Vad ska jag göra???

sasucatu

Trådstartare
Har min häst uppstallad i ett stall med 10 hästar och därmed 10 olika hästägare. Hon har stått där i ca 2 månader, o före de så har hon bott i ett litet privat stall med endast 3 hästar.

Problemet: Hon beter sig som ett svin mot dom andra hästägarna (ibland), men aldrig mot mig. Hon har sparkat 2 utav dom och bitit en. Mig är hon alltid supertrevlig mot, jag känner alltså att jag inte kan göra ngt åt problemet, eller kan jag det?? Jag vill ju inte att hon ska skada någon och jag undrar varför hon beter sig såhär. Känner hon sig hotad och osäker? Hon är ju som sagt inte van vid så många olika människor. (Alla delar på intag samt helg utsläpp). Har ni några liknande erfarenheter?

Kan tilläggas att hon är en riktigt speciell dam som har mkt att säga till om, vi har haft våra duster, men nu verkar dom vara över. Ska jag måsta låta vaje hästägare i stallet ha en "fight" med henne? Alltså provocera fram lite humör hos henne så att dom sedan kan tala om att det är dom som bestämmer? Det känns ju inte så trevligt. Samtidigt så är det ju på det sättet vi har kommit överens, vi har bråkat, jag har vunnit, hon har slutat bete sig illa...

Jag vet inte vad jag ska göra, kom gärna med tips o ideér. Alla tips är välkomna!
 
Sv: Vad ska jag göra???

Hej!

Jag hade samma problem som du när jag flyttade till de stallet där jag står nu. Vi har också in & utsläpp som vi ägare delar på och vi är väl än 7 st personer. Min häst är likadan, kan sparkas om dom går bakom honom och bitas framtill. (Han gör inte heller något mot mig nu, men vi har haft våra duster när jag köpte honom. )
När jag flyttade dit så berättade jag för alla att han kunde vara rätt grinig och att dom inte skulle gå in i boxen och sätta på täcke osv. Så när någon annan än jag har tex. utsläpp så tar dom ut han på stallgången och sätter fast honom, sen lägger dom på täcket, ibland kan dom lägga en tuss hö på gången som han får knapra på och då gör han faktiskt ingenting. :smirk:
Vid insläpp så tar dom av täcket innan han får gå in i boxen.

Ett annat litet tips är att du har andra som får sköta om henne ibland, så hon inte blir för mycket enmanshäst.

Hoppas det löser sig!
Mvh Flisa :)
 
Sv: Vad ska jag göra???

Sedan är det ju så att man inte kan tvinga andra hästägare att riskera sin hälsa för att hantera en farlig häst.Om de tycker det är ok så är det väl bara för dem att visa vem som bestämmer om hästen gör ngt me jag har själv sagt ifrån att hantera privathästar i stall var min häst varit uppstallad som jag känt varit alldeles för lynniga för att jag skulle vilja riskera ngt.
 
Sv: Vad ska jag göra???

Jag har en skötare, hästen hotade henne en gång, men då sa hon ifrån. Sen dess är dom polare! :)

Grejen är den att hon egentligen inte är någon sur häst, hon har blivit det nu. Men i värsta fall så får jag säga att dopm får binda henne i gången, bara för säkerthetsskull. Men hon är absolut inte en sån som man uppfattar som grinig, tvärtom!

Nåja, tack för ditt svar. Ska prata med dom isatellt o höra vad dom tycker o tänker.

:bow:
 
Sv: Vad ska jag göra???

Vill bara säga att jag har haft min häst i de stallet i 4,5 år nu och både han o jag trivs jättebra. De fungerar bra för dom andra i stallet att hålla på m täcket vid insläpp o utsläpp, har det varit några funderingar så har dom alltid kommit till mig o frågat. Jag har frågat dom emellanåt hur det går o så, men dom säger att de funkar så bra så, en del av tjejerna sätter på han täcket i boxen nu. (De är dom själva som bestämt de) Så länge man kan prata m varann så går de mesta o rätta till, för den som känner hästen bäst är ju ägaren.
 
Sv: Vad ska jag göra???

chrysler skrev:
Sedan är det ju så att man inte kan tvinga andra hästägare att riskera sin hälsa för att hantera en farlig häst.Om de tycker det är ok så är det väl bara för dem att visa vem som bestämmer om hästen gör ngt me jag har själv sagt ifrån att hantera privathästar i stall var min häst varit uppstallad som jag känt varit alldeles för lynniga för att jag skulle vilja riskera ngt.

Jag har vägrat ta hand om andras hästar som inte beter sig bra. Finns ingen anledning att riskera nåt. När jag sen hade hyresgäster i mitt stall var kravet att ägarna skulle se till att även en nybörjare skulle kunna hantera hästen, annars fick dom inte hyra plats. Visade även några att det visst går att få en "svår" häst att bli hanterbar för vem som helst. Min förra häst var ett sånt exempel. Han var extrem enmanshäst men det gick bra för vem som helst att ta honom. Aldrig att han försökte bita eller slå. Sen såg han ut som en krokodil emellanåt men det gjorde inget. Kolla på NH trådarna och be om tips där eller ta kontakt med någon tränare och börja jobba på hästens attityd. Det går!
:cool:
 
Sv: Vad ska jag göra???

Ett tips är att vara med när dom andra går, dom kanske inte gör så som du gör och hästen känner å dig detta.
Dom som tar in hästen kan var osäkra och sånt känner hästar på en gång och kör över en!
 
Sv: Vad ska jag göra???

sasucatu skrev:
Har min häst uppstallad i ett stall med 10 hästar och därmed 10 olika hästägare. Hon har stått där i ca 2 månader, o före de så har hon bott i ett litet privat stall med endast 3 hästar.

Problemet: Hon beter sig som ett svin mot dom andra hästägarna (ibland), men aldrig mot mig. Hon har sparkat 2 utav dom och bitit en. Mig är hon alltid supertrevlig mot, jag känner alltså att jag inte kan göra ngt åt problemet, eller kan jag det?? Jag vill ju inte att hon ska skada någon och jag undrar varför hon beter sig såhär. Känner hon sig hotad och osäker? Hon är ju som sagt inte van vid så många olika människor. (Alla delar på intag samt helg utsläpp). Har ni några liknande erfarenheter?

Kan tilläggas att hon är en riktigt speciell dam som har mkt att säga till om, vi har haft våra duster, men nu verkar dom vara över. Ska jag måsta låta vaje hästägare i stallet ha en "fight" med henne? Alltså provocera fram lite humör hos henne så att dom sedan kan tala om att det är dom som bestämmer? Det känns ju inte så trevligt. Samtidigt så är det ju på det sättet vi har kommit överens, vi har bråkat, jag har vunnit, hon har slutat bete sig illa...

Jag vet inte vad jag ska göra, kom gärna med tips o ideér. Alla tips är välkomna!

Jag var och kollade på en häst idag, provred med. Hästen ahr stått i det lilla stallet med ca tre hästar i många år nu. Och en vuxenkompis som va med sa att hästen måste stå på ett litet stall, inte stort för de skulle bara få henne hissig osv. Memorerade de inte så bra. Men det är väll för att de är vana vid att bo litet och nu är det massa folk.
 
Sv: Vad ska jag göra???

Jag tycker också att det är rimligt att kräva att en häst ska vara så riksfri i hanteringen som möjligt. Själv skulle jag aldrig hantera en häst som jag inte kan lita på någorlunda, och som någon tidigare nämnde, det går att få alla psykiskt friska hästar "uppfostrade". Ta hjälp av en tränare, och dela med dig av tipsen till de andra i stallet sedan!
 
Sv: Vad ska jag göra???

Till alla:

Jag vet att man kan kräva att en häst ska vara lätt att ta hand om, om man är ägare av kollektivt stall eller motsv, det var ju som inte det frågan handlade om. Jag är väl medveten om att det är så, därav min tråd.

Jag har själv inga problem med att ta hand om henne, och är inte i behov av tränare, då jag anser mig veta vad som funkar på henne. Jag får väl kanske helt enkelt ta och närvara när vissa hanterar henne, ett par gånger, o se om dom gör ngt speciellt.
Visst, ni kanske tycker att jag borde ta kontakt med tränare eftersom det uppenbarligen inte fungerar med henne för alla, men eftersom hon egentligen är en trevlig häst så tror jag inte att en annan tränare skulle kunna göra så mkt med henne.

Min fråga var ju egentligen varför hon har börjat bete sig så här. Attityd problem tycker jag är fel ord, hon är nog mera osäker och försvarar sig själv. Tror jag, efter att ha läst vissa svar på denna sida, och pratat med folk jag känner.

Men visst, allt är att tänka på. Vill bara inte att ni ska missförstå o tro att hon har sk attityd problem eller så.
 
Sv: Vad ska jag göra???

Det var skönt att höra, att dom faktiskt kan vänja sig vid att olika människor hanterar dom. Det är nog där problemet ligger, att hon känner sig osäker pga många människor. Tack för dina svar! :rofl:
 
Mm, hon känner ju direkt om det är någon som ger vika för henne! O eftersom jag aldrig skulle ge efter så känner hon väl det o är trevlig mot mig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 610
Senast: Saigon
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 141
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 820
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp