Vad ska man tänka på inför livet med hund?

Jossan_92

Trådstartare
Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft hundar i min närhet men tycker själv att jag har noll koll på vad man ska tänka på innan man blir hundägare + hur livet med hund är :o

Den ras vi har kollat på och fastnat för bägge två är Corgi. Våra förväntningar på livet med hund är att ha en trevlig familjemedlem som trivs både med att busa runt i skogen och gosa i soffan. Jag skulle tycka det var kul att testa ställa ut och tävla i enklare lydnadsklasser/rallylydnad. Anledningen till att vi fastnat för just Corgi är (utöver att dom är galet söta.. :love:) att dom är i lagom storlek samtidigt som dom känns som lite "rejälare" hundar. Men vi är absolut öppna för förslag på andra raser som kan passa in på våra krav :)

Men för att inte tappa bort mig helt från ursprungsfrågan... :angel:
Vad ska man tänka på när man ska bli hundägare?
Funkar det att bo i lägenhet?
Vad ska man tänka på när man väljer uppfödare?
Planen är sambon ska börjat plugga när det är dags för valp, men hur gamla behöver de vara innan det går det att lämna dom själv 2-3h? (Tänker att det är bra om han kan gå på sina föreläsningar :angel: Men självklart får vi försöka planera in semester osv i början så den lille slipper vara själv mer än nödvändigt)
Vi kommer behöva byta bil när det är dags för hund, hur stor bil behöver man ha? Måste det vara något i storlek med en Volvo V70 eller går det med något mindre? (Det kommer inte finnas några barn med i bilden när valpen flyttar hem till oss)
Valpkurs, antar att det är en bra start för att lära känna valpen och få någon slags "grundlydnad"

Finns det något mer som vi absolut borde fundera på och/eller ta ställning till innan det är dags för en valp? :)
 
Men för att inte tappa bort mig helt från ursprungsfrågan... :angel:
Vad ska man tänka på när man ska bli hundägare?
Funkar det att bo i lägenhet?
Vad ska man tänka på när man väljer uppfödare?
Planen är sambon ska börjat plugga när det är dags för valp, men hur gamla behöver de vara innan det går det att lämna dom själv 2-3h? (Tänker att det är bra om han kan gå på sina föreläsningar :angel: Men självklart får vi försöka planera in semester osv i början så den lille slipper vara själv mer än nödvändigt)
Vi kommer behöva byta bil när det är dags för hund, hur stor bil behöver man ha? Måste det vara något i storlek med en Volvo V70 eller går det med något mindre? (Det kommer inte finnas några barn med i bilden när valpen flyttar hem till oss)
Valpkurs, antar att det är en bra start för att lära känna valpen och få någon slags "grundlydnad"

Finns det något mer som vi absolut borde fundera på och/eller ta ställning till innan det är dags för en valp? :)

1: tänk på att vara tydlig ;) Det finns två corgiraser, inte en. Nu var du ju inte ute efter att veta mer om rasen du vill ha, om jag tolkar dig rätt, men det underlättar för de som vill hjälpa dig om de vet vilken ras du tänkt skaffa.

2: Det fungerar absolut att bo i lägenhet. Hunden ska ju inte motioneras inomhus ändå. Sedan kan det såklart bli problem om man väljer hund av ras som har lätt för skall och det är ett hus med dålig ljudisolering, eller om man väljer en så stor hund att det är svårt att få plats med möbler i en liten lägenhet.

3: Välj en uppfödare som följer rasklubbens rekommendationer när det gäller avel. Det brukar finnas rekommendationer kring ålder på avelshundar, hälsotester och en hel del mer. Jämför uppfödare, jämför deras hundar, kolla hälsan på hundarna och i möjligaste mån även mentalitet. Prata med människor som har bra koll på rasen, be om tips och försök träffa deras hundar så att du kan lära dig både vad du vill och inte vill ha. Välj en uppfödare som avlar på så sunda hundar som möjligt och som är lätt att kommunicera med.

4: Valpar under 4 månader får bara lämnas korta stunder. 2-3 timmar kan inte räknas som korta stunder. När sambon behöver gå på föreläsningar är det väldigt klokt att istället ha hundvakt. Det är omöjligt att säga när hunden går att lämna 2-3 timmar. Med vissa hundar går det när de är några månader gamla, andra kan det inte ens när de är fullvuxna. Det gäller att ha minst en reservplan för hur man gör om det inte går som planerat med ensamhetsträningen.

5: Jag hade lätt kunnat ha en liten bil om sätena gick att fälla platt, och jag har två stora hundar. Någon bil i V70-storlek hoppas jag slippa ;) Behöver ni inte baksätena så går det ju att ha en väldigt liten bil, alltså även något i storlek med typ.. en Nissan Micra, om ni bara ska ha en hund som inte är enorm.
 
1: tänk på att vara tydlig ;) Det finns två corgiraser, inte en. Nu var du ju inte ute efter att veta mer om rasen du vill ha, om jag tolkar dig rätt, men det underlättar för de som vill hjälpa dig om de vet vilken ras du tänkt skaffa.

2: Det fungerar absolut att bo i lägenhet. Hunden ska ju inte motioneras inomhus ändå. Sedan kan det såklart bli problem om man väljer hund av ras som har lätt för skall och det är ett hus med dålig ljudisolering, eller om man väljer en så stor hund att det är svårt att få plats med möbler i en liten lägenhet.

3: Välj en uppfödare som följer rasklubbens rekommendationer när det gäller avel. Det brukar finnas rekommendationer kring ålder på avelshundar, hälsotester och en hel del mer. Jämför uppfödare, jämför deras hundar, kolla hälsan på hundarna och i möjligaste mån även mentalitet. Prata med människor som har bra koll på rasen, be om tips och försök träffa deras hundar så att du kan lära dig både vad du vill och inte vill ha. Välj en uppfödare som avlar på så sunda hundar som möjligt och som är lätt att kommunicera med.

4: Valpar under 4 månader får bara lämnas korta stunder. 2-3 timmar kan inte räknas som korta stunder. När sambon behöver gå på föreläsningar är det väldigt klokt att istället ha hundvakt. Det är omöjligt att säga när hunden går att lämna 2-3 timmar. Med vissa hundar går det när de är några månader gamla, andra kan det inte ens när de är fullvuxna. Det gäller att ha minst en reservplan för hur man gör om det inte går som planerat med ensamhetsträningen.

5: Jag hade lätt kunnat ha en liten bil om sätena gick att fälla platt, och jag har två stora hundar. Någon bil i V70-storlek hoppas jag slippa ;) Behöver ni inte baksätena så går det ju att ha en väldigt liten bil, alltså även något i storlek med typ.. en Nissan Micra, om ni bara ska ha en hund som inte är enorm.
Tack för ett utförligt svar! :)

1. Tusan också! Visste väl att det var något jag hade glömt :D Det är en pembroke vi är mest sugna på men jag tar gärna emot tips av dom som har mer koll på rasen än vad jag har!

2. Vi bor i en skapligt ljudisolerad lgh och anledningen till att vi vill ha en ganska liten hund är för att lägenheten inte ska bli för liten (och att vi ska slippa köpa en jättestor kombi :angel:).

3. Är det en bra början att kolla av rasklubbens hemsida och de uppfödare som finns listade där? :)

4. Då ska jag hålla lite utkik efter hundvakt/dagmatte/hunddagis så vi har både plan A, B & C den dagen det är aktuellt. Tyvärr så bor vi inte på samma ort som våra familjer, annars hade det kanske gått att lösa på så sätt :(

5. Det låter lovande! En corgi är ju inte jättestor och vi hade tänkt oss en bil i storlek med en Volvo V60 eller en BMW 3-serie nästa gång vi byter bil. Det är ganska trivsamt att kunna använda baksätet ifall någon fler vill åka med :angel: (Just nu åker vi Mini Cooper till vardags och vi har bägge insett att det är rätt kört att kunna ha kvar den när/om vi skaffar hund ;))
 
Hund är en livsstil helt enkelt , ni kommer att få anpassa livet efter hund.
Och gillar man det så berikar det livet enormt, gillar man det inte medför det bara stress.
Hund tar tid.
Räkna inte med att en hund kan vara ensam, vissa klarar det aldrig , har inte heller med ålder att göra.
Mina valpar har kunnat vara hemma lika länge som valpar som i vuxen ålder ihop med vuxna hundar.
Nu lämnar jag sällan mina dock men speciellt när man ska ha Ensamhund så klarar vissa hundar aldrig det.
 
Hunden bor där du bor , de bryr sig inte om de bor i husvagn eller slott.
Jag tycker vardagslydnadskurser är de bästa man kan gå.
Sedan om man vill prova nosework,spår,agility,lydnad osv är det roligt att gå lite sådana kurser och se om man fastnar för något.
Det är fruktansvärt kul att göra något med sin hund.
 
Hund är en livsstil helt enkelt , ni kommer att få anpassa livet efter hund.
Och gillar man det så berikar det livet enormt, gillar man det inte medför det bara stress.
Hund tar tid.
Räkna inte med att en hund kan vara ensam, vissa klarar det aldrig , har inte heller med ålder att göra.
Mina valpar har kunnat vara hemma lika länge som valpar som i vuxen ålder ihop med vuxna hundar.
Nu lämnar jag sällan mina dock men speciellt när man ska ha Ensamhund så klarar vissa hundar aldrig det.

Hunden bor där du bor , de bryr sig inte om de bor i husvagn eller slott.
Jag tycker vardagslydnadskurser är de bästa man kan gå.
Sedan om man vill prova nosework,spår,agility,lydnad osv är det roligt att gå lite sådana kurser och se om man fastnar för något.
Det är fruktansvärt kul att göra något med sin hund.

Vi räknar med att få anpassa livet rätt ordentligt och det är bl.a därför som vi inte vill ha en valp just nu utan det är aktuellt först om ett par år. Jag har tidigare i livet haft egen häst (och vi har katt just nu..) så jag är hyfsat införstådd i vad det innebär att vara djurägare :)
Jag hoppas vi hittar en individ som tycker det är helt okej att få ha lägenheten för sig själv ibland men efter @Red_Chili s tips så ska jag se till att vi har någon back-up ifall vi får en hund som inte alls vill vara själv (Hur det blir får vi se när vi kommer dit).

När jag var yngre så gick jag lydnadskurser med min mosters hund och tyckte det var rätt roligt men då mina egna föräldrar vägrade att köpa hund (dom köpte en häst istället... :rofl:) så var det aldrig prat om att kunna tävla osv. Men vi får helt enkelt börja med en valpkurs och sedan testa oss fram till vad vi tycker är roligast :)
 
När jag köpte min första hund så körde jag också en Mini Cooper. Min enda sorg med att skaffa hund är att jag var tvungen att sälja min fina lilla räsercab :cry:
Nu har jag tre hundar och åker Caddy :cautious: men, när jag så småningom kompletterar caddylacken med en personbil så blir det nog en Mini Countryman :love:

Nåväl, det var en parantes.

Klubbens sida tycker jag är en bra början :) Du kan säkert få tips om bra uppfödare av bukefolket som har någon av corgiraserna också. Har tyvärr lite för dålig koll för att vara säker på vilka som har vilken ras dock..
men typ @Hyacinth @FrauleinLeo @Jadzia är dom jag kommer på på rak arm.

Jag tycker att det låter som att ni är väl förberedda och införstådda med hur ett hundliv skulle vara. Sedan blir man i regel mycket mer biten än vad man trodde från början, men det är ju en annan sak... :D
 
Du/ni har fått flera bra tips, så jag har väl som corgiägare egentligen inget väsentligt att tillägga. :) Angående bil så har jag själv en Mazda halvkombi, och en mindre mim-bur. Min cardigan har gott om plats.

Busa i skogen och mysa i soffan låter trevligt, men många corgis gillar även "huvudaktivitet" så håll gärna planen med träning/tävling inom lydnad/rallylydnad som ni tänkt, testa gärna på lite nosarbete också, så har ni en glad corgi! :)

Eftersom ni bor i lägenhet bör ni vara uppmärksamma på skälligheten. Många corgis har lätt för skall och de flesta är allmänt "pratiga".
 
Säger som övriga, att ha hund blir ofta som en drog. Har du en gång skaffat hund så kommer du alltid ha hund, en eller flera.

Att bo i lägenhet med hund är inget konstigt eller svårt. Största nackdelen som jag ser det är väl att man inte bara kan öppna dörren på kvällen/morgonen och släppa ut dom så de för kissa, för att ta promenad sen.

Rasklubben brukar vara en bra väg att börja. Titta på avelsrekommendationerna, titta på uppfödares hemsidor. Ta kontakt med de du tycker verkar vettiga i sitt avelstänk.
Jag har ingen koll på corgis, men avelsdata är ett trevligt verktyg för att se vad uppfödaren fått fram för hundar, både hälsomässigt och mentalt.

Bil, vi har just nu 30 kg labrador och vi har en ford focus. Har haft en mindre hund också tidigare och de fick utan problem plats tillsammans.

Och var beredd på att smärtan när man måste säga hejdå är vidrig...
 
Det ni kanske ska ta en funderar på när det gäller Corgi, det är väl att ni:
1. Kommer att få vänta ett tag om ni ska ha valp. Trycket på Pembroke verkar vara skyhögt just nu.
2. De har lätt till skall. Jag har två Cardigan, och de snackar oerhört mycket precis som @Hyacinths. Den stora har vi lärt att prata med små bokstäver för det mesta, och vår valp är på god väg. Däremot har de Pembrokes jag träffat varit väldigt ljudliga, och de låter högt.
3. Hur det går och lämna dem ensamma, och hur länge, är väldigt individuellt. Det kan vara så att det går bra i början, men att ni senare får ta ett steg tillbaka i ensamträningen då den inte känner sig säker längre. Se till att ha en plan B om det inte går som ni har tänkt er. Det här gäller såklart alla hundar, och inte bara Corgis.

Annars är Corgin en perfekt bästa kompis. De hänger gärna med överallt, och de provar gärna på nya saker. De är snusförnuftiga och väldigt intelligenta. Detta innebär att det inte bara är en soffpotatis, utan de måste få lite uppgifter att sköta, annars hittar de på sina egna. De är absolut lämpliga för lydnad och rally.

Vi bor som sagt i lägenhet med två Cardigans, och det är inga problem. Vi kör visserligen en v70, men där skulle vi lätt kunna stuva in 2 till (:angel:), så en mindre bil går säkert bra.
 
När jag köpte min första hund så körde jag också en Mini Cooper. Min enda sorg med att skaffa hund är att jag var tvungen att sälja min fina lilla räsercab :cry:
Nu har jag tre hundar och åker Caddy :cautious: men, när jag så småningom kompletterar caddylacken med en personbil så blir det nog en Mini Countryman :love:

Nåväl, det var en parantes.

Klubbens sida tycker jag är en bra början :) Du kan säkert få tips om bra uppfödare av bukefolket som har någon av corgiraserna också. Har tyvärr lite för dålig koll för att vara säker på vilka som har vilken ras dock..
men typ @Hyacinth @FrauleinLeo @Jadzia är dom jag kommer på på rak arm.

Jag tycker att det låter som att ni är väl förberedda och införstådda med hur ett hundliv skulle vara. Sedan blir man i regel mycket mer biten än vad man trodde från början, men det är ju en annan sak... :D

Åh, Countryman är riktigt fin! Dock gillar inte sambon den utan han vill ha en lite större kombi nästa gång vi byter bil :down:
Jo, jag känner igen det där från tiden som hästägare :rofl: Det var inte många helger på ett år som inte innehöll en träning eller tävling, men jag gillar att verkligen få "nörda ner" mig i något så jag ser mest fram emot valpkurser, lydnadskurser och allt annat som går att göra med en hund :)
 
Åh, Countryman är riktigt fin! Dock gillar inte sambon den utan han vill ha en lite större kombi nästa gång vi byter bil :down:
Jo, jag känner igen det där från tiden som hästägare :rofl: Det var inte många helger på ett år som inte innehöll en träning eller tävling, men jag gillar att verkligen få "nörda ner" mig i något så jag ser mest fram emot valpkurser, lydnadskurser och allt annat som går att göra med en hund :)

Äsch, den är ju jättestor jämfört med den vanliga minin :angel:
Jag hade en XC70, en RAV4 och en liten Ibiza (pga far som är hobbybilhandlare :p) mellan minin och caddyn, men tror att en normalstor kombi räcker gott för en corgi :)

Det finns mycket att nörda ner i inom hund :D
 
Du/ni har fått flera bra tips, så jag har väl som corgiägare egentligen inget väsentligt att tillägga. :) Angående bil så har jag själv en Mazda halvkombi, och en mindre mim-bur. Min cardigan har gott om plats.

Busa i skogen och mysa i soffan låter trevligt, men många corgis gillar även "huvudaktivitet" så håll gärna planen med träning/tävling inom lydnad/rallylydnad som ni tänkt, testa gärna på lite nosarbete också, så har ni en glad corgi! :)

Eftersom ni bor i lägenhet bör ni vara uppmärksamma på skälligheten. Många corgis har lätt för skall och de flesta är allmänt "pratiga".

Låter lovande att inte behöva byta upp sig till en jättebil, vi kör runt en del i stan och det är så himla trist att svänga runt i p-hus med en V70 nu när jag vant mig vid hur smidig Minin är :angel:
Jag tänker att alla hundar behöver mental stimulans, så det kommer bli ett självklart inslag i vardagen :)
Det är skälligheten jag är lite orolig för, att vi får en individ som pratar en del är helt okej men det skulle kunna bli ett problem med en hund som hela tiden berättar för oss när det t.ex går någon i trapphuset, men det kanske till viss del är en träningssak? :)
Katten som bott med oss de senaste 4,5 åren är en riktigt pratglad typ som gärna vrålar lite ifall vi öppnar balkongdörren för långsamt eller botten på matskålen syns :nailbiting::angel: Så man kan säga att vi är lite härdade redan :rofl:
 
Äsch, den är ju jättestor jämfört med den vanliga minin :angel:
Jag hade en XC70, en RAV4 och en liten Ibiza (pga far som är hobbybilhandlare :p) men tror att en normalstor kombi räcker gott för en corgi :)

Det finns mycket att nörda ner i inom hund :D
Han kan ju hinna ändra sig med lite påtryckningar ;):angel: Minin vi har just nu leasar vi till maj 2019 så vi hinner fundera några gånger till på vad nästa bil ska bli :up:

Kan tänka mig det :D:up: Har börjat skrapa lite på ytan redan nu :p
 
Vår cardigan pratar jämt... med oss, med tv:n, med julgranen. Hon älskar sin röst.
Behöver definitvt använda huvudet för att vara trevlig, och har mycket humör, fart och fläkt. Ingen soffmysare direkt, hon har för mycket spring i benen.
:love::love:

Har räknat med att vi kommer få lägga en del tid på aktiviteter som kräver att hunden får jobba lite med huvudet, men tror ingen av oss hade varit helt nöjd med en soffpotatis som absolut inte vill hänga med på saker heller. Utan vi vill ha en familjemedlem som gillar att vara med där det händer saker men samtidigt är nöjd med att varva ner i soffan i slutet av dagen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 879
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 577
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp