Vad ska jag välja?

M

melinda

Hej!
Eftersom ingen verkar vilja svara i min andra tråd om "slö häst-utan rygg?" så provar jag med en ny fråga här istället ;)
Som jag skrivit lite om tidigare så är min häst väldigt otränad, hon är väldigt dåligt musklad i ryggen, hon bär den i princip nästan ingenting nu under ridpassen, jag får kämpa för att hon ska få den i normalt läge, och där är det svårt för henne att hålla den..
Men min sits är ju inte heller den bästa, jag lutar mig framåt när jag känner mig osäker och är ganska ostadig, VÄLDIGT ostadig om jag skulle t.ex. trava runt 4-kantsspåret med henne nu, utan rygg och huvudet upp, då lutar jag mig framåt osv för vi båda är så osäkra i sånna situationer, och det känns som att det är mer och mer dit vi tar oss..:S
Men iaf, nu är min fråga vad jag ska välja just nu? Hon är ju som sagt dåligt musklad och skulle absoult behöva bättre ryggmuskler-gå mer över ryggen, för att hålla och inte bli halt osv.
Men jag behöver ju träna upp min sits för att kunna rida ännu bättre, mer upprätt i balans osv.. Men om jag börjar träna min sits nu, när hon inte går med rygg osv och fokuserar på den så blir det ju bättre med tiden, men jag tror att risken att hon blir överbelastad i fram pga att hon går utan rygg är väldigt stor.
Men om jag bara kör på som nu och försöker allt vad jag kan, utan att tänka så mkt på hur jag sitter osv utan bara fokusera på att försöka få henne att bära ryggen, så blir det ju inte så mkt bättre, då jag kanske inte kan ta tillvara på ryggen när den väl kommer och träna henne där, utan ändå åker tillbaka och rider mer och mer med sänkt rygg.. Om ni fattar;)
Skulle en Centrerad Ridning-tränare vara en lösning i detta fall? Jag funderar på att ta kontakt med en sån i vilket fall som helst, men nu vill jag först försöka hitta en väg ur detta.. :p
Jättetack för svar!!!:bow:
 
Sv: Vad ska jag välja?

Centrerad ridning kan säkert funka jättebra. Alternativt en Allege-Ideal tränare. Jag känner igen mig i din berättelse. Min tränare är Allege-Ideal med mera och hon har hjälpt mig massor. Har gått från att trava orent, utan takt med sänkt rygg och underhals (hästen då alltså) till att trava i form, avslappnat och ibland tillochmed helt rent! På ett halvår. Jag rider en gång i veckan, för tränare en gång per månad. Det finns hopp för dig med;)
 
Sv: Vad ska jag välja?

byt ut en del av din ridning till tömkörning under tiden så slår du två flugor i en smäll. du kan träna CR tex några dagar, rida ut några dagar och tömköra några dagar...
 
Sv: Vad ska jag välja?

Mm jag har också funderat på tömkörning, då hon oftast går bra där, speciellt om jag får lite hjälp av min tränare, som är jättebra på det :)
Det är ju svårt bara att få det att fungera i ridningen, det är ju där problemet är som störst.. Om hon är tillriden och rätt musklad så kan jag som sagt rida henne bra, men mitt problem är att jag har jättesvårt för att hålla henne i den formen, fortsätta att få det att gå framåt för oss. Antingen är jag inte tillräckligt konsekvent, just nu kan jag tänka mig att det är så då jag inte riktigt hittat en väg i ridningen som fungerra, jag provar lite olika.. (t.ex. ibland få henne att gå ner själv i form, v'ldigt "fritt" då, andra gånger visa vägen osv..) Men sen är jag nog ganska ostadig i min ram där jag rider som bäst, vilket jag gör på stadiga hästar, jag har inte ridit så mycket välutbildade stadiga hästar under mina ridår ;)
Men iaf, tömkörning kan nog vara jättebra komplement tills vidare.
Där bygger hon fina muskler och tycker att det är jobbigt, så tränar gör hon ;)
Jo, men så får det bli ;) tömkörning några dagar i veckan, då borde hon bli lite mer rätt musklad, även om hon inte alltid går rätt i ridningen ;)
Tack! :bow:
Fler får gärna skriva i tråden vad ni tycker, om ni har några tips el liknande :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag välja?

Visst är det ju som du skriver att det kan bli värre om du inte förbättrar situationen. Men samtidigt måste ju du rida för att förbättra den. Du kan ju börja rida för tränare. Det är ju alltid bra och centreradridning låter ju bra med tanke på dina sitsproblem. Men all träning för instruktör är ju bra, de flesta instruktörer brukar ju börja med sitsen.
Men ngt som är bra som du kan pyssla med själv är att klättra!! skritta i skog och mark i upp/nedförsbackar det bygger bra muskler och dessutom får du bra balans!!
Visst det är många som skriver här att det är bra, men faktum kvarstår-det är effektiv träning.
Eftersom du också övar upp din egen balans får du bättre sits allmänt.
Jag brukar klättra med min pålle barbacka och då känner jag riktigt hur han tar i med ryggmusklerna!
Sedan tycker jag också att de jobbar mer med ryggen när de går över bommar. så i paddocken kan du ju tömköra över bommar.

Lycka till!:)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 286
Senast: Takire
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 488
Senast: Elendil
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp