Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

stjarnfrugt

Trådstartare
Min häst är till salu nu pga att vår kemi inte går ihop. En jättefin häst med potential men som kräver en tuff ryttare för att komma till sin rätt, absolut ingen problemhäst men en dam med åsikter som behöver ramar. Jag är för mild för henne och det blir helt enkelt för få tillfällen som känns roliga ihop. Däremot med andra ryttare med mer attityd går hon mkt bra ofta.

Så hur ska man gardera sig, om det ens går, för att få till en bra försäljning? Jag är mkt mån om att hon verkligen hamnar rätt, så kommer ju givetvis att välja köpare med omsorg. Men det är ju ändå svårt. Dessutom får man ju lite kalla fötter när man hör om folk, inte minst på buke, som reklamerar sina hästköp hit eller dit, säljare som måste ta tillbaka hästar osv... Jag är verkligen inte intresserad av att få tillbaka henne igen, jag säljer ju henne för att det inte funkar. Och jag vill inte stå med en häst som är ännu värre att få tillbaka än hon var vid säljtillfället. Hon är ju en dam som blir ordräglig om hon får göra som hon vill, så jag kan bara tänka mig vilka problem jag skulle få med henne om köparen blir rädd/inte klarar av henne och sedan tvingar mig att ta tillbaka henne :crazy:

Så hur ska man bära sig åt? Jag kommer dessutom att köpa en ny häst efter henne, så jag har varken tid, plats eller råd med att få henne tillbaka. Måste man vänta en viss tid med att köpa ny häst för att liksom gardera sig om man råkar ut för reklamationer? När har köparen rätt att reklamera och för vad?

Jag har ju verkligen inget att dölja och är en ärlig person. Jag har hela hästens historik sedan födsel så jag vet precis allt om den. Jag har A1-försäkrat till fullvärde så att köparen bara kan ta över befintlig försäkring utan karenstid eller reservationer. Jag kommer självklart att låta köparen få tillgång till veterinärhandlingar och kontakt med försäkringsbolaget för att kolla upp, men där finns ändå inget att hämta. Dessutom kommer jag noga att poängtera hur hästen är i sitt humör och att hon ska provridas flera gågner då hon kan vara en ängel enda dagen och riktigt dryg nästa, jag vill att man känner på henne både ock så att man inte får överraskningar i onödan då man väl köpt henne.

Kan man göra så mkt mer? Och hur "skyddad" är man som säljare egentligen? Jag är en privatperson.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Tycker det låter som en bra grund att du kan erbjuda full inblick i hennes förflutna samt att du är ärlig med hennes beteende.

Själv så skulle jag som bilaga i köpekontraktet skriva ner allt jag och köparen pratat om.
Alltså allt om henned temperament och att hon blir tuff om man inte har en fast hand osv.
Denna bilaga ska givetvis omnämnas i kontrakte så att den inte råkar komma bort.
När jag köpte min häst så bad jag säljaren att skriva en liten berättelse om hästen.
Roligt att ha i efterhand eftersom det är svårt att komma ihåg allt som sägs när man är där och kikar.

Har du haft henne sedan föl eller har du tillstånd från förra ägarna att även visa upp försäkringshistoriken under deras tid?
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Precis så hade jag tänkt mig, skriva en bilaga som omnämns i kontraktet.

Jag känner uppfödaren sedan barnsben så det är inga problem att begära ut fullmakter eller liknande om det är intressant för köparen.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Som sagt så tycker jag att du låter som en bra säljare.
Kan man presentera hela historiken så är det guldvärt!
Uppfödarna kanske har någon som är intresserad av den stammen och så?? :idea:
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Ja, jag vill bara att hästen kommer rätt, och att jag slipper tvista med någon köpare utan kan gå vidare med en häst som passar mig bättre...

Mja, isåfall tror jag uppfödaren redan haft den på kroken. Min häst är tyvärr liten, och den stostammen ger tydligen smått vilket inte är så eftertraktat bland SWB. Man kan ju alltid höra runt, men jag vill att hon rids och får arbeta och inte bara gå i avelsboxen. Hon har potential som ridhäst och det är synd att inte nyttja den, jag gillar inte iden att sätta ston i avelsboxen bara för att de är ston och specieltl inte när de inte presterat på tävlingsbanan innan.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Gör en snygg försäljningspresentation i .pdf-format. Berätta allt om hästen. Tänk igenom och korrigera, gör om och lägg till. Detta använder du sedan som första kontakt med en potentiell köpare.

OCH lägger med köpekontraktet när det kommer till den delen.

Skriv ingående om varför du säljer, hur hästen är, vad som funkar och inte. Lite bilder kanske? Skriv in att du självklart erbjuder en köpare full inblick om så önskas (detta är ju intressant juridiskt att du erbjudit köparen full undersökning, det är då upp till köparen att avstå och därmed ta ansvar för det beslutet).
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Mkt bra ide :)

Vad gäller försäkring så har jag förstått att man bör ha en klausul i kontraktet där köparen förbinder sig att behålla hästens försäkring i samma omfattning/bolag en viss tid efter köpet. Hur formulerar man detta så att det är juridiskt korrekt?

Nu har min häst förvisso inte samma försäkring sedan föltiden, utan hade ett bolag tom 4 år och efter det ett annat från 4 år och fortfarande. Men det kanske inte spelar någon roll?
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Ju tydligare avtal desto bättre. Reglera "tänk-om"-situationer så som du vill ha dem, t.ex. att köparen inte har någon ångerrätt osv. Berätta (precis som du tänkt) exakt allt du vet om hästens historia i skriftlig form som du bifogar avtalet, och nämn även t.ex humörsvängningarna som du ju kommer ha gett köparen tillfälle att iaktta.
Köparen har som regel rätt att reklamera när det föreligger ett fel i varan, men om du redan har nämnt allt som finns om hästen och friskriver dig från övriga eventuella dolda fel har du ju förebyggt den situationen.
Uppmana uttryckligen köparen att undersöka hästen (och skriv även med detta i avtalet).
Ta en titt på köplagen, den är dispositiv vilket innebär att den bara gäller om ni inte avtalat om annat, men där ser du vilka moment som brukar vara aktuella att reglera. 17-22§§ handlar om fel i varan. https://lagen.nu/1990:931
Observera dock att avtalet måste vara skäligt för att inte kunna bli föremål för jämkning enligt avtalslagens principer, så du kan inte "gynna dig själv" enbart (vilket du ju säkert inte har tänkt göra heller).

Skrev lite snabbt nu så reserverar mig för slarv... :)
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Mkt bra ide :)

Vad gäller försäkring så har jag förstått att man bör ha en klausul i kontraktet där köparen förbinder sig att behålla hästens försäkring i samma omfattning/bolag en viss tid efter köpet. Hur formulerar man detta så att det är juridiskt korrekt?

Nu har min häst förvisso inte samma försäkring sedan föltiden, utan hade ett bolag tom 4 år och efter det ett annat från 4 år och fortfarande. Men det kanske inte spelar någon roll?

Jag löste problemet med försäkringen genom att betala en själv. Dvs hästen stod med dubbla försäkringar i ett år. En som jag betalade och en som köparen betalade. På detta sätt var jag inte beroende av att köparen "skötte" försäkringen korrekt. Eller tog bort några tillägg eller bytte försäkringsbolag mm.

Ville inte riskera att stå utan försäkring ifall något hände.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

eftersom det är en häst som kräver rätt ryttare tycker jag att du som säljare kan kräva av köparen att denne ska prova hästen hos dig flera gånger och i olika situationer innan det blir någon affär. "så att det blir rätt för både häst och köpare"
Är du helt ärlig och öppen så är väl risken att du får tillbaka hästen ganska liten, det som i så fall händer är ju att den i stället säljs vidare om den inte passar till köparen heller. Därför är det ju bättre att du som säljare ger köparen så bra förutsättningar som möjligt att prova hästen och känna efter om de är rätt för varandra.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Är mindre sugen på att betala en premie på runt 1000 kr för min sålda häst, samt en liknande dyr premie för den nya :o Får man ens ha två försäkringar? Jag har för mig att det står i villkoren att dubbla föräskringar är ogiltigt.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Precis så kommer jag att göra. Mer eller mindre "tvinga" en intresserad köpare att prova min häst flera ggr där den står. Både i ridhus och ute.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Hur friskriver man sig från dolda fel? Hästen har ingen dolda fel-försäkring, förra ägaren ändrade ju (tyvärr) bolag så den är inte obrutet försäkrad i samma sedan föltiden. Den är aldrig röntgad heller eftersom det aldrig funnits någon anledning till det. Och jag vill verkligen inte röntga den heller, för risken att hitta nåt obetydligt fynd som gör hästen osäljbar eller värdelös. Den har gått enligt utbildningsskalan i hela sitt liv och aldrig haft några bekymmer med nåt, det räcker för mig för att veta att hästen inte har problem med nåt som behöver utredas med röntgen så därför är det aldrig gjort.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Hur friskriver man sig från dolda fel?
Låter för mig underligt att man skulle kunna friskriva sig ifrån dolda fel..? Svarar till stora delar då det vore intressant att höra något mer definitivt svar ifrån någon som vet..?
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Ja, jag kan ju som privatperson tycka att det är orimligt om man kan hållas ansvarig för dolda fel. Dvs sådant som man helt ärligen inte känt till. Min häst är tex inte röntgad, har aldrig funnits en anledning att röntga henne. Så om en köpare röntgar henne och hittar ett fynd efter att affären gått igenom, så har jag svårt att se att det ska vara grund för reklamation. I och med köpet har ju liksom köparen godkänt att köpa en oröntgad häst.

Om man skulle hållas ansvarig för allt skulle man ju aldrig våga sälja en häst öht. Det är ju få svenssons som har outgrundliga resurser att kunna ta tillbaka gamla sålda hästar och samla dem på hög. Jag säljer då iaf min av en anledning och det betyder att jag inte kan ha tillbaka henne sedan. Jag har liksom inte en hel gård till övers med plats, tid och pengar för ett gäng hästar.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Skriver man helt enkelt bara in i kontraktet, som en övrig punkt eller vad det kallas, att säljaren friskriver sig från dolda fel?
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Dolda fel-försäkringen behöver nödvändigtvis inte vara gällande enbart om hästen är försäkrad från för. Det finns bolag där det står att hästen ska ha varit försäkrad från föl ELLER minst två år om den är under tio år för att den ska ha ett skydd för dolda fel. Kika villkoren på det bolag du har nu =)
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Ska kolla, men jag tror inte jag har det. I vilket fall känns det märkligt att man skulle bli ersättningsskyldig för saker man inte vetat om, iaf som privatperson.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Skriver man helt enkelt bara in i kontraktet, som en övrig punkt eller vad det kallas, att säljaren friskriver sig från dolda fel?

Det går inte att friskriva sig från dolda fel. Däremot, om du är privatperson, är det köparen som måste bevisa att felet fanns redan vid riskens övergång. Hade du varit ett företag hade det antagits att för en reklamation gjord inom 6 månader gällde felet vid riskens övergång, om inte säljaren kan bevisa motsatsen.

Det går inte att sälja hästar helt utan risk att hamna i en massa idiotiskt trubbel, oavsett om man är privatperson eller företag. Man gör så gott man kan med information, kontrakt och tid för att träffa hästen och prova. Ändå finns det köpare som helt godtyckligt stämmer säljare för något som inte utföll exakt så som man tänkt sig från dag 1. Trist, men risken finns.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 713
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 401
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp