Vad ska jag ta mig till? *försöker läsa in matten och sliter mitt hår*

@modig2017 om du har någon högskola i närheten med lärarutbildning så skulle du kunna gå dit och sätta upp en lapp och skriva att du söker någon som kan hjälpa dig med matten då och då. Eller kolla in mattecentrum som du fick tips om tidigare i tråden om det finns något i närheten av dig så utnyttja det. Om du känner att du inte fixar det på distans så ta tjänstledigt på deltid och läs i klassrum istället, det kanske passar dig bättre. Eller folkhögskola som du själv varit inne på. Det låter inte som en bra kombination att läsa matte på distans och jobba heltid om det är ett ämne som du har svårt för, det är inte så snällt mot dig själv.
 
Att sitta och plugga 8 timmar per dag 5 dagar i veckan känns inte särskilt hållbart. Svårt att tro att man orkar koncentrera sig 8 h på studier och få kvalité. Bättre att då gå ner i arbetstid och jobba kortare dagar eller kortare vecka skulle jag säga.

Sen faller ju 8*3 på att det i regel är 8 h + 1 h obetald rast ;)
Obetald rast är fritid.

@modig2017 var jag tuff? Förlåt då verkligen, hoppas du hämtar dig utan men. Men du kanske ska fundera och förmå den där studievägledaren att låta bli att pressa dig.

Hela situationen verkar ju orimlig om man inte klarar matten under grundskoletiden varför ska man då göra det när man arbetar? Det är inte en schysst situation helt enkelt som studievägledaren sätter dig i. Tycker jag.
 
Om man nu kan klara sin ekonomi när man jobbar mindre... Jag måste jobba 110 % samtidigt som jag pluggar 100 %. Kan ju säga att jag tittar på tv en gång varannan vecka eller så. Tiden räcker inte till annars (småbarnsmorsa och hundägare också). Men heltidsstudier ska inte vara 8 h inlärning, det klarar nog inte många människor. 3-4 är rimligare.

Antar att det beror lite på vart i landet man bor etc.

Jag har också småbarn samt hund. Pluggar 100% och jobbar 70%. Tar CSN lån och får så jag kan leva ett gott liv (okej, inte just nu när hunden är sjuk men annars).
 
Jag tycker att du ska fundera på vad du vill prioritera. Vill du plugga vidare på universitet eller folkhögskola och måste plugga in ämnen för att få behörighet så behöver du också satsa på det. Även om det handlar om distansutbildning så är det inte meningen att man ska jobba 100% och plugga utöver det. Särskilt inte när det är ett ämne som man har svårt för. Se över möjligheterna att kunna studera med studiebidrag och studielån även för att läsa upp betygen till högskolebehörighet. Att göra något halvdant blir inte bra i slutänden.

Att studievägledaren föreslog distansplugg var inte så lysande tycker jag. Kanske är det bättre att hoppa av distanskursen och gå klassrumsvarianten när den går istället. Prata med studievägledaren om det tycker jag.
Om du kämpar på med matten, kolla med skolan om de har någon matte-hjälp på gymnasieskolan. Det fanns på dotterns gymnasieskola och var öppet för både gymnasie- och komvuxelever.

Själv pluggade jag in gymnasiekompetensen i vuxen ålder (naturvetenskapligt basår + svenska och engelska). Någon del pluggade jag på sidan om jobbet, men det var verkligen inte någon höjdare. Så jag bestämde mig helt enkelt för att satsa 100% på studierna, tog de lån jag kunde få via csn och slutförde ett års studier på gymnasinivå och 4,5 års studier på högskola. Kunde inte ha tagit ett bättre beslut.
 
Jag tackar för er hjälp, men jag har mejlat läraren och sagt att jag vill avbryta kursen. Min plan är att återgå efter årsskiftet och då ev i klassrum.

Ang mitt jobb så har jag möjlighet att plugga på jobbet ibland och jag har ibland sovande jour vilket gör att jag "slår" två flugor i en smäll när jag sover och jobbar samtidigt eller jobbar och pluggar samtidigt...
 
Som jag nämnde tidigare så kan jag i vissa delar förstå själva räkneprincipen men kan inte se vilka siffror som ska stå istället för ? i frågan ? x ? =68 i tex ett faktorsträd.

Sen kan ni få säga at matte är logiskt, men för mig är inte tex negativatal eller bråk logiska någonstans...
Jag blev ju nyfiken för jag känner inte igen det här med faktorträd från när jag pluggade. Så jag var tvungen att kolla upp vad det var. Den här videon var väldigt pedagogisk och jag känner mig i alla fall mycket klokare.

:) skickar den till dig

Jag har inte kommit till biten "vad ska man med det här till då?" ännu men han kanske är bra på att berätta det med.

(btw ni andra, är det en ny pedagogisk grej eller är det någonting jag totalt glömt bort)

Justja, primtal. Det är tal som bara är delbara med sig själva och ett, han förklarar inte det i den här videon.

2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97. 2 är det enda jämna primtalet eftersom alla jämna tal är delbara med 2.
wiki primtal
 
Jag tackar för er hjälp, men jag har mejlat läraren och sagt att jag vill avbryta kursen. Min plan är att återgå efter årsskiftet och då ev i klassrum.

Ang mitt jobb så har jag möjlighet att plugga på jobbet ibland och jag har ibland sovande jour vilket gör att jag "slår" två flugor i en smäll när jag sover och jobbar samtidigt eller jobbar och pluggar samtidigt...
Jag tänker lite såhär. Om du inte klarade första kursen i matte så beror det nog delvis på att det inte satt stadigt från nian.

Så om du verkligen vill ha den här matten klarad fundera tillbaka i tiden.

När i tiden känner du att du faktiskt var någotsånär i fas med klassen med matten? Var det i lågstadiet, mellanstadiet, första året i högstadiet?

Ta den här matteresursen på nätet som de rekommenderar och börja på den nivån. Antagligen känns det igen och känns lite lätt? Ta dig därifrån och uppåt och det borde gå snabbare iom att du faktiskt har pluggat den matten en gång. Sedan kanske det känns lättare med den här gymnasiematten.

Då får du in vanan med matten på en nivå som känns hanterbar för dig.

Känns lite som att försöka hoppa upp på ett gungfly direkt om man startar där allting slutade fungera, istället för att starta där man stod på fast mark. Och det tar nog längre tid egentligen också.

Detta på tips från en av årets nobelpristagare :D och hans idéer applicerade på läsning i Indien. Det går snabbare om man börjar från en nivå där man är istället för att hoppa över några nivåer.

Sedan tips nr två, plugga ihjäl dig på gångertabellerna och på tiokamraterna. Om du inte redan kan dem såklart (gångertabellerna sitter extremt skakigt för mig och det gör ju att det blir mycket extra jobb. (hjälper 9 åring med matten nu btw och är inte så bra på matte... ))

Det kan ju bli ett litet "över julen projekt" till exempel med typ en timma per dag, delat på X tillfällen.
 
Senast ändrad:
Jag tackar för er hjälp, men jag har mejlat läraren och sagt att jag vill avbryta kursen. Min plan är att återgå efter årsskiftet och då ev i klassrum.

Ang mitt jobb så har jag möjlighet att plugga på jobbet ibland och jag har ibland sovande jour vilket gör att jag "slår" två flugor i en smäll när jag sover och jobbar samtidigt eller jobbar och pluggar samtidigt...


Det var säkert ett klokt beslut! Distanskurser är krävande för alla och särskilt i ett ämne där du känner dig osäker är det mycket lättare att vara på plats och få direkt stöd av läraren.
 
Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag bara göra mig av med lite frustration...

Jag är inte högskolebehörig, för den grundläggande behörigheten saknar jag matten, men överlag saknar jag ganska många poäng, jag har ett slutbetyg ifrån gymnasiet (som kommunens studievägledare undrar varför jag har fått och varför jag inte bara fått ett betygsdokument, man kan tydligen bara få ett slutbetyg så oavsett så kan jag inte göra något åt det hur irriterad jag än är). Jag hade fått för mig att folkhögskola skulle kunna vara en bra idé, men när pratade med studievägledaren så menade hon att det var bortkastad tid iom att jag inte kunde få något nytt slutbetyg och att det skulle ta mig flera år. Hon tyckte istället att jag skulle läsa upp matten och söka på real kompetens (heter det så??) och göra högskoleprovet. Jag förklarade för henne att det kommer inte gå. Jag kommer inte kunna göra högskoleprovet, jag är för svag i både matten och engelskan. Hon övertalade mig till att jag skulle söka kommunens distanskurs i matte för att läsa upp gymnasiematten, och nu sitter jag här.
Första hemuppgiften skulle varit inlämnad i måndags, nästa ska vara inne på tisdag och jag har prov på onsdag. Jag har gjort 3 sidor av typ 20 som ska göras. Och jag försöker verkligen, jag sitter verkligen och försöker men det går inte, jag fattar inte, och även om jag fattar principen på HUR jag ska göra, så kan jag inte "förstå" grunden i hur jag tex ska veta vad jag ska svara på frågan ? x ? =111
Jag läser matten på distans och inser hur osmart det var, samtidigt jobbar jag 100% så jag känner inte att jag har möjlighet att gå på klassrumslektioner.

Anledningen till att jag måste läsa upp matten är för att jag vill gå på högskola. Samtidigt som jag inser att klarar jag inte ens gymnasiematte så är det ju ingen idé att försöka läsa något öht på högskola?

Någon som har någon idé? Vad ska jag ta mig till??

Att vara bra på matte är inte nödvändigt på alla högskoleprogram, så det behöver du inte oroa dig över beroende på vad det är du vill läsa såklart. Att lyckas på högskoleprovet handlar mycket om enkel matte, det är inte svår matte utan det gäller att kunna enkla räkneregler. Du kan reptera matten på matteboken.se och ägna några veckor åt att repetera matten från åk 3 upp till 2an på gymnasiet. Det kan låta löjligt, men det är snabba uppställningar och repetera gångertabeller osv som kommer hjälpa dig på högskoleprovet. Ett annat tips som fick mig att höja mig rejält på högskoleprovet var att köpa hpguiden.se där jag fick en coach som via nätet hjälpte mig och man fick öva på liknande frågor som i högskoleprovet.

För hjälp med mattekursen på distans så hade jag samma problem och det som räddade mig var Youtube! Matteläraren var helt värdelös så det var youtube som fick mig att klaraproven. Vet inte vilken kurs du läser men kolla in Tomas Rönnåbakk Sverin på youtube för spellista med de olika momenten i mattekurser
 
Jag tackar för er hjälp, men jag har mejlat läraren och sagt att jag vill avbryta kursen. Min plan är att återgå efter årsskiftet och då ev i klassrum.

Ang mitt jobb så har jag möjlighet att plugga på jobbet ibland och jag har ibland sovande jour vilket gör att jag "slår" två flugor i en smäll när jag sover och jobbar samtidigt eller jobbar och pluggar samtidigt...

Det låter som en bra plan! Hoppas du känner att du får bra stöd när du börjar igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 349
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 390
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 170
Senast: DeadSerious
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp