Vad ska jag göra?

J

Jennniie

Jag har en foderhäst, Varmblod, som jag nu har haft i två veckor.
Han är 6 år och inte riden på ett tag så mkt att jobba med.
En fråga jag har är, Han går o tänker mer på vad han gör med tungan plus att han gärna rycker tyglarna ur händerna på mej med hans grejsimojsande med tungan o allt vad det nu är. Vad tycker ni jag ska göra, jag funderar på att pröva med ett hackamore, men vet ej om det är någon ide eftersom han håller på så mkt med tungan. Men detta gör han endast när han får ett bett i munnen. Med grimma gör han ingenting. När man leder honom osv, skulle kunna testa att rida m grimma o se om han gör samma sak, men inte hunnit det än.. =)
Eller ska jag skaffa ett tungsfelsbett ? Vet inte riktigt hur det fungerar?:confused:
Pratade med hans ägare och hon tipsade om att rida m höga händer och använda mej av en ledande vänster tygel när ja jobbar honom. Då skulle han sluta och börja tänka på arbetandet.
provade lite idag, visst det gav effekt men ändå inte tillräkligt för att jag ska se att problemet är löst ..
Kom gärna med ideer och funderingar. :idea:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det första man ska göra är att kolla i hästens mun innan man börjar greja med bett osv. Är det inget fel där så kan man gå vidare.
Hur gammal är hästen?

Sedan räcker det inte med en ridtur för att hästen ska ändra sig..det kan ta ett par gånger.
Om vi utesluter att det är tänder eller nåt annat som spökar i hästens mun så prova med ett smalt rakt bett. Många hästar brukar gilla dessa. Det tar lite plats i hästens mun samt att det inte "böjer" sig vid ett tygeltag.
Vad har hästen för bett idag?
 
Sv: Vad ska jag göra?

du skriver att du vill rpova med hackamore men inte vet om det är någon idé, samtidigt som du skriver att han inte gör något med grimma på sig. :S

Hackamore är ju bettlöst, så det borde kanske fungera? tycker visserligen det inte är något kul att bara kunna rida sin häst på hackamore, men det kan ju vara ett alternativ till att börja med, vill du inte köpa ett så kanske du kan låna någons?

Håller dock med ovanstående att du ska kolla hästens mun innan du börjar trixa med bett o dyl.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hästen är 6år,
Hans tänder blev kollade nån gång i Juni så det ska inte vara några problem med dem. Men kan ju inte vara helt säker, kommer ut en vet.snart så ska be dem kolla det då =)

Idag har han ett vanligt tränsbett, och som sagt det är så fort han får in det i munnen som han börjar att mojsa med det.
Kan ju testa med ett rakt och se om det blir bättre. Som sagt är mottaglig för alla ideer =)
Vet själv att det inte går att ändra på en ridtur och det hade jag inte räknat med heller :D
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jo det var därför jag började fundera på om jag ska testa med ett hackamore, eftersom det är just bettlöst.
Men jag tycker inte heller att det är så kul att behöva rida med det, Men han är inte stark elr försöker sticka när man rider ute. Så det skulle nog kunna fungera, lite jobbigt att han håller på med tungan och bettet hela tiden :rofl:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej!

Jag har liknande erfarenhet själv av två helt olika hästar. En ridtravare på 5 år, som varit riden i 1 år och en lipizzaner på 4 år som också blivit riden i lite drygtt 1 år.

Jag har kommit fram till, efter tand kontroller att ridtravaren fungerar bäst på ett pessoabett (tvådelat) med kindkedja. Det blir han lugn och fin i munnen på. Han verkar gilla trycket över nacken/nosen som blir av kedjan och bettets kontruktion. Han går även mycket bra på ett hackamoore med långa skänklar (ej de s.k. ponnyhacken, då vill han bara käka upp skänkeln på hacket).
Lipizzanern är däremot lite svårare att hitta ett passande bett på. Han fungerar inte på tredelade bett. Utan han blir då jätte rastlös i munnen. Han fungerar bra ett par veckor på sitt raka träns bett, Egg bettet som är tvådelat och på hackamooret. Men efter ett par veckor är vi tillbaka där vi började (inte med hackamooret, där är det jag som tröttnar :crazy: ). Så jag gör nu ett försök med ett s.k. pinchless bett (två,delat), som jag blev rekomenderad av min tränare.

Just det här med bett verkar vara en jungel, och visst är det meningen att man skall variera sin bettsling, men hur många bett måste man variera mellan?? Jag bara undrar ;)

Så det är bara att kämpa på och försöka hitta det som din häst gillar!

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Prova du med ett smalt rakt bett, du kan ju låna ett bara för att prova innan du köper.
Det kan ju ha skett förändringar sen juni så det är bra om ni kollar när vetrinären kommer igen.

Lycka till
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det ultimata är att ha sju bett,,,,ett bett för varje dag i veckan...men praktiskt sett....nja......:smirk:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det ultimata är att ha sju bett,,,,ett bett för varje dag i veckan...men praktiskt sett....nja......:smirk:

Underbart!! Du öser vatten på min kvarn!! Är nämligen Tränsshoppargalen! Sju bett kräver ju sju träns! Å dessutom sju träns som ja gillar. Jihooo! :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Problem med travare som grejjar med munnen när man rider är ganska vanligt var jag förstått. Har han gått som travhäst så kan det ju bero på att dom ofta använder tungrem eller vad det nu kallas, alltså dom slår en rem runt underkäker och tungan så hästen inte kan lägga tungan över bettet... Vilken nosgrimma använder du? Jag skulle ha antingen hannoveransk eller engelsk med achenrem. Tycker absolut att du ska testa med bettlöst men skulle då vilja råda dig till sidepull som jag anser är mycket bättre än hackamore, det ger ju så mkt hävstång...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag skulle kanske förslagsvis ta bort nosgrimman eller ha den väldigt löst spänd istället.
Man kan inte åtgärda problemet med nosgrimmor....det är helt fel.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det jag menar är att om det inte är några problem med tänderna så kan man ju ha en nosgrimma som hannoveransk eller achen för att försöka vänja bort problemet, få honom att tänka på annat, sedan är ju självklart det bästa att rida utan nosgrimma alls :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack alla!
Nu har jag lite att testa mej fram med, ska låna ett rakt bett av en kompis några ridturer o se om han blir lugnare i munnen.
Har ävet ett pessoabett jag kan testa oxå =)

:angel:
 
Sv: Vad ska jag göra?

hej !
bind tungan på honom/henne att det håller på och joxar med tungan kan vara en dålig vana sen det har varigt på trav . vissa travhästar får för sig att hålla på så men binder man tungan på dem så kan dom sluta efter ett tag.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ett pessoabett kan gå...det ligger högre upp i munnen på hästen också, men glöm inte att verkligen känna efter hur hästen går på detta bett. Eftersom det är ett hävstångsbett och ger ett tryck i nacken så kan hästen bara "knäcka av" i nacken och inte gå ärligt, det är inte ovanligt.
Prova att använda deltatyglar till...det blir lite "mildare" effekt då av det hela.

Om du låter hästen få stå och joxa med bettet lite grann...han kanske tröttnar och finner ingen mening med det?
Om han får gå med bettet en stund i sin box eller om du trär tränset över grimman under tiden du ryktar eller dyl.....
 
Sv: Vad ska jag göra?

Kan det vara verkligen vara vettigt att binda tungan.....det måste ju finnas mer "snällare" metoder till att få honom att sluta?
Hur gör man det här i så fall? Aldrig hört talas om det tidigare.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Kan det vara verkligen vara vettigt att binda tungan.....det måste ju finnas mer "snällare" metoder till att få honom att sluta?
Hur gör man det här i så fall? Aldrig hört talas om det tidigare.

Jag tycker inte det verkar vara någon bra ide att binda tungan, känns på något sätt som om man bara plågar honom då. Vet inte heller riktigt hur det går till, det jag vet är att man "sätter fast" tungan med en rem som går runt underkäken och liksom över tungan på något sätt :confused: :eek:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ett pessoabett kan gå...det ligger högre upp i munnen på hästen också, men glöm inte att verkligen känna efter hur hästen går på detta bett. Eftersom det är ett hävstångsbett och ger ett tryck i nacken så kan hästen bara "knäcka av" i nacken och inte gå ärligt, det är inte ovanligt.
Prova att använda deltatyglar till...det blir lite "mildare" effekt då av det hela.

Om du låter hästen få stå och joxa med bettet lite grann...han kanske tröttnar och finner ingen mening med det?
Om han får gå med bettet en stund i sin box eller om du trär tränset över grimman under tiden du ryktar eller dyl.....

Jo jag vet, har ridit med det förrut på min häst jag hade under 5 år.
Kan ju testa det oxå, men känns som om att det inte kommer ge sig. Alltså han har ju fått chansen att joxa med det, brukar gå lite innan jag hoppar upp på honom då han alltid tycker det är så roligt att bli riden så han vägrar stå still när man ska hoppa upp. Men efter 5 min promenad så går det finemang :p
 
Sv: Vad ska jag göra?

Problem med travare som grejjar med munnen när man rider är ganska vanligt var jag förstått. Har han gått som travhäst så kan det ju bero på att dom ofta använder tungrem eller vad det nu kallas, alltså dom slår en rem runt underkäker och tungan så hästen inte kan lägga tungan över bettet... Vilken nosgrimma använder du? Jag skulle ha antingen hannoveransk eller engelsk med achenrem. Tycker absolut att du ska testa med bettlöst men skulle då vilja råda dig till sidepull som jag anser är mycket bättre än hackamore, det ger ju så mkt hävstång...

Jag använder en engelsknosgrimma i nuläget, han har tre olika träns och nosgrimmor ja fick med men har bara testat ett så länge. Vet inte om det bli någon skíllnad med de andra, han har ett pullarträns och ett med hannoveransk.
Som sagt , ska testa mej fram under en tid och se om jag får bukt med det.
Ska försöka få ut en tränare oxå, och se om den kan komma med några bra tips oxå :d
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ok...men va bra att du vet hur pessoat funkar. Ibland får man påminna om det då en del inte tänker på det om man inte ridit med det förut.

Om jag vore du så skulle jag prova att rida först med hannoveransk och sedan pullarnosgrimma. Dessa nosgrimmor ligger inte an mot hästens kinder på samma sätt som den engelska gör.
Prova det innan du byter bettet kanske rentav....

I vilket fall som helst så lycka till.....
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 848
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 087
Senast: Sirap
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 726
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp