Vad ska jag köpa för dator?

Shaggy

Trådstartare
Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil.
Egentligen borde vilken enkel skitdator som helst funka för jag använder den mest till att surfa på, nej telefonen duger inte, och spela lite webspel. Jag har inget intresse i stora tunga spel med mycket grafik i höga hastigheter.
Mitt problem är att jag är rätt dålig på vad som krävs för olika saker så jag kan lika gärna komma hem med något som är för litet som alldeles för stort (dyrt).
Det jag vet om min framtida dator är att den är bärbar, att jag inte är begränsad av för få/för små portar (jag vill kunna koppla in mer än en mus på den) samt att det är en PC (ja Apple är säkert skitbra men jag tänker INTE lära mig en ny modell). Jag vet också att den ska funka länge, dagens maskin är 10+ år så jag antar att man får ta i lite med storleken iom att jag inte vill byta ut den innan den är slut.
Så vad behöver jag och vad ska jag se upp med?
 
Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil.
Egentligen borde vilken enkel skitdator som helst funka för jag använder den mest till att surfa på, nej telefonen duger inte, och spela lite webspel. Jag har inget intresse i stora tunga spel med mycket grafik i höga hastigheter.
Mitt problem är att jag är rätt dålig på vad som krävs för olika saker så jag kan lika gärna komma hem med något som är för litet som alldeles för stort (dyrt).
Det jag vet om min framtida dator är att den är bärbar, att jag inte är begränsad av för få/för små portar (jag vill kunna koppla in mer än en mus på den) samt att det är en PC (ja Apple är säkert skitbra men jag tänker INTE lära mig en ny modell). Jag vet också att den ska funka länge, dagens maskin är 10+ år så jag antar att man får ta i lite med storleken iom att jag inte vill byta ut den innan den är slut.
Så vad behöver jag och vad ska jag se upp med?
Chromebook?
 
Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil.
Egentligen borde vilken enkel skitdator som helst funka för jag använder den mest till att surfa på, nej telefonen duger inte, och spela lite webspel. Jag har inget intresse i stora tunga spel med mycket grafik i höga hastigheter.
Mitt problem är att jag är rätt dålig på vad som krävs för olika saker så jag kan lika gärna komma hem med något som är för litet som alldeles för stort (dyrt).
Det jag vet om min framtida dator är att den är bärbar, att jag inte är begränsad av för få/för små portar (jag vill kunna koppla in mer än en mus på den) samt att det är en PC (ja Apple är säkert skitbra men jag tänker INTE lära mig en ny modell). Jag vet också att den ska funka länge, dagens maskin är 10+ år så jag antar att man får ta i lite med storleken iom att jag inte vill byta ut den innan den är slut.
Så vad behöver jag och vad ska jag se upp med?
En av de saker som gjorde att min förra dator till sist inte orkade mer var att den hade för lite RAM-minne, så den blev oerhört slö. När den köptes så hade den dock nästan "onödigt mycket", men allt eftersom även basic-program blev mer och mer krävande så räckte det till sist inte speciellt bra.

Kolla på tex webbhallen, sålla bort de absolut billigaste, kolla sedan efter recensioner på de som är i en prisklass du har råd med, som är i en storlek du gillar och som har tex rätt antal portar.
 
Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil.
Egentligen borde vilken enkel skitdator som helst funka för jag använder den mest till att surfa på, nej telefonen duger inte, och spela lite webspel. Jag har inget intresse i stora tunga spel med mycket grafik i höga hastigheter.
Mitt problem är att jag är rätt dålig på vad som krävs för olika saker så jag kan lika gärna komma hem med något som är för litet som alldeles för stort (dyrt).
Det jag vet om min framtida dator är att den är bärbar, att jag inte är begränsad av för få/för små portar (jag vill kunna koppla in mer än en mus på den) samt att det är en PC (ja Apple är säkert skitbra men jag tänker INTE lära mig en ny modell). Jag vet också att den ska funka länge, dagens maskin är 10+ år så jag antar att man får ta i lite med storleken iom att jag inte vill byta ut den innan den är slut.
Så vad behöver jag och vad ska jag se upp med?
Det du ska se upp med är säljare. Går du till butik, kommer du garanterat hem med en dyring.
Jag skulle inte köpa en chromebook eller liknande, ibland kan man behöva lite plats på själva datorn istället för att ha allt i molnet.

Jobbar delvis med it och på jobbet har jag en värsting och en mycket enkel. Den enklare är den jag använder mest och den jag loggar in mig på med värstingen, som jag har när jag är iväg, eller som nu, jobbar hemma.

Min hemdator är en enkel variant. En Asus som jag valde för att den var lagom stor i både disk och skärm. Jag gillar att ha numeriskt tangentbord. Samt bra batteritid. Om jag ska kolla en film, vill jag inte ha en miniskärm.
När jag gick för att köpa den och talade om vilken jag ville ha, försökte de givetvis sälja på mig en som var nästan dubbelt så dyr. Eftersom jag inte är en gamer längre, behövde jag inte tunga grafikkort osv.
Så mitt råd är:
Se vad dina spel kräver.
Känn efter hur stor skärm du vill ha, och om du vill ha med eller utan numerisk tangentbord.
Är batteritid viktigt?
Är färg eller material viktigt?
Sedan går du in på en sajt och letar upp ett par modeller som har det du söker.
Skippa den allra billigaste av dom. 😉
Välj nästa istället, eller den du gillar designen på.
Köp på nätet, så slipper du säljarna.

Min dator är 7-8 år. Funkar perfekt och kostade runt 5000. Min värsting över det tredubbla, men jag föredrar min enkla, men ack så behagliga, men inte fullt så snygga.
Tror att du kan få lägga runt 5-6000 för en dator du kan ha länge, beroende på vad du spelar för spel är klart.

Nu har de flesta dessutom väldigt mycket returer efter jul, så kolla deras outleter eller fyndhörnor. Då kan du spara någon tusenlapp eller två. För att t.ex kartongen är öppnad eller skadad. Garantin gäller oavsett, så det är lugnt.
Lycka till nu!

Hade förresten inte köpt en Huawei...
 
Det du ska se upp med är säljare. Går du till butik, kommer du garanterat hem med en dyring.
Jag skulle inte köpa en chromebook eller liknande, ibland kan man behöva lite plats på själva datorn istället för att ha allt i molnet.

Jobbar delvis med it och på jobbet har jag en värsting och en mycket enkel. Den enklare är den jag använder mest och den jag loggar in mig på med värstingen, som jag har när jag är iväg, eller som nu, jobbar hemma.

Min hemdator är en enkel variant. En Asus som jag valde för att den var lagom stor i både disk och skärm. Jag gillar att ha numeriskt tangentbord. Samt bra batteritid. Om jag ska kolla en film, vill jag inte ha en miniskärm.
När jag gick för att köpa den och talade om vilken jag ville ha, försökte de givetvis sälja på mig en som var nästan dubbelt så dyr. Eftersom jag inte är en gamer längre, behövde jag inte tunga grafikkort osv.
Så mitt råd är:
Se vad dina spel kräver.
Känn efter hur stor skärm du vill ha, och om du vill ha med eller utan numerisk tangentbord.
Är batteritid viktigt?
Är färg eller material viktigt?
Sedan går du in på en sajt och letar upp ett par modeller som har det du söker.
Skippa den allra billigaste av dom. 😉
Välj nästa istället, eller den du gillar designen på.
Köp på nätet, så slipper du säljarna.

Min dator är 7-8 år. Funkar perfekt och kostade runt 5000. Min värsting över det tredubbla, men jag föredrar min enkla, men ack så behagliga, men inte fullt så snygga.
Tror att du kan få lägga runt 5-6000 för en dator du kan ha länge, beroende på vad du spelar för spel är klart.

Nu har de flesta dessutom väldigt mycket returer efter jul, så kolla deras outleter eller fyndhörnor. Då kan du spara någon tusenlapp eller två. För att t.ex kartongen är öppnad eller skadad. Garantin gäller oavsett, så det är lugnt.
Lycka till nu!

Hade förresten inte köpt en Huawei...
Nej Huawei har jag inte tittat på vill nog ha ett märke jag "känner igen" bättre än så. Den jag tittar på just nu är lite "tyngre" än jag tänkt men jag vet inte. Är inte så bra på det hela https://www.elgiganten.se/product/d.../207694/acer-aspire-7-15-6-barbar-dator-svart
Finns ett par tusen billigare på andra ställen.
Den ska helt klart ha bra med lagringsutrymme. Tänker inte sitta och lagra alla mina bildfiler annat än på min egen hårdvara
 
Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil.
Egentligen borde vilken enkel skitdator som helst funka för jag använder den mest till att surfa på, nej telefonen duger inte, och spela lite webspel. Jag har inget intresse i stora tunga spel med mycket grafik i höga hastigheter.
Mitt problem är att jag är rätt dålig på vad som krävs för olika saker så jag kan lika gärna komma hem med något som är för litet som alldeles för stort (dyrt).
Det jag vet om min framtida dator är att den är bärbar, att jag inte är begränsad av för få/för små portar (jag vill kunna koppla in mer än en mus på den) samt att det är en PC (ja Apple är säkert skitbra men jag tänker INTE lära mig en ny modell). Jag vet också att den ska funka länge, dagens maskin är 10+ år så jag antar att man får ta i lite med storleken iom att jag inte vill byta ut den innan den är slut.
Så vad behöver jag och vad ska jag se upp med?
Jag köpte nyligen en Lenovo med dessa specifikationer:
Specifikationer: Pentium Gold 6405U / 8GB RAM / 256GB SSD
Den kostade 3990 kr, och jag är hittills jättenöjd med den :) .
 
Nej Huawei har jag inte tittat på vill nog ha ett märke jag "känner igen" bättre än så. Den jag tittar på just nu är lite "tyngre" än jag tänkt men jag vet inte. Är inte så bra på det hela https://www.elgiganten.se/product/d.../207694/acer-aspire-7-15-6-barbar-dator-svart
Finns ett par tusen billigare på andra ställen.
Den ska helt klart ha bra med lagringsutrymme. Tänker inte sitta och lagra alla mina bildfiler annat än på min egen hårdvara
Den klarar du dig fint på
 
Jag föreslår det jag brukar föreslå - en några år gammal begagnad dator i övre prisklassen, specifikt t ex en HP EliteBook. Då får du först och främst ett vettigt chassi/hölje som faktiskt tål litet vardag utan att spricka eller glappa isär. Du får dessutom anständig prestanda och, i de flesta modeller, en grundläggande uppsättning fysiska in- och utgångar. Det man vill försäkra sig om är ffa att batteriet är vid god hälsa och att rätt och uppdaterad mjukvara (Windowsversion och eventuella nyttoprogram) är installerad.

Det finns många, allt från hemmafixare till halvstora företag, som säljer begagnade företagsdatorer. Har man hyfsad koll själv så är det ingen fara att köpa från vem som helst, men behöver man litet vägledning och mer uttalade garantier så är förstås ett etablerat företag ett säkrare val.

Man behöver imho inte vara rädd att köpa en begagnad dator, utifrån just att den är begagnad. Många företag, myndigheter och organisationer byter rutinmässigt ut hundraprocentigt fungerande och toppfräscha datorer strikt utifrån att garantin har gått ut efter typiskt 2 eller 3 år. En del av dessa perfekt fungerande datorer destrueras, andra kommer ut på marknaden igen till småföretagare eller privatpersoner.
Själv köper jag mycket hellre (och har flera gånger köpt) en begagnad EliteBook för 2000-3000 kr än en splitterny konsumentlaptop för det dubbla.
 
Nej Huawei har jag inte tittat på vill nog ha ett märke jag "känner igen" bättre än så. Den jag tittar på just nu är lite "tyngre" än jag tänkt men jag vet inte. Är inte så bra på det hela https://www.elgiganten.se/product/d.../207694/acer-aspire-7-15-6-barbar-dator-svart
Finns ett par tusen billigare på andra ställen.
Den ska helt klart ha bra med lagringsutrymme. Tänker inte sitta och lagra alla mina bildfiler annat än på min egen hårdvara
Den där klarar du dig på länge!
Superfin och en racer. :heart
Gott om plats att skriva med och jag älskar ju som sagt att det numeriska är med vid sidan.
Har du hittat den ett par tusenlappar billigare, är det bara att klippa till! :D
 
Jag föreslår det jag brukar föreslå - en några år gammal begagnad dator i övre prisklassen, specifikt t ex en HP EliteBook. Då får du först och främst ett vettigt chassi/hölje som faktiskt tål litet vardag utan att spricka eller glappa isär. Du får dessutom anständig prestanda och, i de flesta modeller, en grundläggande uppsättning fysiska in- och utgångar. Det man vill försäkra sig om är ffa att batteriet är vid god hälsa och att rätt och uppdaterad mjukvara (Windowsversion och eventuella nyttoprogram) är installerad.

Det finns många, allt från hemmafixare till halvstora företag, som säljer begagnade företagsdatorer. Har man hyfsad koll själv så är det ingen fara att köpa från vem som helst, men behöver man litet vägledning och mer uttalade garantier så är förstås ett etablerat företag ett säkrare val.

Man behöver imho inte vara rädd att köpa en begagnad dator, utifrån just att den är begagnad. Många företag, myndigheter och organisationer byter rutinmässigt ut hundraprocentigt fungerande och toppfräscha datorer strikt utifrån att garantin har gått ut efter typiskt 2 eller 3 år. En del av dessa perfekt fungerande datorer destrueras, andra kommer ut på marknaden igen till småföretagare eller privatpersoner.
Själv köper jag mycket hellre (och har flera gånger köpt) en begagnad EliteBook för 2000-3000 kr än en splitterny konsumentlaptop för det dubbla.
Jag har tittat runt lite där också men iom att jag kan såpass lite så får jag googla komponenter och kolla upp dem mot dagens "krav" och det blir betydligt svårare med de äldre komponenterna.
 
Jag har tittat runt lite där också men iom att jag kan såpass lite så får jag googla komponenter och kolla upp dem mot dagens "krav" och det blir betydligt svårare med de äldre komponenterna.
Jag förstår.
Utifrån det du beskriver - surfa och spela litet webspel - skulle jag säga att prestanda hos i stort sett vilken EliteBook modell som helst de senaste 4-5 åren gör jobbet finfint.
Jag har själv bl a en 8-9 år gammal 8460p med SSD-hårddisk som gör det utan att blinka, den kör senaste Win10 Pro helt fläckfritt och jag använder den då och då för professionell ljudproduktion (ProTools mm) och bildredigering (Photoshop, Lightroom) utan minsta problem. Det är inte mer prestandakritiskt än så, så länge man inte vill ffa a) spela spel eller b) redigera video. Och hade jag ägnat mig på heltid specifikt åt att redigera stora mängder stora bildfiler så hade jag velat ha högre prestanda, men då hade jag inte suttit med en laptop öht.

Datorn du länkar verkar trevlig och bör göra det du ursprungligen beskrev utan problem. Men när du även pratar om att "lagra alla dina bildfiler" så tror jag att 512 GB hårddiskutrymme kan bli en flaskhals, om du vill ha dem på interndisken. Beroende förstås på hur mycket bilder du har. :)
 
Haken är väl att om du vill ha större hårddisk i en helt ny laptop så blir du förmodligen tvungen att välja en biffigare - och onödigt dyrare - datormodell överlag.
Men du har förstås alternativet att ha bilder och annan media på en lös disk, med USB 3 är det ju snabbt och smidigt.
 
Nej Huawei har jag inte tittat på vill nog ha ett märke jag "känner igen" bättre än så. Den jag tittar på just nu är lite "tyngre" än jag tänkt men jag vet inte. Är inte så bra på det hela https://www.elgiganten.se/product/d.../207694/acer-aspire-7-15-6-barbar-dator-svart
Finns ett par tusen billigare på andra ställen.
Den ska helt klart ha bra med lagringsutrymme. Tänker inte sitta och lagra alla mina bildfiler annat än på min egen hårdvara

Vad säger du om den här? 512 i lagring. 16 i minne och har ledig kortplats så du kan stoppa i mer minne senare om det behövs. Om jag såg rätt på Lenovos hemsida så är den uppgraderingsbar till 64 i minne. Jag gissar att hårddisken också går att byta till större senare. Ev. kan det gå att sätta i extra hårddisk också.
https://www.dustinhome.se/product/5011194570/thinkpad-l14-g1
 
Senast ändrad:
Har just fått kommentar från brorsan, för liten hårddisk tycker han. Vad säger ni?
Om du inte lagrar på externa hårddiskar eller har NAS är det i minsta laget. Jag tycker att 8 i minne inte är "framtidssäkert" om det inte går att uppgradera minnet i framtiden. Men det är väl få laptop-märken som bygger det så numera.
 
Vad säger du om den här? 512 i lagring. 16 i minne och har ledig kortplats så du kan stoppa i mer minne senare om det behövs. Om jag såg rätt på Lenovos hemsida så är den uppgraderingsbar till 64 i minne. Jag gissar att hårddisken också går att byta till större senare. Ev. kan det gå att sätta i extra hårddisk också.
https://www.dustinhome.se/product/5011194570/thinkpad-l14-g1

Spelar man inga som helst spel duger ett AMD Radeon integrerat grafikkort, men jämfört med det som sitter Acern håller det inte måttet. Så beroende på behov kan Lenovon vara ett bättre val.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en dator, laptop, som är runt 9-10 år. Funkar till det jag gör, men är av förklarliga skäl rätt seg. Jag använder den mest till...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 063
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Min Samsung Galaxy S7 börjar sjunga på sista versen, nu senast så är det 3,5 mm uttaget som börjat glappa. Skärmen är kass efter en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 724
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp