Vad ska jag göra?

Hnaas620

Trådstartare
Hejsan allihopa!:)

Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare. Hon är i princip bara inhoppad, och sedan används som lite lektionshäst åt okunniga ryttare,vilket resulterade i att hon började stanna och dra förbi hindrena.
Hon har inte( vad jag har förstått )hoppat så mkt.(eller hoppat alls?) sedan dess.
Nu i vintras gjorde jag ett försök att börja hoppa henne, jag var då i ett ridhus, i en grupp på kanske 5-6 hästar, med en A-tränare;) ;

Hon är fin o mjuk på framridning. Hon blir lite älgig när vi börjar gå över bommar, då gör vi lite halter och över gångar, sedan lyssnar hon bra.
När vi sedan börjar hoppa är hon ganska lyhörd, i början, sedan börjar hon, i brist på rutin från ryttaren, springa förbi hindrena( händer ganska ofta) och stanna( men de händer väldigt sällan). När jag verkligen driver och håller ganska hårt i tyglarna så hoppar hon oftast, men feg som jag är känner att om jag skulle vilja stanna henne så skulle det....inte gå!:eek:
Våran bromssträcka är typ....ett varv i ridhuset innan vi kommer till skritt och väl i skritt så lyssnar hon bra.:D

Det har hänt(många gånger) att jag har ramlat av i någon väldigt tvär förbispringning:meh:
Jag har slutat tycka att det är roligt att hoppa på träningar( jag vågar bara hoppa för tränare...:crazy:)
Och rent allmänt när jag har henne ur form( har provat en gång i skogen för att se om hon ligger på) så ligger hon på tillochmed i traven.
Och så känner jag mig som en jag.vet.inte.vad( typ tönt:wtf:?)när jag rider henne ur form.

Vi tävlar och tränar dressyr, men jag vill då o då(väldigt sällan) kunna hoppa lite, o då menar jag, kanske en lätt(,lätt) 60-70 bana utan protester i lagomt tempo, utan att behöva slita henne i munnen, behöva stanna eller lägga volter.

Vad ska jag göra, traggla på med träningar varje vecka, fastän att jag inte tycker att det är roligt?
Betsla upp( dölja symptomen men inte problemet, jag vet;))?
Har faktiskt funderat på en tant som jobbat mkt. på ridskola, privata träningar, har hört att hon låter det ta tid om man vill( a- tränaren var väldigt puschig, hoppa högre, hoppa högre. Typ så kändes det som:()
Jag känner mig inte riktigt mogen att hoppa den här hästen, men hon tycker att det är så kul, och jag tycker också det när jag har kontroll, och jag vet ingen annan som skulle kunna hoppa henne åt mig:meh:

Nu är hon inte, hoppad på ett tag pga. skada men hon är helt igång nu.

HJÄLP vad tycker ni, vad ska jag göra?

Jag tål kritik men vill helst inte höra arga och sura röster, tack!!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Bör kanske också säga att jag INTE har tillgång till ridhus/ridbana (bara på träning) utan bara skogen och vägarna.;)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej!

Hade det varit min hade jag försökt hoppa 1 gång/vecka för en vettig tränare som ni båda trivs med!

Att hoppa för nån som är duktig och utbildad med inte håller sig på ryttarens nivå är helt meningslöst- då blir det precis som du redan upplever det- tråkigt!

Så, se om du kan hitta någon annan som kan hjälpa dig med hoppningen och hoppa lite oftare så kommer häst och du (om du har tur) vänja er och inte längre fladdra runt banan.

/Lavinia, som efter 2 år med skadad häst verkligen saknar att hoppträna. Hoppa utan tränare törs jag inte..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack!:)

Ska försöka prova rida för den här tanten, Anita, och se vad jag tycker:)

Tack för stöd:)/ Velig ryttare....
 
Sv: Vad ska jag göra?

Generellt tycker jag inte att det är fel att betsla upp för vissa tillfällen - bättre att kunna få stopp med schyst hand och skarpare bett än att behöva hänga och slita.

Är hästen välriden i dressyren hade jag betslat upp för att rida ut och hoppa utan att tveka, så länge man hittar ett bett som passar hästen och en själv. Sen får man ju jobba vidare med lydnaden så klart, men det förstår du nog också :P
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 100
Senast: Sedna
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp