Vad ska man göra om man stöter på en smuggelhund?

WildWilma

Trådstartare
Att det antagligen finns rekordmånga insmugglade hundar i Sverige är det nog ingen tvekan om. Vi är nog många som kommer stöta på dem vare sig vi vet om det eller inte. Det jag funderar på är vad man bör/måste göra när man blir medveten om det beroende på vilken roll man har. det jag tänker främst på är när kravet på rabiesvaccinering mest troligt inte är uppfyllt.

De roller jag funderar kring är:

1. Privatperson - du får veta att någon bekant skaffat en valp som kommer från utlandet (ej Norge) men helt klart var för ung för att vara korrekt rabiesavaccinerad när den kom till Sverige. Vad gör man?

2. Veterinär - En veterinär träffar en valp från ett annat land än Sverige med pass som är felaktigt när det gäller valpens ålder. Valpen är som ovan för ung för att vara korrekt vaccinerad. Vad ska veterinären göra? Finns det några lagkrav att veterinären ska anmäla detta till jordbruksverk/tull? Vad kommer dessa i så fall att kräva?

3. Instruktör - Du ska hålla en kurs och får veta att en av hundarna som ska delta är importerad från exempelvis en öststat men du inser utifrån vad ägaren beskriver att det mest troligt rör sig om en smuggelhund som inte är korrekt rabiesvaccinerad. Vad gör man?

Gör det i någon av dessa fall någon skillnad om hunden/valpen varit Sverige mer än 6 månader? Kan man då bortse från krav på rabiesvaccinering.
 
Bra fråga.
Jag fick i veckan veta att en anhörig till en kollega köpt en frallavalp från ungern genom nån mystisk person i skåne. Av det hen berättade och bilderna hen visade så är jag övertygad om att det är en smuggelhund. Dessutom betydligt yngre än 16 v.

Jag känner inte dessa personer öht och vet inte ens vad den anhöriga heter eller bor så jag har inget att gå på och vill inte rota heller. Jag kan bara sucka inombords och hoppas att det går så bra det kan.
 
Min förra hane var insmugglad, fanns inte allt som skulle funnits i hans pass. Veterinären ringde Jordbruksverket och det togs beslut om åtgärder samt inledes någon slags förundersökning.
 
Så här är det för oss veterinärer:


Ett djur som härrör från rabiessmittat område sedan mindre än 6 månader tillbaka, och/eller uppvisar symtom på rabies (exempelvis förändrat beteende och/eller neurologiska symtom) kan misstänkas ha rabies. En sådan misstanke ska omedelbart anmälas enligt epizootilagen. Eventuella bitsår från ett sådant djur bör omedelbart rengöras med kraftfull mekanisk rengöring för att reducera virusmängden i såret och kontakt ska tas med närmaste infektionsklinik för hjälp med postexponeringsprofylax.

Vid enbart misstanke om olaga införsel (alltså utan rabiesmisstanke) är det idag, enligt Jordbruksverket, inte tillåtet att bryta sekretessen och anmäla med djurägarens kontaktinformation.
 
Lägger till:

Vid enbart misstanke om olaga införsel (alltså utan rabiesmisstanke eller misstanke om annan sjukdom som står under epizootilagen) är det idag, enligt Jordbruksverket, inte tillåtet att bryta sekretessen/tystnadsplikt och anmäla med djurägarens kontaktinformation så länge inte djurägaren godkänner ett brytande av sekretessen/tystnadsplikten. Tullverkets veterinärer undantagna.

Tillägger att om djuret varit i Sverige i mer än 4 månader utan symtom utreder inte Jordbruksverket något.

Som privatperson antar jag att en anmäler till tullverket.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 561
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Med fler och fler smuggelhundar och hundar som kanske inte har vaccinerats korrekt men ändå kommer in i Sverige utan karantän ökar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 794
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp