Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Tyvärr är det inte alltid det hjälper när föl får anaplasmos eller borrelia. Trots dom är inlagda... Har vänner med travhästuppfödning som råkar ut för i snitt 1 fall vartannat år.... Inget kul alls :cry:

Och dom försöker ändå skjuta av rådjuren så mycket det går för att minska fästingsmittorna...
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Ja, när det gäller erlichios är jag med på vad du menar, även om jag inte vet ngn som ställt hästen på klinik för att behandla. (Men jag förstår varför man väljer att göra så.) Men när det gäller borrelios är det ju lite annorlunda eftersom det "inte finns" och således inte ersätts ö.h.t. Dessutom brukar man ju betala medicinerna själv oavsett.

Behandlingen för borrelios och erlichios är ju densamma, tror ni att man kan behandla på pappret mot erlichios istället? Tänkte att medicineringen i så fall slår ut borreliosen ändå.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Försäkringsbolaget kräver säkert ett provsvar som visar på anaplasmos (som det heter numera) eller den har antikroppar även mot det ? Annars tror jag det är svårt att få dem att ta det. Iofs fick jag ersatt en tetracyklin behandling i blindo utan provsvar dock var den hästen allvarligt sjuk i jättedåligt skick och hade chockat rejält på prokainantibiotika vid tidigare behandling så det alternativet fanns inte så det var en sånt där sista halmstrå att sätta in bredspektrum antibiotika som tetracyklin är både med tanke på att vi bor i drabbat område och även att det skulle kunna ta något annat skit. Tyvärr hjälpte ingenting utan det slutade med nödavlivning när han ovanpå allt började kissa blod vet än idag inte vad det var men troligast var en tumör någonstans i något organ (20 år gammal häst). Så med den utgången så var det ju tydligt för försäkringsbolaget att hästen var sjuk och behandling var nödvändigt så de ersatte allt.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Ajdå, trist med hästen. Iofs kan jag tycka att den här behandlingen (av min häst) också är lite att testa vad man kan göra för att hjälpa. Alternativet är ju att ta bort honom/triangelmärka och det tjänar ju knappast försäkringsbolaget på. Är det borrelia han har så kommer han ju inte blir bra hur många gånger vi än behandlar.

Fast jag tänkte nog inte så mkt att de skulle ersätta behandlingen utan det var ngt annat jag hade i åtanke som jag tyvärr inte minns just nu. Av någon anledning tänkte jag igårkväll att det är "bättre" att behandla mot erlichios än borrelios men just nu kan jag inte komma på varför. Och oavsett vilket så behandlar man ju sjukdomen s.a.s.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Idag fick vi svar på provtagningen som visar NOLL! Ingen varken borrelios eller anaplasmos :confused:

Detta medför att vi får tänka om lite och nästa vecka ska han in på återbesök och då är det SI-leden som faller under lupp. Snopet men samtidigt skönt att kunna utesluta åtminstone en grej.

Mvh JV
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 069
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp