Vad ska jag ta mig till !?

M

majabergman

Har haft pållen i 6 månader nu, på den tiden har vi gått omkull 4 gånger. Senaste gången var idag när vi galopperade och det var en snöknul ivägen, så just nu sitter man med hjärnskakingen, skrapsår i ansikte och på halsen och en djävulsk värk i nacke och axel.

Hästen snubblar stup i kvarten. Han är jättefin när han väl går och hoppar som han ska. Jag kommer ju aldrig kunna tävla ordentligt på honom om han inte slutar snubbla.
Och jag blir ju nästan lite ledsen på honom också, eller ja, det är väl inte hans fel men om det inte funkar kommer ju jag välja bort honom för en annan häst.

Aja, veterinären ska väl komma nu efter påskhelgerna för hon ska ändå försöka lösa fallet med Mannes mystiska viktminskning, så hon kan väl kolla om det finns en dold hälta också.

Var bara tvungen att skriva av mig lite :cool:
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Men om du galloperade när det var snö så får du väll stå ditt straff. Ursäkta men det är ju bara en utgång när man gör det och det är att hästen halkar eller snubblar :S
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Plogad ridbana var det, och vad ska man ta sig till när man inte har tillgång till ridhus? Ska man låta hästen stå hela vintern istället då? För den delen har vi gått omkull i ridhus också.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Och hur gör du på vintern? Rider endast i ridhus och ingenting i skogen?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Är skoningen bra? Tillräckligt med broddar? Snösulor?
Håll dig till plogade vägar går det nog bättre, eller snubblar hästen då oxå, lr när det är barmark o på ridbana?:crazy:

Hade iof ett varmblod som var väldigt "snubblig" av sig, sägs att ridning över bommar kan göra så att hästen blir mer uppmärksam på marken, inget vi tränade på då hon blev gammal å togs bort.
(Den hästen snubblade rätt ofta, tom i hagen, barfota mitt i sommarn, ja jo nån sten å grop fanns det ju, men sånt är inte kul varken när man rider eller annars:crazy:
Varmbodet lyckades fastna på rygg en gång och klämma huvudet under sig:eek: tur att man inte red då och var i hagen och fick se henne:crazy:)

Det sägs att barfotahästar känner marken bättre, men det är ju inget att ge sig på om hästen redan är skodd sen många år och om man rider den ofta:smirk:

Bara lite tankar från mig:angel:
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Men om du galloperade när det var snö så får du väll stå ditt straff. Ursäkta men det är ju bara en utgång när man gör det och det är att hästen halkar eller snubblar :S

Jag galopperar ofta i snö när det nu finns ngn.
Om man halkar eller ej beror ju på vad som finns under.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Våran ungponny var väldigt snubblig, märktes när han gick över bommar på ridskolan. Då började vi ta en långtur i skogen en gång i veckan med klättring och mycket rötter, kvistar mm. Det märktes skillnad väldigt snabbt! Så att ut och gå där hästen måste koncentrera sig hjälper mycket. Sen om han är snubblig i galoppen så vet jag inte om det kan hjälpa? Men det kan ju inte bli sämre ialla fall!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

I första hand hade jag tagit ut en Et som fått gå igenom hästen.
Sen hade jag ridit ut mycket i skogen så hästen fått lyfta på fötterna. Sadeln kanske vore bra att kolla, speciellt om hästen gått ner mycket i vikt så lär den inte passa längre.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Men om du galloperade när det var snö så får du väll stå ditt straff. Ursäkta men det är ju bara en utgång när man gör det och det är att hästen halkar eller snubblar :S

Det finns brodd att sätta på hovarna. Snö/is är bland det bästa undrelaget du kan rida på!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Om hästen går omkull så ofta hade jag definitivt tagit den till klinik och försökt hitta problemet, för något är förmodligen fel! Hittar inte vet något hade jag ringt ut osteopaten som fått gå igenom hästen.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Nej jag rider i skogen och på ridbana men jag galloperar inet på snö då jag inte vill snubbla. Trodde du bara red på öppen väg i skogen och isf hade du fått stå ditt kasst själv men om du red på plogad bana så är det kanske sant, var inte meningen låta som en bitch ;)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Sadeln har blivit för vid, ligger en fårskinnspad under.Som sagt ska vet. ut och kolla igenom honom och sen får vi se...
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Det jag först tänker på är långa tår, när det gäller snubbliga hästar.

Jag skulle träna mycket att gå över bommar som har olika höjd och olika avstånd emellan.
Ridning i ojämn terräng är också bra träning.

En hastig viktminskning tyder ju på att något är riktigt fel. Hoppas vet. hittar problemet.

Vid ridning bör man ju anpassa farten efter underlaget och hästen.
Man behöver ju inte galoppera jämnt.
Jag rider på alla underlag och har INTE tillgång till vare sig ridhus eller ridabana.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Om du inte hittar något annat kan det hjälpa att be hovlagaren att tårikta hästen. Alltså korta tårna.
Man sätter på en sko med sidokappor (sån man brukar ha bak annars), den går att lägga längre bak än skor med tåkappa så man kan korta av tån mycket mer. Då rullar hästen över snabbare och det är inte lika stor risk att den snubblar.
Egentligen brukar man göra det för att minska slitage på framför allt böjsenorna eller om hästen lätt får väldigt långa tår.

Hur är han när du rider? Hänger han i handen och är framtung? Lutar du mycket framåt själv? Det kan ju göra att hästen lättare snubblar...
Men det låter inte normalt att en häst ska gå och trilla sådär ändå, jag hade kollat upp hos veterinär och om du har tillgång till någon massör eller kiropraktor.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Han är skodd för ca. 3 veckor sen men han är lika snubblig just efter han blivit skodd än vad han är när han gått ett tag med samma. Hovslagaren är jätteduktig och skor bra, han tår är normala och dom växer inte heller särskillt fort. Fast det med sidokappor kanske vore nåt.

Han är jättefin att rida, han lägger sin vixt på bakbenen och är inte ett dugg framtung. Han går med eftergift så han hänger inte i handen. Bifogar en bild (inte för att man kan se så mycket av det framifrån men det var den enda jag hade).
18013628.jpg

Och ja, jag har en lite ovana att luta mig lite framåt när jag rider lätt i trav, men itne särskilt mycket.

Som sagt ska vet. komma ut och kolla igenom honom.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Ta hästen till klinik och gör en ordentlig hältutredning + neurologisk undersökning. Samt kolla syn, tänder och rygg.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

att hästen är extremt snubblig är helt klart inte normalt. du tjänar på att ta den till klinik för en ordentlig genomgång, en hemma veterinär är ytterst begränsad i sina möjligheter att ställa diagnos, men visst, det kan ju vara en början.


bland annat brukar kotledsinflammation kunna signaleras av snubblighet.

att hästen är glad och arbetar är inte ett tecken på att inget är fel tyvärr - alltför ofta biter de ihop i det längsta för sina människor.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Exakt, enligt mig är det bättre att göra EN koll istället för flera 'strö' koller med hemmavet. Dels så är det inte säkert att hemmavet kan ställa diagnos, men du måste ändå betala och sen åka in till klinik iallafall. Det blir kostnad på kostnad.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Men eftersom vi har gratis undersökning av vet. blir det ingen kostnad på kostnad ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 671
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 325
Senast: Sar
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 982
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 525
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp