Vad ska man ta sig till?

suuucck

Trådstartare
Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser inte lika mycket framemot stallet längre. Kan förklara varför !
Det är såhär att jag haft 2 medryttarhästar (1 nuvarande just nu). Min första medryttarhäst som var ett sto krånglade med mig väldigt mycket , vägrade gå fram vid uteritt, stannade i hagen, gick inte upp i trav och ibland bara tvärnitade på ridbanan. Allt möjligt helt enkelt , u name it . Nu har jag skaffat en ny medryttarhäst då den andra skulle flytta för långt bort . Har varit medryttare på denna häst ungefär 5 månader . Det gick bra ibörjan , ridningen, hanteringen osv tills för några månader sen.Hon slutade gå fram på ridbanan, svår att få igång i trav osv. På en uteritt i veckan tvärnitade hon och vägrade gå framåt , slutade med att jag ledde henne framåt och sedan vände , hoppade upp och red hem. Igår när jag var ute i stallet tog det 5 minuter att få henne från hagen. Tillslut gav hon sig och jag kunde äntligen fånga in henne . Drar ut på hela grejen att hoppa upp på ryggen då jag är så rädd att samma sak ska hända igen och att hon ska ”lära sig” att det går att köra över mig . Med tanke på mitt otroligt dåliga självförtroende gör detta att jag inte tycker att det är kul längre och ser ner på mig själv både som ryttare och hästmänniska när det varit TVÅ hästar det inte funkat så bra med . Hon fungerar jätte bra att leda och hon lyssnar på mig otroligt mycket i hanteringen osv men just när jag hoppar upp på hennes rygg blir jag som ett gruskorn för henne . Kan någon snälla komma med tips på hur jag kan få bukt på detta . Olika övningar och vad problemet kan ligga i men också tips till mig vad jag kan göra för att bli en bättre person för henne. Har försökt umgås med henne utan att rida så att hon ej ska koppla mig till ”träning och jobbigt ” . Värt och nämna också hon är kollad av veterinär nyligen. Tack på förhand !!
 
Nej det gör jag inte . Vet ej vart man hittar och kan tänka mig att det är ganska dyrt :/
Det behöver det inte vara, och även om det kostar pengar så är det (med en bra tränare) en direkt investering i att göra ridningen mer njutbar överlag. Min tränare tar 400 kronor för en timmes privatträning. Har även tränat för andra innan som tagit 300-350.

Du behöver inte träna mycket, men bara några gånger kan få polletten att trilla ner lite så att du får lättare att hitta hästens knappar och därmed också kan känna dig mer säker.

Fråga hästägaren om den vet.något. Det är verkligen att göra det sjukt mycket enklare att få lite träningshjälp när man börjar rida en ny häst - bra för både själv- och ridkänslan.
 
Nej det gör jag inte . Vet ej vart man hittar och kan tänka mig att det är ganska dyrt :/

Det beror på, men hästens ägare/stallägare/stallkompisar borde kunna hjälpa till.

Iom att samma problem har uppstått hos två olika hästar du ridit så rekomenderar jag starkt att rida för tränare. Någon som kan se vad du gör för att hjälpa till när det inte riktigt blir som det borde.
 
Det behöver det inte vara, och även om det kostar pengar så är det (med en bra tränare) en direkt investering i att göra ridningen mer njutbar överlag. Min tränare tar 400 kronor för en timmes privatträning. Har även tränat för andra innan som tagit 300-350.

Du behöver inte träna mycket, men bara några gånger kan få polletten att trilla ner lite så att du får lättare att hitta hästens knappar och därmed också kan känna dig mer säker.

Fråga hästägaren om den vet.något. Det är verkligen att göra det sjukt mycket enklare att få lite träningshjälp när man börjar rida en ny häst - bra för både själv- och ridkänslan.
Kanske en dum fråga men hur kan man hitta tränare ? Finns det tränare på ridskolor som man kan hitta på deras hemsida som åker ut till ens stall eller hur funkar det ? Tack för svar :)
 
Det beror på, men hästens ägare/stallägare/stallkompisar borde kunna hjälpa till.

Iom att samma problem har uppstått hos två olika hästar du ridit så rekomenderar jag starkt att rida för tränare. Någon som kan se vad du gör för att hjälpa till när det inte riktigt blir som det borde.
Ja precis , just det här att det uppståt tidigare Gör att jag känner att problemet är jag :// så får nog överväga tränare kanske.
 
Kanske en dum fråga men hur kan man hitta tränare ? Finns det tränare på ridskolor som man kan hitta på deras hemsida som åker ut till ens stall eller hur funkar det ? Tack för svar :)
Det beror lite på var hästen står hur lätt det är att hitta tränare. De tränare jag ridit för har jag hittat dels genom rekommendationer från andra, dels genom att titta på lektioner (min nuvarande tränare jobbar som ridlärare också). Så första/enklaste steget är ju att prata med hästens ägare och de andra i stallet. Utöver det går det att fråga på lokala ridskolan/i Facebookgrupper/Hästnet med.

Vissa tränare har ordentliga hemsidor. Min uppfattning är att de är ganska få. ;) Så det är oftast lättast att prata med de som redan har ett kontaktnät där hästen står och höra hur de har löst det.
 
Det beror lite på var hästen står hur lätt det är att hitta tränare. De tränare jag ridit för har jag hittat dels genom rekommendationer från andra, dels genom att titta på lektioner (min nuvarande tränare jobbar som ridlärare också). Så första/enklaste steget är ju att prata med hästens ägare och de andra i stallet. Utöver det går det att fråga på lokala ridskolan/i Facebookgrupper/Hästnet med.

Vissa tränare har ordentliga hemsidor. Min uppfattning är att de är ganska få. ;) Så det är oftast lättast att prata med de som redan har ett kontaktnät där hästen står och höra hur de har löst det.
Okej, jag får kika på det , tack så jätte mycket för dina svar .
 
Jag hade en vän som hade det problemet, mina hästar gillade henne inte. Hon red liksom med handbromsen dragen hela tiden, svårt att förklara hur och varför i text.

I hennes fall var hon rädd och obalanserad vilket gjorde att hon spände sig och bromsade med sitsen hela tiden, även när hon drev framåt.

Så jag skulle gissa att ditt problem främst ligger i din sits, och det är jättesvårt att ge råd om i text på ett forum utan att ha sett dig rida. Som många påpekat du behöver någon som hjälper dig på plats.
 
Jag hade en vän som hade det problemet, mina hästar gillade henne inte. Hon red liksom med handbromsen dragen hela tiden, svårt att förklara hur och varför i text.

I hennes fall var hon rädd och obalanserad vilket gjorde att hon spände sig och bromsade med sitsen hela tiden, även när hon drev framåt.

Så jag skulle gissa att ditt problem främst ligger i din sits, och det är jättesvårt att ge råd om i text på ett forum utan att ha sett dig rida. Som många påpekat du behöver någon som hjälper dig på plats.
Ja, känner igen mig . Blir osäker och händer nog att jag blir obalanserad då , men å andra sidan är jag medveten om att det kan hända och försöker då igen med att ta djupa andetag , slappna av och håller koll på broms och driven framåt men ändå går det segt . Hmm svårt det här. Behöver nog en tränare till hjälp haha..
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 371
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp