Vad ska jag ha för häst?

F

Flyleaf

Jag skulle vilja ha lite råd från hästmänniskor, ni som förstår er på detta intresse. Det är så att jag ganska nyligt har köpt en ny häst, efter att tvingats ta bort mitt sto i februari. Denna nya häst är underbar och jag tror mycket på honom, fast jag känner inte den där särskilda känslan för honom. Dock kommer han bli en trevlig allroundhäst och leva upp till mina mål med min ridning. Hela familjen kommer att kunna rida honom i framtiden när barnen blir äldre och så.

Men... så har jag fått ett erbjudande om att köpa ett lite äldre sto som jag är riktigt riktigt förtjust i. Hon har gått som avelssto de senaste åren och har gamla skador som gör henne lämplig för endast lätt träning. Jag vill VERKLIGEN ha en eller flera avkommor efter henne, då hon (som frisk och ung) var min absoluta drömhäst. Om jag köpte henne nu skulle jag sätta henne under hingst direkt och skogsrida på henne. Mina barn skulle utan problem kunna rida henne också, då hon är gudasnäll och välutbildad.

Har inte tid för två stora hästar, så jag skulle i så fall behöva sälja nyhästen. När jag disskuterar mina funderingar med min familj o vänner så förstår de inte alls. De tycker att jag har ju en häst som är trevlig och precis har köpt. Det känns inte okej att inte sälja en häst efter bara några månader. :crazy: Men jag känner så starkt för stoet och skulle gladeligen lägga alla kostnader som krävs på en dräktighet och fölets uppväxt. Jag känner nästan att jag vill "bli gammal ihop" med detta sto och även om jag inte kommer kunna träna på den nivån jag önskar så kommer jag ju om 5-6 år att ha en ridbar avkomma. Då är barnen som sagt äldre också och vi kommer ha mer tid (rentav ett behov) för två hästar, då barnen är hästbitna.

Ska jag verkligen sälja valacken? Eller är det fult av mig?? :confused: Stoet som gick bort i februari hade jag ju tänkt avla på i framtiden. Men även om jag hade haft stoet kvar och fått detta erbjudande, hade jag ändå funderat på att sälja henne så jag kunde köpa min gamla kärlek.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Fölisen behöver ju inte alls bli det du önskar för att stoet var det.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag tycker du ska lägga bort såna tankar som att det skulle vara fult att sälja valacken. Herrejösses, hästar köps och säljs, inget märkvärdigt med det. Sen kan det ju kanske vara svårt att sälja den pga hur marknaden ser ut nu.

Hela ditt inlägg ger mig intrycket att du älskar det här stoet, vad hindrar dig? Lyssna inte på andra än dig själv, det är din häst, dina pengar, din möda så det är du och bara du som vet vad som är bäst. Att folk inte förstår är ju inte så konstigt, de har inte varit i din sits förmodligen.

Följ ditt hjärta är alltså mitt råd.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag köpte en häst som visade sig vara något jag inte alls ville ha och lånade ut honom efter bara några månader. Vill du ha stoet så köp henne, har du inget emot att bara lunka runt med henne. Visar sig avkomman inte vara vad du önskar kan du ta beslutet kring det när det dagen kommer. Kommer tankarna om träning tillbaka kanske det finns möjlighet att låna en häst för lektioner eller liknande..
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Köpte en häst för nått år sedan som jag bara hade några få månader. Vi passade inte ihop alls. Visst kändes det jättekonstigt att sälja så fort men min häst var en underbar häst som passade någon annan bättre, och idag vet jag att den är mycket älskad och uppskattad.
Så jag tror aldrig det är fel att sälja om det inte känns rätt.
Men som nån annan sa, lägg ändå på tanken att fölet inte behöver bli som sin mamma, och har du råd med två storhästar när stoet fölat och fölet växer upp eller hur har du tänkt då?
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Råd har jag, vi har haft fler än två hästar i perioder men det är som sagt tiden som tryter med relativt små barn ännu.

---

Nåväl!! :D Nu tog jag saken i egna händer och köpte stoet eftersom det kändes som "nu eller aldrig" och säljaren hade fler spekulanter som hade tagit hästen direkt bara jag tackade nej. Igår anlände hon direkt via seminstation där de gjorde UL och allmän vet.bes för att se om hon är i skick att avla på. Och allt ser bra ut, bara att välja hingst nu då! :love: Hon är precis lika god och gracil som jag minns henne för 10 år sedan, trots att hon är fet och ur kondition nu.

Valacken blir kvar men får en halvfodervärd. Stoet kommer gå på lösdrift med andra dräktiga märrar, tidsmässigt är det nog den bästa dealen jag kunnat ro ihop. :bump:
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

När fölet väl är fött kommer jag förmodligen låna ut valacken på helfoder för eventuell försäljning. Så kan jag avvakta ett tag och se om fölet är nåt att ha.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 977
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 385
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp