Vad ska jag köpa för dator?

Jag skulle inte lita fullt ut på Windows egna antivirus men det finns bra och gratis antivirus och antimalware program (som dessutom inte tar så stor plats)
Jag vet att det finns men vilka vågar man lita på? Är ju en djungel 🙈
 
Jag brukar kolla på Prisjakt där man kan jämföra och det brukar recenseras av 'riktiga' kunder, med caveat att de som recenserar är de som är missnöjda. Jag skulle satsa på gott om RAM där du kan stoppa in mer vid behov. En relativt rymligt ssd intern disk som du kan ha systemet på och en flerkärnig cpu och inte stirra dig blind på hastigheten. Ja och usb portar men egentligen behövs inte särskilt många eftersom du kan ha en hub.

Jag skulle satsa på något som fyller dina behov nu särskilt om du inte vill lägga mycket på den, men se till att du kan uppgradera utan problem. Fördelen med en desktop är ju att den är mycket enklare att uppgradera, när jag byggde min så valde jag att lägga krut på cpu och RAM med ett basgrafikkort. Chromebook har jag inga bra erfarenheter av, och jag vill inte heller bli låst till google i den utsträckning man blir.
Hade missat ditt svar. Desktop är stationär va? Jag hade egentligen tänkt en sådan men sen insåg jag att jag kände mig väldigt begränsad av att aldrig kunna ta med datorn även om den nog till stor del kommer fungera som stationär.
 
Hur menar du här?
Beroende på program, om dom har någon säkerhetshål så kan dom släppa in grejjer istället. Dom skickar popups hela tiden om alla "virus" dom hittar, det mesta bara hittepå för att du ska tro att det funkar, för vem vill ha ett virusprogram som aldrig fångar några virus?

Vad du än väljer så är det i slutänden ditt eget beteende online som är det bästa virusskyddet. Installera en adblocker i browsern, byt lösenord, använd en mail med bra spamskydd och tryck inte på konstiga saker.
 
Jag betalar faktiskt för Norton, inte så dyrt och jag står inte ut med all reklam de gratis programmen innehåller. När du köper skärm se bara till att det finns samma ingångar som på datorn, eg hdmi-hdmi eller dvi-dvi, du kan köpa en plugg men det är lite onödigt. Sedan bär ju hdmi både ljud och bild medan dvi är enbart bild så man måste ha en extren ljudkälla och de flesta skärmar har ändå inte ljud. Nordiska tangentbord är inga problem, å, ä och ö sitter på samma plats men har danskt ö osv. Man tänker inte ens på det.
 
Beroende på program, om dom har någon säkerhetshål så kan dom släppa in grejjer istället. Dom skickar popups hela tiden om alla "virus" dom hittar, det mesta bara hittepå för att du ska tro att det funkar, för vem vill ha ett virusprogram som aldrig fångar några virus?

Alltså. Det där hade jag problem med när jag betalade för antivirus (Norton, Panda, mfl) men har aldrig råkat ut för med gratisvarianterna. Kan det ha att göra med att folk vill "ha valuta för pengarna"?

Nuvarande har reagerat 2 gånger. 1 gång när jag laddade ner något och en annan sak 'kom med' (vilket den iofs skulle göra) och en gång varnaden för ett mail som jag faktiskt själv reagerade på.
 
Hade missat ditt svar. Desktop är stationär va? Jag hade egentligen tänkt en sådan men sen insåg jag att jag kände mig väldigt begränsad av att aldrig kunna ta med datorn även om den nog till stor del kommer fungera som stationär.

Jag har en stationär eftersom jag vill ha ultimat bang for the buck och en stationär har extremt mycket bättre kapacitet och utbyggnadsmöjligheter till ett lägre pris. Sedan har jag en Samsung platta om jag behöver något bärbart. Man kan köpa till en docka med tangetbord till plattan om man behöver det - vilket jag inte behöver utan det räcker med det inbyggda tangentbordet.
 
Jag har en stationär eftersom jag vill ha ultimat bang for the buck och en stationär har extremt mycket bättre kapacitet och utbyggnadsmöjligheter till ett lägre pris. Sedan har jag en Samsung platta om jag behöver något bärbart. Man kan köpa till en docka med tangetbord till plattan om man behöver det - vilket jag inte behöver utan det räcker med det inbyggda tangentbordet.
Och nu får du mig åter att börja om på den fråga jag ställde mig för närmare 1 år sedan, stationär eller bärbar :arghh:
 
Jag körde innan ett par olika antivirusprogram som Avast och Malwarebytes men numera använder jag enbart det som kommer med windows 10. Har fungerat utan problem.
 
Och nu får du mig åter att börja om på den fråga jag ställde mig för närmare 1 år sedan, stationär eller bärbar :arghh:
Jag gick över till bärbar för tio år sedan trots att jag till 99% använder datorn hemma, men ibland sitter jag vid skrivbordet, ibland vid matbordet, ibland i sängen osv. Sen tar den liten plats, allt samlat och lätt att plocka undan. Kommer inte gå tillbaka till stationär.

Sen säger jag samma som @Valerianovna att en bra IPS-skärm har hög prio. Efter det tangentbord.
 
Senast ändrad:
Och nu får du mig åter att börja om på den fråga jag ställde mig för närmare 1 år sedan, stationär eller bärbar :arghh:

Stationär är enligt mig överlägset alla gånger förutom vad gäller fraktbarhet. Jag är alltför fäst vid att enkelt kunna uppgradera och byta ut delar för att någonsin tänka mig laptop. Prismässigt är det nog ganska jämnt, tror t o m att du nog kan få en stationär med mer tryck i för samma pris som en del bärbara, iaf tycker jag att det ofta är överpris på dem. Men så är jag också i andra änden av skalan jämfört med dig, jag är datornörd och är nu inne på mitt fjärde hemmabygge. :idea:
 
Och min plan att var miljövänlig och köpa begagnad skärm sket sig. Det är dyrare att köpa begagnad än ny :( (och ja jag vill ha ny skärm eftersom den jag har är den äldre mer fyrkantiga storleken. Det är öken att se på film på den och många sidor är designade för det bredare formatet)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en dator, laptop, som är runt 9-10 år. Funkar till det jag gör, men är av förklarliga skäl rätt seg. Jag använder den mest till...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 071
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Min Samsung Galaxy S7 börjar sjunga på sista versen, nu senast så är det 3,5 mm uttaget som börjat glappa. Skärmen är kass efter en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 728
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp