Vad ska man göra? Distans, öppet, inget alls

Jag förstår inte riktigt hur han kan tycka situationen blir mindre jobbig om ni har öppet förhållande på distans än ett monogamt förhållande på distans. Allt handlar om tillit. Du kan ju bli kär i/bli intresserad av/tycka någon annan var roligare oavsett. Personligen skulle jag även ha svårt för att han vill ”täcka upp” för bristen av sex i och med distansen, men det är såklart olika hur man ser på det. Är han medveten om att det öppna förhållandet går åt båda hållen? (Även om du i dagens läge inte vill ligga med någon annan, kan se annorlunda ut om några månader). Men jag är nog inne på @durachiny linje om att ni inte ska definera förhållandet, ses när ni vill och kan och utan några ”krav”/förväntningar på varandra.

Ja han är helt medveten om att jag också får och kan ligga med andra isf om nu ett öppet förhållande kommer på tal. Jag tänker väl mer att vissa kanske inte väntar 6mån med att ligga, eller jag har iaf själv inte gjort det mer än någon enstaka gång i livet så jag förstår honom ändå. Men ja jag är väl mest inne på att inte definiera något alls och uppskattar alls synpunkter! :)
 
Jag kan inte se annat än att jag i din situation bara skulle låta det hela bero. Utan att bestämma något. Kommunicera med honom när du har flyttat om du känner för det. Vara med andra om du känner för det. Inte vara med andra om du inte vill.

Om han då gör slut, så är det ju tråkigt. Men hans beslut. Hans issues, skulle jag försöka slippa befatta mig med.

Ligger något i det helt klart. Det är väl egentligen så jag har tänkt hela tiden. Jag blir väl mest sådan att jag vill försöka så långt de går innan jag låter saker bero, men de där styrs väl av dessa känslor jag har troligtvis.
 
Jag lever i öppet förhållande och för min del hade det inte varit ett alternativ i din situation. Det blir ju lätt konstigt om ni träffar era kk’s mer än varandra. Öppenheten kräver betydligt mer kommunikation och bekräftelse och kan ni inte träffas alls så blir det svårt att trösta i händelse av svartsjuka.

Jag hade njutit av tiden ni har nu, och sedan tagit dagen som den kommer. Alltså konstatera att ni gillar varandra men har ingen uttalad relation.
 
Ligger något i det helt klart. Det är väl egentligen så jag har tänkt hela tiden. Jag blir väl mest sådan att jag vill försöka så långt de går innan jag låter saker bero, men de där styrs väl av dessa känslor jag har troligtvis.
Att låta det bero är väl att följa känslan. Fast att följa den utifrån hur den känns, istället för att tänka ut en form för hur den ska yttra sig.
 
Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början..

Vi träffades ganska snabbt efter att jag blev singel efter ett kortare förhållande på 1år, tanken var egentligen från början att ligga för att jag då skulle flytta utomlands 3mån senare och stanna utomlands i 3år. (förutom när man åker hem för att hälsa på)

Så vi båda var på det klara med att jag flyttar och han var tydlig med att han inte vill ha ett distansförhållande när det gäller utanför Sveriges gränser så att säga. Båda väldigt öppna och tydliga från början, men vi klickade ju så hårt två människor kan klicka. Vi upplever att vi aldrig kunnat kommunicera på det här sättet tidigare med andra personer och allt fungerar utmärkt. Upp över öronen förälskade vet vi inte riktigt hur vi ska göra och vi pratar väldigt mkt om olika alternativ, men jag känner att jag behöver inblick från annat håll som blir lite mer objektivt.

Detta är alltså en person jag kan tänka mig att bygga en framtid med, men problemet ligger i att han blivit bedragen x antal gånger tidigare och vi har bara känt varandra ett kort tag så ett distansförhållande i 3år är inget han säger sig klara av. Han mår väldigt dåligt. Mkt hjärnspöken osv. Inget jag egentligen vill utsätta honom för.

Så vi lekte lite med tanken på ett öppet förhållande, med vissa regler osv såklart. Han sa att det skulle ta bort rädslan för otrohet osv, men samtidigt också ge honom möjlighet till att ligga såklart. Med tanke på att vi inte kommer kunna ses med flertalet månader emellan. Jag vet inte hur jag kommer reagera eller så, men det är klart tanken på att han skulle ligga med någon annan är jobbig då jag i grund och botten är monogam av mig. Å andra sidan har jag tidigare haft flera KK's helt utan känslor från min sida, så jag kan skilja på sex och känslor. Det är däremot svårare när man har såpass starka känslor för någon, jag kan lix inte tänka mig att ligga med någon annan heller? Om ni förstår vad jag menar.

Alternativt är väl egentligen att bara försöka vara vänner, inte prata om vilka eller om man ligger med någon och sedan ta upp relationen om 3år då. Men det känns svårt att se att det finns kvar något?

Jag är velig. Vet inte vad jag ska göra tänka eller tycka i allt det här. Jag vill ju vara med honom, bara honom egentligen och jag tycker inte det är konstigt att man inte vill ha distans utomlands i 3år heller så jag förstår honom. Vilket säkert kan ändras men som planen är nu hade jag tänkt jobba utomlands på olika platser i minst 2år i alla fall, helst 3år då.

Förlåt för super rörigt inlägg, men någon med erfarenheter kring ämnet kanske kan bidra med synpunkter.

Är jag super naiv? Borde jag bara glömma mina känslor för den här personen och gå vidare? Eller är det värt att hitta någon lösning som fungerar för oss båda?

Självklart ska ni inte ha ett öppet förhållande. Då kan man ju lika gärna vara singel.
Bara tanken på att han funderar på det för att kunna ha sex under tiden ni är ifrån varandra hade fått mig att lämna.
Antingen håller man sig till varandra eller inte alls.

Antingen får han flytta med eller så stannar du kvar i Sverige? Det går ju att studera på distans osv.
 
Självklart ska ni inte ha ett öppet förhållande. Då kan man ju lika gärna vara singel.
Bara tanken på att han funderar på det för att kunna ha sex under tiden ni är ifrån varandra hade fått mig att lämna.
Antingen håller man sig till varandra eller inte alls.

Antingen får han flytta med eller så stannar du kvar i Sverige? Det går ju att studera på distans osv.

Det är väl mycket bättre att prata om det och då lyfta alla möjliga tankar innan? Även om svaret är att det inte passar har man ju iaf pratat igenom om det. Livet har lärt mig att man kan prata och vara överens och sedan händer känslor som väcker saker man inte visste fanns. Om man då inte kan prata om det och omförhandla eventuellt då är man ju i en sits där otrohet, lögner och dubbelliv trivs....
 
Självklart ska ni inte ha ett öppet förhållande. Då kan man ju lika gärna vara singel.
Bara tanken på att han funderar på det för att kunna ha sex under tiden ni är ifrån varandra hade fått mig att lämna.
Antingen håller man sig till varandra eller inte alls.

Antingen får han flytta med eller så stannar du kvar i Sverige? Det går ju att studera på distans osv.

Det är ju så att vi inte kommer kunna träffas under väldigt långa perioder till och från. Så tanken kom väl upp därför, vi pratade om det ganska kort när förslaget kom så det var därför jag postade tråden. Vi har redan pratat igenom det och han hade liksom jag kommit fram till att det var en riktigt dålig ide :)

Jag vill inte stanna kvar i Sverige och han vill verkligen inte att jag ska stanna för hans skull. Min plan och dröm har varit att jobba utomlands de här åren sedan jag började plugga. Nu är jag här och kommer ångra mig och säkert bli en bitter människa om jag inte gör det jag drömmer om att göra.

Inget är hugget i sten än, men som det är nu så förblir vi vänner och kommer hålla kontakten. Sedan får vi se när vi vet var och vad han ska plugga osv. Det kanske ändras. Om han inte pluggar är han ganska inställd på att flytta efter, så vi får väl se :)
 
Antingen håller man sig till varandra eller inte alls.
Eller så har en den relationen som passar en själv bäst?

För dig passar det inte med öppet förhållande och uppenbarligen är det inte ett alternativ heller för TS, men det är ingen sanning skrivet i sten att det måste vara ett monogamt förhållande för alla, alltid.

Så nej, din generalisering är riktigt dålig och verkligheten ser kanske lite annorlunda ut än du vill få det till.
 
Självklart ska ni inte ha ett öppet förhållande. Då kan man ju lika gärna vara singel.
Nej?

Bara tanken på att han funderar på det för att kunna ha sex under tiden ni är ifrån varandra hade fått mig att lämna.
Fast nu handlar inte detta om dig. Andra personer har andra tankar kring detta.

Antingen håller man sig till varandra eller inte alls.
Eller så kan man både äta kakan och ha den kvar.

Antingen får han flytta med eller så stannar du kvar i Sverige? Det går ju att studera på distans osv.
Inte alla utbildningar går på distans...
 
Antingen får han flytta med eller så stannar du kvar i Sverige? Det går ju att studera på distans osv.
Inte alla utbildningar går på distans...

Varför välja bort sina drömmar och önskemål för att en annan person vill något annat?Att leva sitt liv som en egen individ är grunden för att fortsätta tycka om sig själv och vara en person att tycka om, inte ett plåster på någon annan som man vill dra av när det är blött och smutsigt. Tänker jag då. Oavsett om utbildningen finns på distans eller inte.
 
Som jag förstått det på honom så säger han att han litar på mig, men att tidigare erfarenheter gör att han mår dåligt av situationen. Samt bristen på sex då gör att han föreslog ett öppet förhållande. Jag skulle väl egentligen kunna unna honom det, jag själv har däremot inget behov av att ligga med andra som jag känner nu iaf. Det är väl mest att jag inte vet om jag kommer må dåligt av det eller inte innan det skett. Det är en jobbig tanke men inte så att jag börjar gråta. Svårt att förklara känslan.

ja det finns ju en del alternativ.
Han vill inte ha ett distansförhållande för att han är orolig att du kan ha sex med andra, men vill ha ett öppet förhållande så att han kan ha sex ned andra? Alltså, jag förstår inte logiken. Alls.

Sedan är jag allergisk mot människor som ska hålla på och applicera sina exs egenskaper på nya partnern. Nej tack, jag är en egen person och inte en legogubbe ihoppusslad av någons ex, var vänlig och döm mig efter mina egenskaper endast. Sedan förstår jag att er situation är speciell då ni bara träffats så kort period och sedan ska vara ifrån varandra så länge, men ändå, jag har haft ex som varit upprepat otrogna, misshandlat mig, stulit från mig och satt mig i skulder med mycket mera, jag har ändå inga som helst problem med att träffa nya människor utan att applicera alla eller ens någon av dessa egenskaper på dem. Har man sådana issues från tidigare förhållanden är man antagligen inte redo att ge sig in i ett nytt än... (sedan har jag sett det här fenomenet så ofta att jag snarare tror det är ett personlighetsdrag hos vissa och att de bara använder taskiga ex som en ursäkt till att bete sig kontrollerande och svinigt. Dock inte sagt att det är så här...)

Ursäkta om jag kom och hällde massa bitter galla i din nykära bubbla, det är såklart jättehärligt att du träffat någon du klickar så bra med :) Men jag tycker du gör klokt i att låta det bero och hålla kontakt som ni känner för när du är borta. Hoppas allt utvecklar sig till det bästa och att du får tre grymma år utomlands. Vad ska du jobba med? (Om du vill säga det).
 
Det beror väl på hur väldefinierade ens egna mål och drömmar är? Jag har ingen livsplan så att säga, utan lever ganska mycket här och nu. Så oftast är jag ganska flexibel, och känner inte att jag tullar på min egen frihet om jag följer någon annan (typiskt exempel; jag överlåter alla semesterplaner åt den som vill bestämma. Jag vill resa, vart och vad vi gör är inte så noga). Med andra saker är jag helt oflexibel (typiskt exempel; jag måste bo kvar i den här staden i 10-15 år till), och då behövs det att andra anpassar sig. Så länge man inte ger upp något man vill för någon annans skull så tänker jag att det nog inte finns något rätt eller fel.
 
Det beror väl på hur väldefinierade ens egna mål och drömmar är? Jag har ingen livsplan så att säga, utan lever ganska mycket här och nu. Så oftast är jag ganska flexibel, och känner inte att jag tullar på min egen frihet om jag följer någon annan (typiskt exempel; jag överlåter alla semesterplaner åt den som vill bestämma. Jag vill resa, vart och vad vi gör är inte så noga). Med andra saker är jag helt oflexibel (typiskt exempel; jag måste bo kvar i den här staden i 10-15 år till), och då behövs det att andra anpassar sig. Så länge man inte ger upp något man vill för någon annans skull så tänker jag att det nog inte finns något rätt eller fel.
Håller så med om den sista meningen :) Och tänker att det är den springande punkten för TS, hen vill ju iväg för att plugga och jobba. Att då plugga på distans verkar som fel sak att välja.
 
Han vill inte ha ett distansförhållande för att han är orolig att du kan ha sex med andra, men vill ha ett öppet förhållande så att han kan ha sex ned andra? Alltså, jag förstår inte logiken. Alls.

Sedan är jag allergisk mot människor som ska hålla på och applicera sina exs egenskaper på nya partnern. Nej tack, jag är en egen person och inte en legogubbe ihoppusslad av någons ex, var vänlig och döm mig efter mina egenskaper endast. Sedan förstår jag att er situation är speciell då ni bara träffats så kort period och sedan ska vara ifrån varandra så länge, men ändå, jag har haft ex som varit upprepat otrogna, misshandlat mig, stulit från mig och satt mig i skulder med mycket mera, jag har ändå inga som helst problem med att träffa nya människor utan att applicera alla eller ens någon av dessa egenskaper på dem. Har man sådana issues från tidigare förhållanden är man antagligen inte redo att ge sig in i ett nytt än... (sedan har jag sett det här fenomenet så ofta att jag snarare tror det är ett personlighetsdrag hos vissa och att de bara använder taskiga ex som en ursäkt till att bete sig kontrollerande och svinigt. Dock inte sagt att det är så här...)

Ursäkta om jag kom och hällde massa bitter galla i din nykära bubbla, det är såklart jättehärligt att du träffat någon du klickar så bra med :) Men jag tycker du gör klokt i att låta det bero och hålla kontakt som ni känner för när du är borta. Hoppas allt utvecklar sig till det bästa och att du får tre grymma år utomlands. Vad ska du jobba med? (Om du vill säga det).

Nja tror det var mer punkten att jag då också kan ha sex med andra men att det är okej som var hela grejen. Men som sagt det är ju lagt bakom oss :)

Jag håller med dig, jag ogillar också sånt väldigt mycket. Jag har dock aldrig känt att det har blivit på ett anklagande sätt, eller på något sätt som får mig att må dåligt. Snarare att han tagit upp det om han har några funderingar för att han mår dåligt lätt och över analyserar själv. Han jobbar på det på ett bra sätt tycker jag, MEN du kanske har rätt. Två år ifrån varandra ger honom också tid och möjlighet att jobba på sig själv vilket jag kan tycka är bra, med tanke på hur jobbigt han haft det med de där. Han är aldrig kontrollerande eller svinig, så jag tror väl mest det är något han behöver bearbeta för att bli av med :)

Ingen fara, jag kan ta det. Tack! Jag ska jobba som beridare :)
 
Nja tror det var mer punkten att jag då också kan ha sex med andra men att det är okej som var hela grejen. Men som sagt det är ju lagt bakom oss :)

Jag håller med dig, jag ogillar också sånt väldigt mycket. Jag har dock aldrig känt att det har blivit på ett anklagande sätt, eller på något sätt som får mig att må dåligt. Snarare att han tagit upp det om han har några funderingar för att han mår dåligt lätt och över analyserar själv. Han jobbar på det på ett bra sätt tycker jag, MEN du kanske har rätt. Två år ifrån varandra ger honom också tid och möjlighet att jobba på sig själv vilket jag kan tycka är bra, med tanke på hur jobbigt han haft det med de där. Han är aldrig kontrollerande eller svinig, så jag tror väl mest det är något han behöver bearbeta för att bli av med :)

Ingen fara, jag kan ta det. Tack! Jag ska jobba som beridare :)
Var ska du vara någonstans? Det hade nog varit dealbreakern för mig hur dyrt det hade varit och hälsat på och hur de allmänna kommunikationerna såg ut till resmålet. Du pratar ju mest om att ni ses när du kommer hem, men han då? Kan han inte hälsa på? När jag pluggade var det betydligt enklare att hälsa på mannen som jobbade på Malta för mig än det var för han att krabba med att ta ledigt och hälsa på mig. Det funkade i ett par år med träffar var sjätte vecka... Men det är inga problem att åka till Malta, det går billiga plan från Skavsta tre dagar i veckan och det är inga större transfer avstånd. Det blir naturligtvis skillnad om man bor mitt ut i ingenting i Australien eller usa.
 
Var ska du vara någonstans? Det hade nog varit dealbreakern för mig hur dyrt det hade varit och hälsat på och hur de allmänna kommunikationerna såg ut till resmålet. Du pratar ju mest om att ni ses när du kommer hem, men han då? Kan han inte hälsa på? När jag pluggade var det betydligt enklare att hälsa på mannen som jobbade på Malta för mig än det var för han att krabba med att ta ledigt och hälsa på mig. Det funkade i ett par år med träffar var sjätte vecka... Men det är inga problem att åka till Malta, det går billiga plan från Skavsta tre dagar i veckan och det är inga större transfer avstånd. Det blir naturligtvis skillnad om man bor mitt ut i ingenting i Australien eller usa.

Absolut, det här året är jag i Europa så det hade absolut funkat om han hälsar på ibland. Däremot är tanken att jobba i Australien nästa år, så det blir ju inte bättre utan snarare sämre. Sista året är inte planerat.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 046
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp