Vad ska man satsa på?

C

Cavalo

Jag ska efter ett långt "hästliv" köpa ett sto lämpligt för avel, eftersom min tid (pga småbarn) helt enkelt inte räcker till för att hålla en häst på tävlingsnivå. Planen är att köpa ett trevligt sto, vad gäller härstamning, gångarter och exteriör, som lämpar sig för dressyravel och spara en avkomma tills jag har mer tid att lägga på "tävlingsinriktad" träning.

Jag har nu två ston som jag velar mellan.

Nr 1: e. Zephyr - Jaguar - Warrigall, trevliga gångarter (främst traven) och korrekt dock aldrig tävlad eller visad. Dräktig med First Wish, hennes första föl. Fullt ridbar men inte särskilt utbildad.

Nr 2: e.Tip Top-Brabant-Pontus, visad som föl med goda poäng och på kvalitets (39 poäng). Fått 3 föl tidigare varav två bedömts med 47 poäng (en ej visad). Dräktig med Bocelli, triangelmärkt pga yttre våld.

Priset på de båda är ganska jämförbart - det är inte heller det viktigaste. Jag gillar båda hästarna väldigt mkt, vackra ston med bra gångarter.

Jag är helt ny vad gäller allt med avel. Frågan är om jag ska välja det "beprövade" stoet som redan lämnat ganska fina föl med olika hingstar el det mer oprövade (som jag tycker rör sig lika bra, men kanske är en lite mer lågställd i sin typ)? Är ngn stam mer attraktiv för dressyravel? Jag har speciellt dålig koll på Zephyr, men av vad jag kunnat utläsa på asvh så är han ingen dålig hingst iallafall?

Jag hoppas ngn av er duktiga avelsmänniskor kan ge mig råd...

Till sist kanske det bara handlar om vilken häst man "fastnar" för? :smirk:
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Jag är väl ingen superduktig avelsmänniska som kan allt om halvblodsstammar men lite känner jag till, är äv. dressyrintresserad.

Tycker att du ska välja sto 2 som är e. Tip Top osv. Hon bör vara billigare än den andra oxå eftersom hon är t-märkt. Man brukar ej betala mer än 20 000 kr för en t-märkt häst. Vad kostar hon? Nu kan hon i o f s betinga lite högre pris pga stammen och att hon gett så fina bra bedömda föl.

Tip Top som är e. Master (oxå han en av de bästa) är eftertraktat blod på dressyrsidan då han gick bra i tävlingssammanhang (dressyr, Kyra tror jag red) innan han blev exporterad. Den hingstlinjen ger fin modell av häst samt hög ridbarhet. Stoet var ju mer högrest än den andra, skrev du också. Brabant och Pontus är även dom bra hingstar där jag vet att Pontus givit fina gångarter och bra temperament. Pontus är en bra dressyrförärvare har jag för mig.

Sto 2 har ju oxå visat vad hon duger till i avelsboxen och det är viktigt tycker jag, hon blir ett säkrare kort tror jag. Båda stona är betäckta med fina hingstar nu men jag vet faktiskt inget om det andra stoets stam. Zephyr är nog inte så känd?

SJälv känner jag ett sto e. Tip Top och flera stycken e. Master som alla är framstående i dressyr och mkt samarbetsvilliga med härliga gångarter.
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Alla synpunkter/råd mottages tacksamt! :)

Den dyrare av de båda är faktiskt nr 2...

Tip Top reds av Kyra, vann tom unghästmiljonen, och är säkert mer "känd" än Zephyr. Innan jag tittade på den här hästen visste jag ingenting alls om Zephyr.

Tittar man på BLUP-indexen för de båda stona ligger de dock ganska nära (110/113 för dressyr), medan skillnaden för deras fädernehingstarna är lite större.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska man satsa på?

Tip Top är mer attraktiv i aveln än Zephyr. Han är aktiv tävlingshäst (var med i senaste VM) och kommer från en välkänd hingstlinje där även hans far Master gick svår internationell dressyr. Master förekom dessutom på någon lista över världens 10 främsta dressyrförvärvare.

Zephyr har lämnat åtminstone en svårklasshäst i dressyr men inte tävlats själv. Han är efter den välkände Napoleon som lämnade så mycket, men jag har förstått att hans blod inte är så popuärt idag.

Brabant har diskuterats här mycket;) jag tillhör inte hans fanclub, men han är mormorsfar till Royne Zettermans Isaac så han är kanske utmärkt att ha i tredje led!

Jaguar var välstammad och har både pappa och farfar som gått svår internationell dressyr, hans farfar Gaspari var en av den tidens största stjärnor. Han var undan välkända Kalmia, men har mig veterligen inte tävlats själv.

Pontus tävlades själv i lätt hoppning men han lämnade inte så många avkommor i högre klasser. Min erfarenhet är att hans avkommor kan vara rätt grova men de har ett mycket bra temperament! Stabila och bussiga!

Warrigall tävlades i msv dressyr och lätt hoppning. Han togs ur avel efter avkommeprövning då man tyckte att avkommorna inte var tillräckligt bra.

Jag tror att du får lättare att sälja en avkomma till ett sto e Tip Top än efter ett sto e Zephyr.
 
Sv: Vad ska man satsa på?

En väninna har haft en alldeles underbar valack e. Zephyr. Vacker och svart. Köpte från hingsägaren, tror jag. Hon fick tyvärr ett nytt jobb som krävde för mycket, så hästen fick gå vidare, vet inte vem som har den idag. Kan tänka mig att First Wish på ett sto som liknar kompisens häst kan bli något alldeles extra. :d
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Jo, svarta hästar ÄR ju snygga (hon är det)!
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Jag ska efter ett långt "hästliv" köpa ett sto lämpligt för avel, eftersom min tid (pga småbarn) helt enkelt inte räcker till för att hålla en häst på tävlingsnivå. Planen är att köpa ett trevligt sto, vad gäller härstamning, gångarter och exteriör, som lämpar sig för dressyravel och spara en avkomma tills jag har mer tid att lägga på "tävlingsinriktad" träning.

Jag har nu två ston som jag velar mellan.

Nr 1: e. Zephyr - Jaguar - Warrigall, trevliga gångarter (främst traven) och korrekt dock aldrig tävlad eller visad. Dräktig med First Wish, hennes första föl. Fullt ridbar men inte särskilt utbildad.

Nr 2: e.Tip Top-Brabant-Pontus, visad som föl med goda poäng och på kvalitets (39 poäng). Fått 3 föl tidigare varav två bedömts med 47 poäng (en ej visad). Dräktig med Bocelli, triangelmärkt pga yttre våld.

Priset på de båda är ganska jämförbart - det är inte heller det viktigaste. Jag gillar båda hästarna väldigt mkt, vackra ston med bra gångarter.

Jag är helt ny vad gäller allt med avel. Frågan är om jag ska välja det "beprövade" stoet som redan lämnat ganska fina föl med olika hingstar el det mer oprövade (som jag tycker rör sig lika bra, men kanske är en lite mer lågställd i sin typ)? Är ngn stam mer attraktiv för dressyravel? Jag har speciellt dålig koll på Zephyr, men av vad jag kunnat utläsa på asvh så är han ingen dålig hingst iallafall?

Jag hoppas ngn av er duktiga avelsmänniskor kan ge mig råd...

Till sist kanske det bara handlar om vilken häst man "fastnar" för? :smirk:

Går man bara på stammen så skulle man vilja ha en blandning helst: Tip Top-Jaguar, det vore nåt det!:d

Vad är det för möderne på stona? Hur ser det ut med prestationer bland syskon och mostrar?

I övrigt håller jag med Görel om att det förmodligen är lättare att sälja en avkomma med Tip Top som morfarshingst än en med Zephyr. Tip Top har inte lämnat särskilt många avkommor eftersom han exporterades tidigt, men han presterat själv och han är välkänd för de flesta efter sina framgångar i unghästsammanhang med Kyra. Så jag skulle säga att det är attraktivt blod.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man satsa på?

Hur man än väljer, så är rumpan bak.

Vi kan älta stammen både ut och in på bägge stona och jämföra både på längden och tvären.

MEN det viktigaste utav allt är dock vad din mage och känsla säger, för vilket sto du känner för.
Du måste själv tro på stoet, inte vad andra tycker............
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Jag är inne på den linjen jag med, att nr 2s avkommor troligen blir lättare att sälja. Att hon är mer beprövad är ju också en fördel såklart, hennes tidigare föl har fått bra kritik med nior på typ.
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Fast det är väl inte konstigt att man bryr sig om stammen när man ska köpa avelssto???
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Sen är ju frågan om du ska ha hästen till något annat än bara avel. Zephyrstoet är väl fullt frisk, och mycket riden i skog och mark, som jag förstod det? Det kanske är en roligare häst att ha än den triangelmärkta - zephyrstoet vet du ju funkar som skogsmulle, och det kanske är vad tiden räcker till ridmässigt?

Om jag inte gissar alldeles fel finns Zephyrstoets ägare för övrigt här på Buke, och kanske kan berätta mer om hästen om h*n vill?
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Jag hade satsat på stoet efter Tip Top, eftersom att den säkerligen har en lättare typ än det andra stoet efter Zephyr. Avkommorna efter sto nr.2 kommer nog även bli mer lättsålda och mer eftertraktade.
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Absolut! I slutändan är det ju så... Jag vill bara fattat ett "väl övervägt" beslut - om man nu någonsin gör det när det kommer till hästar ;)
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Tänk på att väldigt många (liksom jag som själv haft en sån) har problem med att Brabant finns med i stammen.
Det kan alltså bli svårare för dig att få sålt dom fölen (om de ska säljas alltså)
Men att vara dräktig med Bocelli är ett +. Bocelli har gett väldigt bra dressyr-avkommor, fast de är ännu unga.
 
Sv: Vad ska man satsa på?

Ja, nu är det klart. Jag har köpt "nr 2", både för att det kändes rätt i magen OCH för att hon har de egenskaper/meriter jag sökte. Tack för alla synpunkter jag fått, som Wolken fee påpekade handlar det i slutändan bara om magkänsla, vilken häst man tror på.

Så, nu ska man få föl i maj och få väl övergå till tråden ' ...oss som väntar föl 2008' :)
 

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: warg
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 829
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 022
Senast: pastejja
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 749
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp