Bukefalos 28 år!

Vad ska jag kolla efter?

Kibani

Trådstartare
Jag har kommit på att jag vill studera till hösten:D och inget mindre än 3D visualisering och animering/ Datagrafik och vad det nu allt kan kallas:bump:

Photoshop, maya och andra grafikprogram har jag förstått är/kan vara mycket mer krävande för datorn än ett höggrafikspel och det är här jag behöver er hjälp. Min nuvarande data börjar i det närmaste bli antik med sina ca 5år på nacken och jag gissar på att en ny trotjänare behöver inskaffas om jag kommer in där jag vill. Även om den oftast klarar av att köra både stora filer i Photoshop samt film/musik och internet samtidigt men det tycker den är lite jobbigt:angel:

Men vad är det för egenskaper jag ska leta efter i en ny dator? Många Gb i ramminne? Special-special grafikkort?

Mina kunskaper om datorer är väl inte mycket mer än medelsvennsons men jag är ivrig att lära mig mer då det är rätt intressant och det vore trevligt att slippa ropa på pappa vid hälften av problemen man stöter på:o

Tack på förhand:banana:
 
Sv: Vad ska jag kolla efter?

Kan ju kanske vara bra att tänka på att du antagligen kommer sitta i skolan och göra de mest krävande sakerna...
 
Sv: Vad ska jag kolla efter?

njae, det vet jag inte om jag kan hålla med om.. läser själv en del cad och 3d visualisering i skolans regi och enbart 30% av den förväntade tiden är schemalagd, resterande 70% förväntas man göra självständigt, i skolan eller hemma.

så visst kan man nog göra det mesta i skolan om man så vill, så i teorin borde man nödvändigtvis inte behöva någon dator för ändamålet egentligen.. sedan är ju frågan om ni får licenser utav skolan att köra på era privata datorer? Vi på kth får licenser till alla program av skolan, men hur andra gör vet jag inte.

En bärbar som klarar av detta är ingen omöjlighet att finna.. däremot så är skärmarna i mitt tycke ALLDELES för små för att öht kunna bli en bekväm arbetsstation.. och det utan att öht tittat på vad det kostar.

personligen vill jag ha minst 24" och då gärna två sådanna om man ska köra mycket 3d och annan bildredigering. till det vill man ju ha ett vettigt tangentbord och mus också... att då ha en bärbar blir bara att kompromissa en massa.

appropå prestanda så är en quadcore, 4gb ram+, 500gb hdd och ett vettigt grafikkort att rekommendera, i dagsläget är ett ati hd4850 ett prisvärt alternativ...

jag tycker personligen att en stationär är det bästa alternativet.. fast jag skulle först kolla upp om ni får alla licenser osv från skolan, om inte, då känns det som pengarna i sjön att köpa en dator för ändamålet.. då skulle jag hellre köpa en hyffsad bärbar som du kan ha till det övriga skolarbetet och nöjen och sedan ägna just renderingsbitarna åt skolans datorer..
 
Sv: Vad ska jag kolla efter?

Tack för svar!:bow:

Zaga: En av utbildningarna jag kikat på skriver att man MÅSTE ha en egen bärbar dator och enligt uppgift kan man inte köpa genom skolan heller. Men jag gissar på att de specar minikraven när man blivit antagen eller så.

tomten: Nu ska vi se om jag förstod det rätt. Quadcore och hdd har jag inte en susning om vad det betyder men i övrigt verkar det som om en medelbra dator med dagens mått räcker och mer utöver det är bra men inte nödvändigt? :) Licenser ska jag komma ihåg att fråga om, är ju trevligare att vara laglig än att inte vara det:angel: Vad rekommenderas för typ av tangentbord+ mus? Jag gillar det trådlösa samtidigt som det kan vara riktigt irriterande när batterierna tar slut och man inte har några nyladdade på lager.

Intresset för att "rita på datorn" är stort så även om det är lättare att jobba på skolans datorer och ha en enklare burk hemma så är jag allt sugen på nåt lite fräshare (1Gb ram kommer man inte så långt med längre även om det har funkat tillräckligt bra hittils:p )

Jag är ju ute i väldigt god tid, men jag gillar att hinna planera lite och inte behöva panikköpa nåt så stort som en dator. Sen känner jag lite som tomten, gillar stationära bättre än bärbara fast jag vet inte riktigt varför - men jag har helt enkelt inte kommit överens med dem :angel:
 
Sv: Vad ska jag kolla efter?

Vad rekommenderas för typ av tangentbord+ mus?

En spontan tanke bara: vore inte en ritplatta en lämplig investering för dig? Jag sysslar iofs inte med 3D (förutom Blender som testades några gånger) men använder Photoshop till fotoredigering, webbgrafik etc och jag klarar mig inte utan min platta :)
 
Sv: Vad ska jag kolla efter?

vad jag menade med tangentbord och mus var något som du drivs med.. en bra trådlös mus och ett trådlöst tangentbord går på 1500-2000 idag. personligen föredrar jag trådbundna diton till stationär just pga batterier.. till bärbar väljer jag bluetooth diton.

--

vad det gäller prestanda så är quadcore 4-kärnig cpu, något som snabbar på arbetet med 3D och rendering oerhört.

hdd=hårddisk (hard disc drive). hårddisk prestanda är av vikt, men i de här sammanhangan så är det ingen flaskhals. en 500gb räcker gott och väl, även om jag skulle rekommendera mer än så, 3dprogrammen tar väldigt mycket plats men även projektfilerna.

mitt svar var kanske lite klumpigt, men rent generellt så duger en medelmåttig dator, ja.. däremot så har många cad och 3dprogram krav på upplösningar för att öht starta..

vad jag hoppas framgick av min tidigare post var att din arbetsplats är viktigare än prestandan (förutsatt att det fungerar).. har du 10 000 att spendera rekommenderar jag gärna att du lägger 5000 av dessa på skärm, tangentbord och mus och resten på prestanda än att göra tvärtom..

som student på KTH och många andra universitet så får du windows och massor av andra program gratis och behöver således inte kalkylera med med dessa licensavgifter i din budget (även om jag vet att många kör pirat, men det hör inte hit). även om jag är mac-människa och vill ha bra alterantiv för mac, men det finns inte i så pass stor utsträckning att jag skulle rekommendera något annat än en windows maskin, omän bild och videoredigering är betydligt mycket trevligare i adobe för mac.
 
Sv: Vad ska jag kolla efter?

Jodå en tablet finns redan i min ägo och används relativt flitigt;) en halvtaskig Trust som inte alltid vill som jag vill men ännu duger den. Har kikat lite på Wacoms nya Intuos 4 men innan jag vet om jag verkligen har nytta av allt den kan ge så får min skrutt duga:D
 
Sv: Vad ska jag kolla efter?

Aha nu är jag med - var nog litet trög tidigare idag:p

Med medelmåttig dator tänkte jag på de som jag sett i reklambladen på senaste(inbillar mig iaf att de oftast är medel) - de har oftast 4Gb ram och uppåt 500Gb utrymme bl.a, men som sagt är jag inte så bekant med alla begrepp som nämns i beskrivningarna så de kanske saknar nåt annat viktigt.;)

Och jag inser ju när du säger det att oavsett burk är det viktigt att sitta rätt och riktigt när man använder den. Är ju inte så bra om man i slutändan får en massa problem relaterade till att man sitter fel och för länge på samma plats. Tur att jag har en hund som kan tvinga ut mig i verkligheten när hon tycker att jag suttit framför datorn för länge:D:rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp