Vad ska man tänka på inför livet med hund?

Säger som övriga, att ha hund blir ofta som en drog. Har du en gång skaffat hund så kommer du alltid ha hund, en eller flera.

Att bo i lägenhet med hund är inget konstigt eller svårt. Största nackdelen som jag ser det är väl att man inte bara kan öppna dörren på kvällen/morgonen och släppa ut dom så de för kissa, för att ta promenad sen.

Rasklubben brukar vara en bra väg att börja. Titta på avelsrekommendationerna, titta på uppfödares hemsidor. Ta kontakt med de du tycker verkar vettiga i sitt avelstänk.
Jag har ingen koll på corgis, men avelsdata är ett trevligt verktyg för att se vad uppfödaren fått fram för hundar, både hälsomässigt och mentalt.

Bil, vi har just nu 30 kg labrador och vi har en ford focus. Har haft en mindre hund också tidigare och de fick utan problem plats tillsammans.

Och var beredd på att smärtan när man måste säga hejdå är vidrig...

Kan tänka mig att det lätt blir så :D:love:

Det kanske är bra också att behöva klä på sig och ta en riktig promenad, vete fasen om jag hade kunnat bara släppa ut hunden på gräsmattan för att dom ska kissa.. Det känns som det blir lite ohygieniskt i längden :o Området där vi bor (och planerar att bo kvar i) ligger i utkanten av stan och det är nära att springa in i skogen på morgonpromenaden :)

Då ska jag fortsätta kolla lite hos rasklubben. Brukar uppfödare kunna ta emot besök av potentiella valpköpare även om de inte har en kull just nu? Vi brukar ta en liten roadtrip på sommaren och tänkte att det kanske hade varit smart att försöka träffa flera intressanta uppfödare när vi har vägarna förbi :)
Skriver upp Avelsdata!

Bil verkar inte bli ett så stort problem som jag först trodde :o

Jag har fick vara med och ta bort min första ponny... den smärtan går inte att beskriva för någon som inte varit där själv :cry:
 
Kan tänka mig att det lätt blir så :D:love:

Det kanske är bra också att behöva klä på sig och ta en riktig promenad, vete fasen om jag hade kunnat bara släppa ut hunden på gräsmattan för att dom ska kissa.. Det känns som det blir lite ohygieniskt i längden :o Området där vi bor (och planerar att bo kvar i) ligger i utkanten av stan och det är nära att springa in i skogen på morgonpromenaden :)

Då ska jag fortsätta kolla lite hos rasklubben. Brukar uppfödare kunna ta emot besök av potentiella valpköpare även om de inte har en kull just nu? Vi brukar ta en liten roadtrip på sommaren och tänkte att det kanske hade varit smart att försöka träffa flera intressanta uppfödare när vi har vägarna förbi :)
Skriver upp Avelsdata!

Bil verkar inte bli ett så stort problem som jag först trodde :o

Jag har fick vara med och ta bort min första ponny... den smärtan går inte att beskriva för någon som inte varit där själv :cry:
Det ges riktiga promenader här med, men det är rätt skönt att släppa ut hunden, äta frukost i lugn och ro och sen gå en promenad.
Bor dock i stan emellanåt och är uppvuxen i lägenhet (med hund) och det är inte så himla jobbigt att klä på sig heller :p.

Ja, seriösa uppfödare brukar ta emot besök även o de inte har en kull. De vill gärna träffa en och ställa lite frågor och se så man "duger" som valpköpare.
 
Det ni kanske ska ta en funderar på när det gäller Corgi, det är väl att ni:
1. Kommer att få vänta ett tag om ni ska ha valp. Trycket på Pembroke verkar vara skyhögt just nu.
2. De har lätt till skall. Jag har två Cardigan, och de snackar oerhört mycket precis som @Hyacinths. Den stora har vi lärt att prata med små bokstäver för det mesta, och vår valp är på god väg. Däremot har de Pembrokes jag träffat varit väldigt ljudliga, och de låter högt.
3. Hur det går och lämna dem ensamma, och hur länge, är väldigt individuellt. Det kan vara så att det går bra i början, men att ni senare får ta ett steg tillbaka i ensamträningen då den inte känner sig säker längre. Se till att ha en plan B om det inte går som ni har tänkt er. Det här gäller såklart alla hundar, och inte bara Corgis.

Annars är Corgin en perfekt bästa kompis. De hänger gärna med överallt, och de provar gärna på nya saker. De är snusförnuftiga och väldigt intelligenta. Detta innebär att det inte bara är en soffpotatis, utan de måste få lite uppgifter att sköta, annars hittar de på sina egna. De är absolut lämpliga för lydnad och rally.

Vi bor som sagt i lägenhet med två Cardigans, och det är inga problem. Vi kör visserligen en v70, men där skulle vi lätt kunna stuva in 2 till (:angel:), så en mindre bil går säkert bra.

1. Inga problem! Planen har hela tiden varit att skaffa valp om 1-3 år, antagligen närmare 3 år än 1 år så vi har tid att vänta på "rätt" valp från rätt uppfödare :)

2. Att låta är okej så länge det är med "små bokstäver" (bra beskrivning!), eftersom du har erfarenhet av både Pembroke och Cardigan, skulle du säga att det generellt skiljer mellan raserna hur pass mycket/högt de skäller eller är det mer från individ till individ? Är det något mer som tydligt skiljer raserna åt?

3. Har insett att vi får hitta några alternativ på vart hunden kan vara på dagtid ifall den inte kan vara med oss :up:

Din beskrivning av Corgin låter som en sån hund vi tänkt oss, det är inte en ren soffpotatis vi letar efter (isåfall räcker katten gott och väl som sällskap :angel:) utan vi vill ha en familjemedlem som både vill hitta på saker, tävla lite lydnad och som kan tänka sig att gosa på soffan en fredag kväll :)
 
Det ges riktiga promenader här med, men det är rätt skönt att släppa ut hunden, äta frukost i lugn och ro och sen gå en promenad.
Bor dock i stan emellanåt och är uppvuxen i lägenhet (med hund) och det är inte så himla jobbigt att klä på sig heller :p.

Ja, seriösa uppfödare brukar ta emot besök även o de inte har en kull. De vill gärna träffa en och ställa lite frågor och se så man "duger" som valpköpare.

Vi bor tillräckligt mycket i utkanten av stan för att jag skulle kunna tänka mig att ta en morgonpromenad i pyjamasbyxor om jag är riktigt trött en morron :p

Det låter riktigt lovande, har hittat en uppfödare som bor ca 7 mil från oss så vi tänkte väl börja med att kolla ifall vi får komma och träffa deras hundar och veta lite mer om vad de vill med sina uppfödningar :) Sen kan vi utvidga området ifall vi inte klickar, men det hade varit skönt att inte ha uppfödaren allt för långt bort ifall man behöver hjälp med något :)
 
Låter lovande att inte behöva byta upp sig till en jättebil, vi kör runt en del i stan och det är så himla trist att svänga runt i p-hus med en V70 nu när jag vant mig vid hur smidig Minin är :angel:
Jag tänker att alla hundar behöver mental stimulans, så det kommer bli ett självklart inslag i vardagen :)
Det är skälligheten jag är lite orolig för, att vi får en individ som pratar en del är helt okej men det skulle kunna bli ett problem med en hund som hela tiden berättar för oss när det t.ex går någon i trapphuset, men det kanske till viss del är en träningssak? :)
Katten som bott med oss de senaste 4,5 åren är en riktigt pratglad typ som gärna vrålar lite ifall vi öppnar balkongdörren för långsamt eller botten på matskålen syns :nailbiting::angel: Så man kan säga att vi är lite härdade redan :rofl:

Skälligheten skulle jag säga att man får kika på linjerna. Min egens far, mor och mormor samt nära släktingar är inte särskilt skälliga av sig utan håller en "normal" nivå, dvs kanske skäller till om någon kommer eller under lek. Se till att få träffa så många som möjligt av "släkten".

Att inte skälla när någon kommer i trapphuset är absolut en träningssak om man märker att hunden reagerar på det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 053
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 101
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 740
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp