Vad ska jag göra?

equestriansport

Trådstartare
Hej alla Bukefalister!
Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller vänster. Jag vill inte få några negativa kommentarer utan bara positiv feedback, tips och råd är det enda jag behöver just nu.

Jag älskar hästar, och jag älskar allt med ridsporten. Jag är passionerad, engagerad och ambitiös när det gäller just hästar och jag verkligen älskar det. Det mesta iallafall.
För ca 2 år sedan hade jag extrema framtidsplaner för hur jag skulle ta min väg till dressyreliten, men nu har planerna ändrats och jag vill hellre bli C, B eller A-tränare i dressyr, veterinär/hästmassör eller någonting liknande. Jag vill göra det mesta på marken och inte alltid uppe på hästryggen iallafall. Det finns saker mellan himmel och jord att jobba med inom hästsporten så jag behöver inte bestämma mig ännu.
Men som sagt, jag är extremt passionerad. Jag lär mig nya saker varje dag, idag lärde jag mig bland annat vilka växter som är bäst i att ha i sitt hösilage, och hur ofta man bör sko sina hästar på vintern/sommaren.

Jag rider två dagar i veckan på ridskola. Jag ska sluta där efter jul, men efteråt vet jag inte riktigt vart jag tar vägen. Jag vill bara bort därifrån. Så fort jag kommer hem från skolan och inser att det är dagen jag ska till stallet, kommer jag på en ursäkt till varför jag inte "kan" åka dit. Jag har ingen lust alls. Så fort jag kliver in i stallet, står alltid en gäng tjejer i hos deras foderponnyer och blänger på mig, och påstår att dom "kan allt" och "ingen kan bättre än dom", och speciellt inte jag. Så som jag känner nu, så går jag hellre på stan med mina tjejkompisar än åker till stallet. Jag tycker verkligen inte om ridskolan, och verkligen inte folket som är där. Jag vill göra mer än att bara rida en okänd häst, jag vill utvecklas från både marken och på ryggen. Jag vill lära mig tömköra, longera hästen lösgjord och lära mig behandla sår. Även fast jag vet att sånna saker nästan är omöjliga att lära sig på en ridskola, för huvudsaken man lär sig på en ridskola är att rida. Jag har inte vistats där på över 4 veckor nu.

Jag har letat medryttarhäst i ungefär ett år nu, men när jag tar kontakt med folk så påstår de att "jag är för ung", eller "jag har en annan intressant men blir det inget med den, återkommer jag". Jag kollar om det kommit upp nya annonser minst en gång om dagen, men de flesta ligger alltför långt bort, söker en ryttare över 18 år eller vill ha 1000:- av sin medryttare i månaden. Jag har bett om att få ha foderhäst, men på grund av ekonomin så fungerar det inte. Och att börja på en ny ridskola är inte aktuellt för mig.

Ibland brukar jag fundera över, om jag borde sluta med hästar, eller ta en paus.

Flera utav er tycker säkert att det jag just skrivit är helt meningslöst, men detta är någonting jag funderat över länge. Borde jag sluta? Hjärtat säger nej, men hjärnan säger både och.

Jag har så mycket mer att säga, men snälla, hjälp mig någon. :(
 
Min första tanke är hur gammal är du? (spelar eg ingen roll, men lättare att få en bild över din situation)
Min andra tanke, finns det ingen häst på ridskolan som du kan bli skötare på? Vissa ridskolor hyr ju även ut sina hästar de dagar de inte går lektion. På något sätt borde du hitta en punkt på ridskolan där du trivs. Antingen kommer gänget inte bry sig, lr så släpper de kanske in dig i gemenskapen!
 
Inte ska du sluta med hästar, självklart inte, du älskar ju det! Men om du inte trivs på ridskolan så är det ju ingen poäng att fortsätta där. En paus med hästarna kan bygga upp en längtan i stället, fortsätt kolla efter medryttarhäst, spara ridskolepengarna till att åka på helgkurs eller ett träningsinriktat sommarläger där du kan träffa andra likasinnade passionerade. Då slipper ridabstinensen bli olidlig, och du kan känna att du inte tappar ridkänslan helt. Du kommer att hitta en härlig medryttarhäst så småningom som var värd att vänta på, eller också dyker andra möjligheter upp. Ta det lugnt, att ta en paus behöver inte vara något dramatiskt, och du behöver inte fatta några beslut nu om hur din hästframtid ska se ut. :) Jag har själv haft perioder ibland när det inte har funnits så bra möjligheter till att utöva hästintresset som jag vill, då har jag passat på att hålla på med andra roliga saker,(samtidigt som jag slängt suktande blickar när jag sett en ryttare genom bussfönstret eller på promenaden) sen har något dykt upp som fått mig tillbaka in i hästvärlden och så härligt det då varit!
 
Kan du inte jobba extra så att du har råd med en medryttarhäst eller gå kurser i det du vill lära dig?
Eller som någon föreslog bli skötare på en häst? Så lärde jag mig som ung, det var ett perfekt sätt att lära sig hästar från marken.
 
Hej alla Bukefalister!
Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller vänster. Jag vill inte få några negativa kommentarer utan bara positiv feedback, tips och råd är det enda jag behöver just nu.

Jag älskar hästar, och jag älskar allt med ridsporten. Jag är passionerad, engagerad och ambitiös när det gäller just hästar och jag verkligen älskar det. Det mesta iallafall.
För ca 2 år sedan hade jag extrema framtidsplaner för hur jag skulle ta min väg till dressyreliten, men nu har planerna ändrats och jag vill hellre bli C, B eller A-tränare i dressyr, veterinär/hästmassör eller någonting liknande. Jag vill göra det mesta på marken och inte alltid uppe på hästryggen iallafall. Det finns saker mellan himmel och jord att jobba med inom hästsporten så jag behöver inte bestämma mig ännu.
Men som sagt, jag är extremt passionerad. Jag lär mig nya saker varje dag, idag lärde jag mig bland annat vilka växter som är bäst i att ha i sitt hösilage, och hur ofta man bör sko sina hästar på vintern/sommaren.

Jag rider två dagar i veckan på ridskola. Jag ska sluta där efter jul, men efteråt vet jag inte riktigt vart jag tar vägen. Jag vill bara bort därifrån. Så fort jag kommer hem från skolan och inser att det är dagen jag ska till stallet, kommer jag på en ursäkt till varför jag inte "kan" åka dit. Jag har ingen lust alls. Så fort jag kliver in i stallet, står alltid en gäng tjejer i hos deras foderponnyer och blänger på mig, och påstår att dom "kan allt" och "ingen kan bättre än dom", och speciellt inte jag. Så som jag känner nu, så går jag hellre på stan med mina tjejkompisar än åker till stallet. Jag tycker verkligen inte om ridskolan, och verkligen inte folket som är där. Jag vill göra mer än att bara rida en okänd häst, jag vill utvecklas från både marken och på ryggen. Jag vill lära mig tömköra, longera hästen lösgjord och lära mig behandla sår. Även fast jag vet att sånna saker nästan är omöjliga att lära sig på en ridskola, för huvudsaken man lär sig på en ridskola är att rida. Jag har inte vistats där på över 4 veckor nu.

Jag har letat medryttarhäst i ungefär ett år nu, men när jag tar kontakt med folk så påstår de att "jag är för ung", eller "jag har en annan intressant men blir det inget med den, återkommer jag". Jag kollar om det kommit upp nya annonser minst en gång om dagen, men de flesta ligger alltför långt bort, söker en ryttare över 18 år eller vill ha 1000:- av sin medryttare i månaden. Jag har bett om att få ha foderhäst, men på grund av ekonomin så fungerar det inte. Och att börja på en ny ridskola är inte aktuellt för mig.

Ibland brukar jag fundera över, om jag borde sluta med hästar, eller ta en paus.

Flera utav er tycker säkert att det jag just skrivit är helt meningslöst, men detta är någonting jag funderat över länge. Borde jag sluta? Hjärtat säger nej, men hjärnan säger både och.

Jag har så mycket mer att säga, men snälla, hjälp mig någon. :(
OK.
Försök till att vara konstruktiv. Dock är det ett "handikapp" att försöka vara konstruktiv när man inte vet hur ung du är.
1. Du trivs inte på ridskolan.
Byt ridskola.
2. Du vill inte lära dig genom att rida en okänd häst.
Antingen: tänk om, det är bra att rida olika hästar. Eller skaffa en medryttarhäst (jo, jag har läst svårigheterna du stött på).
3. Du har inte ekonomi för att ha häst.
Nej, så kan det vara. Och om du är för ung för att själv jobba så får du vänta tills du har möjligheter att tjäna egna pengar.

Den situation du beskriver innebär att du egentligen lägger ut hinder för alla vägar: du påpekar själv att byte av ridskola inte är ett alternativ, foderhäst är inte ett alternativ, medrytteri är inte ett alternativ eftersom hästägarna söker något annat än det du har att erbjuda.
Egen häst är inte ett alternativ.

Då återstår väl egentligen alternativen att göra paus eller välja att försöka trivas på ridskolan trots den attityd du upplever att du stöter på från de andra eleverna.
 
Jag tror du har svaret själv, du säger själv att du inte trivs, är det något du kan påverka? I så fall gör det. Kan du inte påverka så är enda alternativet att byta stallmiljö. Kanske kan det räcka med att byta dag?
Angående dom där stalltjejerna, varför låter du det dom säger påverka dig? Låt dom blänga, låt dom tycka, bry dig inte, du är stark, lita på dig själv.

Nu vet jag inte hur ung du är eller vad du har i bagaget, men jag skulle nog ändå vilja rekommendera att gå och prata med en kurator/psykolog, som kan hjälpa dig att tänka om, såvida du inte löser det själv förstås, men det kan alltid vara skönt med någon utomstående som stöttar och hjälper.

Om inte annat, sluta på ridskolan och gå på clinics istället, då kanske du hittar en clinic på just det du vill lära dig osv. :)
 
Tänker direkt på om det finns någon annan ridskola du kan rida på? Och jag tror det viktiga är att inte ge upp om du har ett så stort intresse. Hur gammal är du? Om det är dags för gymnasieval snart så kan du ju söka till någon skola med hästinriktning, finns ett flertal. Hur är ridlärarna på ridskolan? När jag jobbade så gick vi igenom mkt av det du nämner på teorilektionerna, tyvärr var det få som var så intresserade av det. Finns det inget privatstall på din ridskola eller har någon av ridlärarna häst? Är du ambitiös och beredd att jobba lite så kan du kanske på skötare på någon häst och lära dig mer den vägen. De ridlärare som hade häst på anläggningen som jag jobbade på hade gärna elever hos sig som pysslade, kanske skrittade av eller fram och följde med på tävlingar. Är man ambitiös och noggrann så fick de ofta göra mer efter hand. Många av mina elever var som du men de kämpade på och när de blev äldre och duktigare så fick de ofta en medryttarhäst. Det viktiga är att du inte ger upp, kämpa på och sug åt dig all kunskap du kan även om det känns motigt till slut kommer det att bli bättre, och när det väl blir det så är du förberedd.
 
Hej alla Bukefalister!
Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller vänster. Jag vill inte få några negativa kommentarer utan bara positiv feedback, tips och råd är det enda jag behöver just nu.

Jag älskar hästar, och jag älskar allt med ridsporten. Jag är passionerad, engagerad och ambitiös när det gäller just hästar och jag verkligen älskar det. Det mesta iallafall.
För ca 2 år sedan hade jag extrema framtidsplaner för hur jag skulle ta min väg till dressyreliten, men nu har planerna ändrats och jag vill hellre bli C, B eller A-tränare i dressyr, veterinär/hästmassör eller någonting liknande. Jag vill göra det mesta på marken och inte alltid uppe på hästryggen iallafall. Det finns saker mellan himmel och jord att jobba med inom hästsporten så jag behöver inte bestämma mig ännu.
Men som sagt, jag är extremt passionerad. Jag lär mig nya saker varje dag, idag lärde jag mig bland annat vilka växter som är bäst i att ha i sitt hösilage, och hur ofta man bör sko sina hästar på vintern/sommaren.

Jag rider två dagar i veckan på ridskola. Jag ska sluta där efter jul, men efteråt vet jag inte riktigt vart jag tar vägen. Jag vill bara bort därifrån. Så fort jag kommer hem från skolan och inser att det är dagen jag ska till stallet, kommer jag på en ursäkt till varför jag inte "kan" åka dit. Jag har ingen lust alls. Så fort jag kliver in i stallet, står alltid en gäng tjejer i hos deras foderponnyer och blänger på mig, och påstår att dom "kan allt" och "ingen kan bättre än dom", och speciellt inte jag. Så som jag känner nu, så går jag hellre på stan med mina tjejkompisar än åker till stallet. Jag tycker verkligen inte om ridskolan, och verkligen inte folket som är där. Jag vill göra mer än att bara rida en okänd häst, jag vill utvecklas från både marken och på ryggen. Jag vill lära mig tömköra, longera hästen lösgjord och lära mig behandla sår. Även fast jag vet att sånna saker nästan är omöjliga att lära sig på en ridskola, för huvudsaken man lär sig på en ridskola är att rida. Jag har inte vistats där på över 4 veckor nu.

Jag har letat medryttarhäst i ungefär ett år nu, men när jag tar kontakt med folk så påstår de att "jag är för ung", eller "jag har en annan intressant men blir det inget med den, återkommer jag". Jag kollar om det kommit upp nya annonser minst en gång om dagen, men de flesta ligger alltför långt bort, söker en ryttare över 18 år eller vill ha 1000:- av sin medryttare i månaden. Jag har bett om att få ha foderhäst, men på grund av ekonomin så fungerar det inte. Och att börja på en ny ridskola är inte aktuellt för mig.

Ibland brukar jag fundera över, om jag borde sluta med hästar, eller ta en paus.

Flera utav er tycker säkert att det jag just skrivit är helt meningslöst, men detta är någonting jag funderat över länge. Borde jag sluta? Hjärtat säger nej, men hjärnan säger både och.

Jag har så mycket mer att säga, men snälla, hjälp mig någon. :(
Var bor du? Sätt ut en annons om medryttare här på buke. Bli medryttare, flera mer, var beredd på att mocka och bära Hö.
 
Hej alla Bukefalister!
Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller vänster. Jag vill inte få några negativa kommentarer utan bara positiv feedback, tips och råd är det enda jag behöver just nu.

Jag älskar hästar, och jag älskar allt med ridsporten. Jag är passionerad, engagerad och ambitiös när det gäller just hästar och jag verkligen älskar det. Det mesta iallafall.
För ca 2 år sedan hade jag extrema framtidsplaner för hur jag skulle ta min väg till dressyreliten, men nu har planerna ändrats och jag vill hellre bli C, B eller A-tränare i dressyr, veterinär/hästmassör eller någonting liknande. Jag vill göra det mesta på marken och inte alltid uppe på hästryggen iallafall. Det finns saker mellan himmel och jord att jobba med inom hästsporten så jag behöver inte bestämma mig ännu.
Men som sagt, jag är extremt passionerad. Jag lär mig nya saker varje dag, idag lärde jag mig bland annat vilka växter som är bäst i att ha i sitt hösilage, och hur ofta man bör sko sina hästar på vintern/sommaren.

Jag rider två dagar i veckan på ridskola. Jag ska sluta där efter jul, men efteråt vet jag inte riktigt vart jag tar vägen. Jag vill bara bort därifrån. Så fort jag kommer hem från skolan och inser att det är dagen jag ska till stallet, kommer jag på en ursäkt till varför jag inte "kan" åka dit. Jag har ingen lust alls. Så fort jag kliver in i stallet, står alltid en gäng tjejer i hos deras foderponnyer och blänger på mig, och påstår att dom "kan allt" och "ingen kan bättre än dom", och speciellt inte jag. Så som jag känner nu, så går jag hellre på stan med mina tjejkompisar än åker till stallet. Jag tycker verkligen inte om ridskolan, och verkligen inte folket som är där. Jag vill göra mer än att bara rida en okänd häst, jag vill utvecklas från både marken och på ryggen. Jag vill lära mig tömköra, longera hästen lösgjord och lära mig behandla sår. Även fast jag vet att sånna saker nästan är omöjliga att lära sig på en ridskola, för huvudsaken man lär sig på en ridskola är att rida. Jag har inte vistats där på över 4 veckor nu.

Jag har letat medryttarhäst i ungefär ett år nu, men när jag tar kontakt med folk så påstår de att "jag är för ung", eller "jag har en annan intressant men blir det inget med den, återkommer jag". Jag kollar om det kommit upp nya annonser minst en gång om dagen, men de flesta ligger alltför långt bort, söker en ryttare över 18 år eller vill ha 1000:- av sin medryttare i månaden. Jag har bett om att få ha foderhäst, men på grund av ekonomin så fungerar det inte. Och att börja på en ny ridskola är inte aktuellt för mig.

Ibland brukar jag fundera över, om jag borde sluta med hästar, eller ta en paus.

Flera utav er tycker säkert att det jag just skrivit är helt meningslöst, men detta är någonting jag funderat över länge. Borde jag sluta? Hjärtat säger nej, men hjärnan säger både och.

Jag har så mycket mer att säga, men snälla, hjälp mig någon. :(
Tar kontakt med folk, hur gör du? Åk till ett stuteri och prata med ägaren. Åk till en Annan ridskola och häng. Mycket tid med hästar är avsuttet. Kolla med travet, där är det lite annorlunda stämning.
 
Undrar som flera andra över hur gammal du är. Det kanske till exempel är lättare att få bli medryttare på en häst där ägaren vill ha en vuxen medryttare om du är 17 år och mogen och ansvarsfull, än om du är 12.

Men iallafall. Vad mer än tjejgänget på ridskolan är det som gör att du inte trivs där? Är de direkt dumma mot dig eller någon annan, eller är det mer sättet de är på?

Jag tänker såhär. Att rida många olika hästar är bra. Du lär dig läsa hästarna på ett bra sätt, både i ridning och från marken, och det kan du ha nytta av om du vill jobba med hästar i framtiden. Finns det någon ridlärare eller stallpersonal du känner förtroende för? Kanske du isåfall kan prata med hen om hur du känner, att du vill lära dig mer om allt runtomkring också, och se om du kanske får bli skötare eller vara med i stallet och lära dig saker runtomkring.
Jag vet flera tjejer som av olika anledningar fått vara i stallet utöver vanlig ridskoletid, och lärt sig mycket om hästar och hantering den vägen.
Om gänget är dumma på något sätt, så att du och kanske andra med dig inte trivs i stallet, så tycker jag absolut du ska ta upp det med någon vuxen som jobbar där. På en ridskola ska alla få känna sig välkomna, även om man inte tillhör "det tuffa gänget" och har egen ponny eller häst. Om de bara har en trist attityd om att de själva är bäst, men inte är dumma mot andra, så tycker jag du ska försöka borsta av dig det de säger. Bara för att de tror att de kan allt, så är det ju inte säkert att det är så. Och om du hänger i stallet, lär dig mer och träffar nya kompisar kanske du snart själv är en av de som hänger i stallet med kompisarna, och då kan du bidra till en trevligare stämning för alla andra som känner som du gör nu :)

Men med det här jättelånga utlägget åt sidan... Om du absolut inte vill fortsätta där, så ska du ju inte göra det. Varför går det inte att byta ridskola?
Du skulle ju kunna prova annonsera om att du vill bli skötare/medryttare på en häst eller ponny och även lära dig om allt runtomkring. Det finns säkert folk som har flera hästar och som vill ha lite hjälp i stallet, utan att medryttaren behöver sköta allt helt själv (då kanske man som hästägare vill att medryttaren är vuxen). Har du föräldrar som stöttar dig och kan vara med dig i stallet? Isåfall kan det vara värt att skriva i annonsen. Jag själv tillexempel har haft medryttare i 12-årsåldern, som då antingen haft hästkunnig förälder med sig eller ridit tillsammans med mig. Om personen däremot ska rida själv har det bara varit aktuellt med 18+.

Det finns alltid en lösning, men det gäller att inte stänga alla dörrar. Och ibland kan lösningen vara att ta en paus, om du känner att det är det du vill. Kanske är du i den åldern att du snart ska börja gymnasiet, och då kanske en hästlinje kan vara nåt för dig?
 
En sån tjej som dig skulle absolut få hjälpa mig, men många har samma bekymmer som mig gällande medryttare/skötare etc, att det är svårt att komma till stallet utan bil. Ska jag ha någon som hjälper mig, även om det är gratis, vill jag inte behöva köra och hämta eller liknande. Ofta är inte föräldrar jättepigga på att köra (nu för tiden), så då rinner det ut i sanden. Kan du lösa det rekommenderar jag dig att annonsera och se om någon nappar.
 
Hej! Tack för alla era fina svar, blir verkligen glad av att helt okänt folk vill hjälpa en så mycket!

Jag är 14 år gammal. :)

Då är det ju dags att fundera på gymnasievalet snart, rekommenderar att du kollar upp olika utbildningar med hästinriktning. Jag gick på Bollerup och vi hade foderlära, hästkunskap, unghästridning, ridning, körning, tog hästkötarexamen mm. Det är en väldigt bra grund att stå på och man får en bra bild av vad det innebär att jobba med hästar. Skulle man inte vilja det så har i alla fall utvecklats mycket i både sin teoretiska kunskap och den praktiska. Ofta får man bra kontakter också t ex genom praktikplatser. Jag fick jobb hos en av lärarna direkt efter gymnasiet.
 
Hej! Det var några dagar sedan jag skrev något här.

Jag känner att allting börjar komma på plats nu. Terminen på ridskolan närmar sig mot sitt slut och jag har sagt upp min plats i ridgrupperna där till nästa termin. Jag har just hittat en super medryttarhäst som jag ska hälsa på någon dag, en femårig valack jag både kommer att få jobba med från marken och på ryggen. Jag har idag julavslutning, alltså är skolterminen också slut vilket är skönt.

Så som det ser ut i dagsläget så är allting jätte bra, får ta vara på detta innan jag hittar någonting annat jag kan klaga på.

Då är det ju dags att fundera på gymnasievalet snart, rekommenderar att du kollar upp olika utbildningar med hästinriktning. Jag gick på Bollerup och vi hade foderlära, hästkunskap, unghästridning, ridning, körning, tog hästkötarexamen mm. Det är en väldigt bra grund att stå på och man får en bra bild av vad det innebär att jobba med hästar. Skulle man inte vilja det så har i alla fall utvecklats mycket i både sin teoretiska kunskap och den praktiska. Ofta får man bra kontakter också t ex genom praktikplatser. Jag fick jobb hos en av lärarna direkt efter gymnasiet.

Jag har funderat på detta med gymnasium länge. Att hitta det rätta är ju viktigt. Jag har bland annat funderat på Strömsholm, men då anläggningen ligger flera mil ifrån min hemort så har jag även funderat på Real Gymnasiets hästlinje. :)
 
Hej! Det var några dagar sedan jag skrev något här.

Jag känner att allting börjar komma på plats nu. Terminen på ridskolan närmar sig mot sitt slut och jag har sagt upp min plats i ridgrupperna där till nästa termin. Jag har just hittat en super medryttarhäst som jag ska hälsa på någon dag, en femårig valack jag både kommer att få jobba med från marken och på ryggen. Jag har idag julavslutning, alltså är skolterminen också slut vilket är skönt.

Så som det ser ut i dagsläget så är allting jätte bra, får ta vara på detta innan jag hittar någonting annat jag kan klaga på.



Jag har funderat på detta med gymnasium länge. Att hitta det rätta är ju viktigt. Jag har bland annat funderat på Strömsholm, men då anläggningen ligger flera mil ifrån min hemort så har jag även funderat på Real Gymnasiets hästlinje. :)
Grattis till medryttarhästen!

Angående gymnasiet så behöver du ju inte begränsa dig med avstånden. De flesta linjer med hästinriktning har internat, eller kan hjälpa till med boende på annat sätt. Fundera igenom över vad du vill syssla med och välj linje utifrån det!
 
Jag har funderat på detta med gymnasium länge. Att hitta det rätta är ju viktigt. Jag har bland annat funderat på Strömsholm, men då anläggningen ligger flera mil ifrån min hemort så har jag även funderat på Real Gymnasiets hästlinje. :)

Ett tips till dig är att kolla upp Sveriges ridgymnasium. Vet en som har haft en dotter som har gått där och varit jättenöjd med utbildningen och hästarna de har som skolhästar. De finns på flera ställen i landet och elevbostäder finns, de som bor längst bort blir prioriterade i första hand när bostäder tilldelas.
 
Br aatt det löst sig för dig! Jag tror också det var bra att du slutade på ridskolan - hierarkin och stämmningen som kan vara kan få en at tmå dåligt och då är det inte värt att traggla sig igenom det. Bättre att byta miljö så du kan fokusera på endast hästarna! (alternativt byta ridskola där det är trevligt. Min ridskola har alltid kännts bra!)

Angående gymnasium rekommenderar jag dig att kanske inte välja just strömsholm. Vågar inte säga hyr flyinge/Wången är men kan tänka mig det är lite liknande. Jag har hört från vänner som gått där att det är väldigt mycket hierarki och "status".
En annan vän går på real, hon trivs bra där och lär sig mycket! De får tillbringa tid i stall, lära sig hur man ger sprutor och syr sår (på frukter och disktrasor iofs :laugh:, men då får de lite insikt i djurskötarjobbet), har praktik i olika stall där iallafall hon säger att hon lärt sig massor av!

hursomhelst - besök de gymnasiumen du är intresserad av så du får en egen känsla och uppfattning. Som ovan nämnt finns elevhem till riksgmnasium där du kan bo om skolan ligger långt bort!
 
Jag tror att en hel del gymnasieskolor har prova på läger eller prova på dagar numera. Bollerup och Vreta har om jag inte minns fel. De flesta har också riksintag och erbjuder boende på internat. Kolla runt, besök och läs på vad som finns. Vill man ha en bred kunskap så är det ett väldigt bra alternativ utan att man behöver göra avkall på utbildning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 046
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp