Vad ska jag göra?

Jag fattar det och tycker ditt inlägg är relevant.
Dock har TS sagt det jag citerade (att hästen får i sig "långt över 1 kg ts/100 kg häst" i inlägg nummer 3) och jag kan omöjligt tolka det på ett annat sätt än hon skriver. Jag måste ju förutsätta att man vet vad man pratar om när man skriver så.
Något annat vore att läsa mellan raderna och tolka själv.
Jag anser att hon inte kan veta det. Skulle hästen äta sina 7 kg så skulle ts-behovet gott och väl vara tillgodosett.
Men som jag läser att hästarna fodras anser jag inte att hon kan ha en susning om vad hästen verkligen äter.
 
Jag anser att hon inte kan veta det. Skulle hästen äta sina 7 kg så skulle ts-behovet gott och väl vara tillgodosett.
Men som jag läser att hästarna fodras anser jag inte att hon kan ha en susning om vad hästen verkligen äter.

Jag håller med dig om att man inte kan veta om man inte tittat i hagen medan de äter, flera dagar i rad.

Jag förutsätter i detta fall att så är gjort eftersom det svaras med stor övertygelse att så är fallet. TS får gärna ändra sitt inlägg till något annat.
 
Har du provat olika kraftfoder? om hästarna är kräsna finns det vissa som är mer smakliga (tyvärr ofta oxå dyra) :p
 
Mina hästar är lagom tjocka....

Om TS häst verkligen skulle äta sina 7 kg kanske hon skulle vara perfekt i hull?
Om det nu går 4 hästar i hagen och de lägger ut 28 kg, så kanske TS's häst bara får äta 4, eftersom hon verkar vara en kräsen fröken.

Min häst blev oftast undanskuffad från foderbingen efter ett par hästbyten i lösdriften under ett år, så hon fick definitivt inte i sig den mängd hon skulle, trots fri tillgång och de andra hästarna vallade henne gärna i hagen när de själva ätit sig mätta. Så enda möjligheten för mig, var att åka till stallet 4-5 ggr om dgn och fodra med eget foder och ha täcke på henne, tills vi flyttade till "annat boende".
 
Min häst blev oftast undanskuffad från foderbingen efter ett par hästbyten i lösdriften under ett år, så hon fick definitivt inte i sig den mängd hon skulle, trots fri tillgång och de andra hästarna vallade henne gärna i hagen när de själva ätit sig mätta. Så enda möjligheten för mig, var att åka till stallet 4-5 ggr om dgn och fodra med eget foder och ha täcke på henne, tills vi flyttade till "annat boende".

Ja en ranglåg häst kan ha väldigt svårt att få mat beroende på hur grovfodret står. Min som är lägst i rang vågar inte gå i närheten när de andra står vid grovfodret och ibland så lägger de sig och sover alldeles intill och då får hon väldigt svårt att komma åt. därför har jag så många "utfodringsplatser" att det högst blir två hästar per utfodringsplats. och gott om utrymme emellan då vågar hon sig fram.
 
Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan sätta henne i egen hage och ge mer hö. Problemet är bara att höet nästan är slut och jag har själv ingen möjlighet att hämta hö. Bil har jag, stor kombi, men den saknar tyvärr dragkrok.

Jag har försökt fodra upp med kraftfoder, men hästen vill inte äta så mycket som behövs.

De alternativen jag har är:

1. Flytta till lösdrift med fri tillgång på hö. Problemet är bara att jag och hästen ska flytta 31 maj upp till Norrland på grund av att jag har fått fast arbete. Där kommer hon att stå på en jättefin anläggning med fri tillgång på hö. Problemet är bara att det är 3.5 månader dit och jag måste ge henne mer foder nu. Dessutom har jag redan betalt stallhyran fram till jag flyttar och dubbel stallhyra i drygt tre månader blir lite väl saftigt.

2. Köpa hö med hemkörning. Jag har hittat en som har hemkörning. Blir lite dyrt, men inte så farligt. Problemet är bara att balarna då väger 400 kg styck. Dessa hinner bli dåliga innan hon hinner äta upp dem.

3. Köpa småbaligt hösilage. Dessa kan jag frakta hem själv med bilen. Någon som vet hur många småbalar, hösilage, som får plats i en stor kombi? I värsta fall får jag hämta flera omgångar. Jag har hittat en återförsäljare 8 mil från vart jag bor. Vet inte priset dock, men hästen måste ju ha hö...

4. Ge kraftfoder 2 ggr/dag. Detta är ingen idé som jag gillar, men det får bli nödlösning tills jag får tag på hö. Problemet är som sagt att hon inte är direkt matglad. Prövade mach idag, men hon åt hellre hö än mach...

Jag kan se ytterligare ett alternativ.
Hyr en bil med dragkrok och en släpkärra. Hämta lagom mycket hö (torrt eller småbalat hösilage).
Visst, det kan kännas onödigt att hyra bil när du har en, men jag tror att den engångskostnaden uppvägs lätt av den arbetsbesparing du lär göra.
 
En fråga; ska din häst verkligen väga 400 kg som bara är 130 i mankhöjd?

Är hon tunn i förhållande till de andra eller är hon mager/tunn enligt hur man kollar hull? Det kan ju också vara idé att kolla. Youtube har många riktigt bra filmer på hur man kollar hull på t.ex RSPCA.

Min ena är 138 cm och ska inte väga mer än 350-390 kg och är fjordhäst. När han väger 425 kg tycker de flesta att han ser perfekt ut i hull men han har ändå fettdepåer.

Min fjordhingst på 139 cm vägde inför kastrering 350kg och såg perfekt ut. Inga depåer men fett där det ska finnas. Islandshästen, ett par cm lägre, också hingst inför kastrering, vägde 325 kg och var också perfekt i hull.
 
Ja en ranglåg häst kan ha väldigt svårt att få mat beroende på hur grovfodret står. Min som är lägst i rang vågar inte gå i närheten när de andra står vid grovfodret och ibland så lägger de sig och sover alldeles intill och då får hon väldigt svårt att komma åt. därför har jag så många "utfodringsplatser" att det högst blir två hästar per utfodringsplats. och gott om utrymme emellan då vågar hon sig fram.

Ja, det där är intressant.
Jag har ganska lugna, harmoniska flockar i mina hagar. Fodrade dem gemensamt; de på lösdriften förstås gemensam fodring hela tiden, de andra dagtid och var sin giva nattetid.
En del hästar hade lite svårt att hålla hullet och behövde få kraftfoder (ett par ganska aktiva unghästar, och så ett par vuxna hästar som dock stod på stall).
I somras ändrade jag om lite i flockarna och vips kunde jag sluta ge kraftfoder till i stort sett allihop.
Nu ger jag kraftfoder efter ridning till tre av dem (de jobbar 2-3 ggr/vecka) men det är också allt.
 
Ja, det där är intressant.
Jag har ganska lugna, harmoniska flockar i mina hagar. Fodrade dem gemensamt; de på lösdriften förstås gemensam fodring hela tiden, de andra dagtid och var sin giva nattetid.
En del hästar hade lite svårt att hålla hullet och behövde få kraftfoder (ett par ganska aktiva unghästar, och så ett par vuxna hästar som dock stod på stall).
I somras ändrade jag om lite i flockarna och vips kunde jag sluta ge kraftfoder till i stort sett allihop.
Nu ger jag kraftfoder efter ridning till tre av dem (de jobbar 2-3 ggr/vecka) men det är också allt.

eller hur, jätteintressant! :) bara för att man har lösdrift så måste man inse att man inte bara kan slänga ihop vilka individer som helst. Från att helst velat ha alla i samma flock så har jag oxå delat upp "flocken" och har nu ett par småflockar istället för att få det att passa bättre ihop näringsmässigt (några lättfödda och några lite åt det svårfödda hållet) och hur de trivs tillsammans. Har bla två ranghöga ston som vid första mötet tydligt visade att de inte gillade varandra, varpå ena blev skadad. visst hade det kanske gå att få dem att "samsas" men eftersom vi har möjligheten och eftersom vi inte vill ha fler skador just nu så har de fått varsin flock och är väldigt nöjda med det.
 
Kan du inte hitta någon att låna bil med dragkrok av, eller kanske hyra en liten lätt lastbil, att hämta småbalshösilage i?
För det är vad jag hade gjort, köpt eget sånt. Och kompletterat med kraftfoder i den mängd som behövs.
Så hade jag också gjort.

Går att hyra B-kortslastbilar på mack om det inte går att få tag på bil med dragkrok
 
Förutom att se till att hästen faktiskt får tillgång till maten i hagen skulle jag även kolla tänder och ta ett blodprov. Har haft hästar där en bakomliggande infektion har hindrat hästen från att gå upp i vikt.
 
Tack för alla svar!

Nu är allt på pappret i alla fall löst. Jag har köpt 800 kg hö av mycket hög kvalité, vilket kommer att räcka tills jag flyttar. Hagen är byggd och elen fungerar. Det blir mycket extraarbete för mig i och med att jag måste åka ut till stallet varje morgon innan skolan och åka dit varje dag efter skolan. Jag ger också kraftfoder på morgonen, så att hon har hela dagen på sig att äta upp det.

Igår hoppade hon tyvärr ut ur hagen, men jag byggde om hagen och höjde upp stängslet på högsta fästet. Tyvärr är elen inte jättestark och hon har mycket päls. Med täcke på det känner hon nog tyvärr inte strömmen. Hennes bästa kompis är i stora hagen och hon trivs nog egentligen inte att vara ensam.

Jag hoppas att hon stannar i hagen hela dagen idag och äter upp sitt hö. Hon äter, men det tar lite tid. Jag tror att detta är det grundläggande problemet. Hästarna får hö en gång per dag, 7 kg per häst. Detta äter de upp under natten. När jag är där 7.30 på morgonen är allt uppätet. De har även fri tillgång till halm, men jag tror att de andra hästarna äter snabbare än min och att min därför inte får i sig tillräckligt. Jag är dessutom den enda som rider, vilket gör att min gör av med mer än de andra hästarna.

Det är nog helt rätt att hon inte ska väga så mycket som 400 kg, snarare 350 kg. Hon är en liten Islandshäst av den gamla modellen och ca 130 cm i mankhöjd. Höet de får har 88% ts. Enligt foderstatsprogrammet är det tillräckligt, men jag tror inte hon äter 7 kg.

Egentligen borde jag ha "vetat" redan innan att det är för lite att ge mat en gång per dag, men jag har tidigare bara haft svårfödda hästar och trodde att jag var tvungen att tänka om med en på pappret lättfödd häst. För hon hade lite för många kg extra på kroppen när jag köpte henne.

Nu hoppas jag att hon stannar i sin hage och äter upp sitt hö. Annans måste jag hitta en annan lösning och det blir inte lätt. I absolut värsta fall får hon flytta upp till Norrland innan mig och bo hos en kompis jag känner. Jag vill verkligen inte skicka iväg henne, men om hon inte stannar i sin hage har jag inte mycket till val. Jag måste göra färdigt mina studier innan jag flyttar...
 
Just att hästen går själv kan ju vara lösningen, att kusen verkligen får i sig maten. Och det är lättare att fodra kraftfoder, eftersom det kan ätas under dagen.

Fullblodet som var svårfödd gick ensam, och fick sin frukost ute. Kraftfodret var uppätet till lunch, och vi kunde ge rätt stor giva eftersom han själv spred det över så lång tid.
 
Tack för alla svar!

Nu är allt på pappret i alla fall löst. Jag har köpt 800 kg hö av mycket hög kvalité, vilket kommer att räcka tills jag flyttar. Hagen är byggd och elen fungerar. Det blir mycket extraarbete för mig i och med att jag måste åka ut till stallet varje morgon innan skolan och åka dit varje dag efter skolan. Jag ger också kraftfoder på morgonen, så att hon har hela dagen på sig att äta upp det.

Igår hoppade hon tyvärr ut ur hagen, men jag byggde om hagen och höjde upp stängslet på högsta fästet. Tyvärr är elen inte jättestark och hon har mycket päls. Med täcke på det känner hon nog tyvärr inte strömmen. Hennes bästa kompis är i stora hagen och hon trivs nog egentligen inte att vara ensam.

Jag hoppas att hon stannar i hagen hela dagen idag och äter upp sitt hö. Hon äter, men det tar lite tid. Jag tror att detta är det grundläggande problemet. Hästarna får hö en gång per dag, 7 kg per häst. Detta äter de upp under natten. När jag är där 7.30 på morgonen är allt uppätet. De har även fri tillgång till halm, men jag tror att de andra hästarna äter snabbare än min och att min därför inte får i sig tillräckligt. Jag är dessutom den enda som rider, vilket gör att min gör av med mer än de andra hästarna.

Det är nog helt rätt att hon inte ska väga så mycket som 400 kg, snarare 350 kg. Hon är en liten Islandshäst av den gamla modellen och ca 130 cm i mankhöjd. Höet de får har 88% ts. Enligt foderstatsprogrammet är det tillräckligt, men jag tror inte hon äter 7 kg.

Egentligen borde jag ha "vetat" redan innan att det är för lite att ge mat en gång per dag, men jag har tidigare bara haft svårfödda hästar och trodde att jag var tvungen att tänka om med en på pappret lättfödd häst. För hon hade lite för många kg extra på kroppen när jag köpte henne.

Nu hoppas jag att hon stannar i sin hage och äter upp sitt hö. Annans måste jag hitta en annan lösning och det blir inte lätt. I absolut värsta fall får hon flytta upp till Norrland innan mig och bo hos en kompis jag känner. Jag vill verkligen inte skicka iväg henne, men om hon inte stannar i sin hage har jag inte mycket till val. Jag måste göra färdigt mina studier innan jag flyttar...
Är tänderna kollade?
 
Tänderna kollades i och med besiktningen. Kolla masken ska jag skicka in på måndag. Ska ut till stallet nu. Ska bli väldigt intressant att se hur mycket hon ätit.
 
Nyss hemkommen från stallet. Allt kraftfoder var uppätet (alltid något) Höet däremot har hon knappt rört. Hon har ätit max 1 kg på 7 h och det är alldeles för lite.

Jag har bestämt mig för att ta ut veterinären och kolla tänderna. Vad mer ska jag kolla?
 
Nyss hemkommen från stallet. Allt kraftfoder var uppätet (alltid något) Höet däremot har hon knappt rört. Hon har ätit max 1 kg på 7 h och det är alldeles för lite.

Jag har bestämt mig för att ta ut veterinären och kolla tänderna. Vad mer ska jag kolla?

Allt, typ. PPID, EMS, allmänt blodtest, mask ska du ju kolla och munnen. För att kolla mun bör du ha en tillägsutbildad veterinär, för tänder och mun.

Reflektionen från min sida är att du, trots inlägg nummer 3 inte hade speciellt bra koll på vad hästen får i sig per dag. Inte för att säga "vad var det jag sa", utan för att belysa att man måste ha bra mycket mer koll. Speciellt när man ber om hjälp.

Se till att vara ärlig med din veterinär och berätta så mycket du kan. Att du inte vet hur länge det pågått, att den äter kraftfoder men inte grovfoder. Det i sig kan ju nämligen ge magsår som kan göra att hästen inte äter som den ska.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 202
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp