Vad ska man göra? (långt)

Ferrari

Trådstartare
Japp.. det var frågan.

Sköter ett sto som heter Jolie som jag älskar så mycket. Men hon är rätt svårriden. Jag har blivit avkastad, men nu den senaste tiden har allt funkat bra.

Men nu har mina föräldrar blivit oroliga. De vill inte att jag ska rida Jolie längre eftersom hon inte är pålitlig.

Visst, hon sticker med jämna mellanrum i galoppen vid uteritter (hon stack med ägaren idag) och kan få plötsliga ryck ibland. Rycken kan vara att hon gör en 180 graders framdelsvändning framför tex en skylt och galopperar åt andra hållet. Men det är allt ifrån att flyga rakt upp i luften, småstegra och att kasta sig åt olika håll.

Jag galopperar inte henne ute. Kanske en kort kontrollerad galopp men jag tar inga risker. I manegen tar jag det väldigt lugnt också, kanske galopp på en raksträcka sedan sakta av.

Vet inte hur jag ska göra. Vill inte att mina föräldrar ska vara oroliga för mig, samt att jag är lite orolig själv för att det ska hända något. Ägaren tycker jag är jätteduktig men vet om att Jolie bråkar lite med mig.

Det har inte hänt något det senaste två veckorna mellan mig och Jolie, men vem vet? Det kanske händer något..

Det värsta är att jag älskar Jolie så mycket. Jag kanske inte är världens bästa ryttare men jag och Jolie har starka band till varandra. Ville bara skriva av mig..

mvh
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Kan förstå att dina föräldrar är oroliga... De är rädda att det ska hända något.

Men det är ju tråkigt om du ska vara tvungen att sluta sköta hästen du tycker om.

Kanske är en lösning att du rider på ridbanan mestadels, och bara rider ut om du har sällskap. Ohc inga galopper, bara skritt och trav. För man kan inte blunda för att det kan hända olyckor om hästen är lite "spattig". Och ridolyckor kan bli riktigt olyckliga om man har otur.

Så kanske kan du fortsätta att sköta henne, men ta det väldigt lugnt och försiktigt med ridningen.

Men känner du tveksamhet själv så skulle jag rekommendera att du försöker hitta en lugnare sköthäst. Det är inte värt att göra illa sig på en häst!

Norrland
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Jag tycker du låter väldigt klok. Du har nog redan bestämt dig för dig hur du vill göra. Låt dig aldrig övertalas att göra något med hästen som du inte vill!

Börjar du tveka ska du nog sluta för det låter som en häst som man inte bara kan åka med. Jag håller med norrland men så bor jag ju där också :banana:
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

ridtravare skrev:
Jag tycker du låter väldigt klok. Du har nog redan bestämt dig för dig hur du vill göra. Låt dig aldrig övertalas att göra något med hästen som du inte vill!

Börjar du tveka ska du nog sluta för det låter som en häst som man inte bara kan åka med. Jag håller med norrland men så bor jag ju där också :banana:
Måste hålla med.........eftersom jag bott i riktiga Norrland...Skämt åsido, det är klart att du inte ska riskera nånting. Du har hela livet framför dig, det finns massor med hästar att älska.
Till trådskaparen alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Red ut idag! Hittade en tjej som var jättetrevlig. Så vi red ut.

Hennes häst var raka motsatsen till Jolie, lugn och helt trafíksäker. Så kom vi till en grusväg, hon frågade mig ifall vi skulle trava.

Och det gjorde vi. Och Jolie var jättelugn. Sen så frågade hon ifall vi skulle galoppera, visst tänkte jag. Och galoppen var jättelugn den med. *överlycklig*

Får se hur det går, ifall jag behåller henne. Men jag har ju verkligen utvecklats på denna hästen. Jag rider mycket bättre nu.

Tack för alla råd.

mvh
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Det är så svårt när amn bara är medryttare.Men det låter som om denna häst har ont.
När det inte är ens egna häst är det så svårt, man vet ju inte om ägaren själv är rädd och hästen har fått göra som del velat i massa år.
Jag skulel nog sluta sköta hästen man ska inte behöva riskera livet på en medryttarhäst!
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Ont? Hur kan du av trådskaparens inlägg dra slutsatsen att hästen har ont?
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Eller så kan du ju alltid fråga ägaren till hästen varför hästen gör såhär och om hon har kollat upp hästen och fråga om ni tillsammans ska lösa problemet???
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Väldigt klokt att rida ut med en äldre lugn o trygg hästkompis. Prova "enklare"dressyrövningar ute, halvhalter, halter, stå still ett litet tag, övningar som gör att din häst lyssnar och får annat att tänka på. Lycka till och ge inte upp
 
Sv: Vad ska man göra? (långt)

Jag håller med Norrland. Ta dig en verklig funderare på om du verkligen vill riskera livet på en häst?

Om du känner dig det minsta obekväm finns det massor av andra hästar att älska. Det skall vara KUL att rida!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 667
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 146
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp