Bukefalos 28 år!

Vad ska jag ha i mitt rum?

Chili

Trådstartare
Ja vi håller ju då på att göra om mitt rum... Mamma har ungefär 100000 idéer och blir mkt sårad när jag ratar många av dem :angel: Den senaste var att jag ska ha lådor under sängen och för att de inte ska synas vill hon sy ett sängöverdrag med kjol. Ehum. Okej, ingen spets eller så but still - ingen jäkla kjol på min säng.

Nu har vi bara en sista takmålning sen väggarna - sen är vi klara! Så jag måste verkligen ha idéer på hur jag ska ha det, för jag blir bara snurrig av idésprutan mamma :p

Rummet är ca 3x4 m, alltså rätt litet. Jag har en 1,20 säng, två små vita byråer med 3 lådor i varje. Det finns också två garderober som inte går att flytta på. Och så har jag fått två sådana här i ekfärg, men de ska målas.
Väggfärgen blir 3 svarta väggar och 1 röd. På en av de svarta sitter 2 fönster och mitt emot, på den röda väggen, är dörren.

Vad tycker ni, rent spontant? Det får ju inte plats så mycket men typ skrivbord, eller kanske fåtölj med fotpall = läshörna... vaaaaad? *hjälp*
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Låter helt galet att ha svarta och röda väggar, speciellt i ett rum på typ 12 kvm :crazy:

Jag håller på att renovera ett rum lika stort som ditt

Nirak
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Köp många stora kuddar så att du kan använda sängen som soffa.
Sen så är ett bord/skrivbord guld värt.

Annars så är ju grundregeln att små rum ska ha ljus färg på väggar och tak. Skulle aldrig ha svart/rött, skokartongvarning.
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Haha. Jo, det är många som tycker det låter galet. Mycket bättre att köra på något säkert, tråkigt... typ ljusa, gråa eller vita väggar.

Ainon: Jo jag funderar på att ha ett skrivbord. Har ett stort, tungt nu i träfärg. Men kanske ska köpa nåt mindre i en mer passande färg.
Kanske ska tillägga att det är ett rum av typ... hmm ja men övervåningen består av 5 sovrum iaf, och jag sover nästan bara på rummet. Har ingen tv där och använder sällan min laptop nu utan sitter i datarummet, så ja jag läser, sover eller pratar i telefon på mitt rum. Hade ju inte målat såhär i tv-rummet, t.ex.
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Jag tycker det känns som vita möbler är fel i ett sånt rum. Jag skulle kört på mörk metall och mörka träslag.
Lådor under sängen är en bra idé, jag har tre lådor under min 120 säng och det gör inget att dom syns, ser bara ordningssamt ut, så jag röstar bort kjolen!
Vad har du tänkt för lampor där inne?
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Jag vet inte, har funderat på att ha vita inslag? Får ställa in byråerna när allt är målat och se, passar det inte får de målas i nåt passande.

Ja jag vill inte heller ha kjolen :p Men lådor är bra. För kläder som är för nästa säsong osv. Det ska vara en lampa i taket med tre spotlights, sen vill jag nog ha en golvlampa eller nån lampa i fönstret också. Mamma röstar för spottar i hyllorna också.
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Kör mycket på spots röstar jag för, snyggt och modernt ljus som du kan rikta dit du behöver det. :)
Tar du en golvlampa skulle jag ta nått som lyser från golv till topp så det inte bara lyser i toppen, om du förstår.
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Jag skulle försöka få in så mycket ljus som bara möjligt i ett sådant rum. Se till att fönstrena inte är täckt på nåt sätt, skulle skita i gradiner och sätta upp en rullgardin istället. Sen får du satsa på en bra taklampa och även punktbelysa med vägg/golv/bordslampor så många du bara får plats med.

Vad är det för färg på golv, dörr, fönsterkanter, garderob och tak? Hur röd är rödfärgen? Klarröd? Mörkare/Ljusare?

Svårt med färgen på möblerna. Vitt känns ju som det mest självklar för att ljusa upp lite men det kan bli lite väl skarpa kontraster med svart/rött/vitt. Kanske satsa på en röd/vit skala på möblerna med små insalg av svart, och då med en hyffsat ljus rödfärg utan att det skär sig med väggen.
- Vita lådor under sängen med ett rött överkast med vita och svarta kuddar i
- Vitt skrivbord med svarta ben. Kankse kan få plats med byråerna under skrivbordet? Måla hyllorna (din bild) röda och skruva upp en/båda liggandes över skrivbordet så får du en hylla och frigör samtidigt glovyta.

Lite tankar/idéer bara. Visa gärna foton!!
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Kul idéer! Alla lister, fönster- och dörrkarmar är vita, nymålade. Även taket är vitt och nymålat. Golvet är ljust parkettgolv, det ljusaste vi har i huset tror jag. Svårt att beskriva, det är inte varmt träfärgat utan mer åt det vita hållet, utan att vara vitt :p

Garderobsdörrarna har jag inte bestämt mig för än. De är vita nu, men behöver målas om i vilket fall. Rödfärgen är inte mörk/vinröd utan mer klarröd. :) Fast jag hoppas den inte blir så klar som Mr Bigs sovrumsvägg i Sex and the city...

Fick nyligen ett litet hemskick från IKEA där ett rum hade svarta/röda väggar och allt i rummet var svart, vitt och rött. Skitsnyggt!! Därför tänkte jag att vitt kan funka, men inte enbart vitt.
Som du säger så ska nog LACK hyllorna målas röda. En ska nog sitta på väggen, liggande, ovanför sängen. Men inte vid huvudändan utan på långsidan sas. Den andra får nog stå på golvet i ena hörnet.

Vita lådor under sängen - bra förslag! IKEA maybe? ;)
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Jag skulle då behålla garderoben vit för att samla in ännu lite mer ljus. Sen kan du ha mindre detaljer (typ kuddar, hyllor mm) i rött och svart men i och med väggarna ska du nog passa dig för att ha allt för stora grejer i färg då de lätt smälter samman med väggarna.

Hoppas det blir bra och som sagt släng in lite bilder!!
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Jag har lite bilder på hur det såg ut innan och nu när vi pysslar där. Men tapeterna är så jävla pinsamma så jag vet inte om jag vill lägga upp dem :p Iaf inte fondtapeten på den väggen som ska bli röd - de valde jag när jag var 5-6 år gammal så gissa vad det är på dem...

Men det ska bli jättekul det här! Flera av våra rum har lite "tema" så det här bli mitt... ja, helt enkelt ett Chili-rum! :)

Jo just det - har några stora tavlor som ska upp på väggarna. De är rätt ljusa, så det blir ju inte kala svarta väggar heller.
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Ska du ha lack hyllor vore det kanske häftigt att ha dom i samma färg som väggen dom sitter på och så har du ljus färg på annat. :)
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Så, här kommer några bilder!

pappa målar

Här är väggen svart! Väggen som ska bli röd är omålad och min sjuuukt snygga fondtapet syns :p
liten3-1.jpg


Fondtapeten övermålad en gång, inte riktigt klar än. Krävs kanske upp mot fyra strykningar... suck.
liten4.jpg


Om du inte är helt säker på vad fondtapeten föreställer så kommer här en liten bild på underverket :p

Nu är det inte mkt kvar! :)
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

:eek: Hur kan du med att måla över den snygga fondtapeten!!! :love: :p
Det ser iaf ut att bli jättefint med den röda färgen! :)
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

:rofl:

Ja den är sååå läcker! Valde den när jag var 6 år gammal, vi var pionjärer då fondtapet var rätt ovanligt på den tiden hihi. Har säkert nån rulle kvar som du kan få ;)
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

Åh :bump: Jag tror att den tapeten hade varit snygg i min hall, eller vad säger du? :D
 
Sv: Vad ska jag ha i mitt rum?

:rofl:

Ja den är sååå läcker! Valde den när jag var 6 år gammal, vi var pionjärer då fondtapet var rätt ovanligt på den tiden hihi. Har säkert nån rulle kvar som du kan få ;)

Pyttsan, ni var inga pionjärer. Jag fick fondtapet i mitt rum när huset byggdes 1975.:D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 524
Senast: Aviello
·
Hemmet Jag har ett rum som jag har svårt att få ihop, tänkte om ni sitter inne med idéer och synpunkter? :) Rummet ska fungera som kontor...
Svar
2
· Visningar
1 154
Senast: hvala
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 454
Senast: Tjôta
·
Hemmet Jag å sambon håller på att renovera ett rum i lägenheten (never ending story). Vi har nu kommit så långt att vi grundat en gång. Det...
Svar
11
· Visningar
4 992
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp