Bukefalos 28 år!

Vad ska jag laga?

tjenixen

Trådstartare
Jag har, efter ett halvövervägt infall, slutat mitt deltidsjobb och befinner mig nu i en situation där jag måste hålla i slantarna något. Min senaste ide är att börja laga lite mer 'staples' från scratch - jag gillar ju inte halvfabrikat alls egentligen och trivs med att veta vad som finns i maten. Jag äter glutenfritt, laktosfritt och vegetariskt och är inte speciellt förtjust i bakverk :D jag jobbar hemma resten av tiden och gillar skåp fyllda med olika matiga plockgrejer.. Dessutom bor jag ensam med mycket begränsad fryskapacitet så storkok eller massproduktion av kylda saker är svårt

Maträtter lagar jag redan, nu är jag alltså ute efter andra saker som kanske plockas upp i affären av ren vana som egentligen är mycket billigare att göra hemma. Det jag har kommit fram till hittills är bröd och hoummus. Jag älskar hoummus och plockar på mig en burk i stort sett varje gång jag handlar, så det känns givet. Selleri och morötter till, och morötter är ju inte dyrt!

Knäckebröd kanske?!

Kanske skulle försöka mig på att göra eget diskmedel? Går det? :)

Men... Sen tog det stopp! Vad finns det för fler saker som enkelt kan göras hemma när pengaflödet är begränsat? Jag har inget emot att googla fram recept, men jag måste bara komma på VAD jag kan googla! Väldigt inspirerad just nu :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag laga?

Röror överhuvudtaget är billigare att fixa själv. Tzatziki, aubergineröra och guacamole :d.... allt är ju dyrt att köpa färdigt.

Bröd är också dyrt, så där tror jag du kan spara en hel del. Knäckebröd är inte svårt, det finns många goda recept.

Något annat som är dyrt är alla olika rengöringsmedel man köper. Man klarar sig långt på Yes diskmedel, kanske lite såpa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag laga?

Hudkräm. Smält bivax, värm upp olivolja till samma temperatur rör hop och rör tills det svalnat till 40-45 grader, häll upp på burk. Olika mängder olja o vax gör konsistensen till cerat, lotion eller handkräm - vad man nu önskar.
Fruktansvärt mycket billigare än köpekräm och helt naturligt.

Att äta; Potatis o purjosoppa, tomatsoppa - soppa helt enkelt.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Om man nu använder grejer som mr muscle och liknande sprayer så är det lättare och bättre med diskmedel och vatten på sprayflaska :)
 
Sv: Vad ska jag laga?

Pasta om det funkar med glutenfritt mjöl förstås.

Minns att jag under min studenttid ibland gjorde egen ravioli på resterna av vad som fanns i skåpen. Jag ägde ingen pastamaskin utan använde kavel. Det blev väldigt gott, även om det tog ett par gånger innan jag fick in snitsen på mängden fyllning i förhållande till pastaplattor. Många olika sorters pasta kan man göra själv, men för vissa är nog pastamaskin ett måste om man inte har väldigt gott om tid.

Nu var det ju inte recept du frågade efter, men ändå: Om du gör pizza kan jag tipsa om min favorit som är supergod och måste vara världens billigaste pizza: potatispizza! En variant jag lärt mig äta i Rom (så den är genuin). På den utkavlade pizzadegen lägger man tunt (!) lager ost, därefter tunt (!!) skivad rå, skalad potatis, ovanpå denna massor av färsk rosmarin och salt efter smak. Gräddas till potatisen är färdig. Det låter lite märkligt men jag har hittills inte mött någon som inte tyckt att den var fantastiskt god, trots inledande skepsis.

Själv känner jag att jag måste testa Luffs hudkräm gjord på olivolja och bivax.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Har ett liknande recept med smördeg istället för pizzadeg. Anna Bergenström tror jag. Mycket god, men ts vill ju äta glutenfritt så det kanske inte är så bra.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Vitkålssallad, koka egna bönor/kikärtor. Linser. Kokosolja går att använda till matlagning och som ansiktskräm/bodylotion. Göra egna röror är enkelt och gott.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Åh vad ni är häftiga, tack för alla tips!

Hoummus provade jag idag, den blev ok men lite bitter. Funderar på om det är för att jag använde kikärtor på burk så nu har jag lagt några i blöt. Kan man frysa hoummus förresten? Det tar ju inte så mycket utrymme...

Knäckebröd ska jag göra - och müsli var ju en toppenide! Pesto kan jag ju prova också! Tweaka receptet lite för att få bort laktosen.

Icke mat blir följande iaf: diskmedel (görs bl a på castilletvål tydligen), sköljmedel (utspädd ättika!) och är mycket nyfiken på bivax/olivoljegrejen.

Maträtterna lägger jag in på inspirationslistan - potatispizzan lät helt fantastisk!

Så de saker som ska inhandlas nu blir bikarbonat, ättika, castilletvål och essential oils. Hm... Känns som det gäller att lägga ut en hel del pengar för att spara pengar. Märkligt det där.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Hudkräm. Smält bivax, värm upp olivolja till samma temperatur rör hop och rör tills det svalnat till 40-45 grader, häll upp på burk. Olika mängder olja o vax gör konsistensen till cerat, lotion eller handkräm - vad man nu önskar.
Fruktansvärt mycket billigare än köpekräm och helt naturligt.

Var hittar man bivax?
 
Sv: Vad ska jag laga?

Hummus kan absolut frysas! Jag har alltid hummus-liknande röror i frysen eftersom jag gör allt mitt pålägg själv. Det är ett bra spara-pengar-tips, har du bara en mixer så kan du mixa ihop nästan vad som helst till påläggsröror. Jag brukar köra någon baljväxt, någon grönsak och kryddor. T ex röda linser, morötter, vitlök, pressad citron etc.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Jag har, efter ett halvövervägt infall, slutat mitt deltidsjobb och befinner mig nu i en situation där jag måste hålla i slantarna något. Min senaste ide är att börja laga lite mer 'staples' från scratch - jag gillar ju inte halvfabrikat alls egentligen och trivs med att veta vad som finns i maten. Jag äter glutenfritt, laktosfritt och vegetariskt och är inte speciellt förtjust i bakverk :D jag jobbar hemma resten av tiden och gillar skåp fyllda med olika matiga plockgrejer.. Dessutom bor jag ensam med mycket begränsad fryskapacitet så storkok eller massproduktion av kylda saker är svårt

Maträtter lagar jag redan, nu är jag alltså ute efter andra saker som kanske plockas upp i affären av ren vana som egentligen är mycket billigare att göra hemma. Det jag har kommit fram till hittills är bröd och hoummus. Jag älskar hoummus och plockar på mig en burk i stort sett varje gång jag handlar, så det känns givet. Selleri och morötter till, och morötter är ju inte dyrt!

Knäckebröd kanske?!

Kanske skulle försöka mig på att göra eget diskmedel? Går det? :)

Men... Sen tog det stopp! Vad finns det för fler saker som enkelt kan göras hemma när pengaflödet är begränsat? Jag har inget emot att googla fram recept, men jag måste bara komma på VAD jag kan googla! Väldigt inspirerad just nu :)

Soppor, vatten + nån grönsak. Sen har vi välling, gröt. Vi har barkbröd. Du kan äta foderbetor, kålrötter, nässlor. Köp hem slaktavfall och mal ner det till korv. Tror nästan du kan få avfallet gratis :up:
 
Sv: Vad ska jag laga?

Här får du ett av mina lågbudget-recept. Den här soppan är vanligt förekommande och det finns massvis med olika varianter på den. Gör man den tjockare så har man pastasås istället.

3 dl röda linser
1 liter vatten
1 stor gul lök eller purjolök istället
3 klyftor vitlök
1 msk honung
1 msk citronsaft
1-2 tärningar grönsaksbuljong - om du vill, blir mycket smak ändå.
1 tsk spiskummin, kallas också jeera.
chilipeppar efter smak
svartpeppar om du vill

Stek löken mjuk om du nu använder gul lök och häll på alla kryddor och låt dom steka med en stund. Under tiden kokar du upp linserna i vattnet. Tillsätt löken och allt annat. Lycka till!

För övrigt så är sojabönor okända för de flesta. Dom är inte särskilt goda naturella men smakar inte starkt så slänger man ned ett par dl kokta sojabönor i soppan ovan och låter dom koka med så smakar dom som soppan. Jag har gjort hoummus på sojabönor och hasselnötter, malt dom och gjort egen sojabiff och smugit ned dom i diverse ungslådor och strött lite på pizzan. Sojabönor innehåller naturligt östrogen som vi kvinns mår jättebra av.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Maträtter lagar jag redan, nu är jag alltså ute efter andra saker som kanske plockas upp i affären av ren vana som egentligen är mycket billigare att göra hemma. Det jag har kommit fram till hittills är bröd och hoummus. Jag älskar hoummus och plockar på mig en burk i stort sett varje gång jag handlar, så det känns givet. Selleri och morötter till, och morötter är ju inte dyrt!

Om man gör egen hummus kan man smaksätta den med lite Tahini (sesampasta) som variation! :d Eller göra en "svensk" hummus med mixade gula eller gröna ärtor, mixad sötmandel, salt, svartpeppar, pressad citron och gräslök.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag laga?

Om man gör egen hummus kan man smaksätta den med lite Tahini (sesampasta) som variation! :d Eller göra en "svensk" hummus med mixade gula eller gröna ärtor, mixad sötmandel, salt, svartpeppar, pressad citron och gräslök.

Ovanstående låter ju gott, det har jag aldrig provat!

Jag glömde skriva att det ska vara 500 g tomatkross i min linssoppa också. Om man gör som jag skrev blir det mer likt dal, och då ska man ha lite ingefära och gurkmeja i också eller färdig currypasta.

Brukar du steka rårakor? Rödbetsbiffar (vegetariska sådana)? Pitepalt med svamp istället för fläsk i? Vitkål i alla dess varianter? Allt det där är billig mat.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Om man har en biodlare i närheten så kan man fråga där.
Annars finns det ofta i hobbyaffärer eller på nätet. Det går inte åt mycket till några burkar salva 30-50 gr kanske. Priset brukar ligga på 95 kr kilot hos biredskapsaffärer och kanske 60 kr för 100 gr i hobbyaffären.
 
Sv: Vad ska jag laga?

Gör fröknäcke! Det är supergott. Jag äter det närmast som snacks.

Der är glutenfritt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp