Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Kanske att alltid ge hästen mat när den kommer in. Det gör att våra hästar alltid kommer när vi ska hämta dom eftersom de vill ha gott kraftfoder ;) . Blir liksom en berömning, ngt mkt positivt med att komma in.
Bara en tanke, men jag är långt ifrån expert...
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus skrev:
Därför att hästen inte är hennes och hon inte bestämmer över hagarna. Ägaren vill inte, jag kan tyvärr inte göra något åt det. Har försökt förklara och förklara... men icke!


Fy vad trångsynt av markägaren:mad: Kanske ni skulle be henne att ta in hästen en bestämd tid varje dag så får vi se om hon kan fånga den:devil:
Vad jobbigt det är när inte folk kan hjälpas åt:cool:
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Hade själv samma problem med "min" häst (hyr från ridskolan) förra sommaren. Så fort de fick komma ut i gräshage samt gå ute på nätterna kunde man bara glömma att öht röra hästen. Har läst hela tråden och sett att många är emot mutor, men eftersom det funkade för mig och ni verkar ha testat allt annat så tänker jag iaf berätta hur jag gjorde.

I början tog han inte ens godiset (moroten) ur handen utan jag fick se till att få hans uppmärksamhet, lägga ner moroten på marken och backa ett par steg för att han skulle vilja äta den. Fick fortsätta så ett par dagar, gav väll ungefär 2 morötter varje gång. Efter några dagar så kunde han ta moroten ur min hand och jag fortsatte så några dagar. Hela tiden utan pressen att få in honom, utan meningen med det vara bara att ge honom moroten och sedan gå därifrån.

När vi hade gjort så ett tag började han komma till mig så fort jag kom in i hagen, jag kunde inte ta honom men han kom fram till mig och tog moroten innan han gick iväg. När jag väl fick fånga honom (han gick hela tiden med grimma på) så tog jag ut honom från hagen, gav en morot, gick in igen och släppte honom. Gjorde så några ggr och fortsatte sedan med att ta honom till stallet, borsta en stund och såsmåningom även med att rida.

Denna sommaren har han (hittils iaf) kommit självmant när man ropar på honom från grinden. :love: Ja, han får fortfarande morötter av mig men dock bara i krubban i stallet. Han är inga problem att fånga alls längre, vem som helst kan gå rakt in och bara ta honom. Det är inte samma häst. Kan tillägga att samtidigt körde min kompis med denna metod på "sin" häst. Hennes häst ville inte heller komma in men nu i sommar kommer hon självmant och går att fånga. Med eller utan godis och med eller utan grimma på.

Kan förstå om du inte vill "muta" din häst, men det funkade för mig efter att ha testat allt annat. Vi kunde också gå i timmar utan att öht komma nära hästen. Kan kanske vara värt ett försök, även om det är ganska tidsödande.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Säkerhet lilla du. säkerhet..
Det är DET jag syftar på...

Men om det nu bara var 3-4 (?) hästar, minus din häst 2-3 är det ju inte så svårt att se till att vara vänd mot alla hästar.
Det har inget med om hästen vill bli borstad eller inte, det har att göra hur de hästar runt omkring reagerar när du står där och borstar..
det är vad jag menar! fortfarande..
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Kom precis på ett tvprogram om hundar som var ouppfostrade och där ägaren fick hjälp med att uppfostra sin hund av någon slags hundtränare. I allafall, i programmet var det en hund som total vägrade låta sig kallas in efter att den fått springa lös. Kunde t

Tränaren frågade då ägaren: När du kallar in hunden, kopplar du den då alltid? Ja säger ägaren. Varpå tränaren förseslår att ägaren ska kalla in många gånger under utevistelsen, men inte koppla alla gånger.

Hade tydligen fungerat väldigt bra, och hunden kunde lättare kallas in. innan hade hunden kopplat samman inkallning med åka hem och ha tråkigt, mycket roligare att springa omkring och leka ju.

Kanske fungerar lika för hästen?

Hästen kommer, du drar snabbt iväg med den till stallet pga du har bråttom, det vet inte hästen, men den vet att "när jag kommer så blir det inte trevligt, matte låter sur och arg, ser stressad ut".
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Ja, han har då alltid fått mat i krubban när han kommit in... men det verkar han bestämt inte komma ihåg!:mad:
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Jo, visst. Att "muta" hästen kan kanske vara en lösning för tillfället, men eftersom jag tror att det är bristen på respekt och ledarskap som det här handlar om, så vore det kanske inte så klokt. En häst som är högre i rang än en annan, skulle ju aldrig släppa sin matplats åt den som är högre i rang. Det är ju lite det vi gör när vi ger dem "mutor"...

Men visst har min kompis försökt med godis alltid! Men det fungerar inte, och JA, hon har gett det lång tid. Han kom fram i början, ända tills han lärde sig hur allt gick till, tog moroten och sprang sedan iväg...
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Ja, jag tror nog att vi har olika uppfattning om säkerhet i så fall, och det finns ingen anledning för dig att låta spydig eller nedvärderande.

Nog har jag så pass mycket erfarenhet och vett i huvudet att jag kan hålla koll på de övriga hästarna i hagen och läsa deras signaler, och inte låter situationen bli farlig.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Det ligger någonting i det, och det är vad vi ska jobba med mera nu. Trots att min kompis har haft en väldigt varierad träning med hästen och gjort mycket annat än att bara "träna", så ska vi nu lägga ner mycket tid på att bara umgås, så att vi verkligen blir av med det här problemet. (se tidigare inlägg i tråden om hur vi gjorde). Tack för tips!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Jag var inte spydig. jag bara upplyste dej om att jag pratade om säkerheten, eftersom du nu inte förstod det.

Och om du nu är erfaren och kan läsa hästarna, hur kommer det sej att du inte kunde hjälpa din kompis själv att ta in hästen? ;)
(sorry, var bara tvungen :devil: :p )
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

onödig kommentar!

Jag har varit med min kompis och "hjälpt" henne tre eller fyra gånger. Anledningen till denna tråd var att få tips så jag kunde tipsa henne.

Jag räknar mig som mycket erfaren då det gäller hästar, men har inte tidigare varit med om att det inte fungerar att få in en häst med hjälp av de metoder jag beskrivit att vi prövat, varför jag ställde frågan till er. Hur erfaren man än är så stöter man ständigt på nya problem. Man utvecklar sin kunskap och sin erfarenhet genom att lösa dessa, själv eller med hjälp från andra. Man är aldrig fullärd, och erfarenhet är ingen garanti för att man ska kunna lösa alla problem, eller hur?

Jag anser mig ha kunskap att kunna bedömma säkerheten i olika situationer, och det var onödigt av dig att låta så nedlåtande från början. (för så uppfattade jag "lilla du")

Jag uppskattar gärna fler tips.

//Julia
 
Senast ändrad:
Svårfångad häst!

Någon med tips om hur man kan fånga en häst som vissa dagar bara bestämt sig för att inte bli fångad!
Går oftast bra att ta henne ,men då och då är det bara helt omöjligt.
Tog en timme idag och då fick jag till sist be om hjälp!
Förb.... hästskrälle!
Havrehink fungerar inte!
 
Sv: Svårfångad häst!

Gå verkligen inte imot henne i hagen , gå stora om vägar och kolla inte på henne. Gå till nån annan häst prata med den, gör henne nyfiken, sätt dej ner och grejja med nått .. Försök med sånnt, funkar på ganska många :D

MVh camilla
 
Sv: Svårfångad häst!

Min pålle kan bli sur på mej för småsaker, som när jag t ex skulle spraya flugmedel på honom i hagen, då blev han så sur att han inte ville bli hämtad längre. Detta händer titt som tätt. vad jag gör då är att jag schasar iväg honom från mig när jag märker att han försöker smita iväg, sen låtsas jag typ att jag löslongerar. När jag sen ber honom att sakta av/stanna så kommer han eller så kan jag bara gå fram och ta honom. Då vet han att det är jag som bestämmer när han ska gå iväg. Funkar superbra. Vissa dagar tar det längre tid än andra, men jag fortsätter att schasa iväg honom tills han ger sig.
 
Sv: Svårfångad häst!

Så det är inte bara jag som har sånna problem! Min foderhäst kan bli HELT omöjlig.. suck.
Under vintern finns inget att äta så då kommer han till en, men sen när det blir grönt i hagen, så går han ibland bara iväg för att han ser mig.
Först trodde jag att jag hade gjort han nåt så han ogillade mig, men så var det inte. för hans ägare har samma problem.

Han jagar bort Lina, så vi inte får fånga in henne heller, och så vänder han rumpan mot en och gallopperar iväg och håller på.
Ibland är det inte långt bort till tårarna. Så grymt irriterande när man har bråttom.

Jag gav han en morot/äpple/godis varje gång jag fångade honom i vintras, så nu är han mer lättfångad. När han vet att han kommer få nått så är det lättare att få tag på han.
Har tyvärr inget bättre tips.. har testat med hink jag med men det funkar inte för mig heller.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp