Vad ska jag göra?

Fille

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har just nu en ettåring, som jag köpte när han var två veckor. En häst alltså. Jag har blivit erbjuden att köpa en häst från ridskolan där jag arbetar lite samt rider. Får hästen till bra pris. Men, det stora men, jag har just nu inte möjlighet att ha två hästar. Vi sparar pengar till gård så i framtiden behöver jag ju två kusar. Men som sagt, inte möjlighet så länge vi inte bor på gård. Jag har ingen stor ekonomi att lägga på häst och hästen jag blivit erbjuden att köpa får jag som sagt till bra pris. Kommer troligen inte att hitta en sådan häst till det priset när vi väl hittar gård.
Jag tycker ju dock väldigt mkt om min lilla plutt, dock rädd att han ev blir för liten för mina långa ben. Vet inte om jag har samvete att sälja, samtidigt som jag måste sälja om jag ska köpa hästen från ridskolan. Vet att ni inte kan ge mig korrekt svar, men hur skulle ni ha gjort?
 
Tack för era svar! Måste fundera lite till innan jag gör något förhastat, när Julius tittar på mig så tänker jag ”hur kan jag ens tänka tanken att sälja” men tråkigt också om han blir för liten och jag hållt på honom i flera år. Har dock varit med och ”tillverkat” honom, önskat hingst (pappa warsteiner, har alltid velat ha en kuse efter honom) o varit med från början!
 
Ingen du känner som behöver sällskapshäst?
De kan ju vara trixigt då du ej vet när ni hittar en gård o du har råd med två hästar men delöste sig så för en bekant som har en åring hon inte fått sålt.
Just nu behöver jag pengarna jag får för ettåringen för att köpa ridskolehästen, då jag inte vill ta av våra sparpengar som ska gå till handpenning. Jag måste ju dock ha två hästar sen, så egentligen vore det perfekt att låna ut Julius och köpa ridskolehästen!
 
Just nu behöver jag pengarna jag får för ettåringen för att köpa ridskolehästen, då jag inte vill ta av våra sparpengar som ska gå till handpenning. Jag måste ju dock ha två hästar sen, så egentligen vore det perfekt att låna ut Julius och köpa ridskolehästen!

Fast det verkar billigare att skaffa en sällskapsponny då och bättre ekonomiskt med sparkapital etc att sälja ettåringen nu.
 
Just nu behöver jag pengarna jag får för ettåringen för att köpa ridskolehästen, då jag inte vill ta av våra sparpengar som ska gå till handpenning. Jag måste ju dock ha två hästar sen, så egentligen vore det perfekt att låna ut Julius och köpa ridskolehästen!
Sitter du i den ekonomiska sitsen så är det klokast att sälja åringen.

Jag är galen i båda våra hästar, och den ena är dessutom dräktig just nu. Det är jättesvårt att tänka på att minst en måste säljas i framtiden, för jag har inte tid och utrymme att ha tre hästar igång.

Mitt resonemang just nu är att sälja den häst som jag förvisso förmodligen får minst betalt för, men det beror på att den som betingar högst värde blir svår att ersätta (om jag vill ha en häst med kvalité i framtiden) utan att jag ruinerar mig.

Om jag översätter det till din sits, så är ridskolehästen en chans som nog inte kommer igen. Unghäst som man inte riktigt vet vad det blir, kan du köpa "billigt" i framtiden om du vill.
 
Ja, sällskap kan man dessutom låna/få, om man inte har så höga krav på att den skall kunna ridas etc.

@Fille - hur stor är din åring just nu? Vad får dig att tänka att han blir för liten för dig?

Inte mätt nu på några månader, men sist var han 140 cm hög. Tattarmåttet sa vid typ prick ett år att han blir runt 152 cm och om man tar ”90% av sin mankhöjd vid ett års ålder” blir han ca 155. Dock så är han ju trevägskorsning så kanske växer senare också. Papp är ju 170 och mamma ca 155 men mormor är bara 152, morfar 162. Men är det mormors ben han ärver blir han ju liten. Det var jag ju dock medveten om, men hoppas han landar på runt 162 cm, jag är 184 med långa ben 🙈
 
Sitter du i den ekonomiska sitsen så är det klokast att sälja åringen.

Jag är galen i båda våra hästar, och den ena är dessutom dräktig just nu. Det är jättesvårt att tänka på att minst en måste säljas i framtiden, för jag har inte tid och utrymme att ha tre hästar igång.

Mitt resonemang just nu är att sälja den häst som jag förvisso förmodligen får minst betalt för, men det beror på att den som betingar högst värde blir svår att ersätta (om jag vill ha en häst med kvalité i framtiden) utan att jag ruinerar mig.

Om jag översätter det till din sits, så är ridskolehästen en chans som nog inte kommer igen. Unghäst som man inte riktigt vet vad det blir, kan du köpa "billigt" i framtiden om du vill.
Ja, ridskolehästen har ett bra pris, svårt att hitta priset på hästnet! Får kanske rida några gånger till på ridskolehästen, vill prova rida ut också! Jag behöver dock inte bestämma mig prick nu som tur är!
 
Inte mätt nu på några månader, men sist var han 140 cm hög. Tattarmåttet sa vid typ prick ett år att han blir runt 152 cm och om man tar ”90% av sin mankhöjd vid ett års ålder” blir han ca 155. Dock så är han ju trevägskorsning så kanske växer senare också. Papp är ju 170 och mamma ca 155 men mormor är bara 152, morfar 162. Men är det mormors ben han ärver blir han ju liten. Det var jag ju dock medveten om, men hoppas han landar på runt 162 cm, jag är 184 med långa ben 🙈
Det låter onekligen som en chansning. Hur lång tid har du på tid innan du måste ge ridskolan besked?
 
Nu ska jag inte vara tråkig men om jag har uppfattat dig rätt så har du en åring efter Warsteiner och som då är korsad med andra raser dessutom?
Om det stämmer så tror jag det kan bli enormt svårt att sälja den. Dels är fadershingsten ingen som är eftertraktad och dels för att det är en korsning. Tyvärr alltså.
Nu är jag riktigt krass och säger det verkligen inte för att vara elak men det finns inga pengar i en sådan häst.
Därför beror det på vad ridskolehästen kostar. Behöver du ändå lägga 50.000 mellan så kan du likaväl ha kvar och låna ut åringen.
 
Nu ska jag inte vara tråkig men om jag har uppfattat dig rätt så har du en åring efter Warsteiner och som då är korsad med andra raser dessutom?
Om det stämmer så tror jag det kan bli enormt svårt att sälja den. Dels är fadershingsten ingen som är eftertraktad och dels för att det är en korsning. Tyvärr alltså.
Nu är jag riktigt krass och säger det verkligen inte för att vara elak men det finns inga pengar i en sådan häst.
Därför beror det på vad ridskolehästen kostar. Behöver du ändå lägga 50.000 mellan så kan du likaväl ha kvar och låna ut åringen.
Jag tror han blir lättsåld :) Redan folk som sagt att om jag ska sälja så är de intresserade! Supersnäll, ganska bra modell och söt. Ganska lätta gångarter men ändå lite viktbärande :)
 
Jag tror han blir lättsåld :) Redan folk som sagt att om jag ska sälja så är de intresserade! Supersnäll, ganska bra modell och söt. Ganska lätta gångarter men ändå lite viktbärande :)

Säg att du funderar på det då, och fråga hur mycket de kan tänka sig ge för honom? :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 831
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp