Vad ska man jobba med?

Islandshästryttare

Trådstartare
Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag önskar ha dagligen resten av mitt arbetsliv. Jag är 40+ och har erfarenhet från olika myndigheter, FK, socialtjänsten och tingsrätt. Har en yrkeshögskoleutbildning med juridik som huvudämne och även en del ekonomi. Har läst en del kurser i juridik på högskola. Har en halvfärdig tidigare högskoleutbildning i helt annat ämne men det var inget som passade mig och det var över 20 år sen jag slutade den så det är inte ett alternativ att gå tillbaka till. Jobbat tidigare som administratör i bemanningsbranschen vilket jag inte är sugen på att gå tillbaka till. Jobbar idag som handläggare på myndighet. Har ett CV som er ut som att jag är lite hoppjerka efter min YH-utbildning men det har funnits naturliga orsaker till att jag sökt mig vidare, i snitt två år på varje jobb, haft tre jobb efter utbildningen.

Kan nog inte plugga mer, har redan ganska mycket studielån kvar att betala på. Kommer inte heller att orka med att jobba och plugga samtidigt då jag har en sjukdom som sätter stopp för detta. Flytta känns inte heller som ett alternativ och vet inte om det skulle bli fler jobbmöjligheterpå något annat ställe då jag redan bor i en av Sveriges tre största städer.

Så om någon har några idéer så får ni gärna ösa på med dem, själv har jag kört lite fast vad gäller jobbtänkandet.
 
Vad finns det för jobb inom det pendlingsområdet du kan tänka dig? Vad är det för annonser som ligger ute?
 
Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag önskar ha dagligen resten av mitt arbetsliv. Jag är 40+ och har erfarenhet från olika myndigheter, FK, socialtjänsten och tingsrätt. Har en yrkeshögskoleutbildning med juridik som huvudämne och även en del ekonomi. Har läst en del kurser i juridik på högskola. Har en halvfärdig tidigare högskoleutbildning i helt annat ämne men det var inget som passade mig och det var över 20 år sen jag slutade den så det är inte ett alternativ att gå tillbaka till. Jobbat tidigare som administratör i bemanningsbranschen vilket jag inte är sugen på att gå tillbaka till. Jobbar idag som handläggare på myndighet. Har ett CV som er ut som att jag är lite hoppjerka efter min YH-utbildning men det har funnits naturliga orsaker till att jag sökt mig vidare, i snitt två år på varje jobb, haft tre jobb efter utbildningen.

Kan nog inte plugga mer, har redan ganska mycket studielån kvar att betala på. Kommer inte heller att orka med att jobba och plugga samtidigt då jag har en sjukdom som sätter stopp för detta. Flytta känns inte heller som ett alternativ och vet inte om det skulle bli fler jobbmöjligheterpå något annat ställe då jag redan bor i en av Sveriges tre största städer.

Så om någon har några idéer så får ni gärna ösa på med dem, själv har jag kört lite fast vad gäller jobbtänkandet.
Fastighetsförvaltare. Väldigt roligt och omväxlande jobb.
 
Har en känsla av att det inte är vad du söker, men jag håller på att lära mig köra långtradare. Jag jobbar heltid och periodvis mer än heltid och jag gör det helt på min fritid. Dock jobbar jag oregelbundna tider och det är väl vad som möjliggjort att kunna följa med på ett åkeri och lära mig på plats så att säga.
Dock är det ganska dyrt, men det kräver inte studiemedel. Om det är studiemedel som är bekymret dvs att du har nyttjat dina terminer och ej kan ta fler - går det att finansiera studier med banklån? Tänker att en kortare utbildning behöver ju inte kosta skjortan. Jag minns att jag lånade runt 100k på mina två års studier på YH. Men det beror ju helt på vad en har för möjligheter i sin ekonomi och vad en har för levnadskostnader...
 
Nu vet ju inte jag var du bor men finns det ingen annan myndighet närmare som söker handläggare?
 
Har en känsla av att det inte är vad du söker, men jag håller på att lära mig köra långtradare. Jag jobbar heltid och periodvis mer än heltid och jag gör det helt på min fritid. Dock jobbar jag oregelbundna tider och det är väl vad som möjliggjort att kunna följa med på ett åkeri och lära mig på plats så att säga.
Dock är det ganska dyrt, men det kräver inte studiemedel. Om det är studiemedel som är bekymret dvs att du har nyttjat dina terminer och ej kan ta fler - går det att finansiera studier med banklån? Tänker att en kortare utbildning behöver ju inte kosta skjortan. Jag minns att jag lånade runt 100k på mina två års studier på YH. Men det beror ju helt på vad en har för möjligheter i sin ekonomi och vad en har för levnadskostnader...


Tyvärr så får jag inte framföra några motorfordon på grund av en sjukdom, kan alltså inte ens köra personbil. Glömde skriva detta i trådstarten men jag uppskattar att du tog dig tid att svara!
 
Nu vet ju inte jag var du bor men finns det ingen annan myndighet närmare som söker handläggare?


Jag har sökt på en myndighet och där fick jag inget napp tyvärr men det är givetvis inte något som hindrar at tjag söker igen i framtiden. Det som sätter stopp hos flera myndigheter är att jag har en YH-utbildning och ingen högskoleexamen. Det är krav hos de flesta myndigheter iallafall mer avancerade tjänster som jag skulle vara intresserad av. Men givetvis får jag ju om jag i längden inte får något nytt jobb kanske titta på andra typer av tjänster också hos myndigheter men då får jag oftast höra att jag är överkvalificerad. Har sökt en del såna tjänster tidigare för att få en fot in men utan större framgång.
 
Vad finns det för jobb inom det pendlingsområdet du kan tänka dig? Vad är det för annonser som ligger ute?

Jag trivs rätt bra med att vara handläggare och har en blandning av juridik, utredning och skriver och formulerar beslut som jag har idag. Något sånt utan krav på högskoleutbdildning skulle jag kunna tänka mig men i dagsläget finns det inget sånt.

Sen har jag funderat lite på att söka inom mitt yrkesområde som jag är utbildad för men det finns ganska få såna tjänster i mitt område. Sen finns det rätt mycket tjänster på bemanningsföretag som är av mer administrativ karaktär om man nu ska hålla sig inom det området men så desperat är jag inte än. Har jobbat flera år för bemanningsföretag tidigare och tyvärr var det en usel arbetsgivare på alla sätt så jag är inte sugen på att gå tillbaka till det. Men får kolla vidare på annonser helt enkelt.
 
Försäkringsbolag brukar ha en del administrativa tjänster med juridik utan att för den delen kräva högskoleutbildning. Administratör inom kommunal verksamhet t.ex skola är ju också möjligt. Oftast står det i sådana annonser högskoleutbildning eller likvärdigt. Men svårt att veta när man inte vet var du bor. Till den här kommunen söker få människor vilket gör att det går att få jobb utan rätt kvalifikationer. Det är betydligt svårare i de mellanstora kommuner med högskolor som ligger bredvid.
 
@Cambrie tack för tipset om försäkringsbolag! Det ska jag kolla. Bor som jag skrev i inledningen av tråden i en av våra tre storstäder där det finns universitet så tyvärr är nog kommunen svår att komma in i. Men det finns å andra sidan en del grannkommuner som är lite mindre så det kan jag ju kolla på!
 
Upphandlare!

Jag har en jur kand och betalade en privat utbildning till diplomerad upphandlare ut egen ficka. Jag fick jobb som upphandlare i en kommun efter det och jobbar kvar i yrket nu 5 år senare.

Det är ett väldigt roligt jobb med bra arbetsmarknad och bra löneläge.
 
Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag önskar ha dagligen resten av mitt arbetsliv. Jag är 40+ och har erfarenhet från olika myndigheter, FK, socialtjänsten och tingsrätt. Har en yrkeshögskoleutbildning med juridik som huvudämne och även en del ekonomi. Har läst en del kurser i juridik på högskola. Har en halvfärdig tidigare högskoleutbildning i helt annat ämne men det var inget som passade mig och det var över 20 år sen jag slutade den så det är inte ett alternativ att gå tillbaka till. Jobbat tidigare som administratör i bemanningsbranschen vilket jag inte är sugen på att gå tillbaka till. Jobbar idag som handläggare på myndighet. Har ett CV som er ut som att jag är lite hoppjerka efter min YH-utbildning men det har funnits naturliga orsaker till att jag sökt mig vidare, i snitt två år på varje jobb, haft tre jobb efter utbildningen.

Kan nog inte plugga mer, har redan ganska mycket studielån kvar att betala på. Kommer inte heller att orka med att jobba och plugga samtidigt då jag har en sjukdom som sätter stopp för detta. Flytta känns inte heller som ett alternativ och vet inte om det skulle bli fler jobbmöjligheterpå något annat ställe då jag redan bor i en av Sveriges tre största städer.

Så om någon har några idéer så får ni gärna ösa på med dem, själv har jag kört lite fast vad gäller jobbtänkandet.
Paralegal? Beroende på var man är kan man ju jobba med compliance osv och inte ”bara” (menar inte bara, utan våra paralegals skulle verksamheten halta ordentligt) administrativt jobb. Om du dessutom lär dig lönegarantier osv så har du en strålande arbetsmarknad som t.ex. konkursassistent. Det är så jäkla få som kan det där bra att de är hett eftertraktade.
 
Paralegal? Beroende på var man är kan man ju jobba med compliance osv och inte ”bara” (menar inte bara, utan våra paralegals skulle verksamheten halta ordentligt) administrativt jobb. Om du dessutom lär dig lönegarantier osv så har du en strålande arbetsmarknad som t.ex. konkursassistent. Det är så jäkla få som kan det där bra att de är hett eftertraktade.

Ja paralegal, tyvärr verkar det vara rätt ont om jobb för paralegals i mitt område,, jag har sett att det finns betydligt fler jobb i stockholmsområdet. Jag tyckte att konkurser och sånt var väldigt intressant, jag har alltid varit intresserad av ekonomi och liknande och det passade mig väldigt bra märkte jag när läste. Men frågan är hur man lär sig lönegarantin när man inte kommer in någonstans? Jag försökte få praktik på KFM och allt var nästan klart att jag skulle få sista praktiken på utbildningen där men sen blev det interna saker som satte stopp i sista stund så det var väldigt synd. Jag har sökt de få tjänster som finns att söka när de har kommit ut i det området där jag bor och alla kräver erfarenhet just vad gäller konkurser och lönegaranti.

Vet du om det finns några kurser man kan läsa separat? Jag har försökt att leta men kanske är för dålig på det eller letar på fler ställen.
 
Upphandlare!

Jag har en jur kand och betalade en privat utbildning till diplomerad upphandlare ut egen ficka. Jag fick jobb som upphandlare i en kommun efter det och jobbar kvar i yrket nu 5 år senare.

Det är ett väldigt roligt jobb med bra arbetsmarknad och bra löneläge.

Hur lång var den privata utbildningen? Var det en kostnad per termin? Hur försöjde du dig under tiden om den inte var studiemedelsberättigad? Kanske finns vägar som jag inte tänkt på.
 
Något inom kommunen, finns ju oändligt med olika handläggare där inom socialtjänst och vård- och omsorg. Biståndshandläggare inom äldreomsorgen eller funktionsomsorgen kan jag tänka mig är en spännande tjänst. Inte riktigt lika slitsamt som inom socialtjänsten.
 
Jag hade definitivt kunnat tänka mig att anställa någon med paralegal-bakgrund i en roll som support till försäljningen. (Kolla på roller som säljsupport, back Office, back end/front- end support)

Typ arbetsuppgifter som
- tolka avtal
- levererar vi enligt avtal
- tar vi betalt enligt avtal
- vara med och ta fram nya kundavtal
- lägga in nya kundavtal
Sedan kan det säkerligen inrymmas en massa annat också.
 
@Islandshästryttare
Har du provat linkedin? Fungerar det inte så att man lägger in sitt cv och tidigare erfarenheter och så kan arbetsgivare kontakta en? Isåfall kanske du kan registrera dig där och se om nån arbetsgivare nappar.
Bara för att se vad för möjligheter som finns. Kanske dyker upp nåt du inte tänkt på.

Obs jag vet inte hur det fungerar riktigt men har ju läst om folk som fått jobb via linkedin.
 
Back end eller front end på inkassobolag? Eller någon annan adminroll på inkasso. Kolla med tex Axactor, de sökte personal nyligen vet jag. Det är faktiskt rätt kul att jobba med inkasso :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kommer att ha en samhällsvetenskaplig kandidatexamen i januari då kommer jag att börja söka nytt jobb. Har jobbat på olika myndigheter i...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Happimess
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 456
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp