Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
Idag var jag med min kompis i stallet. Hon sköter om och tränar en islandshästvalack sedan tre år tillbaka. Ett ständigt återkommande problem (kanske framförallt under vår/sommar) är att han inte vill fångas in från hagen. Nu har det gått alldeles för långt, eftersom han inte bara hållit på under sommarhalvåret, utan nu konstant bråkat i över ett år. Tidigare har ägarna "löst" problemet genom att ta in honom med lina, men eftersom det kräver att man är två, och eftersom det faktiskt inte löser problemet, så vill min kompis göra det på ett bättre sätt. Hon har fått tipset att köra iväg honom från flocken och sig själv varje gång han inte visar intresse för att komma fram, och prövat det. Det skulle nog fungera, om inte hagen var så enormt stor. Han uppfattar det enbart som en lek i dagsläget, och ägarna vill inte låta honom gå i liten hage tills hon fått bukt med problemet där. Ett annat tips är att gå efter honom lugnt och sakta tills han självmant stannar. Detta har hon testat under ett halvårs tid, och det tar fortfarande ungefär 2 timmar innan han stannar. Ibland måste hon åka hem utan att ha fått in honom!

Vi förstår att detta delvis är en brist på respekt från hästens sida, och att ledarskaps övningar (horsemanship) är nödvändiga. Därför hjälper jag henne med det, och i rundkorallen fungerar det bra... men inte i hagen. annars brukar han tycka att ridningen är rolig, så vad problemet egentligen beror på är svårt att säga! Han har genomgått en mängd olika undersökningar genom åren för att se om han kan ha ont någonstans... men icke.

Så, snälla ni kloka bukefalister, är det någon som har något annat tips?! Min kompis börjar bli smått desperat och kommer troligtvis att tröttna eller inte orka om detta inte slutar någongång. Dessutom finns inte tiden för att ägna två timmar om dagen bara på att få in hästen, som då är svettig och trött...!

HJÄLP!

//julia
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

EXAKT det problemet har jag med!
Jag sköter e n13 årigt haflinger, somär så jävla nochalant mot mig/andra när man skall hämta honom i hagen.
Har testat med allt!
men inget funkar, just nu så får han gå med ett 2 årigt sto.
Förrut gick han i flock, men det igkc itne att ta honom då. hästarna flockade sig och började att anfall en om man skulle ta en utav dem :/
men han är NH tränad och mkt. duktig i det och vet alltid
annars vart en spersonliga "zon" är och går alldrig innaför den.
Men problemet är att det tar närmare 2.5 h att få tag i honom, då är han så svettig å trött att man inte kan rida honom ordentligt heller :@
Jag kör just nu med taktike natt ha tålamod och köra iväg honom tills han visar respekt och kommer självmant fram till mig och låter mig sätta på honom grimma vid grinden.
Men jag har inte tid att jaga en ponny i 2 timmar varje dag!
vet någon något BRA tips?
P.s han har grimma ihagen för att det skall gå lättare + att han alltid har varit liak svår, men på senaste månaden blivit bedrövlig.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Lazio skrev:
Testat att ignorera hästen totalt?

Ja, det också... men det har inte fungerat hittills. Kanske testade hon inte det tillräckligt länge... det där med tålamod är ju svårt efter 2 timmar, och när man är sjukt förbannad på hästen!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

vi hade shettis som inte heller ville inte,jg va så pass *elak* att jag helt enkelt lämnade kvar honom,en timme efter att de andra kommmit var det inte så roligt att stå ensam ute längre,men han fick glatt vänta en timme till...

efter den behandligen i en vecka kom han som ett skott när det va dags att gå in
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Gå ut och klappa om hästen i hagen, släpp den sedan igen och gå därifrån. Gör detta ofta och låt gärna hästen gå kvar i hagen över natten. Titta inte rakt på eller gå rakt på hästen, det har en bortdrivande effekt.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Bekanta till mig med exakt samma extrema problem löste det genom att klickerträna hästen... Så som man gör med hundar, jag vet inte exakt hur man gör, men det TOTALFUNKADE :idea:
Hör med antingen någon NH-människa som håller på med klicker eller ring en hundtränare :idea:
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

står hästen på stall eller på lösdrift?
känner nämligen igen det där. det var en flock islandshästar som gick på lösdrift och det var näst intilll omöjligt att få tag på nån av dem. men de tyckte ändå att det var jättekul att komma ut i naturen och bli riden :confused: konstigt det där.

kan ju testa att ta med morötter eller annat hästgodis och bara ge de andra hästarna i samma hage, tillslut kommer nog hästen fram och vill ha den med och då tar man bara ett grimskaft runt halsen på den. (funkar iaf några gånger tills hästen har kommit på vad man är ute efter :p )
visa aldrig grimman, eller använd bara ett grimskaft och vira runt midjan och sedan lägg runt halsen på hästen och sedan vira det som en provisorisk repgrimma

och hästen står på stall så kan man ju testa att ta in de andra hästarna först. då är det nog inte lika kul längre, vet en travare man får göra så med.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

superbusan skrev:
Gå ut och klappa om hästen i hagen, släpp den sedan igen och gå därifrån. Gör detta ofta och låt gärna hästen gå kvar i hagen över natten. Titta inte rakt på eller gå rakt på hästen, det har en bortdrivande effekt.

Jo, jag vet. Vi går aldrig rakt mot honom. Detta fungerar dock inte... Ägaren till hästen kan oftast fånga honom utan problem eftersom han vet att det inte innebär träning av något slag...utan oftast bara mat! Men problemet är när Therese ska ta honom, han bara jävlas! Hon tar det naturligtvis personligt och han har jätte roligt. Springer och tror att allt är en lek... skitjobbigt! Hon kommer inte ens så närs så att hon kan göra detta utan att ha gått efter honom i två timmar... hästen står ute på nätterna.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

skuggi skrev:
Bekanta till mig med exakt samma extrema problem löste det genom att klickerträna hästen... Så som man gör med hundar, jag vet inte exakt hur man gör, men det TOTALFUNKADE :idea:
Hör med antingen någon NH-människa som håller på med klicker eller ring en hundtränare :idea:

Ja, vi har ju försökt med en hel del horsemanship men inte klickerträning...intressant. tack för tips!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

gloom_ skrev:
står hästen på stall eller på lösdrift?
känner nämligen igen det där. det var en flock islandshästar som gick på lösdrift och det var näst intilll omöjligt att få tag på nån av dem. men de tyckte ändå att det var jättekul att komma ut i naturen och bli riden :confused: konstigt det där.

kan ju testa att ta med morötter eller annat hästgodis och bara ge de andra hästarna i samma hage, tillslut kommer nog hästen fram och vill ha den med och då tar man bara ett grimskaft runt halsen på den. (funkar iaf några gånger tills hästen har kommit på vad man är ute efter :p )
visa aldrig grimman, eller använd bara ett grimskaft och vira runt midjan och sedan lägg runt halsen på hästen och sedan vira det som en provisorisk repgrimma

och hästen står på stall så kan man ju testa att ta in de andra hästarna först. då är det nog inte lika kul längre, vet en travare man får göra så med.

Hästen står inne på vinterhalvåret och går ute dygnet runt från maj till oktober. Han går tillsammans med tre andra hästar, så de är inte så många.

Godis fungerar som sagt inte, inte i någon form! Han är inte ett dugg intresserad, och kommer inte nära. han struntar totalt i om de andra hästarna blir uttagna eller om de rent av står och äter framför honom. Och dessutom tycker inte jag att lösningen på problemet är godis... kanske endast för stunden (har ju fungerat för stunden förr, men problemet blev ju ännu värre efter det). Han ska komma fram eftersom han VILL komma fram i respekt för therese som ledare... det är ju målet!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

När hon som tar han om hästen fått fatt på han, rider hon alltid eller kan hon bara ta in hästen o borsta, ge mat eller liknande?
Som du sa, han är snäll o rida/tycker det är kul. MEN, han kanske har tröttnat men sedan när han är infångad känner han sig tvingad att göra sitt bästa m.m. Vissa hästar är så att dom vill vara sin ryttare till lags och då märker man knappt om h*n tröttnat...
Så om din komis bara tar in för att rida/träna så gör vile omväxling. Tex gå ut bara i grimma o grimskaft o gå en lite promenad o låt hästen beta.. Eller ta in hästen, ge lite godis, gulla lite eller kanske bara rykta och sedan släppa ut i hagen igen.
Vem vet, han kanske ÄR trött på att bara tränas av din kompis.
När din kompis kommer in i hagen = Jobb för hästen.
Om det nu är så att hon bara rider/tränar när hon är där..
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

sky_fly skrev:
När hon som tar han om hästen fått fatt på han, rider hon alltid eller kan hon bara ta in hästen o borsta, ge mat eller liknande?
Som du sa, han är snäll o rida/tycker det är kul. MEN, han kanske har tröttnat men sedan när han är infångad känner han sig tvingad att göra sitt bästa m.m. Vissa hästar är så att dom vill vara sin ryttare till lags och då märker man knappt om h*n tröttnat...
Så om din komis bara tar in för att rida/träna så gör vile omväxling. Tex gå ut bara i grimma o grimskaft o gå en lite promenad o låt hästen beta.. Eller ta in hästen, ge lite godis, gulla lite eller kanske bara rykta och sedan släppa ut i hagen igen.
Vem vet, han kanske ÄR trött på att bara tränas av din kompis.
När din kompis kommer in i hagen = Jobb för hästen.
Om det nu är så att hon bara rider/tränar när hon är där..

Nej, hon tränar honom inte bara efter att hon fått tag i honom. Oftast är båda så trötta och svettiga att de inte orkar göra någonting :crazy:

Ibland borstar hon honom bara, ibland får han komma in och äta (på vintern mest), ibland kör hon lite horsemanship i korallen (inget fysiskt påfrestande, utan snarare psykiskt), ibland rider hon ut och lattjar, ibland promenad, ibland (om infångandet inte tagit för lång tid och gjort dem för trötta, tränar hon i paddocken.

Jag tycker att hon varierar sig mycket, men svårigheten här är ju tiden. Hon jobbar till fem varje dag och har en restid på en timme, och att då behöva lägga två timmar varje eftermiddag/kväll på att bara ta in hästen och kela lite, kanske inte känns så kul, även om det är jätte mysigt... Just nu verkar hon helt ha tappat lusten, och jag kan förstå henne.

Ja, jag har ingen aning, kanske är han trött på träningen. Men jag kan ju tycka att många hästar får en mycket mer ensidig tillvaro än han får, utan att bete sig så. Vad är det egentligen som är problemet?! Det har ju hållt på så länge nu, jag förstår verkligen inte....
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Hamnade i den sisten häromdagen. Hästen gick utan grimma i stora gräshagen och bara totalvägrade komma in. Så fort man gjorde en ansats till att höja armarna mot huvudet så försvann han som en blixt...
Har ordnat det så hemma att man kan driva in hästen i en mindre ruta från stora hagen och fånga där (Fungerar också som sluss om det är många hästar i hagen.) den rutan är väl kanske 15x15 meter eller så, men han ville fortfarande inte låta mig sätta på grimman:crazy: Tack vare rutan så kunde jag göra en modifierad join up på plats och drev honom helt enkelt runt i skritt/trav tills han tröttnade och ställde sig o glodde på mig... några gånger kom han fint fram, men när det vankades grimma så stack han igen = fortsatte driva. Höll på i ca 2 timmar innan han kom in och snällt stoppade näsan i grimman. Då klappade jag om honom, bara för att gå ett varv runt stallet och sen släppa honom i stora hagen igen (ridtiden va ju redan förbrukad och hästen trött..)
Han gav mig en blick som sa typ: "la jag ner allt detta jobbet FÖR DET HÄR????"
Nu, snart en vecka senare får jag utan krussiduller komma fram och han sticker snällt näsan i grimman:banana:
Tror också det är viktigt att göra annat än att jobba ibland när man tagit in hästen så de inte ser det som självklart att det vankas jobb så fort man visar sig.
Haft en ponny en gång som inte kom in förräns man hade bytt om från ridstövlarna, civilklädd gick bra, men inga ridkläder! Smartare än man vill tro de där pållarna!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

*KL*
Varför inte umgås med hästen i hagen?
Bara fånga den , klappa o klia o sen gå därifrån.

Mina hästar som rids direkt kommer alltid, men visst får de en morot.
Den har ett värde.
De kan ordet KOM.
Om de inte kommer = ingen morot. ( om jag måste gå fram till dem.)

Om de skulle sticka när jag kommer så kastar jag grimman på dem.
Man får i värsta fall ta ut de andra hästarna så att den blir ensam.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Alltså man går till hagen, närmar sig hästen, om den drar vänd då om och gå till nån annan häst i hagen, kela med den ett tag och se inte på din häst, gå sen ut ur hagen och åk hem.
Testa igen nästa dag och se vad som händer.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Stackars människa, jag vet hur hon känner sig...

Till att börja med brukar det inte vara någon vits att ignorera och vänta ut en häst som är totalt ointresserad av att gå in, som går i en stor hage med sina polare.

Gå in på NH-forumet och sök på ex "fånga". Den här tråden kanske kan vara till hjälp http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614334&highlight=f%E5nga

Det är dock svårt att göra något åt problemet om hon inte kan få ha hästen i en mindre hage en liten period.

Klickerträning kan jag också rekommendera, det är ren klassisk betingning.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Det som har funkat bäst på min häst är att sätta hårt mot hårt. Kommer hon inte direkt får hon skylla sig själv, då skiter jag bara i henne och kör hem, då blir hon utan sin kvällsmat.

I vintras när hon stod inne på nätterna, gjorde jag samma sak, kom hon inte så fick hon vara ute den natten. Dock hade hon kompisar ute på lösdrift då och fri tillgång på hö, men för henne var det förmodligen ett straff att bli utan kvällsmaten, för efter några dagar kom hon i rask takt och skulle in.

Denna damen vill att man ska jaga henne lite och locka och pocka och be snällt, men jag faller inte i den fällan mer! :devil:
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

axel skrev:
*KL*
Varför inte umgås med hästen i hagen?
Bara fånga den , klappa o klia o sen gå därifrån.

Mina hästar som rids direkt kommer alltid, men visst får de en morot.
Den har ett värde.
De kan ordet KOM.
Om de inte kommer = ingen morot. ( om jag måste gå fram till dem.)

Om de skulle sticka när jag kommer så kastar jag grimman på dem.
Man får i värsta fall ta ut de andra hästarna så att den blir ensam.

Jo det hade ju gått om man kunde fånga honom....

Själv har jag aldrig haft detta problem med min häst, då hon alltid kommit fram till mig eftersom hon själv VILL, i respekt för mig som sin ledare då jag ber henne... hon har aldrig fått morot för det, utan fick godis i krubban.

Kasta grimman fungerar inte, och inte heller att ta ut de andra hästarna.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Lazio skrev:
Alltså man går till hagen, närmar sig hästen, om den drar vänd då om och gå till nån annan häst i hagen, kela med den ett tag och se inte på din häst, gå sen ut ur hagen och åk hem.
Testa igen nästa dag och se vad som händer.

fungerar inte, men tack ändå för tipset...gud vad det känns hopplöst!
Ni har bra tips allihop men de hjälper liksom inte när hästen är totalt ointresserad av att vilja komma fram!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp