Vad ska jag göra?

ufot

Trådstartare
Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan sätta henne i egen hage och ge mer hö. Problemet är bara att höet nästan är slut och jag har själv ingen möjlighet att hämta hö. Bil har jag, stor kombi, men den saknar tyvärr dragkrok.

Jag har försökt fodra upp med kraftfoder, men hästen vill inte äta så mycket som behövs.

De alternativen jag har är:

1. Flytta till lösdrift med fri tillgång på hö. Problemet är bara att jag och hästen ska flytta 31 maj upp till Norrland på grund av att jag har fått fast arbete. Där kommer hon att stå på en jättefin anläggning med fri tillgång på hö. Problemet är bara att det är 3.5 månader dit och jag måste ge henne mer foder nu. Dessutom har jag redan betalt stallhyran fram till jag flyttar och dubbel stallhyra i drygt tre månader blir lite väl saftigt.

2. Köpa hö med hemkörning. Jag har hittat en som har hemkörning. Blir lite dyrt, men inte så farligt. Problemet är bara att balarna då väger 400 kg styck. Dessa hinner bli dåliga innan hon hinner äta upp dem.

3. Köpa småbaligt hösilage. Dessa kan jag frakta hem själv med bilen. Någon som vet hur många småbalar, hösilage, som får plats i en stor kombi? I värsta fall får jag hämta flera omgångar. Jag har hittat en återförsäljare 8 mil från vart jag bor. Vet inte priset dock, men hästen måste ju ha hö...

4. Ge kraftfoder 2 ggr/dag. Detta är ingen idé som jag gillar, men det får bli nödlösning tills jag får tag på hö. Problemet är som sagt att hon inte är direkt matglad. Prövade mach idag, men hon åt hellre hö än mach...
 
Det finns inget alternativ. Hästen MÅSTE få i sig 1 kg TS hö/100 kilo häst per dag. Det hästen ska väga, inte det den väger nu.

Det går inte att ersätta med kraftfoder!

Det är bara att lösa situationen, nu.
 
Hästen får i sig långt över 1 kg ts per 100 kg häst. Höet har ts på 88% och min häst väger max 400 kg.
 
Äter din häst lucerne? I så fall kan du ge detta ett par gånger per dag (i stället för eller ev i samband med kraftfoder). Lucerne är ju grovfoder och finns både som strå och pellets. Kanske smidigare än att hitta 'eget' hö?
 
Situationen har löst sig, delvis. Alla hästägare har gått ihop sig och vi ska nu köpa hö tillsammans. Jag har hittat en som har hemkörning till väldigt vettigt pris och med bra värden på höet. Jag kommer att köpa 500 kg extra till min häst och ge henne 5 kg extra varje dag. Då får hon 12 kg per dag. Detta är mycket för en liten Islandshäst på 130 i mankhöjd. Jag ska också skicka in kolla masken, men jag tror inte hon har mask i och med att pälsen ser så fin ut.

Sen kommer jag att ge henne kraftfoder två gånger per dag. Dels när jag sätter henne i egen hage på morgonen och dels på kvällen.

Detta är på inget sätt en optimal lösning i och med att hon måste gå ensam så pass många timmar varje dag. Jag sätter henne i egen hage vid 8.00 på morgonen och släpper ihop henne på eftermiddagen. Men som det är nu har jag inget val, känns det som. Det viktigaste är att få upp henne i vikt. På plussidan är att jag kan täcka henne utan risk att de andra äter upp hennes täcke, vilket är bra de dagar det är dåligt väder.
 
Utifrån de alternativ du har hade jag antingen flyttat eller satt hästen i egen hage och gett fri tillgång på lusern strå. Gärna med lite olja om hästen är så tunn. Och fodrat med kraftfoder.
 
Tycker det låter som en bra lösning, särskilt om man dessutom kan lägga på täcke. En frusen häst bränner mycket energi bara på att hålla sig varm. Finns det inga marginaler kan det vara väldigt bra med täcke som komplement till foderförändring.
 
Hur kan du veta det utan att veta analysen?

Om den är för mager efter att den ätit 7 kg för en kroppsvikt på 400 kg så är det ju på tok för dåligt hö eller man kan ju också säga att den får för lite hö för att täcka upp den analysen som höet ju måste ha.
Med det "dåliga" hö borde den kanske ligga på 9 kg hö? Vilket du ju också reflekterat över.

Det är inte raketforskning, tänker jag.

OBS! "Dåligt" hö är en tolkningfråga. Om hästen (som mina hästar) behöver äta mer än sina 1 kg/100 kg kroppsvikt för att må bra psykiskt så är ju ett "dåligt" hö att föredra.
 
Om den är för mager efter att den ätit 7 kg för en kroppsvikt på 400 kg så är det ju på tok för dåligt hö eller man kan ju också säga att den får för lite hö för att täcka upp den analysen som höet ju måste ha.
Med det "dåliga" hö borde den kanske ligga på 9 kg hö? Vilket du ju också reflekterat över.

Det är inte raketforskning, tänker jag.

OBS! "Dåligt" hö är en tolkningfråga. Om hästen (som mina hästar) behöver äta mer än sina 1 kg/100 kg kroppsvikt för att må bra psykiskt så är ju ett "dåligt" hö att föredra.
De andra hästarna håller ju hull, tydligen? Höet kanske räcker gott och väl för "normala" hästar.

Det jag funderar på är om hon verkligen får i sig "sina" 7 kg? Har hon dålig matlust, vilket hon verkar ha när hon knappt vill ha kraftfoder, så tror jag de andra i samma hage äter fortare och klämmer i sig en del av hennes mat.
 
De andra hästarna håller ju hull, tydligen? Höet kanske räcker gott och väl för "normala" hästar.

Ja, precis. För din häst räcker inte analysen med det hon äter. Det är ju det du säger i första inlägget. Det är ju det du vill lösa.
Alla hästar är inte tabellhästar. Din är det onekligen inte. Jag kan ju inte börja snacka om att analysen är tillräcklig för att andra hästar håller sig i hull. Det är ju gentemot din häst du måste jämföra.
 
En fråga; ska din häst verkligen väga 400 kg som bara är 130 i mankhöjd?

Är hon tunn i förhållande till de andra eller är hon mager/tunn enligt hur man kollar hull? Det kan ju också vara idé att kolla. Youtube har många riktigt bra filmer på hur man kollar hull på t.ex RSPCA.

Min ena är 138 cm och ska inte väga mer än 350-390 kg och är fjordhäst. När han väger 425 kg tycker de flesta att han ser perfekt ut i hull men han har ändå fettdepåer.
 
Mina hästar är lagom tjocka....

Om TS häst verkligen skulle äta sina 7 kg kanske hon skulle vara perfekt i hull?
Om det nu går 4 hästar i hagen och de lägger ut 28 kg, så kanske TS's häst bara får äta 4, eftersom hon verkar vara en kräsen fröken.
 
Mina hästar är lagom tjocka....

Om TS häst verkligen skulle äta sina 7 kg kanske hon skulle vara perfekt i hull?
Om det nu går 4 hästar i hagen och de lägger ut 28 kg, så kanske TS's häst bara får äta 4, eftersom hon verkar vara en kräsen fröken.

Men då kan man ju inte svara säkert att den får i sig mer än det, vilket TS gjort.

"Hästen får i sig långt över 1 kg ts per 100 kg häst. Höet har ts på 88% och min häst väger max 400 kg."
 
Men då kan man ju inte svara säkert att den får i sig mer än det, vilket TS gjort.

"Hästen får i sig långt över 1 kg ts per 100 kg häst. Höet har ts på 88% och min häst väger max 400 kg."
Hon kanske äter så sakta att hon får i sig 2 kg, vem vet? Det är problemet med att inte ha fri tillgång på foder på lösdrift. Att några hästar inte får i sig sin ranson.
 
Hon kanske äter så sakta att hon får i sig 2 kg, vem vet? Det är problemet med att inte ha fri tillgång på foder på lösdrift. Att några hästar inte får i sig sin ranson.

Jag fattar det och tycker ditt inlägg är relevant.
Dock har TS sagt det jag citerade (att hästen får i sig "långt över 1 kg ts/100 kg häst" i inlägg nummer 3) och jag kan omöjligt tolka det på ett annat sätt än hon skriver. Jag måste ju förutsätta att man vet vad man pratar om när man skriver så.
Något annat vore att läsa mellan raderna och tolka själv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
614
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 265
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Heltidsresan forts
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp