Vad ska jag ta mig till?

L

ledsenchey

Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd...

Jag driver ett mindre hästutbildningsföretag och erbjuder även bland annat förmedling vid försäljning.

Har nyligen förmedlat en häst, ett ungsto, hon har stått hos mig ett par månader, hos mig har hon aldrig vairt ett problem, hon är känslig men inte dum, aldrig varit vare sig tjock eller tunn hos mig och är av smäckrare modell.

Har haft kontakt med köparen flera veckor och hon har fått bilder på hästen i olika situationer och vinklar, senaste bilderna togs för ca 2 veckor sedan. Jag har bilder på hästen efter det och senast från kvällen innan hästen for, dock har inte köparen dom bilderna.

För ca 2 veckor sedan gjordes också en veterinärbesiktning av hästen, gick igenom u.a, dock något omusklad men i gott hull.

Hon har gått på samma foderstat sen innan veterinärbesiktningen och inte direkt ändras i kroppen direkt utan hållt sig ungefär lika.

För mindre än en vecka sen åkte hästen med lastbil ca 80mil till nya ägaren.
Får då höra att hon är uppenbarligen mager, så mager att hon måste ta ut veterinär. (Gamla ägaren har fått bilder så hoppas få ta del av dom så jag får se hur hästen ser ut i dagsläget)

Veterinär kommer ut och då har hästen tydligen en så kraftig kronisk infektion att hon kanske måste avlivas, dom har tagit blodprover etc så har inte fått svar på vad infektionen beror på.

Det här sätter mig i chock, har aldrig märkt av något på stoet här, och blir nu självklart nervös över mina andra hästar också....

Det kan vara en maskinfektion sa dom om hon inte är avmaskad, och hon har ju inte blivit avmaskad sen i höstas. Jag har skickat iväg träckprov på mina hästar och inväntar svar (gjorde det här innan jag visste om hennes infektion eftersom hästarna ska släppas på bete rätt snart, hade hon varit kvar hade träckprov på henne självklart också skickas in)

Får reda på om ett par dagar vad proverna säger, men vad ska jag ta mig till?

Jag har ordentligt kontrakt mellan mig och säljaren och i o m att enligt deras avtal går hästen inte över på köparen förän hästen anländer till köparen har jag ju egentligen ingenting med hästen att göra nu, men har ju som sagt haft ansvaret över hästen senaste månaderna.

Köparen känner sig förståss lurad och säger att hon trodde hon köpte en frisk häst, precis som jag trodde att jag skickade iväg en frisk häst...

Vilken tråkig soppa allt det här har blivit. :(

Och lite extrafrågor på det här...

1. Hur mycket kan en häst gå ner(rasa???) i vikt på en resa? Om det ens är möjligt..?

2. Hur gäller mina rättigheter/skyldigheter i detta fall?

Har kontakt med säljaren som har kontakt med köparen.
Jag tänkte ringa upp min veterinär jag hade ut till besiktningen och höra mer med honom (vad har han för skyldigheter/rättigheter när han har "missat" en så kraftig infektion?) Tänkte att han får komma ut och undersöka och ta prover på dom hästarna som gått i samma hage för att se om dom har någonting.
Inväntar ju även svar på träckprovet...

Behöver så mycket råd och tips jag kan med hur jag ska gå vidare... :confused:
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Börja med att få in skriftlig information/reklamation av köparen. Så du/säljaren vet vad köparen har för grunder och vad köparen begär. Ju mindre du diskuterar desto bättre. Be att köparen meddela sig skriftligen, så du/säljaren har koll på vad som händer och vad som ligger till grund för - ja, vad? HAR köparen reklamerat?

Rent juridiskt är det ingen kul sits att vara förmedlare i en sådan här situation, men innan det går längre - se till att få klart för dig/er vad det är som krävs. Sedan vidare till jurist som får utvärdera läget.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Om den förändringen kommit på 2 dygn max så kan man ju misstänka att det inte är rätt häst som levererats
så kontrollera det först
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Jobbig sits. Hoppas de andra hästarna är ok.
Hur länge hade den stått hos de nya ägarna innan de avlivade? Åkte den hästbuss eller körde de själva?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Det har faktist hänt mig, på sätt och vis...

Jag skickade två hästar, far och son (rätt lika varandra) med ett företag som körde hästbuss.
Själv blev jag kvar ngn dag i skåne och hästarna for upp till norrland. Min syster tog emot gammelhingsten och den yngre skulle tas emot av en annan stallägare då de skulle stå på varsitt håll (olika stall, inte samma ort) och tyckte att Oj vad gamlingen blivit "ouppfostrad" (för att vara honom). Transportören körde iväg, systern satte in gamlingen i sin box och ringde mig.
Det visade sig att de lastat av fel häst och alltså lastat av sonen. De är rätt lika varandra men det syns skillnader. Någonstans på vägen hade de glömt vilken häst som var vilken.

Nu var båda förvisso mina men om de inte varit det då? Om min syster inte sett skillnad?

Så har man köpt en ny häst och den inte har något speciellt kännetecken så är det svårt att veta att transportören verkligen lastar av rätt häst...
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Hästar kan tappa ganska mycket på resan. 80 mil tar ju en del tid och har den åkt med lastbil så kanske den inte heller åkt närmsta vägen.

Om hästen inte är förberedd och har fått bunkra upp vatten innan resan och sedan inte får eller vill dricka under resan så kan den rasa ganska mycket. Om det dessutom är dålig luft i transporten och dålig ställning för hästen så att den inte kan rensa luftrören. Ja då finns risken för transportsjuka som kan vara väldigt allvarligt. Men om det är det så är det ju inget som smittar andra hästar.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Hästar kan tappa ganska mycket på resan. 80 mil tar ju en del tid och har den åkt med lastbil så kanske den inte heller åkt närmsta vägen.

Om hästen inte är förberedd och har fått bunkra upp vatten innan resan och sedan inte får eller vill dricka under resan så kan den rasa ganska mycket. Om det dessutom är dålig luft i transporten och dålig ställning för hästen så att den inte kan rensa luftrören. Ja då finns risken för transportsjuka som kan vara väldigt allvarligt. Men om det är det så är det ju inget som smittar andra hästar.

Håller med. Hästar kan tappa MYCKET. Vi skeppade ner en häst till Sydeuropa, en resa som tog några dagar. Hade tillfälle att väga honom både före avfärd och efter ankomst. 30 kg hade denna, visserligen ganska tunga men mycket vältränade, häst tappat. Då hade vi skött honom minutiöst under hela resan och matat, vattnat, lastat av ofta. Dessutom hade han gåtts igenom av veterinär halvvägs.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Transportsjuka är ju det jag spontant tänker på.... Då går det fort och är dålig prognos.

Som förmedlare har man ju ett långt gående ansvar (för långt ibland) men vad tex ett transportföretag kan ha för ansvar när det gäller skador och sjukdomar som uppstår under transporten kan ju vara idé att kolla upp.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Jag vet att det kan vara juridiskt krångligt med vem som ansvarar för vad under transporten. I ett enkelt fall brukar man säga att om säljare kör hästen dit den ska är det säljaren som står risken tills hästen sätter första hoven på marken. Är det köparen som hämtar är det köparen som över tar risken så fort hästen sätter första hoven på transporten.

När man hyr in någon för att utföra transporten blir det genast svårare. Lite enkelt kunde man tänka sig att den som beställer och betalar för den står för risken. Tyvärr vet jag att det inte är så enkelt. En ytligt bekant till mig som körde hästar med lastbil fick gå i konkurs p g a det var så svårt att få klarhet i vem som hade ansvar för vad. I detta fallet var det en häst som lastats på ett ställe för att åka till ett annat. Eftersom det var den typen av transport som hämtade och lämnade på olika ställen under resan så fick man ibland flytta om lite bland hästarna på bilen. På ett stället skulle en ny häst lastas och den häst det handlar om skulle flyttas. Ska tillägga att det normalt var en snäll och lätt lastad häst. Men något händer när hästen ska lastas och den ramlar av rampen (jag har från början vetat precis vad som hände men kommer inte ihåg det för det var längesedan det hände, men det var en ren olycka) och kommer in under den tillsammans med den som håller i den. Den som håller i den är förararen av lastbilen och han blir skadad precis som hästen. I slut ändan kunde föraren köra vidare med de hästar som var på bilen men som var skadad fick stanna kvar för vård i det stall där olyckan hände.
Det som sedan hände var att det blev en tvist om vem som var skyldig till vad och vem som egentligen ägde hästen när det hände. Tog lång tid och de som drabbades värst var då transportören som inte vågade fortsätta köra hästar innan det var utrett och gick i konkurs p g a det och stallägaren. Som blev stående med en skadad häst som behövde vård och ingen som ville ta på sig ägarskapet och ansvaret för den.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Ca 50 kg på en dag kan en häst lätt gå ner om den är gravt stressad. Det har jag sett så det vet jag :(
 
Sv: Vad ska jag ta mig till?

Det låter misstänkt likt transportsjuka som flera har skrivit.

Vi hade ett sto i Tyskland på betäckning ett år, som besiktigades av veterinär vid avfärd därifrån. Efter ca 10 mil, ca 1,5 timmes resa, stannade vi första gången, då var hästen väldigt dålig, andades rossligt och ville lägga sig. Detta var i en liten lastbil med relativt god ventilation, och hon åkte ensam. Som tur var kände de vi åkte från några som hade ett stall ca 5 mil bort, så vi fick åka dit och tog ut veterinär. transportsjuka konstaterades. Hästen var väldigt dålig i lungorna och fick stå kvar i fyra månader innan vi ens kunde flytta henne till de vi kände. Där stod hon ytterligare tre månader innan hemfärd, f ö i samma lastbil vi hade först. Denna gången gick allt bra, hon resorberade dock under sjukdomstiden och har kroniska ärr på lungorna, blir aldrig mer än promenadhäst igen och hon rekommenderas ej att betäcka heller. Det spekulerades om att hästen hade en latent infektion som bröt ut som transportsjuka vid den första transporten, och detta är svårt att se om man bara gör en sådan besiktning utan provtagningar som den första veterinären gjorde..
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp