Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

Min häst gjorde likadant förut. Tänkte bara på hans egen tunga och ingenting på det jag gjorde eller ville att han skulle göra. Det visade sig då att han hela tiden la tungan över bettet och höll på. Fick rida med ett tungfelsbett ett tag då med råd ifrån instruktör men då bet han fast i det istället :( Ett sådant bett löser inte problemen bäst, men hästen kan lära sig att det inte går att lägga över tungan längre. Man kan ha det i flera månader, så hästen inte kommer ihåg att det går att lägga tungan över.
I alla fall så lägger min häst fortfarande över tungan när jag rider på vanliga tre delade bett... Men INTE på mitt äppelbett :) Det gillar han. Ett sånt "soft -bit" funkar super :) Så kanske är ett sådant din häst också gillar, vem vet ;)
Provade med en sån rem runt tungan också, men den satt inte fast så bra tyckte jag, så det var ingen bra lösning.
Kolla tänderna och munnen, spelar ingen roll ifall det inte var längesedan. Min häst raspade tänderna i december förra året, men ändå uppkom problem 6månader senare, med nån vass tand som skaft i gommen och sår hade uppstått...! Så det är en viktig sak att kolla i första hand :)
Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?

hej !
bind tungan på honom/henne att det håller på och joxar med tungan kan vara en dålig vana sen det har varigt på trav . vissa travhästar får för sig att hålla på så men binder man tungan på dem så kan dom sluta efter ett tag.

Enligt mina erfarenheter så kommer joxandet med tungan när det gäller travare just från att dom binder fast tungan på travet, det tror jag absolut inte är den rätta taktiken.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ser ingen mening med ett tungband på en ridtravare...
Så vore jag du skulle jag skippa den iden.

Bettlös brukar funka bra på travarna, själv rider jag min på ponnyhack som omväxling, och i stort sett alla travare jag känner går bra på hack...
Tänk bara på att det är skarpt och kräver en mjuk hand.

Att travare fipplar med munnen är inte ovanligt...
men självklart ska man kolla upp tänderna så fort man är osäker.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min häst gjorde likadant förut. Tänkte bara på hans egen tunga och ingenting på det jag gjorde eller ville att han skulle göra. Det visade sig då att han hela tiden la tungan över bettet och höll på. Fick rida med ett tungfelsbett ett tag då med råd ifrån instruktör men då bet han fast i det istället :( Ett sådant bett löser inte problemen bäst, men hästen kan lära sig att det inte går att lägga över tungan längre. Man kan ha det i flera månader, så hästen inte kommer ihåg att det går att lägga tungan över.
I alla fall så lägger min häst fortfarande över tungan när jag rider på vanliga tre delade bett... Men INTE på mitt äppelbett :) Det gillar han. Ett sånt "soft -bit" funkar super :) Så kanske är ett sådant din häst också gillar, vem vet ;)
Provade med en sån rem runt tungan också, men den satt inte fast så bra tyckte jag, så det var ingen bra lösning.
Kolla tänderna och munnen, spelar ingen roll ifall det inte var längesedan. Min häst raspade tänderna i december förra året, men ändå uppkom problem 6månader senare, med nån vass tand som skaft i gommen och sår hade uppstått...! Så det är en viktig sak att kolla i första hand :)
Lycka till!

Jo, jag har ju inte riktigt sett om han lägger tungan över bettet eller vad han egentligen gör. Ska be min syster rida honom någondag så jag kan kolla hur han gör..Om det bara är att han e rastlös i munnen eller om han verkligen lägger den över och det är därför han trixar och inte riktigt vet vad han ska göra med den..
Det enda jag vet i nuläget är att det är omöjligt att jobba honom, prövade idag. Det går typ två travsteg och sen rycker han tyglarna ur händerna på mej och måste börja trixla m tungan igen. Går mej på nerverna efter en halvtimme! :devil: :confused:

Jag har funderat på att skaffa mej ett äppelbett, eftersom jag tror att han skulle gilla det. Han är en gottegris :love:
Även fast jag vet att det inte funkar som godis, men menar att han kanske kommer på andra tankar när bettet smakar gott =)
så slipper man få några såna påhopp oxå;) :banana:

Yes ska försöka få ut en o kolla hans tänder så fort som möjligt =)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ser ingen mening med ett tungband på en ridtravare...
Så vore jag du skulle jag skippa den iden.

Bettlös brukar funka bra på travarna, själv rider jag min på ponnyhack som omväxling, och i stort sett alla travare jag känner går bra på hack...
Tänk bara på att det är skarpt och kräver en mjuk hand.

Att travare fipplar med munnen är inte ovanligt...
men självklart ska man kolla upp tänderna så fort man är osäker.

Det jag känner i nuläget är att jag när jag ska jobba honom på volten ska använda mej av ett bettlöst träns elr kalla det va du vill =)
För ute spelar det inte så stor roll om han håller på, för han slutar så fort man börjar trava osv.
Men på volten är det ett h*lvete.. Min otroligt långa stubin blir kort efter en stund när han håller på och larvar sig med samma sak hela tiden..
Ska fråga en istallet om jag kan få låna och testa om det blir nån skillnad =)
ps. vet att det inte är skillnad efter en ridtur.. ;)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ett pessoabett kan gå...det ligger högre upp i munnen på hästen också, men glöm inte att verkligen känna efter hur hästen går på detta bett. Eftersom det är ett hävstångsbett och ger ett tryck i nacken så kan hästen bara "knäcka av" i nacken och inte gå ärligt, det är inte ovanligt.
Prova att använda deltatyglar till...det blir lite "mildare" effekt då av det hela.

Om du låter hästen få stå och joxa med bettet lite grann...han kanske tröttnar och finner ingen mening med det?
Om han får gå med bettet en stund i sin box eller om du trär tränset över grimman under tiden du ryktar eller dyl.....

Testade att rida m pessoat idag, det funkade inte alls.
Han blev helt galen av dess effekt, så det är och stryka från prövningslistan :crazy: :angel:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ok...men då har du ju provat ;)
Du funderade på äppelbett...jag har aldrig användt det men är inte det typ gummibett,,,ganska tjockt?
Det kan ju passa din häst men oftast är smalare bättre.
Har du funderat på bett med koppar i? Antingen med rullar eller ett tredelat?
Många hästar gillar kopparsmaken och trivs med de betten.
Men det är bara tips från min sida....du får prova dig fram.
Hoppas du talar om när du hittat nåt som funkar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra?

Ok...men då har du ju provat ;)
Du funderade på äppelbett...jag har aldrig användt det men är inte det typ gummibett,,,ganska tjockt?
Det kan ju passa din häst men oftast är smalare bättre.
Har du funderat på bett med koppar i? Antingen med rullar eller ett tredelat?
Många hästar gillar kopparsmaken och trivs med de betten.
Men det är bara tips från min sida....du får prova dig fram.
Hoppas du talar om när du hittat nåt som funkar.

Det finns äppelbett som inte är tjocka också :) Jag använder ett sådant varenda dag på min islandshäst då de är rätt liten i munnen osv. Det är ett tre delat äppelbett och "gummit" sitter runt de tre delarna men är inte tjockt alls. Vissa sådana bett är tjocka, det kan jag hålla med om. Men inte just det jag använder :) Detta är det enda bettet min häst inte krånglar med tungan osv :love:
http://webshop3.yr.se/index.do Gå in på bett & tillbehör, sen 3-delat softbit. Ett kanon bett
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jo, jag har ju inte riktigt sett om han lägger tungan över bettet eller vad han egentligen gör. Ska be min syster rida honom någondag så jag kan kolla hur han gör..Om det bara är att han e rastlös i munnen eller om han verkligen lägger den över och det är därför han trixar och inte riktigt vet vad han ska göra med den..
Det enda jag vet i nuläget är att det är omöjligt att jobba honom, prövade idag. Det går typ två travsteg och sen rycker han tyglarna ur händerna på mej och måste börja trixla m tungan igen. Går mej på nerverna efter en halvtimme! :devil: :confused:

Jag har funderat på att skaffa mej ett äppelbett, eftersom jag tror att han skulle gilla det. Han är en gottegris :love:
Även fast jag vet att det inte funkar som godis, men menar att han kanske kommer på andra tankar när bettet smakar gott =)
så slipper man få några såna påhopp oxå;) :banana:

Yes ska försöka få ut en o kolla hans tänder så fort som möjligt =)

Jag brukar sticka in fingret i hästens mun då jag rider lite då och då för att känna ifall bettet ligger rätt.
Kolla länken jag skrev i ett annat svar här, där ser du det bettet jag använder. Jag tycker att det funkar super i alla fall. Är lite mjukare än vanliga bett, samt smakar bättre och är även snälla i hästens mun. Raka bett brukar också vara bra, då det är väldigt bra för munnen samt hästens tänder. Min häst slutade med tungan på det också, men som sagt äppelbettet funkar bäst för mig :love:
Det är ju otroligt irriterande när dom bara tänker på sin egen tunga :mad: Går inte att arbeta med dom alls. Det gäller att hitta det just din häst gillar så kommer du märka en STOR skillnad på din häst när du väl hittat rätt bett. Det gjorde jag, nu går det i alla fall att arbeta med hästen och både han och jag trivs med det nya bettet :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag har en foderhäst, Varmblod, som jag nu har haft i två veckor.
Han är 6 år och inte riden på ett tag så mkt att jobba med.
En fråga jag har är, Han går o tänker mer på vad han gör med tungan plus att han gärna rycker tyglarna ur händerna på mej med hans grejsimojsande med tungan o allt vad det nu är. Vad tycker ni jag ska göra, jag funderar på att pröva med ett hackamore, men vet ej om det är någon ide eftersom han håller på så mkt med tungan. Men detta gör han endast när han får ett bett i munnen. Med grimma gör han ingenting. När man leder honom osv, skulle kunna testa att rida m grimma o se om han gör samma sak, men inte hunnit det än.. =)
Eller ska jag skaffa ett tungsfelsbett ? Vet inte riktigt hur det fungerar?:confused:
Pratade med hans ägare och hon tipsade om att rida m höga händer och använda mej av en ledande vänster tygel när ja jobbar honom. Då skulle han sluta och börja tänka på arbetandet.
provade lite idag, visst det gav effekt men ändå inte tillräkligt för att jag ska se att problemet är löst ..
Kom gärna med ideer och funderingar. :idea:

Pröva att ha tungband på han lr tungfelskil. Många tavisar kar ju lite ideer å konster med tungan.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Enligt mina erfarenheter så kommer joxandet med tungan när det gäller travare just från att dom binder fast tungan på travet, det tror jag absolut inte är den rätta taktiken.

Tungan binds fast för att vissa hästar blir så heta så dom kan svälja den. Så ja tycker inte att de är nå fel på att ha tungband. snarare tvärt om.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min ridtravare hade samma problem som många andra verkar ha. Från början reds han med ett vanligt tredelat tränsbett. Det funkade i början men när han började bli duktigare och vi krävde lite mer av honom, tyckte han att det blev jobbigt och började lägga tungan över bettet för att slippa. Med ett tungfelsbett kunde han inte läggga tungan över och det funkade jättebra, men efter ett tag började han också "bita sig fast" i bettet. Nu rids han på ett rakt apple mouth bett och det funkar jättebra.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min ridtravare hade samma problem som många andra verkar ha. Från början reds han med ett vanligt tredelat tränsbett. Det funkade i början men när han började bli duktigare och vi krävde lite mer av honom, tyckte han att det blev jobbigt och började lägga tungan över bettet för att slippa. Med ett tungfelsbett kunde han inte läggga tungan över och det funkade jättebra, men efter ett tag började han också "bita sig fast" i bettet. Nu rids han på ett rakt apple mouth bett och det funkar jättebra.


Precis samma som med min isis då :smirk: Funkade bra med tungfelsbett i början, tills han hittade ett annat sätt att komma undan -genom att bita fast i bettet. Ser att du hittat samma lösning som mig till slut :love: Äppelbett är bra det, jag har ett tre delat, men tror inte det spelar så stor roll, hästarna med "tungproblem" verkar gilla det i alla fall:bump:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tungan binds fast för att vissa hästar blir så heta så dom kan svälja den. Så ja tycker inte att de är nå fel på att ha tungband. snarare tvärt om.

Jag vet varför dom binds fast. Det jag menar är att min teori att just travare ofta joxar med munnen är just därför, att man låst tungan på dom. Eller varför tror du att det är vanligare på travare än andra hästar?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag vet varför dom binds fast. Det jag menar är att min teori att just travare ofta joxar med munnen är just därför, att man låst tungan på dom. Eller varför tror du att det är vanligare på travare än andra hästar?

ne, de är sant. travare har mycket fuffens för sej med tungan. undrar om de kan va en lite nervös åkomma åxå. för dom joxar ju ofta när dom står på gången å i boxen åxå.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej
Jag är också ny här, läste detta och kände genast igen min häst, som också är en travare på 12 år. När man skrittar och hon tycker det blir långtråkigt så börjar hon joxa med munnen och tungen. Min ridkompis har kollat att hon lägger tungan över bettet, sen ska hon ha tillbaka tungan och då tar hon verkligen i med huvudet och vevar.
Har kollat att det inte är något fel i munnen,har ridit henne på vanligt två delat bett, som jag spänt upp en håll på var sida efter som bettet hängde i munnen, satt på nos grimma och det går bättre. Hon för söker joxa men inser att det inte går och slutar. Har även provat ett smalt tre delat bett men det blev nästan värre, hon fick inte över tungan, men gjorde tappra försök.
Man blir ju galen när de håller på och slita tyglarna ur händerna och joxar runt med huvudet.
Min andra travare på 23 år har aldrig gjort så och henne har jag haft i 9 år. Ska nog prova med ett äpple bett, vad tycker ni då ett rakt? Jag är helt säker på att det är tristes, hon gör det inte hela tiden, bara på vägen hem i skritt, aldrig i trav.:confused:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej
Jag är också ny här, läste detta och kände genast igen min häst, som också är en travare på 12 år. När man skrittar och hon tycker det blir långtråkigt så börjar hon joxa med munnen och tungen. Min ridkompis har kollat att hon lägger tungan över bettet, sen ska hon ha tillbaka tungan och då tar hon verkligen i med huvudet och vevar.
Har kollat att det inte är något fel i munnen,har ridit henne på vanligt två delat bett, som jag spänt upp en håll på var sida efter som bettet hängde i munnen, satt på nos grimma och det går bättre. Hon för söker joxa men inser att det inte går och slutar. Har även provat ett smalt tre delat bett men det blev nästan värre, hon fick inte över tungan, men gjorde tappra försök.
Man blir ju galen när de håller på och slita tyglarna ur händerna och joxar runt med huvudet.
Min andra travare på 23 år har aldrig gjort så och henne har jag haft i 9 år. Ska nog prova med ett äpple bett, vad tycker ni då ett rakt? Jag är helt säker på att det är tristes, hon gör det inte hela tiden, bara på vägen hem i skritt, aldrig i trav.:confused:

Äppelbett är super det :d Men tycker att de raka är så tjocka. Vet ej om det finns smalare sådana?! :confused: Jag rider med ett tre delat som jag köpt på Emmishopen på Internet och det funkar jättebra på min häst som också håller på med sin tunga jämt. Det är inte tjockt alls, kolla på deras hemsida. Det heter 3 delat soft-bit. Raka bett brukar ju dock vara väldigt snälla i munnen på hästarna, mycket bra för tänderna sa min veterinär så det är ju bra :) Du får prova dig fram vilket som passar bäst, eller variera med båda. Man ska alltid variera bett, byta många ggr/vecka. Då sliter de inte på tänder och dylikt lika mycket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 706
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 091
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 598
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp