Vad ska jag göra?

Tack för alla svar!

Det är nog helt rätt att hon inte ska väga så mycket som 400 kg, snarare 350 kg. Hon är en liten Islandshäst av den gamla modellen och ca 130 cm i mankhöjd.

Du bör nog omvärdera det också. Kolla vad alla skriver om sina fjordhästar och islandshästar. Din häst är nog inget undantag bara för att den är den "gamla modellen". Lågställd och grov brukar ofta vara överviktig. Det är ju inte så att de har grövre skelett.

Om jag fick gissa skulle det antagligen vara 300-320 kg din häst borde väga. Med reservation för att jag inte sett den varken på foto eller i levande livet.
 
Den veterinär jag ska ta ut kan i alla fall enligt hemsidan tänder (destriksveterinärerna Flyinge).

Jag har inte ljugit om något. Hästarna får 28 kg hö per dag (4 hästar). Varje gång jag har gett hö har hon börjat äta på direkten och har ätit så länge jag varit där. Hon har uträknad foderstat för normalfödd häst och jag har räknat på att hon får i sig 6 kg hö per dag.

När jag köpte henne för knappt tre månader sen kollade veterinären tänderna och allt såg bra ut då. Hon är pigg och glad, har mycket fin päls och hovar. Allmäntillståndet är mycket bra. Det finns inga tecken på att hon är sjuk. Hon har mycket päls, liksom alla Islandshästar som går ute dygnet runt, och detta är själva anledningen till att jag inte sett att hon gått ner i vikt.

Kraftfoder har hon egentligen aldrig varit intresserad av, men jag har alltid trott att det beror på att hon inte gillar mineralerna.

Som sagt, ingenting tyder på att något är fel. Det är först nu när hon går i egen hage som jag ser att hon äter lite hö. Förhoppningsvis är det tänderna det är fel på, eller att hon har mask.
 
Som sagt, ingenting tyder på att något är fel. Det är först nu när hon går i egen hage som jag ser att hon äter lite hö. Förhoppningsvis är det tänderna det är fel på, eller att hon har mask.

Prova med lusern. Antingen pellets (uppblött kanske) eller strå. Grovfoder är jätteviktigt.
 
Prova med lusern. Antingen pellets (uppblött kanske) eller strå. Grovfoder är jätteviktigt.

Håller helt och hållet med dig. Grovfoder är jätteviktigt. Jag har lusern hemma, strå. ska sätt ut imorgon i hagen och se om hon äter. Om hon äter ska jag köpa lusern med mer näring i. Detta köpte jag i samband med att hon kom hem till mig och är specialanpassad för lättfödda Islandshästar...
 
Den veterinär jag ska ta ut kan i alla fall enligt hemsidan tänder (destriksveterinärerna Flyinge).

Jag har inte ljugit om något. Hästarna får 28 kg hö per dag (4 hästar). Varje gång jag har gett hö har hon börjat äta på direkten och har ätit så länge jag varit där. Hon har uträknad foderstat för normalfödd häst och jag har räknat på att hon får i sig 6 kg hö per dag.

När jag köpte henne för knappt tre månader sen kollade veterinären tänderna och allt såg bra ut då. Hon är pigg och glad, har mycket fin päls och hovar. Allmäntillståndet är mycket bra. Det finns inga tecken på att hon är sjuk. Hon har mycket päls, liksom alla Islandshästar som går ute dygnet runt, och detta är själva anledningen till att jag inte sett att hon gått ner i vikt.

Kraftfoder har hon egentligen aldrig varit intresserad av, men jag har alltid trott att det beror på att hon inte gillar mineralerna.

Som sagt, ingenting tyder på att något är fel. Det är först nu när hon går i egen hage som jag ser att hon äter lite hö. Förhoppningsvis är det tänderna det är fel på, eller att hon har mask.

Jag sa inte att du ljög alls. Men du var säker på antal kilo och att det var 7 kg per dag och tyckte att jag gav ett lite beskt svar när jag ifrågasatte det.

Nu menar jag att du ska vara ärlig, som att säga som det är på riktigt. Att du precis har märkt att hon inte får i sig det hon ska men att det måste pågått ett tag. Det är ingen skam i det, menar jag. Det kan vara sådant veterinären vill veta.
 
Glömde skriva varför. För en veterinär kan det vara stor skillnad om hästen inte äter det den bör eller om den inte tar upp näring som den ska. Det var andemeningen med mitt inlägg.
 
Har nu varit ute i stallet hela morgonen. Hästen åt hela tiden ... fjolårsgräs...
Först åt hon upp all mat, och nu får hon relativt mycket. Sen åt hon lite hö, men mesta tiden gick hon i lugn och ro runt och betade gräs. Där jag byggt hagen har ingen häst gått tidigare, men det är ju ingen näring i gräset, tyvärr.

Avföringen är helt normal och så länge jag var där var hon som sagt lugn. Ska bli intressant och se om hon ätit upp mer hö när jag åker dit i eftermiddag, eller om hon bara betar gräs...
 
Har nu varit ute i stallet hela morgonen. Hästen åt hela tiden ... fjolårsgräs...
Först åt hon upp all mat, och nu får hon relativt mycket. Sen åt hon lite hö, men mesta tiden gick hon i lugn och ro runt och betade gräs. Där jag byggt hagen har ingen häst gått tidigare, men det är ju ingen näring i gräset, tyvärr.

Avföringen är helt normal och så länge jag var där var hon som sagt lugn. Ska bli intressant och se om hon ätit upp mer hö när jag åker dit i eftermiddag, eller om hon bara betar gräs...

Bra, forsätt ha koll. Du kommer kanske inte fatta ändå men har mer att ge veterinären i information.
 
Hon har ätit lite mer hö idag. Lusernet ville hon inte ha när jag kom, men hon har stått lugnt i hagen hela dagen och avföringen är helt normal, kanske något lös, men helt inom normalzonen.

Däremot är jag nu rätt säker på att det är tänderna som spökar. Såg på när hon åt i eftermiddags och det syntes att hon inte vill tugga. Tittade henne lite i munnen, nu är jag ingen expert på något sätt, men jag tyckte det såg lite irriterat ut.

Förhoppningsvis löses allt på tisdag när veterinären kommer.
 
Tack för alla svar!

Nu är allt på pappret i alla fall löst. Jag har köpt 800 kg hö av mycket hög kvalité, vilket kommer att räcka tills jag flyttar. Hagen är byggd och elen fungerar. Det blir mycket extraarbete för mig i och med att jag måste åka ut till stallet varje morgon innan skolan och åka dit varje dag efter skolan. Jag ger också kraftfoder på morgonen, så att hon har hela dagen på sig att äta upp det.

Igår hoppade hon tyvärr ut ur hagen, men jag byggde om hagen och höjde upp stängslet på högsta fästet. Tyvärr är elen inte jättestark och hon har mycket päls. Med täcke på det känner hon nog tyvärr inte strömmen. Hennes bästa kompis är i stora hagen och hon trivs nog egentligen inte att vara ensam.

Jag hoppas att hon stannar i hagen hela dagen idag och äter upp sitt hö. Hon äter, men det tar lite tid. Jag tror att detta är det grundläggande problemet. Hästarna får hö en gång per dag, 7 kg per häst. Detta äter de upp under natten. När jag är där 7.30 på morgonen är allt uppätet. De har även fri tillgång till halm, men jag tror att de andra hästarna äter snabbare än min och att min därför inte får i sig tillräckligt. Jag är dessutom den enda som rider, vilket gör att min gör av med mer än de andra hästarna.

Det är nog helt rätt att hon inte ska väga så mycket som 400 kg, snarare 350 kg. Hon är en liten Islandshäst av den gamla modellen och ca 130 cm i mankhöjd. Höet de får har 88% ts. Enligt foderstatsprogrammet är det tillräckligt, men jag tror inte hon äter 7 kg.

Egentligen borde jag ha "vetat" redan innan att det är för lite att ge mat en gång per dag, men jag har tidigare bara haft svårfödda hästar och trodde att jag var tvungen att tänka om med en på pappret lättfödd häst. För hon hade lite för många kg extra på kroppen när jag köpte henne.

Nu hoppas jag att hon stannar i sin hage och äter upp sitt hö. Annans måste jag hitta en annan lösning och det blir inte lätt. I absolut värsta fall får hon flytta upp till Norrland innan mig och bo hos en kompis jag känner. Jag vill verkligen inte skicka iväg henne, men om hon inte stannar i sin hage har jag inte mycket till val. Jag måste göra färdigt mina studier innan jag flyttar...

Vänta nu.
du har en islandshäst på 130cm som väger 400kg och du anser själv att den nog borde väga ca 350.
Det vill säga du har en överviktig häst men tycker att problemet är att den är för smal???

eller har jag missat något?
 
kryddelydd, jag vet inte vad hon väger, har aldrig vägt henne. Nu är hon väldigt tunn.
Vänta nu.
du har en islandshäst på 130cm som väger 400kg och du anser själv att den nog borde väga ca 350.
Det vill säga du har en överviktig häst men tycker att problemet är att den är för smal???

eller har jag missat något?

Jag vet inte vad hon väger, har aldrig haft möjlighet att väga henne.

Nu är hon dock väldigt tunn, tyvärr.
 
Nu har svaret på "kolla masken" kommit.

Hon har 150 EPG Liten och/eller stor blodmask. "Tyvärr" förklarar detta inte varför hon är tunn. Avmaskning lär det nog bli ändå, beroende på vad veterinären säger imorgon. Jag tror, och hoppas, på tänderna.
 
Nu har veterinären varit ute och hon hade två stora sår i munnen.

Nu är tänderna raspade och i samråd med veterinär ska hon även avmaskas. Sen ska vi avvakta en månad och se om hon börjar gå upp i vikt. Hon ska fortsättningsvis gå i egen hage med fri tillgång på hö. Hon får nu 2 kg kraftfoder per dag och det ska hon få fortsättningsvis, tills hon äter ordentligt med hö och gått upp i vikt.

På ett sätt känns det oerhört skönt att få svar på varför hon har blivit så tunn och inte vill äta. samtidigt har jag väldigt dåligt samvete för att jag inte sett detta tidigare.

Det enda positiva är att hon redan ser rundare ut än för en vecka sen. Allt kraftfoder hon fått har redan gett resultat. Nu ska hon bara börja äta hö också.
 
Vad skönt att det verkar ha löst sig! Eller kommer att lösa sig nu när hon kan äta...

Kan som referens nämna att jag vägde båda våra islandshästar på klinik igår (vi var där för vaccination, så passade på!). Vår "stora" häst på 145 cm väger 360 kg - han är rejält byggd, rätt vältränad utan något överflödigt fett men kanske aningen tunn över ryggen, skulle gärna se att han gick upp till typ 380 kg. Äter 7-8 kg hösilage av MYCKET bra kvalitet (högt i protein, och hög ts%) samt St Hippolyts Irish Mash och Hestamix (3-4 dl av varje tillsammans med salt o mineraler).

Vår "lilla" häst på 135 cm (enligt mätning på avelsvisning, när vi mäter själva får vi henne till 133-134) väger 317, och hon är som jag ser det i lagom hull och väl musklad. Hon äter 6-7 kg av samma hösilage som valacken, och lika mycket av samma sorts kraftfoder. Hon tränas något mer än han, båda går dock 5-6 dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 991
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp