Vad ska jag packa i väskan till BB?

Status
Stängd för vidare inlägg.

maiagull

Trådstartare
Jag har ju lite mindre än en månad kvar till bf nu och börjar fundera lite på vad som ska med. Lite barnkläder och blöjor och bilbarnstolen är väl det som jag har kommit på hitills. Plus tandborste och sånt till mig. Men mer då? Ni som har gjort det både en och fler gånger.
Och när ska jag packa den? Nu eller om tre veckor? Vad tycker ni?

Snart... :love:
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

skriv en lista nu i alla fall så att du inte glömmer något som du behöver, typ en sån sak som gummiband till håret eller nässpray eller nåt sånt. Kamera är ju förstås viktigt. Journalen, patientbricka, pengar till parkering. Jag använde apotekets bröstvårtskräm jättemycket i början, helt klart ett tips. Mössa till bebisen. Bebisfiltar är bra att ha egna med sig, blir lite mer personligt och bra att svepa in bebisen i när man ska åka hem.
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Får man inte blöjor till babyn på sjukhuset?? Åtminstone förra gången jag var inne fick man det men det är 8 år sedan så kanske man börjat spara :p .

Barnbilstol kan mannen ta med när ni skall hämtas. Vad jag minns hade jag med tandborste, shampoo och andra egna hygienartiklar+amnings-bh, egna kläder.
Babykläder för hemfärd (overall om det är kallt!) tog min man med när vi skulle hemåt.
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Nä här har dom dragit in på blöjorna, det sa dom på träffen som var. Pappan kommer mest troligt att vara med hela tiden, så vi tar allt i bilen på en gång. Men en amningsbh och egna kläder låter inte helt dumt. Men vilka kläder? Jag vet ju inte vad jag har för storlek så att säga. Mina vanliga kläder eller dom få gravidplagg som jag är superless? :)
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

En lista är smart. Det har jag inte tänkt på. Klart att vi inte får glömma kameran, jag har beställt en digitalkamera. Men den kommer ju aldrig! Bröstvårtskräm är inte dumt kanske. Filt har jag inte tänkt på heller.
Jag börjar på en lista nu på en gång!
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Angående kläder, det trista är ju att man kanske inte på studs kommer i sina gamla kläder....minns när jag kom hem, vi var en vecka på sjukhuset av olika orsaker, kom hem och kände mig supersmal och skulle prova mina gamla favoritjeans, ooops, de gick inte upp över låren ens :D !!! Och då gick jag bara upp tio kilo under garviditeten....

Nu är detta säkert individuellt men tyvärr kanske du måste ställa in dig på att åka hem i dina gravdiplagg :eek: ;) .
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Jag har ju inga barn ännu men tänkte på det där med digitalkameran, se till att ni "kan" den innan det är dags så att ni inte får misslyckade bilder!! De går ju inte att ta igen liksom...
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Jag säger också: skriv en noggrann lista och kolla att du vet var du har grejerna, så går det fort att packa sen. En del saker är ju svårt att packa i förväg eftersom man vill använda dem. Vad jag inte hade velat glömma var:

- kamera
- läppcerat
- amningsbehå
- en mysig långkofta att sjava runt i (eftersom jag inte är någon morgonrocksmänniska)
- innetofflor
- cd-spelare och favvoskivorna
- bra schampo och balsam (eftersom jag har långt tjockt hår som var ganska trassligt och skabbigt efter förlossningen
- babyskydd förstås (bilstol alltså)

När jag födde vår son var pappan med varje minut tills vi lämnade BB på den tredje dagen, så att "pappan kan ta med när ni ska hämtas" var inte aktuellt (vi har inte bil heller...). Vår packning var därmed ganska rejäl, men det gjorde ju inget.

Jag hade köpt på mig enbart oparfyrmerade hygienprodukter som jag packade ner, ville bara lukta mamma när min bebis skulle vara hos mig :love:

Något jag önskade att jag hade haft med mig var en stor läskflaska, jag var fruktansvärt törstig efter förlossningen och bara drack och drack, var helt ointresserad av mackor och mat och chokladaskar folk kom med, ville bara dricka och var jättesugen på läsk men fick vänta tills cafeterian öppnade nästa dag.

Bindor, blöjor och kläder till barnet tillhandahölls av sjukhuset. Jag använde nästan bara deras skjortor och fula nättrosor också, onödigt att bloda ner sina egna kläder.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Hej!
I Lund fick man bara bindor på förlossningen, sedan på patienhotellet fick man ha egna, så ta med de största nattbindor du kan hitta. Jag fick åka hem i mina gravidkläder trots att jag själv tyckte att jag aldrig varit så smal innan:angel:
Packa väskan i god tid, man vet aldrig hur eller när bebisen vill komma. Själv låg jag sjuk i maginfluensa när min förlossning började och var inte sugen på att packa väska, än mindre föda barn.
Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Det jag behövde ha med var:

-sköna byxor
-tröja som är lätt att amma
-amningsbh
-tofflor
-läppsyl
-borste
-trosor med plats för jättebinda
-strumpor
-kläder att åka hem i till mig och bebisen
-filt till bebis
-babyskydd
-kamera

Första gången stannade jag ett dygn. Andra gången 8 timmar.
Väskan packade jag 2 veckor innan bf.
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

maiagull skrev:
Jag har ju lite mindre än en månad kvar till bf nu och börjar fundera lite på vad som ska med. Lite barnkläder och blöjor och bilbarnstolen är väl det som jag har kommit på hitills. Plus tandborste och sånt till mig. Men mer då? Ni som har gjort det både en och fler gånger.
Och när ska jag packa den? Nu eller om tre veckor? Vad tycker ni?

Snart... :love:

Inget är viktigare än kameran! Extra batterier och film om det inte är en digitalkamera är ett måste!
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Fyller på listan ;)

Godis....man blir lätt socker sugen efter några timmar.
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Kudde...landstingets är verkligen så där och efteråt känns sömn ganska angeläget...:smirk:
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

KL

Vi fick både blöjor och bindor hos oss, så det behövdes ej.
Jag tycker att detta var bra:
*mat till pappa så han slapp lämna BB i onödan
*hårborste för håret var TRASSLIGT efter förlossningen
*hårsnodd för att slippa hår i ansiktet under förlossningen
*parkeringspengar
*kamera, extrabatterier och minneskort
*mobil att ringa/sms:a vänner med
*myskläder att lunka runt i efter förlossningen, storlek gravid eller nästintills ;)
*favorit CD att lyssna på under förlossning, men jag ville inte lyssna alls men vet andra som gjort det
*bok att läsa om det blir segt
*babykläder + bilstol
*godis var supergott, hade både choklad och segisar och ville ha båda sorterna dagarna efter
*ev hänglås till skåp, vet ej om det behövs hos er
*journal, blodgruppspapper, och liknande
*tofflor eller andra sköna inneskor
*drickflaska, jag drack troliga mängder redan under graviditeten så det var bra med vattenflaska alltid i närheten både före, under och efter förlossningen, kanske energidryck och fyll den med vatten när du druckit ur, många tycks vilja ha energidryck under förlossningen

det är vad jag kommer på som jag hade med/saknade/använde
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

kl

massor med bra tips. Jag fyller på min lista eftersom. Det enda jag tycker är svårt är mat till pappan, någon irl tyckte att vi skulle göra baguetter som skulle ligga i kylen tills det var dags. Inte vet jag men tänk om det tar tre-fyra veckor från mackorna görs till det är dags att äta dom? Äckligt!
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Mackor och mat hinner ni med all säkerhet fixa när det startat upp.
Amningskupor är definitivt viktigt.
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Jag var jätteseriös med min "bb-väska", listade innan och hade med allt tänkbart... Sen blev det dock så att vi bara var på förlossningen 5h innan våran Alma var född, och åkte hem ytterligare 8h senare, så det enda jag hade användning för var:
*nässpray
*kamera
*ett ombyte kläder till mig
*ett ombyte kläder till Alma
*bilstolen

Det hade räckt med en handväska ist för jättebagen! =)
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

En dum liten fråga bara, varför nässpray?
Problemet är ju annars att man inte vet om man ska vara där i bara några timmar eller flera dagar. Så det är väl säkrast att gardera sig lite.
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

Pappan klarar nog att fixa mat till sig själv ! Det verkar ju otroligt märkligt att Du skall göra mat åt honom...och det finns väl cafeteria på sjukhuset ?

man behöver inte så hystierisk mycket grejer - pappan kan ju åka hem och hämta något om det är något man inser att man inte kan vara utan.
 
Sv: Vad ska jag packa i väskan till BB?

*kl*

Jag har inte haft så mycket med mig, tandborste och schampo och kläder till mig och kläder till bebisen är väl det jag haft med mig båda gångerna. Pappan har tagit kaffe och frallor i kafeterian till sig och mig, fast jag hade ingen lust att äta direkt efter utan åt några timmar senare i kafeterian istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Takire
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 719
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp