vad ska jag ta för hingt nästa år

Rotterö

Trådstartare
jag ska betäcka igen nästa år . Tog lavirco 967 fick en hingst 25/5 03
Funderar nu på vad jag ska använda nästa gån.
Mitt sto s pappa är maraton 600 är tyngre modell.
Behöver en lättare typ av hingst :banana:
 
Vad är det för stam utöver Maraton? Vad har ditt sto för starka och svaga sidor? Är det en hopphäst du vill ha? Har hon några prestationer, vad har det blivit av tidigare avkommor?

Har själv bl.a. hästar e. Camaro M, Last Liberty och Jeopardy. Alla dessa är väl ganska lätta hingstar. Kan göra lite extra reklam för Jeopardy (e. Edison-Lucky Boy xx-Farn) faktiskt. Jag har sett ganska många avkommor efter honom och de allra flesta har varit långbenta och av trevlig modell.

Etrusco tycker jag är en trevlig hingst, med lite spännande stam också. Quite Easy avkomman Qalle fastnade jag för vid hingstvisningarna i våras. Fast han kanske kan ge lite smått möjligen vilket kanske inte är idealiskt tillsammans med Maraton-blodet.

Vad har du själv för funderingar då?
 
Qualle har Maraton som morfar så det kan ju bli lite väl nära kanske... om man inte vill linjeavla grovt förstås ;)
Men fin är han! :cool:

Etrusco tycker jag också verkar spännande, likaså VDL Santa Cruz (om det är hopphäst man är ute efter).

Men Rotterö, som sagt, vad har stoet för egenskaper/svagheter? Storlek? Önskemål för avkomman? Hopphäst, allrond eller gång? osv
 
ta cardento om ditt sto ej är jätte lång i ryggen.han lämnar vettiga avkommer dem är bra i huvet men kanake inga riktiga skönheter mvh jessica
 
Mitt sto är av far Maraton 600 , utrillo
mamma Ziva 11124 ,Vagabond 433 Lansiär 377

Hon är lik maraton. Hon är stor kraftig lång hals och rygg.
Kraftigt byggd hela hon. Behöver lättare typ .
Hon är bäst på dressyr , fast hon har bra hoppkapasitet.
Är mycket villig till allt. Bara man jobbar med henne.
Bra psyke lugn trygg säker.
Avkommorna tidigare hingst , är inteså gammal ännu men hopptränas. Sto är yngre men har själv blivit mamma till ett hingstföl av prestige 1 år nu. :banana:. Vi ägde inte henne då . Men har kontakt med tidigare ägarna .
 
:o Ooops. Hade för mig att det var Stanford...

Nej, det blir väl lite väl mycket Maraton då kanske.
 
Jag har några funderingar på
Akribori 1053 flyinge
Bugatti Hilltorp
Robignon 961
Lambourghini 1028
Don Primero 981
Finns det flera förslag till bra hingstar :confused: :confused: :confused:
 
Aha, det ska bli en dressyrfölis alltså. Jag är inte så insatt i dressyrhingstarna, men jag tycker onekligen att Bugatti Hilltop är fin. Såg ett jättefins föl efter honom på fölvisningen också.
 
Jag har ett sto e. Maraton - Lansiär - Safari, som också är ganska kraftig och liknar sin far Maraton mycket. Hon har både bra gångarter och hoppar bra.
Hon fick en mycket fin hingstunge e. Electro våren -01, tyvärr blir han lite liten. Sen fick hon ett fint hingstföl förra året e. Aerline H (som i stället kommer att bli STOR...). Hon gick tom i år (vi försökte med Lasandos, men det bidde inget) och är nu betäckt med Dardel. Det ska bli spännade att se vad det blir av det fölet. Det är ju första gången jag betäcker med en hingst åt dressyrhållet.
Hoppas det kan kan hjälpa dig på traven något.
Lycka till!
 
Rubignon och Bugatti Hilltop är väl inte tillgängliga längre?

Jag har sett många härliga Don Primero föl, som har varit rörliga med ett härligt temperament.
Dessutom sitter väl tyskarna och gråter blod för att de släppte iväg honom! Han toppar väl i stort sett alla index i Tyskland, när det gäller dressyr...

Som mdKrist sa, så är nog inte Aerline H fel heller.
Lambourghinis uppfödare har ett KANONSTO efter honom.
Hon gick i täten på Grevagårdens treårstest.
Hon har en stor mor, och Ayla är bara underbar! Hade man haft ett par hundra tusen så....
Och hon har, liksom alla Aerline föl jag har träffat, ett supertemperament.
MdKrist kan säkert underteckna på det med.

Rambo har ju gjort det väldigt bra på sistone, med ett par föl till riksfinalen, och en dotter som väl vann kungakannan i år.
Och om man tänker på, hur pass lite han har betäckt, så lär han hamna otroligt högt på BLUPen framöver...

Lycka till!
 
På fölvisningen här visades flera otroligt fina föl e Bugatti Hilltop. Tror alla blev klass ett och vinnarfölet var även e honom. Så honom blev man ju lite sugen på att använda.

Jag har oxå ett sto e Maraton men hon är liten o nätt då hon har fblmamma så jag behövde inte vara rädd för en maffigare hingst av den anledningen. Valde i alla fall Aerline H och hoppas på en fin fölis till våren!

Sen har vi en superfin åring e Prestige i mitt stall. Hon är av lätt typ, långbent, vacker, proportionerlig och rör sig fantastiskt fint. Mamman är av den äldre typen, lång och lågställd så det kommer inte därifrån direkt. Har sett flera väldigt snygga unghästar efter honom. Så han är ju oxå en kandidat.
 
Mirang är konstaterad dräktig på 90 dgr nu. :bump: Så roligt! Tänkte höra lite mer om hur Minneas föl e honom blev. Hur stor tror ni att han kommer att bli? Är han fortfarande lika trevlig?
 
Ditt sto är kraftigt sa du, då kan väl inte Bugatti Hilltop
mfl. kanske inte passar. Jag skulle föreslå något smäckert typ Sack eller hans son Saigon som är smäckra, vi fick en jätte snygging från Bourbon; vi har en kanon trevlig avkomma e. Rambo ta någon som ligger högt i blod.
 
Japp sack och Saigon finns hos Jan Brink Tullstorp hässleholm, Bourbon finns på Gränsbo Ängelholm samt Rambo i Hörby någonstans hos Ann och Torsten Perhsson.
 
Till ett kraftigt sto skulle jag inte välja Sack, inte för att han är kraftig/grov själv utan vad som ligger bakom, de allra flesta Kaliberavkommor brukar vara riktigt regäla saker.
 
Nej, precis Sack är nog inte så bra för en hingst i vårt stall efter kaliber är grooov!
 
Man får väl titta lite på vad Sack själv har givit.
Bourbon som finns på Gränsbo tillhör mina favoriter han är en förädlare och ger snygga högresta avkommor, han både hoppar och går svår dressyr.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp