vad ska man ta sig till?

beauspirit

Trådstartare
min häst är väldigt smal och liten, med litet sadelläge.
(kort rygg oxå, ni ska se hur full-schabrak ser ut på honom :smirk:)
han skulle helst ha en 16" sadel men de kan inte jag ha :crazy:.
sen så kan han ha vissa normala bommar, men normal mot smal passar honom bäst.

han är svår att hitta sadlar åt och oftast passar de ett tag sen börjar de åka fram efter nån månad.

han är 5 år, dvs en unghäst och musklar sig och sånt.
därför köpte vi en Griffin Allround som var normal mot smal.
mest för att de formar sig efter hästen redan från början och fortsätter att forma sig hela tiden.

men nu har även denna börjat "röra" sig lite, den åker fram ytterst lite, men så satt den inte förut.
mest åker den fram när vi hoppar, okej om sadeln åker bak vid hoppning då kan man ha en brösta, men när den åker fram så går det ju inte...

det är med de tunna schabrak den rör sig mest,
har ett lite tjockare och en fårskinnsvojlock och den sitter bäst med fårskinnsvojlocken.
men fattar inte hur sadeln kan ha blivit för vid bara så här?
har ju använt fårskinnsvojlocken iofs, men bara några gånger, sen har jag mest använt normaltjocka schabrak och den har suttit bra.
men det verkar som om att sadeln blivit för vid på ngt sätt av fårskinnsvojlocken,
men det trodde inte min låtsaspappa, han trodde det berodde på att den glider så lätt med så tunna "hala" schabrak.
:confused:

det här är hans 4e sadel sen sommaren 2002 och vi kan inte köpa en ny sadel nu pga ekonomi mm.
en bättre kvalitetsadel tänker jag skaffa när han vuxit klart.
tänker inte köpa en dyr sadel nu så börjar den åka fram efter nån månad :(.

tänkte därför köpa en fårskinnspad att sätta under sadeln,
plus att använda fårskinnsvojlocken, vad tror ni om det?
vet att det kankse inte är det bästa att göra, men vi kan ju som sagt inte köpa en ny sadel.

vad tror ni? :confused:
 
Prova en bomlös sadel. Dom e jätte bra för hästar som inte har ett bestämt sadel läge och med korta ryggar.

Lycka till !
 
OM det nu är som du tror, att sadeln blivit för vid på grund av fårskinnsvojlocken - är det då inte risk för att den blir ännu vidare om du dessutom lägger en fårskinnspadd under? :confused:

Jag hade bytt sadeln - Griffin har faktiskt ganska bra andrahandsvärden. Du kanske kan sälja den du har och hitta en annan begagnad Griffinsadel?

Immer
 
Om du säljer din Griffin kanske du skulle fundera på en Wintec ist, då kan du ju byta koppjärn allt eftersom det behövs.

Kan du inte byta sadel och dy tror den är för vid kanske du kan prova med att rida barbacka, tömköra, longera, köra och annat som inte behöver en sadel. Då får hästen chans att sätta mer muskler så sadeln kanske passar bättre.

Och som Immer skrivit, Griffin har ju ett andrahandsvärde som är ok.
 
alltså jag ska inte ha fårskinnsvojlocken+fårskinnspadden samtidigt, men eftersom den sitter bra med fårskinnsvojlocken (antar alltså då att sadeln blivit för vid), och jag vill kunna använda schabrak :crazy: så borde den ju sitta lika bra fast med en fårskinnspad istället.

jo de har ju ett bra andrahandsvärde,
men det som är bäst med Griffin är ju när man köper en helt ny, så de inte hunnit forma sig efter en annan häst,
utan den formar sig efter ens häst.
så då kommer den andra inte forma sig efter honom,
men konstigt att denna slutat göra det :confused:.

jag fattar inte varför den börjar åka fram bara så här nu,
han har inte växt eller musklat om sig,
snarare musklat sig och då borde den inte bli för vid :confused:.

det här är så jobbigt, att de jämt växer ur efter nån månad.
fast ibland utan anledning oxå...
 
Det kan inte vara så att den blivit för smal då..? Har hört att sadlar ibland kan kana framåt om de är för smala..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 652
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp