Vad ska man ha på sig?

Jaag

Trådstartare
Jag lever i princip i mitt merinoull underställ nu under vintern när jag rider, (både i skogen och mer riktiga träningar) och när jag är i stallet. Men.. Efter några gånger så luktar ju inte tröjan så gott och att tvätta merinoull ofta är väl inte så jättebra?
Jag kan ju iof köpa några mer tröjor, men då undrar jag på om det finns andra tröjor som kanske är bättre än merinoull när man svettas? :confused:

Merinoull är ganska dyrt, men är kanske värt det om det är det bästa alternativet. Hur gör ni andra? :confused::D
 
Hjälper det inte att hänga ut och vädra?
Nu har jag visserligen bara erfarenhet av att vädra obehandlad ull, (de behandlade tvättas som vanligt i maskin) men tycker nästan att det är magiskt hur de känns rena efter att ha hängt ute. (har tom hängt barnets byxor ute i väntan på tvätt efter kissolycka och har tyckt att de inte luktat nåt öht.. Tvättade dock ändå)
 
Bambu under merinoullen! :D Det tar betydligt längre för bambu att börja lukta, tycker jag, och det finns väldigt tunna ställ/tröjor så de inte blir bylsigt att ha under andra tajta tröjor.
Bambuunderstället för sig själv blir dock för kallt nu, då det ventilerar bort svett och överskottsvärme så bra.
 
Hjälper det inte att hänga ut och vädra?
Nu har jag visserligen bara erfarenhet av att vädra obehandlad ull, (de behandlade tvättas som vanligt i maskin) men tycker nästan att det är magiskt hur de känns rena efter att ha hängt ute. (har tom hängt barnets byxor ute i väntan på tvätt efter kissolycka och har tyckt att de inte luktat nåt öht.. Tvättade dock ändå)
Jag ska testa det, men känns som att svettlukten inte skulle bli borta dock.. Det understället jag har går att tvätta i 40 grader.
 
Bambu under merinoullen! :D Det tar betydligt längre för bambu att börja lukta, tycker jag, och det finns väldigt tunna ställ/tröjor så de inte blir bylsigt att ha under andra tajta tröjor.
Bambuunderstället för sig själv blir dock för kallt nu, då det ventilerar bort svett och överskottsvärme så bra.
Åh det kan jag testa. Har ett ställ i bambu också :D Annars får jag väl helt enkelt köpa några mer tröjor så jag slipper tvätta så ofta (om det nu är dåligt för merinoullen) :sneaky:
 
Åh det kan jag testa. Har ett ställ i bambu också :D Annars får jag väl helt enkelt köpa några mer tröjor så jag slipper tvätta så ofta (om det nu är dåligt för merinoullen) :sneaky:
Jag upplever att mina favoriter bland merinoullskläderna naggas hål i efter ett tag om de går ofta i tvättmaskinen.
 
Ullplagg funkar bra att skölja upp för hand, det sliter inte särskilt mycket...
 
Jag ska testa det, men känns som att svettlukten inte skulle bli borta dock.. Det understället jag har går att tvätta i 40 grader.
Instämmer med Lilla My, med bra material räcker det långt på att vädras över natten, och om de är riktigt smutisga så kan man tvätta dom för hand. Tex ta med tröjan in i duschen så slår du två flugor i en smäll :)
 
Jag tycker inte vädring funkar när det luktar svett. Det är en lukt som biter sig fast (i min åsikt).

Däremot tycker jag det ofta räcker med att skölja upp, utan att tvätta i maskin. Vet inte om ull funkar med vinäger, det är annars ett säkert tips för att få bort lukt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 616
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 533
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Takire
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp