Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

B

Beritas

Hej!
Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag kan få!
Det är lika bra att jag börjar från början så att vi slipper missförstånd.
Jag har en halvblodsvalack på 18år, världens finaste kille som passar mig som handen i handsken. Han är min första egna häst.
Jag köpte honom för snart 2år sedan och då var han snäll att lasta och ännu snällare att köra. Han har alltid varit den typen av häst som blir nervös och spänner sig i transporten men han har vad jag vet aldrig gjort någonting.
Hela första året gick lastning och körning bra, vissa dagar behövde vi linor men det räckte med att bara sträcka dem för att han skulle gå på.

Problemen började egentligen i vintras, eftersom jag inte bor hemma och inte har eget körkort så åker hästen inte så ofta, och innan jul blev vi hämtade och åkte den 3h långa bilfärden hem. Jag minns att det var första gången vi tyckte att han trampade om mycket och var ostadig i släpet, stannade några gånger och kollade till honom men allt var okej. Lampan i transporten var trasig och det var mört ute och det blev även vår förklaring till hans osäkerhet. ca1-2 månader senare när vi skulle tillbaks blev det ännu ett snäpp värre. Det tog 20min att lasta och när vi väl fått på honom och åkte var det en väldigt skumpig färd, första halvan gick bra men sen rörde han sig rejält och länge i transporten men det fanns inte så mycket vi kan göra förutom att långsamt åka vidare.

Jag vill också tillägga att vi ALLTID kör väldigt försiktigt när vi har häst på släp, tar det väldigt lungt och visar stor hänsyn till hästen.

När vi kom fram var hästen genomvåt och transportskydden låg sönderslitna inne i transporten. Och svansroten var kal och öm som om han kastat sig bakåt och gång på gång slått i den i bommen / lämmen.

Efter det tog det ytterligare ett par månader innan han åkte igen, lånade ett stort fint ljust släp och åkte ca 20min fram och tillbaka till kliniken då han hade bronkit och vi ville kolla luftrören. Här gick hästen både på och åkte som "the old days" mao kände vi inte ens att han var med.

Sedan i början av juni tävlade vi och lastning och åkning gick bra dit, rörde sig lite i släpet påväg dit och han hade skavt upp svansroten igen när vi kom fram. Red och lastade igen och när jag snabbt skulle springa in och mocka ur den lånade boxen hörde jag stora brak ifrån transporten och dess väggar i stort sett böjde sig, sprang fram och slet upp dörren varpå hästen ställer sig som ett ljus direkt. Står snällt hela vägen hem till stallet där han stod över vintern (där han även står över sommaren), trampade lite men inte mer än "normalt".

Här tyckte jag fortfarande det var okej, förklarade läget för mig själv att han var ovan att åka.

MEN sen skulle vi på träningsläger och hästen vägrade gå på transporten, höll på i 30min berömde sen för han gick upp två steg och red till lägret istället då jag hade bråttom och vi har ganska nära dit.
Och så kommer min mardröm, hemresan.
Står i ca 15min och försöker lasta och tillslut får vi hjälp av en mycket duktig kille som får på honom på ca20min.
So far so good.
Springer omkring och mockar undan lite efter lastningen innan vi ska åka och helt plötsligt händer samma sak som på tävlingen, från att inte kunna avgöra om det är en häst i transporten eller inte böjs hela väggarna och hästen blir skogstokig, rusar än en gång fram till dörren och pålle slutar tvärt.

Kör med en gång och det går inte många meter innan hästen fortsätter, stannar tom en gång på den ca 2km långa resan för att kolla att inte lämmen har gått upp eller något. När vi kom hem efter de längsta 5-10minutrarna i mitt liv hittar jag hästen (snäll så fort jag öppnar dörren) totalt genomsvett i transporten, det hade helt seriöst droppat ner en hel pöl under hals mage och det fanns inte en enda torr fläck på hela hästen, detta efter 10min bilfärd. Lastar ur och svansen är en enda röra, helt kal. några balltramp, ett trasigt boots och några småsår vad jag kunde se. Blir att kolla igenom honom mer ordentligt imorgon.

Jag känner nu bara fullkomlig skräck vid tanken på att köra honom igen, vad har hänt? han som alltid varit så snäll :cry:

Tävlingar, träningar? Nej jag vågar inte.

Jag har tusentals olika teorier i mitt huvud men bara tanken på att börja "testa" får mig att må illa.

Här är några saker jag tänkt på iaf

1. Han är 18år, kanske börjar han se / höra dåligt?
2. Släpet är ganska litet och han står trångt, plötslig cellskräck?
3. Han litar inte på oss när vi lämnar honom i släpet och åker?
4. Bronkiten, han får svårt att andas i det trånga utrymmet och får panik?
5. Han har helt enkelt skrämt upp sig själv? (stressar upp sig väldigt lätt och är den typen av häst som kan få ingenting att bli väldigt mycket.)


osv osv, kan hålla på en stund men dessa orsaker känns mest troliga.

Jag mår så himla dåligt just nu, pållen har blivit så himla fin i ridningen och jag har verkligen börjat känna att detta är "våran tid" på tävlingsbanorna. Men det blir inget med det då jag är så otroligt rädd om min häst, är hönsig i vanliga fall och detta har inte gjort det hela bättre.

Mår illa när jag tänker på hemfärden, hästen hade inte överlevt att åka speciellt mycket längre än han gjorde under de omständigheterna.

Snälla HJÄLP MIG! Vad ska jag ta mig till? Jag känner mig så instängd och det finns ingen hästkunnig i min familj som kan hjälpa mig och nu när jag är hemma över sommaren har jag heller ingen annan vuxen som jag litar på.

Jag är 17 år och det är min pappa som kör. Känner mig så himla taskig mot honom, det är ju inte hans problem och ändå är det han som får sitta och köra en galen häst och springa och öppna lämmar och bommar.


ALLA svar tas tacksamt emot!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Trist situation, verkligen!

De tips jag har är att lastträna varje vecka utan att köra hästen till att börja med.

När ni har kommit så långt att hästen går på släpet och står relativt lugnt när ni stänger luckan kan ni testa att köra.

Hyr ett släp som är större och luftigare samt med mkt god ventilation. Testa att låta honom åka brett.

Framförallt, ta hjälp av någon kunnig. Du är säkert kunnig själv men man måste ju vara flera! Be en tränare eller någon annan som du litar på och som är duktigare och mer erfaren än du själv.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Urs det låter verkligen inte trevligt. :( Jag förstår verkligen hur orolig du blir. Jag har inte haft samma extrema reaktioner hos mina hästar men nästan liknande i alla fall.
Har du provat om din häst är bredåkare? Min är det och de gånger han har åkt smalt så har det levt rövare i transporten och han har nästan varit påväg ut utan oss.
Kör endast hästen i en stor ljus transport för att undvika mörka små ställen om det skulle vara cellskräck som hästen har. Se till att ventilerna är öppna så att han får bra med luft.
Har du provat stoppa bommull i öronen på honom under färden? Han kanske blir rädd för ljuden från trafiken?

Och har han skydd på svansen när han åker? För det låter verkligen inte trevligt att han skaver av sig taglet.

Det är bara mina små tips som kanske skulle kunna hjälpa till. Hoppas verkligen att du får hjälp med problemet.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Tack för era svar!
Vi har tänkt att vi ska lasta honom så ofta vi kan och börja köra korta sträckor såsmåningom. Kan man på en vanlig transport ta bort mellanväggen? jag tror inte vi har någon lång bom och jag vågar inte köra utan bom när hästen håller på som han gör, då kommer han att bryta sig ut :crazy:

Ska försöka hitta ett större släp men det känns inte jättekul att låna någons släp nu när min häst gått och blivit terrorist...

Han har alltid haft svansskydd innan men den gången alla transportskydden åkt av hittade vi svansskyddet längst fram i transpotren... Bytte ut transportskydden mot benskydd och boots då jag tror att han blev stressad av dem för att de är så stora och klumpiga. och idag när vi körde hem struntade jag i svansskyddet då jag tänkte att det kanske är det han försöker få av sig, men tydligen inte...
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Klassisk bredåkare. Exakt så där gjorde min jättevalack en dag. Det började lite försiktigt och slutade med hela havet stormar. Tog ut mellanväggen och köpte helbom, såg över släpet (och lastade aldrig i t ex VV), han var sedan självlastande och stod blixtstilla i släpet.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Kan bara instämma i ditt inlägg.

Till ts; Jag hade faktiskt rekommenderat att köpa ett nyare släp med bättre fjädring och ventilation och då hade jag fixat en helbom så att jag hade kunnat köra utan mellanvägg eller med mellanväggen helt uppställd (och fastsatt).

Det kan för vissa bredåkare räcka med att kunna ställa mellanväggen åt sidan så att hästen åker på 3/4 yta, då använder man en lång och en kort bom (fungerar på Umesläp)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Vårt sto har alltid varit lätt att lasta och köra. Men efter en en tur i dålig transport på kurviga vägar vände det. Nästa gång vi lastade hann jag knappt stänga luckan innan hon fick total panik.Trodde transporten skulle välta. Fick iallafall öppnat och ut hästen utan skador på oss eller henne. Hon stod
då smalt. Vi provade då på darriga ben med att lasta brett och det gick bra. Så hon har fått åka brett efter det. Vi har bundit fast mellanväggen vid sidan och bara haft ett grimskaft fäst istället för bom,men det rekommenderar jag inte till någon,men så har vi gjort. Jag är supernoga med att inte vara bakom luckan när jag öppnar och stänger. Hästen backar inte innan vi säger till henne.
Nu letar vi efter egen transport så vi kan ha en med hel bom. Hoppas du får ordning på åkandet.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Fy, låter verkligen som en jättejobbig situation ni hamnat i!
Var det en resa i samband med veterinärbesök när det började, då när lampan var trasig?

Det kanske är så att din häst förknippar transporten med veterinär och mörkt och obehagligt?

Jag tror, som folk redan skrivit, att du ska lastträna hemma. Börja med att stå på lämmen och ge beröm. Nästa steg ska ni lite längre upp o.s.v. Ge mycket beröm och gärna en belöning för varje steg.
När ni kommit upp på transporten kan det först räcka med att stå still där och sedan gå ner. Nästa steg borde bli att ta små korta turer på kanske 5-10 minuter och sedan hem igen. Ge mycket beröm efter varje litet framsteg!


Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Han har inte blivit getingstucken eller nåt på ett känsligt ställe inne i släpet då?
Är det mörkt och och det helt plötsligt sticker till på mulen tex kan det säkert skrämma hästen en hel del. Spec om det som du skrev är en känslig häst.

Var det under färd så sammankopplar han kanske åkandet med smärta.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Att göra "korta små turer" har ofta helt motsatt effekt för hästen. Den hinner inte vänja sig, hitta balans och strategi utan kommer bara ihåg att det var bullrigt, vingligt och sedan blir den stressad när det tar längre tid den dagen man vill utöka.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Usch de låter verkligen inte kul :(
Har också haft problem me lastningen. Började me att han skadade sig och åkte transport= förknippa de me smärta så de va ingen bra början >.<
När vi skulle lasta honom efter en vistelse på djursjukhuset(han är för övrigt helt återställd nu och visar inga tecken på att bhan vatt skadad) höll vi på en halvtimme innan vi fick in honom) Nån månad senare skulle vi va me på en hoppträning. Gick jättebra att lasta hemma. efter träningen kastade han sig bakåt när vi lastade honom och slet sig. Fick sen hjälp av en erfaren person och vi fick in honom.
Vi har tränat lite lastning till och från. Lite tips är: Lasta alltid i träns, lägg in lite av hästens spån eller bajs i transporten(eller hästkompisens) så den känner igen dofterna, låt framdörren vara öppen så de inte blir en "skrämmande mörk tunnel" utan att de blir lite trevligt för hästen och de blir ljusare. + såklart lite muta ;)
Lycka till!:)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Lastningen ser jag inte som något större bekymmer, på kommer han. Förr eller senare ;) Jag menar det kan vi alltid träna på, men när han lever rövare i transporten finns det inget jag kan göra och jag vill verkligen inte vara med om det en gång till :crazy:

Tack för ALLA svar och synpunkter. Har faktiskt inte tänkt på att det kan bli fler negativa upplevelser genom att åka korta rundor men det låter mycket rimligt nu när Lovisaleonora_ säger det.

Jag tänker inte be mina föräldrar om en ny transport då de redan har lagt ner mycket pengar på hästen och allt vad han innebär +stora vet kostnader i vintras.
Men jag ska absolut kolla upp om det finna långa bommar jag kan köpa till transporten! Någon som vet var man kan hitta det? PMa gärna!

Har tänkt att hästen ska få gå in och äta middagen i transporten så ofta som möjligt så att han känner sig lite mer hemma där, hiss eller diss?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Som övriga säger låter din häst som en solklar bredåkare! Så jag tror du lätt löser problemet genom att låta han åka brett! Min häst gjorde exakt samma sak och jag förstod ingenting men så frågade min tränare om vi testat låta han åka brett. Flyttade mellanväggen och vips så var problemet löst! På den tiden hade jag ett gammalt Kylinge släp med frontutlast så det gick inte ta ut hela mellanväggen. Men det räckte att flytta väggen åt sidan. För att få det stabilt gjorde pappa ett par hål i ytterväggen så jag kunde dra genom ett spännband att fästa övre sprinten på mellanväggen med. Sen gjorde vi ett hål i golvet så att vi kunde trycka ner den nedre sprinten och fästa den. Bakbom svetsade pappa en åt mig, kanske har du någon händig i din närhet som kan svetsa? Min bestod av en platt "järnbalk" (svårt att förklara) som vi svetsade på två runda ihåliga beslag på i ändarna för att fästa sprintarna i. Funkade kanon!

Idag har jag köpt mig en extra bred och hög umesläp med flyttbar inredning så att ena spiltan kan göras bredare, den klarar gamle mannen åka i utan att flytta mellanväggen :)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

En längre bakbom brukar gå att fixa till de flesta släp. Jag har också en bredåkare och skulle lampan slockna i transporten så lägger hon sig nästan omedelbart ner. Vet inte om detta hör ihop med bredåkandet, hon la sig även i stallgången en gång när strömmen gick. Många gånger kom jag hem, parkerade släpet och stängde av bilen utan att komma ihåg att slå på parkeringsljuset. Genast började hästen trampa oroligt och släpet gunga.

Nu är hon 21 år gammal och lär väl inte göra så många resor till men jag funderar ändå sätta upp en batteridriven lampa. Finns ju sådana som klistras upp, är man lite händig går det kanske att göra en diskret liten säker krok. Och med batteri behöver man ju inte koppla in den på transportens strömförsörjning. Sen behöver man kanske inte ha den tänd dagtid men jag tycker många transporter har lite svagt ljus eftersom det vad jag vet alltid bara är en lampa
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Tack alla!
Optimisten i mig börjar ta form igen och läget känns mycket bättre än igår!
Jag hoppas verkligen på att det är så enkelt som att han är bredåkare, ingen som vet var man kan köpa bommar "löst"?

Lampa ska också införskaffas, den i släpet krånglar mycket och slocknar/tänds rätt som det är. Ska köpa en batteridriven som någon här föreslog! :)

Och en fråga till:

Var hittar man de bästa och säkraste svansskydden enligt er? Måste sitta bra och gå upp långt!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Känner igen mig! Min pålle lägger sig ned platt som en pannkaka så fort släpet börjar rulla om man lastar smalt. Bredåkare tänkte jag och skaffade en 3/4 dels bom till mitt ljusa vv. Detta borde ju räcka till en D-ponny tänkte jag, men tji. Hon la sig inte ner men jisses vad det trampades runt och härjades och så ska det ju inte behöva vara. Jag skaffade ett nytt släp gjort för två stora hästar och kör med 3/4 dels bom samt mjuk mellanvägg. Nu är hon stencool i transporten, nästan så att man funderar på om hästen är kvar därbak. Lastar sig själv och ser förnöjt på en när man kikar in för att kolla hur hon har det därbak under färd. Ingen panik slagen svettig pålle längre och matte kan slappna av framför ratten och har inte ont i magen då det ska ut och faras längre.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

ett alternativ som inte bör göras!!
åk m hästen i transporten i ca fem min och se hur hästen upplever åkandet.
Vet att det är förbjudet men jag har gjort de m min som va helt tokig i transporten..och jag ville se vad det var som gjorde han så orolig.

Det visade sig att han stod och trampa och stel av skräck. såg ut som att han skulle krypa ur skinnet nästan. en så hemsk upplevelse, och att se de på honom, de gjorde ont i mig när jag såg hur olycklig han var och otillfreds med åkandet..

Men efter den gången jag åkte m honom så fixa ja så han fick åka brett, bättre lyse , dvs lampor so lyser upp skit bra och bättre luft och målat innerväggarna vita och lite sysselsättning (dvs en leksaksboll m godis i somm luktar såå gott tycker han ) han tänker inte alls nu mera att de e så obehagligt att åka . nu går han in glatt och villigt.
gjorde de positivt för honom och de slutade bra. nu skickar ja in han å han börjar direkt leka med bollen och tugga i sig hö.

Måste bara tilllägga att om jag pysslar m han och jag har han alltid lös i stallgången . så en gång vände jag ryggen till och så for han ut ur stallet och rakt in i transporten som rampen va öppen. for in i rask trav och börja leka m bollen där inne nästan svårt att få ut han. men det kan vara ett alternativ för dig och din häst.

Börja m å bara lasta och visa honom leksaken m godis i (funkar m en petflaska också m godis)
och sen få honom på andra tankar och sen när han är som minst förväntar ngt sånt. så backar du ut honom försiktigt.
Upprepa tills han vet vad som kommer hända. öka då som du själv tycker och hur du läser att din häst mår och känner för transporten. tillslut så har du han däör inne och mumsar på hö å leker m sin lilla leksak.

Lycka till !
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Urbota korkat och extremt hög skaderisk. Varför inte investera några fattiga kronor i kamera istället för att riskera sitt eget och hästens liv?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
721
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 636
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp