Vad ska jag ta mig till?

TeamLundVer

Trådstartare
Ber om ursäkt för rörigt inlägg redan nu...

Jag har en dressyrvalack född 04 som är helt underbar på alla sätt och vis. :love:

Tyvärr har livet inte varit särskilt schysst mot honom. :( 2010 fick han kolik som slog ut levern och därefter hjärta för att slutligen påverka njurarna. Lever och hjärta återhämtade sig medan njurarna numera har en funktion på drygt 80% Han är symptomfri men får inte äta tex lusern och liknande.
2011 blev han sparkad på frambenet i hagen och så fort det blev bra blev han upptryckt i ett hörn och skadade gaffelbandsfästet vänster bak. :cry:

Det här tog tid och inte förrän 1,5 år senare fick han ok på detta. Det tog drygt 1år och sedan var han halt igen (2013). Efter nästan ett års undersökningar där man bara kunde konstatera att det satt i hoven var det till slut en hovslagare som upptäckte riktigt gamla blödningar som då kom fram till sulan. Ett par månader med specialsulor och hästen gick från att man inte fick röra hoven till att inte bry sig. :up:

Han sattes igång men har numera en lätt rörelsestörning (som dock inte verkar pixels direkt). Med rejäl framskrittning försvinner det nästan helt.

Under tiden fick jag barn och med detta inflammation i musklerna på utsidan av låren vilket ev. är kroniskt. Jag kan alltså inte rida min älskling mer än 5 minuters skritt innan jag skriker av smärta. :cry:

Det senaste året har jag istället haft en Boxgranne som ridit min skrutt. :bow: Det går bra. Öppna, sluta och samling inför piruetter utan problem. :up: Jag har varit så nöjd med att hitta någon som kan ge min pojke det jag själv inte klarar just nu.

Nu ska hon dock flytta sin egen häst och kommer inte ha möjlighet att rida min längre. Och jag vet inte vad jag ska ta mig till. :(

Jag vill min häst det absolut bästa och jag älskar honom något oerhört. :heart Jag har funderat på fodervärd men har även hört så många skräckhistorier. :(

Hjälp mig reda ut detta säga. Vad ska jag ta mig till?
 
Jag skulle helt klart försöka hitta en fodervärd/medryttare innan tjejen som rider honom nu flyttar. Så han är igång och denne som "tar över" gör det när han är så fin :)

Det finns såklart skräckhistorier men ha kvar honom nära dig? Eller som sagt, medryttare? En yngre tjej/kille kan vara väldigt duktig bara hen har viljan och passionen för hästar :)

Då har du iaf provat tänker jag.
Då kanske du kan sälja honom senare till eventuell fodervärd/medryttare.
 
Jag hade sålt, om jag fått bekräftat att värken är kronisk. Fram tills eventuellt besked kan ges: fodervärd eller så hade jag kört in honom.
 
Medryttare till att börja med, funkar det bra kanske denne vill ta honom på foder eller köpa loss senare, om du vill sälja då och inte kan rida själv.
 
Vill du behålla? Vill du sälja? Måste han ridas? Kanske du kan ägna dig åt frihetsdressyr eller något annat där man inte måste sitta på? Medryttare? Halvfodervärd så han kan stå kvar i ditt stall?
Jag rider inte min så mycket längre av olika anledningar. Hästen lider inte då vi går promenader och leker i ridhuset osv. Det viktigaste för mig är inte att rida, utan att umgås med min häst. Vad är viktigt för dig?
 
@TeamLundVer kommer ihåg hur mycket du skrev om din häst och alla grava sjukdoms/skadebilder för några år sen .
Roligt att höra att hästen ändå klarat sig och fungerar :)

Om du haft en vän enligt rapport som ridit tidigare och du inte vill sälja så går det ju säkert att hitta ett liknande upplägg tänker jag? Prova fråga runt eller annonsera och se vad du får för svar i första steg ang att hitta ngn som vill rida samtidigt som du vill att hästen i första hand står kvar i stallet den nu gör ? Eller åtminstånde att om du överväger foderavtal att den inte får flytta för långt bort ?
Sälja hade jag nog inte satsat på i första hand utifrån hästens ålder och historik och att den inte går helt igenom som "helt fräsch", och låter inte som du heller vill/vågar ?
 
Borde inte vara svårt att hitta en dressyr .. Akademisk.. Frihetsdressyr människa som vill vara medryttare på en sån häst !
Jag hade dock sålt.
 
Du kan inte flytta din häst dit kompisen flyttar då?

Annars hade jag letat efter en bra medryttare. Använd ditt kontaktnät istället för att annonsera.
 
Sälja tror jag blir svårt. Misstänker att de flesta spekulanter backar när de hör hästens skadehistorik. Jag hade inte vågat chansa.
 
Fodervärd/medryttare innan boxgrannen flyttar.

Kör in så ni kan komma ut och njuta båda två.

Skräckhistorier om fodervärdar, köpare säljare finns överallt. Man får leta noggrant. Det finns mycket bra hästfolk i världen. Lycka till
 
Svarar alla:
Sälja honom finns inte på kartan. Med tanke på hans njurar framförallt så vill jag ha koll på honom så till vida att han inte lider pga dessa.

Hon som rider honom nu (en riktigt ängel kan sägas :love:) är 4:e medryttaren på drygt 2år. Hon har haft honom i 1år så vi har genomgått 3 medryttare under hela året innan dess. 3 tidigare medryttare som det inte direkt fungerade med trots att de har ridit gratis och han står på ett fullservicestall dvs det enda de har behövt göra är att rida samt se till att han har vatten i hagen så har de misslyckats. = han har gått 1 gång/ vecka vilket inte fungerar för honom. :(

Fodervärd hade varit det jag hade föredragit om jag hittar någon som passar honom. Men det känns toksvårt att hitta rätt. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra :(:confused:

Han kan mycket och han lär sig oerhört fort. Han behöver gå iaf 5 dagar i veckan för att rörelsestörningen ska vara så liten som möjligt så det hade varit perfekt med någon som verkligen vill träna dressyr (gärna för tränare också). Han behöver jobbas igenom varje pass (sidvärtesrörelser) då han lätt blir stel annars.

Han ligger högt i blod så han fungerar inte direkt som skogsmullehäst (han behöver jobba både fysiskt och psykiskt) eller som handhäst. Han kan mycket väl skrittas en hel vecka om han i övrigt går ordentligt men blir det för mycket lugnt och för lite jobb så blir han inte rolig. Han behöver en ryttare som klarar av att rida hästar med "nerv".

Han kan vara världens coolaste häst men kan reagera kraftigt på ljud (måste tex ha bomull i öronen under transport). Är han pigg så går han sällan framåt fortare utan han går uppåt dvs skritt blir kraftigt samlad passage med schwung (iofs en riktigt snygg sådan :d) som man måste rida fram honom ur så en fodervärd måste klara detta. Ha lite skinn på näsan helt enkelt och gärna ha unghästvana.

Det måste vara en seriös person. Alltså någon som ger mat, ser till att han har täcke när det regnar eller är kallt (pga njurarna), att han skos ordentligt och att jag inte måste hämta honom med en veckas varsel för att man har tröttnat på hästar eller har hittat något roligare att göra. Gärna någon som vill ha honom på lång sikt för även om jag skulle bli bra så ligger det troligtvis minst 3-4 år fram i tiden innan jag kan sitta på ngn häst övht (ännu mindre en som rör mitt bäcken så mycket som Danne gör).

Var hittar man en sådan här? De enda jag har i min krets är antingen hoppryttare som vill ha hopphästar eller GP ryttare i Dressyr. Den där klassiska dressyrryttaren som gillar att träna och lever för passen när man är ett med hästen saknas i min bekantskapskrets.
 
Han är tömkörd och det går relativt bra men han känns inte tillräckligt lugn för att jag skulle stoppa en vagn bakom honom. Det kan vara jag som är feg också iofs men ändå..
 
Om framtiden för ditt bäcken ser så dyster ut ur ett tidsperspektiv och hästen är som den är: slakta honom. Du verkar vilja ha stor kontroll, vilket jag förstår, men din häst är ingens drömhäst så en bra fodervärd kan vara svårt att hitta. Men testa att annonsera ut honom som fodervärdshäst annars, var supertydlig i annonsen så ökar chansen att rätt person svarar. Kanske har du tur? :)
 
Vad är det för utbildningsnivå på hästen @TeamLundVer ?
Jag skulle säga msv B drygt.
Rena byten är inte 100 % befästa (han blev sjuk när vi höll på med detta) dock.

Däremot kan han gå sidvärtes även i galopp och är påbörjad i samling mot galopppiruetter.

Ja också kan han gå både i korrekt Piaff, passage samt galoppera supersamlat på eget bevåg när han är lite för pigg för att göra det man ber om. :D Typ skritta på lång tygel :cautious::p
 
Jag skulle säga msv B drygt.
Rena byten är inte 100 % befästa (han blev sjuk när vi höll på med detta) dock.

Däremot kan han gå sidvärtes även i galopp och är påbörjad i samling mot galopppiruetter.

Ja också kan han gå både i korrekt Piaff, passage samt galoppera supersamlat på eget bevåg när han är lite för pigg för att göra det man ber om. :D Typ skritta på lång tygel :cautious::p

Så LA/MSV C då snarare ?
 
Om framtiden för ditt bäcken ser så dyster ut ur ett tidsperspektiv och hästen är som den är: slakta honom. Du verkar vilja ha stor kontroll, vilket jag förstår, men din häst är ingens drömhäst så en bra fodervärd kan vara svårt att hitta. Men testa att annonsera ut honom som fodervärdshäst annars, var supertydlig i annonsen så ökar chansen att rätt person svarar. Kanske har du tur? :)
Tanken att avliva har slagit mig :(
Men det är en så underbart go häst så bara tanken på det skär i hjärtat. Det är en häst som pussas ofta och mycket på eget bevåg. Och hade han kunnat så hade han följt med hem i tv-soffan för att bli kliad på magen. :love:

Samtidigt är han pigg och glad. Mår bra och älskar att jobba.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 377
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Rie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 791
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp