Vad ska jag tycka?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag träffat psykologen två gånger och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Än så länge har jag inte riktigt fått något grepp om hur det är tänkt att vi ska jobba med mina problem. Jag förväntar mig nog lite att han ska styra det hela, men han säger inte så mycket och när det uppstår en lång tystnad så är det jag som bryter den. Då babblar jag om vad som råkar dyka upp i huvudet på mig just då.

Idag när vi satt oss så frågade jag om han visste vilken diagnos jag har och som är anledning till min sjukskrivning. Det visste han inte. Så då berättade jag det. Han tyckte, precis som den andra läkaren jag träffade, att jag inte såg så deprimerad ut. Nu har jag förvisso käkat medicin ett tag och hankar mig fram med det, men något jubel och klang är det inte.

Förra gången vi träffades fick jag frågan om jag ville medverka i terapin. Ja, vad har jag för val liksom? Idag fick jag frågan en gång till. Jag blev lite irriterad faktiskt. (Yeah, där kände jag igen mig :grin:. Mitt gamla bitchiga jag tittade visst fram.) Givetvis ska jag medverka i terapin för jag kan inte ha det som jag har det och jag vet att det är jag som måste göra jobbet. Är det någon som vet att en egen insats krävs, så är det väl jag. Ingen har någonsin kunnat få mig att må bättre utan att jag själv har medverkat. Jag löste ju för bövelen problemet med panikångesten på egen hand när vården gick bet.

Men samtalen med psykologen känns ganska planlösa. Jag vet inte var det är meningen att vi ska börja eller åt vilket håll vi ska. Jag hittar ingen röd tråd. Men psykologen har i alla fall en hel del teorier om vilka diagnoser jag skulle kunna tänkas ha. Ena stunden är det något som skulle kunna tyda på borderline eller "falsk borderline" som han uttryckte det och i nästa stund kan det vara mitt sätt att tala som skulle kunna tyda på add. Och min egenhet att göra noggrann research innan jag t.ex. köper något skulle kunna tyda på någon slags autism/asperger.

En av mina syskon, som själv är diagnostiserad med atypisk autism, sa vid ett tillfälle att hon trodde jag kunde ha asperger. Jag undrade då varför hon trodde det. Svaret var att jag ju har ett specialintresse. Hon syftade då på hästar/ridning. Intressant slutledningsförmåga måste jag säga. Med den logiken har nog alla jag känner asperger då jag nog inte känner någon som är i avsaknad av intressen. Men jag tänkte ändå om det kunde ligga något i det, så jag gjorde ett internet-test för asperger. Det testet indikerade inte att jag hade det i alla fall. Jag har gjort internet-test för borderline också och inte heller det indikerade att jag hade det.

Innan jag genomgick kbt för min blodfobi så utreddes jag ganska grundligt. Jag fick då fylla i ett antal olika formulär. Jag vet inte vad det var för formulär. Men svaret jag fick efteråt var att det inte fanns någon diagnos förutom blodfobin. Det jag hade fått mest poäng på var ångest, men även den låg på så låg nivå att hon som gjorde testet inte ansåg att det var på en sjuklig nivå.

Så det känns lite märkligt att den här psykologen har diagnosteorier om än det ena och än det andra. När jag hade panikångest så gick jag på ett ställe för folk med psykisk funktionsnedsättning. Vid något tillfälle så var det någon i personalen som sa att alla har förmodligen drag av något utan att för den skull vara sjuka. Så egentligen tycker jag nog att den här psykologen kanske ska vara tyst om sina teorier. Om det finns anledning att utreda något så visst, då kan jag göra en utredning, men här är det lösryckta teorier på ganska lösa grunder.

Hoppas att jag hittar poängen med det här.
 

Har du tydliggjort att du känner att det saknas en röd tråd, och att du helst skulle vilja att han inte talade om drag av diagnoser? Det förstnämnda tror jag att du kanske har lite för höga förväntningar på, men det andra borde ju kunna tas hänsyn till.
 
Har du tydliggjort att du känner att det saknas en röd tråd, och att du helst skulle vilja att han inte talade om drag av diagnoser? Det förstnämnda tror jag att du kanske har lite för höga förväntningar på, men det andra borde ju kunna tas hänsyn till.
Nej. Just nu håller jag på att försöka förstå den här grejen. Men jag lär nog ställa frågor så småningom.
 
Nej. Just nu håller jag på att försöka förstå den här grejen. Men jag lär nog ställa frågor så småningom.

Jag brukar, inför läkarsamtal och dylikt, förbereda anteckningar om det är något speciellt jag undrar över eller vill ha sagt. Men allt sådant är ju ganska hårfint, åtminstone i terapeutisk synvinkel, jag tenderar kanske att styra samtalen lite väl mycket.
 
Jag brukar, inför läkarsamtal och dylikt, förbereda anteckningar om det är något speciellt jag undrar över eller vill ha sagt. Men allt sådant är ju ganska hårfint, åtminstone i terapeutisk synvinkel, jag tenderar kanske att styra samtalen lite väl mycket.
Jag brukar också anteckna. Jag har ett kollegieblock i köket där jag skriver ner saker ibland. Psykologen nämnde det här med att skriva ner saker, så jag ska ta med anteckningarna nästa gång. Men jag tycker också att jag styr samtalet ganska mycket och undrar lite över psykologens roll i det hela.
 
Och det här med att han frågade dig om anledning till din sjukskrivning osv, är ju ganska rimlig. Även om han skulle ha koll, så finns det viss poäng i att höra dig beskriva det. Sedan är det kanske märkligt att påpeka att du inte ser deprimerad ut, men jag tror inte att du ska läsa in för mycket i det. Någon som genomgått en lång psykologutbildning är med största sannolikhet medveten om att det inte syns alla gånger, och att mötet med psykologen inte behöver vara representativt för hur patienten mår överlag.

Men jag hoppas ändå att det här kan bli bra för dig, att ni med lite mer kommunikation kan få samtal som blir givande för dig. Det är nog värt att komma ihåg att vad man själv anser skulle vara givande, inte alltid är exakt vad man behöver.
 
Och det här med att han frågade dig om anledning till din sjukskrivning osv, är ju ganska rimlig. Även om han skulle ha koll, så finns det viss poäng i att höra dig beskriva det. Sedan är det kanske märkligt att påpeka att du inte ser deprimerad ut, men jag tror inte att du ska läsa in för mycket i det. Någon som genomgått en lång psykologutbildning är med största sannolikhet medveten om att det inte syns alla gånger, och att mötet med psykologen inte behöver vara representativt för hur patienten mår överlag.

Men jag hoppas ändå att det här kan bli bra för dig, att ni med lite mer kommunikation kan få samtal som blir givande för dig. Det är nog värt att komma ihåg att vad man själv anser skulle vara givande, inte alltid är exakt vad man behöver.
Jag hoppas det ger sig så småningom även om jag just nu känner mig lite undrande över det hela.
 
Jag hoppas det ger sig så småningom även om jag just nu känner mig lite undrande över det hela.

Fast det är ju inte heller så konstigt, du har ju väntat länge på den här kontakten och haft det överjävligt. Tar ju lite tid att känna in nytt folk överlag, och såklart funderar man över den här typen av "relation". Sedan har du ju av naturliga skäl förhoppningar på att samtalen kan hjälpa dig.
 
Hoppas att det här inte låter negativt, för det är det inte! Men att döma av det jag lärt känna av dig här, så skulle jag blir förvånad över om du inte ifrågasatte de första samtalen med en ny psykolog ;) du är ju såpass analyserande och tänkande att det skulle framstå som onaturligt för dig att bara flyta med gissar jag på.
 
Hoppas att det här inte låter negativt, för det är det inte! Men att döma av det jag lärt känna av dig här, så skulle jag blir förvånad över om du inte ifrågasatte de första samtalen med en ny psykolog ;) du är ju såpass analyserande och tänkande att det skulle framstå som onaturligt för dig att bara flyta med gissar jag på.
Det låter som en riktigt slutsats. Jag vill ju gärna begripa vad det är som händer. Det är inte alltid jag köper något rakt av.
 
Åh, häng i nu Magiana! Det är antagligen hans mening att du SKA ”styra samtalen”, åtminstone just nu. Det är så han får information om vad ni ska jobba med.

Min erfarenhet, alltså min: när jag gick i terapi hutade min terapeut åt mig för att jag var för strukturerad. Hon tyckte att jag kom till samtalen med färdig inledning, mitt och slut, hon ville att jag bara skulle prata om vad som föll mig in just då.

Du kanske måste tänka att för en gångs skull finns ingen färdig plan för förloppet? Dvs, ingen plan som du ser. Psykologen har troligen en tanke med sitt upplägg.

Det har verkat ibland som att du försöker ”straffa ut dig” från relationer. Hoppas du inte gör det nu.
 
Psykologen behöver ju lyssna och lära känna dig. Och förmodligen själv göra sig en uppfattning huruvida diagnosen som du har fått stämmer enligt honom.
 
Jag har läst journalanteckningarna nu. Det är ju rätt smidigt att man kan logga in och se dessa på nätet.

Tydligen är det en utredning vi håller på med. Sen ska de komma fram till vilken terapiform som skulle kunna passa.
 
Jag har läst journalanteckningarna nu. Det är ju rätt smidigt att man kan logga in och se dessa på nätet.

Tydligen är det en utredning vi håller på med. Sen ska de komma fram till vilken terapiform som skulle kunna passa.

Det låter ju rimligt, jag skulle dock avråda från att kolla där för ofta. Jag lusläser mina från neurologavdelningen, men vet att det med största sannolikhet skulle bli kontraproduktivt om jag läste de från psykiatrin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 758
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 519
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 824
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 704
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp