Vad ska jag göra ????

Frac

Trådstartare
Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra..


Ja vilken resa detta ha varit. Trodde ju att han blivit bättre men där bedrog ja mig nog en hel del.
De började för 3 veckor sedan ca. AM ringde mig tidigt söndags morgon och sa att min häst har inte ätit upp sin kvälls mat och ser allmänt väldigt dålig ut.
Åkte dit och börja temp han och visade sig att han hade 39,8 och va väldigt ostadig på bena. Jag ringde då destriktsvetrinärerna som fick komma ut på en gång och tog blodprov på han, kollade hans tarmar,Munnen och spruta han med feber nedsättande. Dom gjorde analys direkt samma dag på blodet och fick då framatt han hade en vänsterförskjutning 3% stavar. dom vita blodkrommarna va 6,8monocyter vilken tyder på krafftig infektion. dom skickade även en del av blodet vidare till labbet i karlstad för att se om dom kunde komma fram till vad det hela kan beror på. Detta va söndagen 30/1. På måndagen ringde dom och han skulle sättas på 5 dagars hippotrim för bakteriella infektionen och 5 dagars Metacam för febern. På måndag låg febern på 39,1 och på kvällen blev han ännu sämmre. Kolik anfall så vi hade han ute en del. Halv 6 på Tisdags morgon va de som de hela vände på han. Febern va helt borta tempen låg på 37,8 och när ja försökte mata han så började han sakta äta. De va nog dom lyckligaste minuterna i mitt liv :) Va så glad så ja bara stod och hoppade där på morgonen :)
På onsdag kom vetrinärerna upp tillbaka för att ta mera blodprov och kolla på han rent allmänt. På Torsdag fick ja svar på proverna och dom visade fortfarande precis samma som tidigare.
Vi valde då att ta bort metacamen på han med tanke på att han inte haft feber mera men fick en 5 dagars kur hippotrim till.
Va ute och gick med han ca 20 min varje dag och gav han ca 10 liter betfor vatten oxå varje dag. Onsdagen veckan efter kom vetrinären upp tillbaka för att ta prover 3 gången på han oc efter den analysen visade de sig att alla prover så helt korrekta ut på han. Ingen antydan på att baterien fanns kvar. Jag fick svaret att låt han vila en vecka till innan du sätter igång han så han hinner ta igen sig.
När han va dålig så stod han och viffta mycket med sin svans och slog med bakbenen så vi trodde att medicinen va stark åt hans mage och med tanke på hasn kolikanfall så blev de ett samband för oss. Men...Nu har han blivit helt som förbytt.. Han kans tå helt lugnt i hagen och va vanliga Frasse för att i nästa sekund bara börja stå med frambenen , rycka i hela kroppen och bara galoppera runt. Precis som nått som irriterar han eller blir biten av nått. Så tvärstannar han och blir helt lugn så börjara han kasta i huvudet och proceduren börjar om. Va in och läste om head shaking syndrom om de kan va nått sådant men de är inte riktigt så heller, så igår ringde jag ner till skara och berätta hela historien för dom och vetrinären där höll ju med om att han har ju fått en väldigt krafftig betende förändring. Han trodde att de kan va hjärhinneinflamation han fått och han ska vila i ca 2 månader och att sådant kan ta lång tid innan den går över. Så ja ringde tillbaka till sunne och berätta vad dom hade sagt i skara och hon skulle då sätta sig igår och gå igenom allt igen och dra i dom trådar hon kunde för att ringa mig idag och se vad vi ska göra.
Igår kväll när han skulle in så gick de ju lättare att få innan han än kvällen innan då de knappt gick att få innan han. Han vill inte gå och när han väl får fart så man får akta sig för han bara kastar sig överallt och springer som en tok. Det verkar som så länge han står still så går de bra men så fort han rör sig så börjar allt.

Någon som kanske har några idér eller en häst som haft nått liknande ???
 
Sv: Vad ska jag göra ????

fästingburen sjukdom ? Tex erlichia i akut skede ger hög feber o kommer plötsligt ( kan ligga latent o infektionen kan komma en bra stund efter själva fästingangreppet) kan ge balansproblem bla.
Men om de tagit en massa blodprover borde de ha tagit ett sånt test oxå.

Hoppas ni kommer på vad det kan vara. Aldrig roligt när ens djur blir dåliga.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Meglio
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp