Vad ska jag tänka på vid hästköp?

S

Sidney

Känner mig osäker på hästköpet. Vad bör jag tänka på när jag köper häst? Jag tänker såklar veterinärbesiktiga hästen, men förutom det... Hur gör man med köpekontrakt, registrering av ny ägare, hur vet man att det är ägaren som säljer och inte nån annan osv.??

Någon som nyligen köpt häst och vet?? :confused:
 
Jag fick ett råd för en tid sedan.. att prata med hästens hovlslagare, man brukar ju fråga allt utom hur hästens hovar är.. ett litet tips bara..

Sedan ska du köpa häst långt ifrån? Man bör göra en till veterinärbesiktning efter två veckor sedan hästen har kommit hem för att vara på den säkra sidan, då har i regel alla eventuella preparat som getts till hästen gått ur kroppen. Detta råd fick jag av min veterinär.. Det finns en del oärliga människor :mad:
 
Skriv ett riktigt kontrakt. Där brukar stå, i de förtryckta alltså, att hästen är säljarens egendom. Vilken prisklass ligger hästen i? Är den av den dyrare sorten bör du kanske klinikbesiktiga med röntgen.
Lycka till!! ;)
 
Nej, den är inte speciellt dyr (25.000:-) och den finns inte jättelångt bort.

Den har nyligen varit på klinik för genomgång, men jag funderar på att ta den dit igen. Eller ska jag kanske vänta tills jag får hem hästen och be min veternär titta på den här? Röntgen blir det iallafall inte.

Hovarna har jag kollat upp men det är ett bra tips! Jag gjorde heller inte det tidigare, men har haft ett fullblod nu med ganska dåliga hovar så jag vet att det kan ställa till problem...
 
Tack!

Var hittar jag ett färdigskrivet kontrakt? Vet du det?
 
Det finns bl a att köpa i ridsportsbutiker, genom tidningen Ridsport, på nätet av vissa advokater. Dock är det så att dessa kontrakt alltid kostar pengar att få tag i, de är ju nämligen utformade av en advokat och således juridiskt hållande. Kontrakten brukar kosta ca 55 kr/paret (en till köpare och en till säljare). :smirk:
 
Billig försäkring vid ev rättstvist....räcker ganska långt i alla fall.
 
utan anledning bara., jag började skratta när jag såg din anv-bild, för jag har på en CP-låt i datorn och det såg ut som att gubben dansade till den :rofl:
 
På kontrakten skall alla ev skavanker på hästen skrivas ned, för din och säljarens skull.

Om det är en ridhäst i vuxen ålder så skulle jag exportröntga + ryggröntga d.v.s göra besiktning på klinik.

Be att få hästens stalljournal d.v.s. något ALLA borde skriva ned och skall följa hästens handlingar. Stalljournalen innehåller sjukdomar/skador, vacc, avmaskning, skoning - allt som är av betydelse. Be även att få fullmakt för att kunna kolla om försäkringen använts.

De flesta provrider i paddock/ridhus. Ta alltid en repa utomhus också för fungerar hästen inte till 100% på hemmaplan så kommer den definitivt inte uppföra sig bättre på bortaplan med ny ägare.

Som någon skrev så finns det människor som är oärliga som stoppar i hästen preparat. Köp därför inte en häst som är onaturligt slö eller ouppmärksam. Även om en häst av naturen är slö så skall reflexerna fungera normalt vilket du kan testa.
 
Tack för alla tips!!

Hästen är känslig, busig och pigg, och lyssnar bra på röst och hjälper! Jag har ridit henne själv ute och sett när den "vanliga" ryttaren ridit henne ute, vilket såg jättefint ut!

Säljaren har varit öppen med försäkringen och allt vad som hänt hästen, så det känns bra. Jag kommer dock inte att röntga. Hästen kostar inte så mycket, vilket kanske inte är en anledning i sig... men jag har iallafall bestämt mig för att inte göra det. Hon är genomgången på klinik för några månader sedan, och riden mest ute i naturen sedan dess. Hon har varit fullt försäkrad i A1 sedan hon var liten.
 
Är det inte bäst att du löser problemet med foderhästen innan du köper häst?
 
Jag har precis köpt en 4årig "påläggskalv". jag hade tur och hittade den bara några mil ifårn där jag bor. Så jag har varit där 5-6 ggr och ridit i paddock och ridhus, ridit ut i sällskap och ensam, löshoppat, lett den, borstat, sadlat, lastat, spolat och sett hovslagaren sko den. Den var besiktigad av ägarna ett par veckor innan köpet men jag gjorde om det på klinik med expröntgen och ahr nu precis fått hem hästen!! Kontrkat kan man köpa i ridaffärer, det skrev vi när allt var klart och sen körde vi hem honom.
Tänk på att både rida, leda, hantera, spola och helst lasta hästen innan du köper den så du lär känna den och ser om temepramentet passar dig!!
Sen är det bra att ha en stallplats också :)
och DU ska gilla hästen, det är viktigast, men ta ut en duktig hästmänniska (tex din ridläarare) också som kan bedöma hästen lite mer onjektivt
 
Jo... det har du verkligen rätt i. Trodde inte jag skulle hitta en häst jag vill ha så fort... Nu ser det iallafall hyfsat bra ut vad gäller foderhästen. Jag har honom månaden ut max. Ja du vet ju hur det ligger till med alla turer där.
 
TAck för dina tips!!

Jag visste vilken typ av häst jag ville ha då jag började leta. Har ett fullblod nu, och har haft halvblod tidigare. Jag ville ha en häst som är lätt i typen, grundriden och välhanterad. Detta hittade jag snabbare än jag hade kunnat drömma om. Visserligen var jag och tittade på ganska många som alls inte passade... men det gick ändå snabbt.

Jag har haft min kompis(hon har själv hästar, och här har jag också min stallplats) med mig då jag tittat, mest för att jag känner att jag var lite blind då jag direkt blev så förtjust i hästen. Det är bra att få någon annans lite mer neutrala bild ju...

Nu är det klart iallafall. Jag har lagt handpenning och hämtar min häst i veckan!! :D
 
har du någon aning om vad exportröntgen och undersökning på klinik kostar?
undrar bara för jag ska ev. köpa en häst som är 10 år för ca.100 000 kr så jag vill gärna göra en noggrann besiktning på honom när det handlar om så mkt pengar.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 829
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp