vad ska jag göra?

magnik90

Trådstartare
Min häst är en vbl val och jag köpte honom i april.
Han andas ganska kraftigt när man kommer igång och då speciellt i uppförsbackar, stallsägaren säger att det är en andra andning. Har ni hört om det? Vad är det, och är det allvarligt?

Nu när det blivit kallt och jag är ute och rider så piper/tjuter det nästan när han andas även bara i skritt... vad är det? är det bara kylan?

Han hostar även och blir snorig. Snoret (vitt) är framförallt när vi har ridit och hostan något tillfälle vid ridning men även vid fodring/i stall. Har börjat blöta höet och ser till att kraft och korn inte dammar.... tänkte ta bort vitlök nu...har spån och bädd, ska jag ta bort bädden?

bör jag ringa veterinären eller kan jag lösa det själv? Jag har inte råkat ut för sjuk häst tidigare.... snälla hjälp mig!
 
Sv: vad ska jag göra?

Ja du bör ringa vetrinär.
Blöt inte höet, då fastnar ännu mer partiklar i hästens hals. Ge hellre hösilage då.
Om du har en sjuk häst och inte vet vad du ska göra så Ring vetrinären! Det är inte säkert att de behöver åka ut, men ring och fråga om råd!
 
Sv: vad ska jag göra?

ring veterinären och få det utrett varför hästen hostar och andas så ansträngt. Kanske är det lätt åtgärdat så att du slipper prova att ändra allt som kanske ändå inte hjälper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har hostat i princip varje dag i flera år, framförallt när det är lite kyligare ute. Små slemklumpar kommer upp ibland, för något år...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Philosophia
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 394
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp