget.
Kan hända att försäkringsbolaget vill se henne innan triangelmärkning etc, om de nu gör sádant när det finns operationsmöjligeter (dock med tveksam prognos).
Jag vill inte láta henne áka hela vägen tillbaka till Sverige, dá fár jag hellre var utan försäkringspengarna.
 
Tips!

Är det ingen mer som har lite tips och goda rád, tack. Jag vet att jag máste fatta beslutet själv i slutändan, men det är ändá en tröst och lättnad att höra andras erfarenheter och ásikter.
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Tips!

Har din pålla ok stam och andra bra avelsvärden, så skulle jag som någon skrev ovan betäcka henne och så under tiden prova med alternativa behandlingsmetoder, som inte kan skada fölet. Kanske upptäcker du att hon mår superbra som mamma, och att hon bara
love.png
att få gå och vara med föl och ha det bra och bli ompysslad, då är ju mycket så bra det kan bli!
Eftersom hon bara är 6 år så skulle jag absolut testa denna utvägen med.
Är det möjligt att slippa operera henne igen så skulle jag undvikit det, låter som en onödigt lång och smärtsam konvalescent med ovisst resultat.
Beroende på hur mycket pengar det rör sig om så kan det ju hända att försäkringsbolaget godkänner din veterinärs utlåtande och går med på triangelmärkning utan att först få hem henne, det är ju bara att hoppas på det iaf. Röntgenplåtar mm kan ju skickas!

Lycka till med din häst, jag är säker på att det löser sig till det bästa för hästen i slutändan.
Kramisar i eländet, Snusmumrik
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack för era svar.
Har nu planerat hur jag vill ha det.... Vet inte om veterinärerna vill samma sak?
Jag har skickat alla papper till mitt försäkringsbolag och även pratat med dem per telefon. De láter inte omöjliga.

Hoppas att kunna fá henne triangelmärkt och att kunna betäcka henne snarast. Jag har dá en häst att jobba med även under konvalecensen, om jag bestämmer mig för operation. Just nu tycker jag inte att operation känns rättvist, men á andra sidan känner jag att jag kanske ger upp henne för lätt och sviker henne annars....
Det är inga lätta beslut.
Hur som helst, en fölis blir det och ögonstenen fár troligtvis gá och mysa i hagen och bli ompysslad en hel del. Det älskar hon!
 
Har nog skrivit det över allt snart, men jag är sá stolt:
dräktig med Flemmingh!!!!!! :rofl:
 

Liknande trådar

P
Avel Har ett sto som för ca ett ár sedan blev triangelmärkt p g a ett dáligt läkt benbrott. Dá hon är en korrekt, vacker, ridbar och mycket...
2
Svar
30
· Visningar
3 109
Senast: Pirayan
·
P
Hästvård Veterinärerna sa nej till ridning helt och hállet! Hon är dock ok som avelsmärr.... Jag red henne innan áterbesöket och hon kändes glad...
Svar
10
· Visningar
1 485
Senast: **BORTTAGEN**
·
P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp