Vad ska jag så på åkern?

em-pirre

Trådstartare
Knapp halv hektar åkermark. Oklart vad som växt där tidigare och om den är vänd i höstas eller om det är stubb. Ska leta reda på bonden och fråga.

Målet eller kanske önskemålet är att få ett jämt underlag som inte blir glashalt eller genomgeggigt genast det duggar.

Vad ska man så? Funkar det att bara harva och så eller måste man platta till lite först eller blanda in nåt i lerjorden? Det finns djupa diken på två sidor av åkern.

Kommer att klippas med klippare som dras bakom fyrhjuling, så om det växer snabbt gör det inte så mycket.

Ändamålet är lösspringningsinhägnad för vinthundar. Dagligt bruk.
 
Knapp halv hektar åkermark. Oklart vad som växt där tidigare och om den är vänd i höstas eller om det är stubb. Ska leta reda på bonden och fråga.

Målet eller kanske önskemålet är att få ett jämt underlag som inte blir glashalt eller genomgeggigt genast det duggar.

Vad ska man så? Funkar det att bara harva och så eller måste man platta till lite först eller blanda in nåt i lerjorden? Det finns djupa diken på två sidor av åkern.

Kommer att klippas med klippare som dras bakom fyrhjuling, så om det växer snabbt gör det inte så mycket.

Ändamålet är lösspringningsinhägnad för vinthundar. Dagligt bruk.
Nog måste du väl kunna se om marken plöjdes i höstas utan att fråga bonden?
 
Engelskt rajgräs skulle jag satsa på. Det är det gräs som används på fotbollsplaner. Visst kan det bli kladdigt ändå tids nog om regnet fortsätter ösa men det är slittåligt, etablerar sig fort och ger bäst förutsättningar för det du önskar. Om det någonsin ska gå hästar där bör det däremot plöjas upp ordentligt. Det är inte lämpligt för häst med sitt höga socker och energiinnehåll men för det du önskar är det perfekt!

Hur du ska gå tillväga med harvning och plattning är jag lite osäker på men jag gissar att harvning-såning-plattning ger en bra förutsättning för den gräsplan du önskar.
 
Jag skulle ha satsat på en fröblandning för bete. De är gjorda för att tåla tramp. Med vitklöver och ängsgröe etc. Välta ordentligt så blir det platt. Det går även att göra på liggande vall.
 
Jag skulle ha satsat på en fröblandning för bete. De är gjorda för att tåla tramp. Med vitklöver och ängsgröe etc. Välta ordentligt så blir det platt. Det går även att göra på liggande vall.
Blir det inte väldigt mycket humlor på klöver?
 
Jag begriper inte riktigt. Varför skulle humlorna sticka hundarna? Jag har gått genom många klöverängar och aldrig blivit stucken av vare sig bin eller humlor.
 
Humlor sticks inte, de bränns. Som grund för diskussionen, faktafel.

Klöver i sig är inget hinder, och det skrivs ju att det ska slås regelbundet - då går inte klövern i blom och är alltså inte intressant för varken humlor eller bin.

Däremot hade jag INTE satsat på gräsmatteblanding, det finns ingen fotbollsplan som klarar hästtramp. En tramptålig vallblandning, prata med Weibulls eller annan producent.
 
Humlor sticks inte, de bränns. Som grund för diskussionen, faktafel.

Klöver i sig är inget hinder, och det skrivs ju att det ska slås regelbundet - då går inte klövern i blom och är alltså inte intressant för varken humlor eller bin.

Däremot hade jag INTE satsat på gräsmatteblanding, det finns ingen fotbollsplan som klarar hästtramp. En tramptålig vallblandning, prata med Weibulls eller annan producent.
Jag har blivit stucken? Av deras gaddar? De har ju inte lika starkt gift som t.ex. getingar, men visst känns det. Min fot fick en bula stor som en halv tennisboll.

Men tack för info om fröblandning!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp