Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Hemska tanke. Så egentligen ska man vänta 6 månader innan man vågar köpa ny häst igen för att man ska vara rustad att kunna ta tillbaka den gamla hästen!? :eek:
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Men om "felet" är att köparen inte klarar av hästen, eller inte tycker om den, och jag har uppgett hästens egenskaper innan försäljningen och det dessutom finns med skriftligt som bilaga i kontraktet. Kan det ändå reklameras?
Eller om hästen säljs oröntgad, kan den reklameras för röntgenfynd då? Om köparen godtar att hästen inte röntgas vid besiktning alltså.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Går du på Kkl (som Sjoberga pratar om) är reklamationstiden 3 år, så då får du helt enkelt vänta tre år för att vara på den säkra sidan. Bevisbördan övergår däremot på köparen efter 6 månader.

Röntgenfynd kan reklameras, om det har betydelse för det ändamål hästen sålts för. Men där blir det knivigare, eftersom köparen har en undersökningsplikt och frågan är hur bedömningen görs hur långt den sträcker sig.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Jag är privatperson så då är det väl köplagen som gäller? Är det 6 månader även där?

Om vi bortser från fysiska fel, sk "dolda fel", kan man reklamera för saker man vetat om innan köpet? Tex hästens temperament. Jag har ju liksom en 6-sidig bilaga i kontraktet om hela historiken samt temperament och hur det yttrat sig. Båda parter ska helt enkelt vara säkra på att info gått fram och underskrift på det.

Vad mer kan man göra? Eller måste man helt enkelt inse att man inte kan ta pengarna och investera i ny häst utan måste lägga dem på hög i 6 mån..?
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Saker som man vet om kan man aldrig reklamera.
Något du skulle kunna göra är att erbjuda t.ex 2 eller 4 veckor öppet köp, så att köparen har möjlighet att testa hästen hemma också. Men återköpet ska i så fall vara villkorat med att hästen ska återlämnas lika frisk som när den köptes.

Men det viktiga med en häst som är lite speciell är ju att du hittar en köpare som känns rätt att sälja till och att du gör klart från början att du inte kommer ta tillbaka hästen för att ryttaren inte funkar med den.
 
Sv: Vad ska man tänka på som säljare? (juridik)

Men det viktiga med en häst som är lite speciell är ju att du hittar en köpare som känns rätt att sälja till och att du gör klart från början att du inte kommer ta tillbaka hästen för att ryttaren inte funkar med den.

Detta har jag deklarerat för seriöst intresserade. Öppet köp är inte aktuellt. Jag kan inte ha en häst som är en månad på prov hos flera olika ryttare under tex ett halvår. Dels för att jag vill gå vidare själv och dels för att jag inte vill få tillbaka en häst som jag måste "börja om med" hela tiden. Hon testar nya ryttare och kan vara rätt så dryg tills man kommer över det. Och om hon aldrig kommer förbi testfasen utan hela tiden skickas hem så kommer hon bara bli värre i längden.

Däremot får man provrida henne 15 ggr om man så vill. Hon testar inte mer på bortaplan än hon gör hemma utan det är helt beroende på vad hon har på ryggen. Jag har varit helt rak och ärlig med detta och även avböjt att sälja henne till en som bara provred henne en gång och sedan ville köpa. Det funkar inte för mig, jag måste se att man klarar henne i olika miljöer och olika dagsform... Man har ansvar för sitt djur. Visst kan jag inte påverka vad som sker då hon är såld, om någon tröttnar och säljer vidare. Men den risken minskar om man provar henne ordentligt och gör sig medveten om hur hon fungerar. on är precis lika underbar vissa dagar som hon kan vara dryg andra. det är inte en häst man bildar sig en klar uppfattning om av att rida en gång.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 716
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 599
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 401
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp