Vad ska man skicka med?

B

breccia

Nu åker ju antagligen lille ponnyn snart, de som köper vill inte köpa med något. Men han måste ju åka i något, eller hur? Grimma, transportskydd och något täcke. Hur har ni gjort när de inte vill ha något? För naken kan vi ju inte släppa honom ;)
 
Om ni själva kör hästen till nya ägaren, så är det ju enkelt att ta hem täckte, skydd osv. Men om de hämtar hästen hos er så får ni väl antingen skänka dem grejerna, eller säga åt dem att ta med sig egna transportskydd och täcke. Grimma brukar väl i nästan alla fall medfölja hästen...

Du får väl prata med dem...
 
Ska man hämta en häst är det väl självklart att man tar med sig egen grimma, skydd och täcke? Iaf för mig.
 
Då är det inga problem alls för de flesta firmor vill varken ha täcke eller skydd på hästarna då de åker. Det är tillräckligt varmt i lastbilen ändå.
Och en gammal tyg grimma kan du väl undvara??
 
Nej jag är alldeles för snål för det... :smirk:
Men hur varmt är det i lastbilarna då? Han fryser så fort man öppnar dörren om han inte har täcke på sig.
 
Då vi sålde Magitza skickade vi med sånt som vi visste att vi inte skulle behöva sen (våra andra hästar är för små och sambons nya skulle ju vara mkt större); ett par täcken, några skydd, två bett hon funkar bra på (hon är mkt kinkig med det och vi ville ju ge henne & nya ägaren en så bra start som möjligt), ett gammalt träns, samt två tävlingsschabrak med hennes namn på och grimman hon for i. Vi lämnade henne så transportskydden tog vi med hem.

Men ska han åka buss skulle jag nog bara satt på grimman, de brukar ha en förmåga att slarva bort skydd/täcken vid omlastningar.

Ska han åka långt?
 
Låt köparen bestämma. Vill de ha på något särskilt på hästen kan de väl skicka det till dig.

En grimma däremot förutsätter man väl för det mesta följer med hästen.
 
Njae, långt o långt. Ca 30 mil, har ingen aning om hur det går till med i och ur-lastningar på div sträckor.
 
bara grimman :smirk:

Men har han brodd bör ni ta bort dem eller ta av skorna. De åker stadigt i buss/lastbil!
 
När vi köpte vår ponny fick vi med en gammal syntetgrimma, några täcken (som dom inte hade användning för eftersom dom skulle byta upp sig i ponnystorlek), de billigaste transportskydden från H**ks och ett komplett träns(som inte var i någon dunderkvalitet)

Grimma tycker jag att man skickar med i alla fall.
 
När jag shoppae häst så tog vi med transportskydd och grejer men glömmde grimma och grimmskaft :o
Men då fick vi det som satt på hästen :D
 
Jag har inte fått nånting med mina hästar.... Jo, den första fick en grimma med sig... :p

Om det vore min ponny som skulle åka iväg, så hade jag klätt på den täcke, transportskydd och grimma såklart. Man vill ju inte att den lilla älsklingen ska skada sig eller frysa, även om han nu ägs av någon annan! :)
 
Tranpsortörerna vill som sagt helst inte ha skydd på hästarna. de menar att såvida det inte är en erkänt svårlastad individ så gör skydden mer skada än nytta, då de gärna kanar, det blir varmt under dem och det börjar klia och hästen står och försöker klia sig etc.

Så, brodda av och skicka utan skydd skulle jag göra.

vad gäller täcke så brukar det bli rätt rejält varmt på bilarna, tänk på att det är en liten yte, många hästar etc. Sällan de brukar frysa.

Min klippta, frusna herre åkte transport (extra stor, men vanlig personbils) i minus 10 här för snart två veckor sen. hade en liten kompis med också. Så två D-ponnyer i ett extra brett, långt och högt Iforsläp. Och jag hade två täcken på honom för han inte skulel frysa, men fick ju rycka av ett ganska snart.

hem, samma temp, så åkte de dessutom med öppen taklucka (samma temperatur) och då åjte han med bara ett tunt stalltäcke på sig och var varm och gosig när han kom hem.

Så, hon behöver med all säkerhet inget täcke för att inte frysa =) Det är i sammanhanget så 'litet' utrymme så de värmer upp det fort inne i lastbilen.
 
Ja, men sen kommer det där hemska ögonblicket då han som kör lastbilen måste tvärbromsa och sen kommer en häst med senskada tillbaka till oss... :crazy:
 
Åker han med en transportfirma brukar de vilja att hästen inte har något alls på sig, förutom grimma.

Kommer de och hämtar, skicka med saker och säg att de bara får låna medans de kör hästen, att du vill ha tillbaka sakerna sen!
 
Jag är lite skrockfull jag, så en av ponnyns gamla grimmor skall följa med hästen vid ägarbyte sådan är gammal sed. ;)
 
Men om du är så orolig, varför kör du inte hästen själv?

Endast grimman skall följa med och det skall vara orginalet som boj skrev. Men hästen skall väl vet.bes innan den åker? eller görs det hos den nya ägaren? Vem har anlitat transportfirman?

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 134
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 544
  • Artikel
Dagbok Jag sitter och kollar var jag kan få tag i växter till min skogsträdgård. Det finns ställen lite här och där. Den stora haken är att man...
Svar
13
· Visningar
880
Senast: Wille
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp