Vad ska jag göra?

black_darling

Trådstartare
Jag kanske målar fan på väggen nu, men jag har så mkt funderingar kring min hund och mitt blivande barn. Lite om hunden:

Han är en Siberian Husky/Schäferblandning på lite över året. Han kräver motion såklart, vilket jag känt av nu när jag fått problem med foglossning och inte kan aktivera honom fysiskt i samma utsträckning. Han har dock anpassat sig bra till det lugnare livet, men jag ser på honom att han vill mer, mer än vad vi kanske kan ge honom, både nu och sen när bebisen kommer. Då säger nog de flesta: Omplacera honom! Okey säger jag, men har ganska många krav på nya ägare. Dessutom har jag nyss sålt min häst och vet inte om jag skulle palla att omplacera. Nån stans skulle det kännas bättre med avlivning. Inte flippa ur nu! Mer info om hunden och kraven på de nya ägarna;

*De ska vilja torka spya nästan varje morgon, då han har mkt känslig mage
*Vilja torka diarée nån gång /månad, stanna hemma från jobb då han absolut inte kan vara ensam då han är dålig. (Eller ha vänner som gillar att torka bajs!)
*Vara villig att plocka bort allt löst hemma om han ska vare ensam (går säkert att träna bort) eftersom han är helt galet förälskad i att tugga sönder saker, speciellt i plast.
*Ha en hund som inte är speciellt förbar, kräver mycket träning, som knappt leder nån vart. (Känns det som ibland :cool:)
*Måste nöta samma saker 1000 gånger, han vet vad han ska göra, men han struntar helt sonika i det. Det är värt (enligt honom) att göra som han vill oavsett. Han ingen drift att vilja vara föraren till lags.
*Går lätt upp i stress utomhus, svår att avleda i dessa tillfällen. Syns på honom att det är mkt jobbigt för honom. Detta går oxå att träna, men tar tid.
*Är inte kelig och mysig, ligger helst för sig själv.
*Allt som springer blir byte i hans ögon. Katter, barn mm... Och han går upp i stress.

Så med dessa fakta, skulle det finnas nån människa som är villig att lägga ner så mkt jobb för att få en hund som är "svår" att träna, inte är gosig och tycker att han klarar sig bäst själv? Dessutom har han problem med magen. Han är undersökt hos vet, prover tagna men det visar ingenting. Enda som återstår är att öppna magen på honom. Nu har han varit fräsch några månader, så vi har lagt det på is. Trots allt detta älskar jag honom givetvis, även om det är tufft ibland. Och hur ska det gå med en bebis? Hur ska jag hinna och orka träna honom, när allt måste bankas och nötas in? Han är över året, och vi tränar fortfarande stenhårt på att gå fint i koppel! Man tappar lusten ibland alltså...

Jag vet att det är en tuff ras, och ja, med facit i hand skulle jag kanske aldrig tagit mig an honom. Men det är lätt att vara efterklok.

Hur hade ni gjort i min sits? Vad är bäst för hunden? Det ska ju funka för både honom och resten av familjen.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Vad är det du är orolig för; att du inte ska ha tid till hunden eller att han inte känns säker tillsammans med eventuellt barn? Eller båda?

Hur han reagerar på barnet kan du ju inte veta förrän ungen är född, så där skulle jag ha is i magen. Och angående aktivering, är du ensamstående eller har du någon partner eller kanske släkting/vän som kan antingen aktivera hunden eller passa barnet?

Om jag var du så skulle jag nog, som sagt, ha is i magen och vänta tills barnet är fött, för att se hur det hela blir när du väl är där sas.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag är mest orolig att jag inte ska hinna med honom. Sambon tycker inte alls det är speciellt rolig att träna honom. Promenera och cykla kan han göra, men känns som att det inte räcker... Men det är sant som du säger, att ha is i magen. Så länge barnet inte rör sig går det ju bra, men när det sedan börjar krypa får jag vara som en hök. Så har det varit med andras barn iaf. Men vi får se vad som händer.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Men under dagen då? Han jobbar ju heltid. Hur hinner folk? Antar att man hittar ett sätt som passar.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag har visserligen ingen erfarenhet av småbarn + krävande hund, men du behöver väl inte träna på dagen, utan kan ta det på em när sambon är hemma.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Dagmatte som tar ut honom om dagarna och kör lite aktivering?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Beskrivningen av din hund stämmer väldigt väl överens med min hund av samma blandning när han var runt året så jag kan förstå att du är orolig för hur du ska hinna med. Och om din hund följer samma utveckling som min så kommer han att vara "valpig" i beteendet ett bra tag till.

Tror nog som fler andra att det är bäst att avvakta, tycker inte att det är nödvändigt att förhasta sig med att omplacera för att sedan upptäcka att det kunde ha gått.

OT Min hund hade även han problem med magen när han var runt året, åkte till vet med honom och alla prover var negativa. Dvs jag hade en till synes frisk hund. Däremot gissade vet på foderallergi. Jag provade att byta bort torrfodret till färskfryst. Foderbytet resulterade i bättre mage, hull och päls. Kanske kan vara värt att kolla?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hade samma funderingar som du ungefär när jag fick mitt barn. Hur bor du? Bor du i lägenhet blir det bra mkt jobbigare än villa med trädgård....

Vi omplacera våran golden när vårt barn var 5 månader men då var det framförallt pga att han inte kändes pålitlig med barnet, han trivdes inte. Och aktiveringen blev också den för lite så att han inte mådde bra av situationen!

Kanske ska du vänta tills barnet är fött och se vad du tycker då.....
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag är lite lur på om hans dåliga mage hör ihop med hans stress. Han blir bara dålig när han varit ensam hemma eller fått stressa för mkt. Han har varit bra sedan jag fick bli sjukskriven på heltid. Nu har som sagt magen varit bra i flera månader.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag bor i lägenhet, en tvåa. Men som ni säger så är det klart att jag avvaktar, men jag kan inte låta bli att fundera, massor! Vill ju det som är bäst för hunden, vad det än blir i slutet.

Tack för era kloka ord!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Dagmatte, fodervärd eller kanske någon i trakten som vill ha en hund att träna med. Finns väl något gymnaise i de krokarna med djurinriktning, där brukar det vara elever som saknar hund som behöver en att träna med för att få det att funka på lektionerna. Och din hund låter som något som skulle få vem som helst att bli rutinerad av att träna :p
 
Sv: Vad ska jag göra?

Dagmatte, fodervärd eller kanske någon i trakten som vill ha en hund att träna med. Finns väl något gymnaise i de krokarna med djurinriktning, där brukar det vara elever som saknar hund som behöver en att träna med för att få det att funka på lektionerna. Och din hund låter som något som skulle få vem som helst att bli rutinerad av att träna :p
Vad har fodervärd med det hela att göra?
Det är en hund, inte en häst.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Att du måste vara som en hök när barnet börjar röra sig, du skrev att han ser allt som rör sig, även barn, som byten som ska jagas.

Är det detta du menar med att du måste vara som en hök så ska du väl ABSOLUT inte ta några risker med att ha kvar hunden när du får barn?

Hur mycket vi än må älska våra hundar så ska det inte finnas på kartan att vi medvetet utsätter ett barn för riskerna med en hund vi vet är opålitlig...

Får hoppas att du kan hitta en lösning och förhoppningsvis någon som kan ta sig an hunden, alltid en jobbig situation...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min hund taggar också igång på skrikande och springande barn då vi är ute. Hon markerar och visar att hon inte gillar det, hon skulle inte angripa dem men barnen kan tycka att hon är läskig...
Men är vi hemma hos någon med barn är det inget problem, hon ser dem helt enkelt som en del av umgänget då. Hon håller sig undan för hon gillar int ebarn, men hon skulle aldrig skada dem.
Det finns inget som säger att TS hund skulle vara farlig för barnet, hundar är klokare än så. Är det inget mentalitetsfel på den så tror jag inte det är en risk för barnet.

I övrigt tycker jag att TS beskrivning av hunden stämmer in på en hund av krävande ras som är i slyngelåldern. Inte mer än så.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra?

Kan du inte (som någon annan sa) höra med folk på Segerstads hundlinje om det är någon där som behöver en hund att träna med?
Har sett flera annonser om just detta, även om det nog var ett tag sen..
 
Sv: Vad ska jag göra?

kl

Jag tror inte att hunden skulle "angripa" pga av mentalfel, men han älskar att jaga saker som rör sig. Han är uppvuxen med katter, men kan för den saken inte låta bli att jaga dem ibland, och även tugga lite på dom. Och som jag har sagt ifrån! Till och med katterna har gett upp med att försöka freda sig. Inte ens dom orkar :p Det finns absolut inget elakt i honom, men han är bara så ... Intensiv! Han är upp i sambons systerbarn (lite över ett år), slickar dem i ansiktet så de trillar på rumpan. Springer de så springer han efter och fäller dom. (Givetvis hålls han kopplad om barnen leker ute) Han har tom försökt rida på dem när de kröp. Detta hände dock bara en gång, jag sa ifrån ordentligt.

Jag hoppas att han växer ifrån lite av sitt beteende, att han mognar. Jag vill ju självklart behålla honom, men inte på bekostnad av både hans och våran mentala hälsa!
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 049
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp