Bukefalos 28 år!

Vad ska jag prioritera?

S

Spider84

Nu ska ni få roa er med att analysera, kritisera och komma med råd. ;)


Lite snabb summering:
Hade ute equiterapeut i april då det visade sig att Ami var rejält sned i bäckenet och hade låsningar. Detta efter en gammal skada från en panik i transporten.
Detta har lett till att hon haft ont i bakknäna sedan dess (olyckan), vilket var några år sen...också kul att få veta. :crazy:
Konstigt att hon började vägra vid hoppningen (hon som älskar att hoppa!) och inte ville trampa. :crazy:


Nåja det har gått rekord fort att få henne rakare (även eq var förvånad) och nu är hon ca 1cm sned i sidled och mycket bättre blir det inte på kort sikt, samt alla låsningar släppt och musklerna mycket sällan blir stela.
Jag håller givetvis noga uppsikt på henne för att se att det bara blir bättre och bättre och inte tvärtom. Samt noggrann koll av bakknäna för att veta att jag inte ber om för mycket.


Som bäst är hon i kroppen, som mjukast i musklerna, efter att vi hoppat eller efter vi varit ute och fräst i skogen, vilket ju inte är så konstigt eftersom hon får använda kroppen så mycket och verkligen köra igenom den. Även stretchingen är enligt henne väldigt skön efter detta. :D


Till problemet:
Min häst ha aldrig varit speciellt "snabb" av sig. Är man ute är hon alltid segast, går och dagdrömmer. Förutom i galoppen då hon gärna skulle dra på allt hon har varenda gång.

Sån är hon även i paddocken (seg). Dock har jag inte tyckt att det gjort så mycket i början eftersom hon ändå gjorde det jag bad om, men nu har jag märkt i traven att hon bär sig mycket bättre om man får lite mer energi. Farten ökas något, men inte markant utan det är det energiska som ökar mest.
Det enda jag vet dock för att få till det är att brassa runt i galopp lite innan vi börjar med "allvaret"...men då blir hon ju helt uppe i varv och kan spänna sig. Det går bättre och bättre med att hon kan slappna av, men ibland så blir det lite väl mycket.
Jag har även börjat titta lite försiktigt på trampet igen, med noga uppsikt på muskler och bakkän!!
Och det går riktigt bra. Jag travar rakt fram med böjning längs staketet och vinklar försiktigt om bäckenet samtidigt som jag lägger spöt på rumpan (bara lägger inget annat) och hon sätter sig bra, slår av farten men håller travtakten och är ändå utlängd i överlinjen. Efter två steg travar hon på bra framåt och söker fint framåt-nedåt.

Problemet är dock att det försvinner lite väl mycket energi. Det är på gränsen att hon saktar av till skritt och dessutom sätter hon sig för mycket, därav energi bristen antar jag.

Jag har funderat på att ta det ur galoppen; alltså galoppera, bryta av och sen be om tramp, men det tror jag bara blir pannkaka av alltihop. Vi jobbar inte ens med galoppen än.



Så nu fick ni mycket text och lita att bita i också. :crazy:
 
Du måste ha framåtbjudningen, annars har du inget annat. Lägg piaffen på hyllan ett slag - tills du har en stadig och bra framåtbjudning. Träna övergångar! En bra piaff kommer ur hästens vilja att -GÅ! Inte av att man knackar fram den med spöet. När piaffen sitter kan den förbättras vid handen. :) mvh/T_B
 
e det vid samlingen du menar att hon saktar av?

min tränare sa att jag skulle samla och precis när ja kände att nästa steg blir det skritt,då lägger ja på spöet.
detta är säkert inte alls det du menade,men ja uppfatta det som så :confused:
 
Piaff och piaff. :p Det jag menade nu var mer vinkling av bäckenet mot trampet.

Vi har tränat lite övergångar och det så smått, men hon kan vara seg på att öka tempot ibland.

Men vi ska fortsätta att träna på det.
 
Nja hon både tar kortare steg = vi kommer inte så fort fram och hon tappar energin. Hade hon behållt det hade det varit bara bra för då hade hon hittat ett fint tramp.
 
Ska testa TB's råd och köra på tempoväxlingar ett tag och se om vi kan komma åt samlingen genom det istället.

Hoppas att hon är lite mer mottaglig för det nu när hon inte har ont. :crazy:

Vi har så roligt annars med våra skolor i skritten och traven där vi sitter och leker. Tempoväxlingar passar alldeles utmärkt in och jag gråter inte över att inte testa trampet. ;)

Ska dock ha med Evis ut någon dag och testa igen bara för att se vad hon ser från marken så att jag vet vad det är som händer. Det kanske är nåt helt annat än det jag tror och har skrivit. :p
 
Jag skall kasta upp birgitta och se hur det går. han gick så himla super när carina red han att ja fundera på varför ja rider :D

tempoväxlingar ska ja också testa!! håll mig informerad vad som funkar,så får ja testa :) prinzen älskar piruetter o diagonala traversalen,han dansar fram.

nu har vi tagit det lugnare i två veckor då det vart såååååå varmt.

har börjat rida palla två gånger i veckan nu,longering o markarbete resten. hon är 100% stabilare nu än när ja fick tillbaka henne. lite öppna o slutor då o då.

vet du vart man kan köpa ridkapson billigt?? :confused:
och extra långa tyglar.
 
Du kan få köpa en av mig. :angel:
Har en extra. Långa tyglar vet jag dock inte. Ska du arbeta på långa tyglar, eller vad?
 
Jag känner igen ditt problem, har haft samma på en av mina... Det känns som att energin bara dör ut och att hästen stannar av. Jag har fått lägga in lite olika knep för att få mer energi i piaffarbetet, och nu har vi faktiskt tagit oss förbi det problemet.. Nu gäller det bara att lära sig att styra energin, så får jag kanonfina tramp! :d

Man får testa och se vad som funkar på sin egen häst, men det som funkade för mig är bland annat galopp-piaff-galopp. Om du kan trava i fin samlad trav, i öppnar och slutor och börjat nosa på trampet så tror jag att du är redo att börja jobba med galoppen också... Ska väl egentligen inte säga nåt utan att ha sett er, men jag tycker det låter så.. Galoppen har för min häst alltid varit något superkul, så jag har fått mycket energi därifrån. En annan sak jag lekt med är att göra trampet i tre sekvenser. Först ber jag henne om lite, lite för att "förvarna" henne om vad jag tänkt (egentligen en tippning av bäckenet och lite mer tvåtaktig skritt). Skritt något steg, och sen ber jag om lite till och känner här av vilken hjälp som jag behöver lägga till (tex spöet eller rösten) och vid tredje försöket så lägger jag till den hjälpen. På det sättet kan jag försiktigt säga åt henne att nu, nu börjar vi jobba med det här. Hon måste vara med på noterna när jag vill ha mer energi, och behöver den här förvarningen om att jag vill ha energin i henne. Hon funkar lite som så att hon går och mullar på, tills man som "väcker" henne och då blir hon jättekänslig och väldigt lätt och full med energi och framåtbjudning.

En annan sak jag också gjort är att jag tränade trampet väldigt mycket ute i skogen, på hemvägen tex., från början och även nu ibland. Jag har även en speciell "piaffstig" där jag bara rider om jag ska träna piaff. Då vet hon att det är det som gäller på den stigen.

Från början fick jag utnyttja allt som gav lite extra energi i henne, men eftersom kan man börja få den mer när och var man vill. Nu när den är befäst får jag den när jag ber om den.

Det är dom tipsen jag kommer på just nu...
Hoppas det löser sig och din häst får hålla sig frisk!
 
En annan sak jag också gjort är att jag tränade trampet väldigt mycket ute i skogen, på hemvägen tex., från början och även nu ibland. Jag har även en speciell "piaffstig" där jag bara rider om jag ska träna piaff. Då vet hon att det är det som gäller på den stigen

tror den övningen passar perfekt till mig o min häst :bow: :bow: tackar
 
Det man ibland kan se på ekipage som piaffar ur *upphetsning* är en spänd galopp och spänd otaktmässig piaff.
Testa av hela tiden att hästen går lätt i handen i trampet - inte "ligger på och bromsar in i trampet". Fattning av ny galopp ska också vara utan att hästen trycker ut ett bakben etc./T_B
 
Långa tyglar kan du få tag i billigt om du känner en travtränare (jag är gift med en). Ofta kasseras tömmar för att de inte är 100% säkra att köra i lopp osv med, men som duger utmärkt att arbeta med långa tyglar med. Skulle mot förmodan en töm gå av (vilket är osannolikt då du ju inte ska ha någon belastning på den) kommer du plötsligt att longera hästen istället. Ingen katastrof mao. Tömmarna behöver inte vara speciellt nötta för att ha blivit kasserade. Det du gör med dem är helt enkelt att du tar av handtagen som sitter på, och kortar ned dem tills de passar längden på din häst. I änden på tömmarna sitter en "svirvel", som hindrar tömmarna från att tvinna sig. Ta av den, och gör nya hål där du har kortat tömmen, och sätt dit den igen. Klart. Tar ca 2 min. Jah har två par tömmar, eftersom mina hästar varierar rätt mkt i rygglängd.
 
En fraga, ar din hast efter Amiral?

Varfor jag fragar ar for att jag stott pa ett antal Amiralhastar under aren med ungefar samma problem som du beskriver, kansliga i backenet, lite sloa i allmanhet och svarigheter med samling generellt.
 
Bra tips!!



Lite uppdatering:

Idag var Evis med ut och tittade och kommenterade.
Vi började (efter uppvärmning) med carré i sluta, öppna och renvers. Min häst verkade dock vara på så där lagom humör, men efter lite renverser (får mer koncentration då) så började hon lyssna istället för att tjura.

Vi övergick dock till serpentiner istället för Ami verkade bara tycka det var pest och pina att gå på raka spår idag.
Där upptäckte vi snart att sluta på serpentinerna samlar henne mycket, vilket jag ju redan visste, men också att när Ami samlar sig och saktar upp lite så sätter jag mig tungt ned och Ami försöker följa detta, men det går inte eftersom det blir för mycket och då börjar hon slingra sig undan och springer istället.

När Evis påpekade detta och jag tänkte på att vara lätt i rumpan samlade sig Ami fint i slutor i serpentinerna. Och det var ju egentligen det jag var ute efter (mer samling) inte trampet i sig.

Detta gjorde vi för övrigt i traven just för att hon var på lite sämre humör och hon har lättast för traven.

Så därifrån tänkte jag jobba. Där fick vi också bra tempoväxlingar; samlad och kort tempo genom sjäva bågen med sluta och sen mellantrav efteråt och framåt-nedåt för att sedan komma till en trav mitt emellan innan man går in i nästa vändning.


Sen fick lilla Evis jobba Ami vid handen (lite ska man väl plåga Evis :devil: :D ), vilket gick väldigt bra.
Först i skritt och försöka få den mer diagonal för att sedan gå över i traven, med vinklat bäcken. Det gick jätte fint.

Det roligaste var att när hon petade henne under magen (råkade bli så en gång) så vinklade hon bäckenet jätte mycket. Det funderar jag dock på om det är bra eller dåligt och hur det påverkar eftersom man inte brukar göra så... :confused:
I alla fall testade vi bara lite att peta henne under magen (bak mot bakbena) och hon vinklade sig fint då med.

Spöt på låret fungerade också väldigt bra.



Men jag ska fortsätta jobba mycket med vändningar så vi får bakdelen mer och mer med oss med en lätt rumpa för min del. Då får vi mer samling som jag ville och sen kan vi ta trampet när hon börjar visa att hon är klar för det.
 
Jo visst är hon efter Amiral.

Och jag håller med dig om att det verkar var en tendens hos hästar efter Amiral, men jag tycker dock att det brukar sitta mer i huvudet hos dem än i kroppen. Det finns ju mycket Amiral hästar både i AR och NH kretsar och det måste ju finnas en orsak till det. :p


Egentligen tror jag inte att Ami har några större problem att samla sig och vinkla bäckenet och behålla energin. Det visade hon prov på idag (läs det ovan). Ger man henne bara något hon tycker är väldigt roligt kan hon samla sig hur mycket som helst och ha världens energi.
T.ex. hoppningen; där kan hon sätta sig hur mycket som helst i vändningar m.m. (dock blir det ju inte skolmässigt direkt) och hon håller energin väl uppe.

Men som sagt de är svåra att få med sig psykiskt. Får jag bara med min häst helt och hållet så tror jag att hon kan bli väldigt trevlig att jobba med, men det lär ta sin lilla tid.
 
Det förstår jag inte "man inte brukar peta där"? Alla hästar är olika, man kan inte läsa i en bok var man ska/bör touchera för att få en viss effekt. En häst kanske behöver över bakknän, någon på magen, någon vid korset osv. Allt kan få samma effekt, beroende på vilken typ av häst det är. Touchering är väldigt svårt och utförs med störst behållning av kunniga människor som vet vad hästen behöver, som har en stor erfarenhet av många olika sorters hästar och som snabbt kan räkna ut hur man ska uppnå effekt.
'
Ingen kritik i sig, men många har nog missförstått touchering. Man kan inte peka på vissa punkter och säga att "här vinklar sig bäckenet" "här får man in hoven" "här höjer sig manken" osv. Det är ingen exakt vetenskap som man kan läsa sig till. Man får prova sig fram om man inte kan, men det bästa är förstås att få en kunnig lärare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 300
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 688
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
825
Senast: valy
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 018
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp