Bukefalos 28 år!

VAD SKA JAG TA MIG TILL!!!!

Z

Znozan

Våran 2 åriga schäfer har idag varit hos veterinären, och där har man konstaterat att han har förändringar på magsäcken!! Förmodligen tumörer.
Jag har tidigare berättat om honom, han har spytt brun sörja. Men det var inte förrän idag vi var hos veterinären.
Vi har givetvis varit där förut, men att han har varit så pigg att veterinären inte velat röntga honom.
Idag krävde jag en undersökning till veterinärens fulla förståelse, eftersom symtomen kommit tillbaka..........

ALDRIG MER SCHÄFER!!!

När våran förra schäfer fyllde 3 upptäktes cancer i ena njuren. Den togs bort. 4 månader senare fick han epilepsi, och vid undersökning upptäcktes det att hala buken var full med metastaser! Så när han var 3½ fick vi ta bort honom.

Och nu verkar historien upprepa sig! Ska ringa Ultuna imorgon för vidare undersökning. Min veterinär hemma har bara en liten pytteklinik och kan inte göra sådanna stora utredningar.
Jag gråter blod om våran Vizmo har cancer!!
 
Hur är hans avföring?

Vi fick ta bort våran Schäfer alldeles för tidigt .

Hennes Bukspotkörtel slutade att fungera/förtvinade.

Tydligen väldigt vanligt på Schäfer!!

Alltid lika hemskt då det drabbar våra älskade 4-benta vänner.

Tröstkram
 
Den enda symtom han har är just spyan. Shyst avföring, pigg ute, hyfsat bra aptit osv.
När han har spytt verkar han må fruktansvärt dåligt. Magen låter massor, ligger han bredvid sängen så går det inte att somna om han ligger nedaför (jag överdriver inte ens!).

Röntgenplåten såg inte rolig ut alls.........

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Nej vad tråkigt. Man vill ju att ens bästa vän ska må bra.

Min schäferhane, 6 år mår toppen. Han har (peppar, peppar) aldrig varit allvarligt sjuk eller behövt dyr veterinärvård. Frisk, pigg och glad, med undantag av känslig mage. Äter specialfoder.
 
Usch vad hemskt.. :(

Hoppas det ordnar sig. Vår förra hund en schäfer var väldigt frisk. Tog bort henne när hon var 11 (eller 12) år pga av att hon var för gammal och vi ville inte att hon skulle lida på slutet. Aldrig kul när ens hund mår dåligt..
 
Stackars er!!! Kan man inte tänka sej ändå att det kan vara magsår??? magkattarr som blöder litet och ger brun sörja, eller att han fått i sej nå´t vasst som retar och inte kommer vidare - som en liten tröst......bara. Kram!Berätta gärna hur det går!
 
Tråkigt att Du har en sjuk hund! Hoppas att det finns någon lösning på det....

Har själv schäfer som aldrig varit sjuk och det har inte den tidigare schäfern heller.

Kommer visserligen från en uppfödare med mkt friska hundar som oftast inte går bort förrän vid 12-14 års ålder.
 
Hoppas det inte gör nåt att jag frågar...men vad är symptomen på dålig/förtvinad bukspottkörtel? Hur märker man det i början? Finns det inget man kan göra?
 
Schäfer är predisponerade för kronisk exokrin pancreas
insufficiens som är idiopatisk, d.v.s. man vet inte
vad som orsakar det.
Symptomerna är: Äter mycket och äter även konstiga saker,
men går ändå ner i vikt. Avföring i stora mängder, fisningar.
Diagnosen ställs genom att måla TLI, som är låg vid KEPI.
Behandling är med pankreasenzym och fettfattig diet med vitamintillskott.
 
Ingen fara!

Hunden spyr och får kraftig diareé.

Det man märker på i början är just diareé som vägrar släppa.

Det går att medicinera hunden, men det är svindyrt.

Vi kämpade med henne i 1 år innan vi gav upp, hon blev bara smalare och smalare, man måste då inse att hundens hälsa går före kärlek och livsvilja tyvärr.
 
min kompis hund (schäfer/dobermann) har fel på sin bukspottkörtel, hon slutade växa och gick ner jättemycket i vikt... hon medicineras (kostar ca 500 kr/mån) + att hon får specialfoder (hill's i/d, ca 600 kr/14 kg). hunden är pigg och glad, men det är inte så roligt för matte med skyhöga veterinärräkningar...
 
Nu har vi varit på Ultuna. En sak var posetivt i alla fall.
De kunde inte hitta något onormalt i buken. Utan det är mat som stannar kvar i magen....... Så nu är frågeställningen: VARFÖR.
På tisdag får vi svar på blodproverna, och sedan blir det ev en gastroskopiundersökning. Om inte blodprover påvisar något annat!
Så nu är det bara att vänta och se, inte direkt vad jag är bra på..

Nopp, han spyr inte varje dag.
Inget konstigt har han ätit....... kräsen....
 
Om nu schäfer som ras är predisponerad för sjukdomen, gäller försäkringen ändå? Både för behandling o ev liv om man väljer att ta bort hunden?

Tack för infon!
 
Jag har en shar pei som är likadan i magen,spyr brun sörja,magen låter som ett tröskverk. Jag blir ju rädd när jag läser om din hund. Min hund är 1 år och jätte pigg och matglad.Jag får ta en sväng till vet.o kolla upp detta med magen.detta har hållt på ett litet tag.
 
Nu verkar det "bara" vara magkatarr.... åtminstone hoppas jag det. På tisdag som sagt får jag veta svaren på blodproverna.
Men det kan vara läge att kolla upp din vovve, något är fel. Det behöver absolut inte vara något allvarligt, men det kan behövas behandling.
 
Lycka till! Hoppas att det bara är det!!! Min hade en släng som valp, men han spydde inte blod, eller brunsörja. Hör gärna av dej igen så vi får veta!
 
Hade ocksá en schäfer som kräktes titt som tätt.... tror att mánga har känsliga magar.
Lycka till!
 
Idag är dagen D. Nu sitter jag bara och väntar på att telefonen ska ringa!! Jag hatar att bara sitta och vänta... så nu ska jag iväg till stallet!! Gud välsigne mobilen!!!! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 554
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 352
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: lizzie
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 631
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp