Vad ska jag har för marsvin?

Lillagoajag

Trådstartare
Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk hund... Men i våras fick vovven vandra vidare och nu börjar jag sakna att ha djur. :)

Har senaste tiden försökt läsa mig in på marsvin så mycket jag kan, men är det något ni känner att ni önskar ni hade vetat som marsvins-nybörjare får ni gärna komma med tips!

Men så har jag lite frågor till er :)

Den fösta gäller var jag ska köpa mitt marsvin. Djuraffär är inte aktuellt, men uppfödare eller "privatperson"? Är det bäst att (som nybörjare) köpa vuxna eller ungar? Tänker att vuxna omplaceringar kan ju vara svårare att "lära om" om de har fått någon dålig vana, samtidigt kanske det är lättare att få hem ett marsvin som redan är tamt? (Isf tänker ajg mig två stycken som säljs ihop, så jag vet att de trivs med varandra.) Eller är ungarna jättelätta att få tama? Jag har ju djurerfarenhet (hund, katt, häst) så helt uppe i det blå är jag nu inte. :p

Sedan gäller det ras: är det stor skillnad (i temperament) på raserna? Kan man ha två av olika ras? (dump fråga kanske :p) Vad ska jag ha för ras?
Jag vill ha:
sällskapsdjur - är inte intresserad av avel eller utställning.
inte nån långhårig varelse som kräver massa pälsvård, och definitivt ingen naken-gris! O_o
en frisk varelse (om det skiljer sig mellan raserna).

Är det stor skillnad på att ha två hanar eller två honor? Eller spelar könet mindre roll (så länge man inte blandar, jag tänkte inte ha marsvins-produktion :D)?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 231
Senast: Krumben
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Att det antagligen finns rekordmånga insmugglade hundar i Sverige är det nog ingen tvekan om. Vi är nog många som kommer stöta på dem...
Svar
8
· Visningar
1 192
Senast: Jeps
·
Däggdjur Det var ju länge sedan jag hade kanin men jag tycker att inställningen till kanin ändå har ändrats till det bättre. De flesta jag...
Svar
14
· Visningar
1 313
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp